Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Bedste DVB-T modtager til PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaare4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hvad er den bedste DVB-T modtager til PC?

Vil gerne kunne optage og se på en anden kanal, ikke et krav.

Er der nogen med hardware decoder & /eller encoder?

Hvad skal jeg elleres kikke efter?

vh Kåre

Til top Vis kaare4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaare4

jonaskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Terratec Cinergi 2400i Dual Tuner kort som jeg er godt tilfreds med. Bruger det sammen med MediaPortal.

Jeg har endnu ikke haft brug for Dual Tuneren, da MP kan optage alle kanaler indenfor det samme MUX og da vi pt kun kan tage MUX 1 (Dr1, DR2, TV2, DR Update) så er der kun brug for en. Men tuneren vil jo kunne bruges når der åbnes for nye MUX i 2009. Hvordan med Boxer ved jeg ikke (ved ikke om man kan tilslutte CAM), men MUX2 som jo også bliver gratis tilgængeligt vil den kunne tage uden problemer.

Der er ingen hardware dekodning/encoding på dette. Det er heller ikke fordi det betyder så meget. En DVB-T/C/S tuner fungerer i grunden rimeligt meget som et Netværkskort, der blot agerer bindeled mellem kabel og pc. Den stream som du modtager er allerede digital og kan sagtens læses af de gængse afspillerprogrammer, så der skal ikke bruges en masse kræfter på at behandle signalet. Dette var mere et issue med analoge kort, hvor at signalet jo skulle gøres digitalt samtidigt med at det kom ind i pc'en. Dette kunne godt være krævende for CPU, hvilket er grunden til at nogle kort havde hardware encodere.

Til top Vis jonaskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonaskp

kaare4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 December 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Øh, MPEG decodning er da stadig en tung opgave selvom det er digitalet. Øh et analog kort skulle selvfølig lave en AD convertering, efterfuldt af decodning. Jeg forstår ikke lige din sidste kommentar. Jeg syntes en af PC'erne har stået og tygget noget ved MPEG decodning arbejde, og især ved MPEG encodning. Men det er måske bare min PC.
Til top Vis kaare4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaare4

jonaskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Alt efter PC-hardware kan MPEG4 Decodning selvfølgeligt godt være krævende. Men det har ikke noget at gøre med tuneren. Tuneren er bare interfacet imellem Antennekabel og PC - den modtager en stream og sender den videre. Decodning foregår jo først i det øjeblik du vil afspille, og her er det så dit afspiller-software der står for decodning.

Måske hvis du gemmer optagelserne i fx .mpg format mens du optager, så skal der gøres noget. Men så mister du jo samtidigt underteksterne, da disse kun ligger i den rå data-stream. Til at lagre denne stream bruger VMC et eller andet obskurt MS format og andre (som MP og DVBviewer) bruger .ts (TransportStream).

Til top Vis jonaskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonaskp

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes