Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 21:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Fra PQRs vintagerum - nu: farvel og tak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Well, well, kom lige til at købe en Philips AG9015 OTL rørforstærker ... til:elektronik.dk/Philips_amplifiers/AG9015_1.jpg">(billedet er tyvstjålet fra nettet)Den kom med både 2x2 800 ohms
højttalere, unikt møbel med plads til både forstærker, bashøjttalere og Philips AG2009 grammofon (som fulgte med), som
selvom den ikke en Garrard eller en Thorens, ikke er uinteressant. Jeg har renset den ret beskidte forstærker og langsomt
løbet den i gang med skiftende elpærer i serie og min mini-vario og nu spiller den på sine org. 1960 rør.Og den spiller bedre
- ialt fald på 800 ohms udgangene og de tilhørende højttalere - end min første AG9015er. Meget dybere end jeg har hørt min
andre 800 ohms højttalere.PQR

Sådan en var jeg også ved at købe forleden, men prisen løb desværre fra mig. Ærgeligt, jeg synes det er en ret fed
forstærker nemlig. Har du ikke et billede af hele sættet

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
[
Sådan en var jeg også ved at købe forleden, men prisen løb desværre fra mig. Ærgeligt, jeg synes det er en ret fed forstærker nemlig. Har du ikke et billede af hele sættet

Nu hvor jeg har lyttet på den nye, er den som 800 ohms forstærker klart bedre end min anden - eller det højttalerne, som er et andet format kabinetter?.

Hvordan mon den så er på 8/16 ohms udtaget? Det har aldrig været brugt, og skal nok spilles til (det skulle det på den første).

Jeg er på vej til kbh. et par dage og får ikke taget et billede med det først, men skal nok vende tilbage til det.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Philips AG9015 OTL forstærker i 60er kabinet med 800 ohms højttalere (fuldtone på hylden under, diskanter ovenpå). I rummet ved siden af AG2009 grammofon som endnu ikke virker:

Det spiller faktisk rigtig godt.

PQR

www.vintagehifi.dk

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Hvor har du dog været så heldig at købe det? Tør jeg overhovedet spørge hvad du har betalt?

Skal vi forresten snart have et billede af hvor langt du er nået med din hjemmegrammofon

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Hvor har du dog været så heldig at købe det? Tør jeg overhovedet spørge hvad du har betalt?

Skal vi forresten snart have et billede af hvor langt du er nået med din hjemmegrammofon

Hej LouBP,

Jeg fandt setuppet på dba.dk godt gemt blandt andet ligegyldigt radiogrej i en annonce. Prisen var ikke ret høj men som altid tager man alle mulige chancer, når man køber gammelt rørgrej der ikke har været tændt i 25 år. Det skal jo først løbes langsomt i gang m. vario ol. inden man kan lytte til det. Denne gang gik det umiddelbart godt!

Mit grammofonprojekt har hvilet men jeg har repareret min Shell og fået mine 'monoblokke', men her i weekenden greb jeg en anden Connoisseur grammonfon på vejen til kbh. Den har nogle af de motorophængsdele jeg mangler, så nu er jeg mere klar.

PQR

www.vintagehifi.dk

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 18 April 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Seneste nyt fra mit musikrum aka hifi-helvede (fruens ord) er, at jeg er kommet til at købe en ikke særlige vintage Project Tube Box riaa (den første - bedste? - model) med to ecc83 rør.

Den spiller bare skønt, selv om ingen får mig til at indrømme, at den er bedre end den sagnomspundne og Ferrari-røde Bellari riaa, som jeg erhvervede mig via et fælles indkøb her på hifi4all.dk.

Og jeg er ikke en gang nået til at skifte de TAD (Tube Amp Doctor), som sidder i den, ud med vintage Telefunken eller Phililps ecc83. Dovenskab er vist eneste forklaring.

Og apropos rør, så vendte jeg i dag tilbage til et loppested, hvor jeg for godt en måneds tid siden så en hel kasse rør (men ikke havde fået læsebrillerne med). Det var et spændende gen-besøg.

Jeg fik lov at tage rørkassen med ud i forårssolen, hvor August (min teenage-søn) og jeg kunne sidde stille og roligt og gå rørene igennem.

Her er, hvad vi valgte at købe:
Brand type
antal

Bendix 2c51
1
Made in USA
GE 12AU7
2
Made in USA
GE 5670
1

jan 2c51
1

Mullard el84
1
rX1/b5L
Mullard Ecc83
1
mC1/B8K
Philips Ecc83
1
/Δ9A4
Philips EZ81
1
/B7D1
Philips ECC82
1
/Δ0K2
Philips ECC802
1
CHO/L6D1
Philips ECC82
1
/B9J2
Philips ECC85
1
/Δ9L1
Philips el86
1
MIC/L912
Philips EZ80
1
kCO/LOB
Philips SQ 5654
1
O92/d7B1
Philips SQ 5654
1
/Δ1E3
Raytheon 6AK5W
3
Made in USA
Raytheon 6AL5W
1
Made in USA
Raytheon 6AH6
2
Made in USA
RCA 6J4WA
2
Made in USA
RCA 6BA6
1
Made in USA
Siemens ECC82
1

Siemens ECC81
1

Telefunken ECC808
1

Telefunken ECC85
1

Telefunken ECC81
1

Tung-sol 6X4W
2
Made in USA
Tungsram 6AK5W
1

Især de to Mullard rør fra 50erne er spændende - jeg har målt dem ud på en rørtester, og de holder fint specs. ECC83 røret er endda fint i balance - dette super vintagerør skal måske i Bellarien, så den kan slå Tube Box'en?

Se det var en dejlig lørdag.

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Dejligt med lidt gode rør på en skøn lørdag der dog for mit vedkommende  har været i haven med

fruen og ungen og ... havedammen.

En kasse med rør til selvpluk på en lørdag sker bare aldrig på djævleøen!!!!!! øv

Mullard rør er altid gode, men kan til tider virke lidt gammeldags at lytte til synes jeg- men absolut

behagelige. personligt er jeg stadig meget til de der miniwatt og såfølgelig Telefunken.

Med det er altid sjovt at lege med rør.

Tillykke med stakken og tube riaa'en

Jesper

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 April 2009 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

du må (skal) bare finde et rør så Bellarien bevarer overtaget - vi kan ikke have stående i disse tråde at et østeuropæisk bagjerntæppet genbrugs stål samlet af straffefanger fra gulag produkt slår den amerikanske corvetterøde drøm det går bare ikke - no way

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 April 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Du kan ogsa bruge ecc81 & ecc82 rør
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hej Vintage venner,

Denne vintage tråd har stået lidt i stampe, så nu må det være tid at samle lidt op og runde af for denne gang: foråret lakker mod enden, og det er grundlæggende slut med at sidde inde i halv-(hald-)mørket og nørde. Vi skal ud, skal vi!

Om ikke andet så ud på en masse af sommerens loppemarkeder og lede efter vintage hifi.

Når man ikke er så heldig at man bare ved at gå (cykle) ned af en tilfældig gade, falder over en Thorens 124 (tag den Jesper Olsen!), er man nødt til at opsøge et hvert latterligt loppemarked i det jyske hele sommeren.

Nå, så stort et offer er det nu heller ikke; jeg har altid synes det var sjovt at gå på loppemarked og har så de seneste 5 år haft den fornøjelse af at have noget konkret (hifi) at lede efter.

Ellers er sommeren dedikeret vintage oplevelser som dette apparat kan give mig:

Det er min 1969 Moto Guzzi Nuovo Falcone. Den sidste encylindrede Moto Guzzi, et seriøst fejlskud fra fabrikken ved Como søen i Norditalien: den nu klassiske V-2 Guzzi var lige blevet "opfundet" og var ved at sikre Moto Guzzis fremtid, men "nogen" (angiveligt politiet og militæret) savnende den oprindelige 500 cc liggende, encylindrede Guzzi, og i panik designede man denne anakronisme.

Der er bare lavet ca. 7.000 stk, og min er rigget om til cafe-racer med kort styr, lettet svinghjul (jo, en rigtig Guzzi har svinghjul), opboring (ca. 600 cc), større karburator og fri udstødning (jeg kan få alle til at dreje hovedet, hvis jeg vil - men vil jeg?). Det er faktisk en ret fed og brugbar motorcykel, der oser af vintage!

I dag racede jeg ud i sommerlandet og besøgte et kræmmermarked ved Flyndersø. Der stod en fin Kenwood Receiver fra 70erne til sølle 40 kr., men jeg var jo på motorcykel og kunne ikke tage den med: jeg må se at få en lille anhænger på!

Well, det blev lidt offtopic, men stadig vintage!

Ellers regner jeg med at kigge forbi det jyske rørtræf i Århus den 14. juni med eller uden grej (måske med en rørtester hvis der er stemning for det).

Og så kan de jo også være at jeg (stadig offtopic) skal bruge sommeren til at samle mod til at tage hul på den her vintage flaske, jeg fandt på et loppemarked den anden dag:

Den er angiveligt fra 1984, men da 650 års jubilæet i Randers fra i 1952, kan man aldrig vide!

Og hifi-mæssigt?

Dette skulle jeg gerne tage mig samme til at skille mig af med hen over sommeren:
  • Philips AG9015 (ja, ja, LouBP jeg kigger snart på den)
  • 2 x sæt Wharfedale højttalere
  • et sæt Isophon højttalere
  • et sæt Scandyna A-25X højttalere
  • en flot Sansui Eight Receiver
  • en Braun CVS-13 rørforstærker
  • en (slidt) Sansui 661 Receiver
  • en Fisher 800 SS Receiver ("The Fisher" fra før Avery Fisher solgte ud!)
  • Sansui SE-9 "intelligent" compo- & motorized equalizer (m. rumkorrektionsfeature)
Min Fisher X-100 som var faldet ud på den ene kanal, spiller pludseligt igen (efter at have været vendt på hovedet et utal af gangen og været blevet gennemstirret for koldlodninger etc.) så den skal prøves af på forskellige vintage højttalere - og på Jealvox hornene, hvis jeg tør.

Mit DIY grammofonprojekt, som vist ikke en gang har været omtalt her, må også vente til det bliver vinter og nørde-tid igen.

med mange vintage sommerhilsner/

PQR

www.vintagehifi.dk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

du ringer bare når Braun rørfidusen skal videre

diy pladespiller kan du da sagtens lave om sommeren - tag det med udenfor - der er lyst længe

når jeg skal tilbege til mine nye Mørch arm men godt du får lidt liv i den gode tråd igen - østholdet vil je gerne kunne følge med i hvad der sker ovre hos dig

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

meget mærkeligt - hver gang jeg går ind i din tråd kommer der en adgans kode boks op til din pqr.dk ftp hjemmeside - du har vis lavet noget sjov da du uploadede billedet

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
meget mærkeligt - hver gang jeg går ind i din tråd kommer der en adgans kode boks op til din pqr.dk ftp hjemmeside - du har vis lavet noget sjov da du uploadede billedet

Der var vist gået ftp. i det første billede, men det skulle være bedre nu!

PQR

www.vintagehifi.dk

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Du ved hvor du kan sende Sansui SE-9 hen når du er træt af og falde over den......

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Godt at høre nyt fra Hald.

Sikke en masse lækkert grej du skiller dig af med. Man bliver helt trist over at man ikke har plads til at aftage noget af det .

Fed kværn forresten.
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

• med mange vintage sommerhilsner/PQR

Ja gør endelig det. Som R-l-b siger så tage din pladespiller projekt med ud i det gode vejr sammen med en kølig håndbajer.
Sådan stod jeg i 29 graders varme idag og forsøgte i DIY tonearmskunsten.

All Vintage

Billedeupload guide

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:

Ja g�r endelig det. Som R-l-b siger s� tage din pladespiller projekt med ud i det gode vejr sammen med en k�lig h�ndbajer.
S�dan stod jeg i 29 graders varme idag og fors�gte i DIY tonearmskunsten.

Apropos det: Skal du ikke lige starte en tråd hvor du fortæller om dine erfaringer? Det lille preview vi fik i vintage spotting tråden så vældig spændende ud!
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hør man er vel ikke misundelig vel Vintage ven.

Mit fund hører vel også til det bedste jeg nogensinde har gjort- og jeg har fand.. rodet i mange kældre, loftrum (ikke kirker) baggårde, contanere, loppemarkeder, storskrald, vejsalg, osv osv. Jeg har og er nok lige så stor klunser som dig???? - mon ikke. Jeg elsker det også. Jeg har jo også været håndværker i mit tidligere liv og der blev dælme kylet meget ud når folk skulle bygge om - især i de sidste 10 år. Jeg har forøvrigt prøvet det samme med en rør amp. Skille ad - på hovedet et par gange og pludselig virker den. Fin Guzzi der' Og fin port ikke mindst. Den gad jeg godt smage i rørenes glød.

Dejligt bare, at drøne rundt i jylland sommeren ud på en Guzzi og købe vintage gear. Hvem der kunne det.

Venligst

En vintage ven.

pqrannes skrev:
Hej Vintage venner,

Denne vintage tråd har stået lidt i stampe, så nu må det være tid at samle lidt op og runde af for denne gang: foråret lakker mod enden, og det er grundlæggende slut med at sidde inde i halv-(hald-)mørket og nørde. Vi skal ud, skal vi!

Om ikke andet så ud på en masse af sommerens loppemarkeder og lede efter vintage hifi.

Når man ikke er så heldig at man bare ved at gå (cykle) ned af en tilfældig gade, falder over en Thorens 124 (tag den Jesper Olsen!), er man nødt til at opsøge et hvert latterligt loppemarked i det jyske hele sommeren.

Nå, så stort et offer er det nu heller ikke; jeg har altid synes det var sjovt at gå på loppemarked og har så de seneste 5 år haft den fornøjelse af at have noget konkret (hifi) at lede efter.

Ellers er sommeren dedikeret vintage oplevelser som dette apparat kan give mig:

Det er min 1969 Moto Guzzi Nuovo Falcone. Den sidste encylindrede Moto Guzzi, et seriøst fejlskud fra fabrikken ved Como søen i Norditalien: den nu klassiske V-2 Guzzi var lige blevet "opfundet" og var ved at sikre Moto Guzzis fremtid, men "nogen" (angiveligt politiet og militæret) savnende den oprindelige 500 cc liggende, encylindrede Guzzi, og i panik designede man denne anakronisme.

Der er bare lavet ca. 7.000 stk, og min er rigget om til cafe-racer med kort styr, lettet svinghjul (jo, en rigtig Guzzi har svinghjul), opboring (ca. 600 cc), større karburator og fri udstødning (jeg kan få alle til at dreje hovedet, hvis jeg vil - men vil jeg?). Det er faktisk en ret fed og brugbar motorcykel, der oser af vintage!

I dag racede jeg ud i sommerlandet og besøgte et kræmmermarked ved Flyndersø. Der stod en fin Kenwood Receiver fra 70erne til sølle 40 kr., men jeg var jo på motorcykel og kunne ikke tage den med: jeg må se at få en lille anhænger på!

Well, det blev lidt offtopic, men stadig vintage!

Ellers regner jeg med at kigge forbi det jyske rørtræf i Århus den 14. juni med eller uden grej (måske med en rørtester hvis der er stemning for det).

Og så kan de jo også være at jeg (stadig offtopic) skal bruge sommeren til at samle mod til at tage hul på den her vintage flaske, jeg fandt på et loppemarked den anden dag:

Den er angiveligt fra 1984, men da 650 års jubilæet i Randers fra i 1952, kan man aldrig vide!

Og hifi-mæssigt?

Dette skulle jeg gerne tage mig samme til at skille mig af med hen over sommeren:

• 2 x sæt Wharfedale højttalere
  • et sæt Isophon højttalere
  • et sæt Scandyna A-25X højttalere
  • en flot Sansui Eight Receiver
  • en Braun CVS-13 rørforstærker
  • en (slidt) Sansui 661 Receiver
  • en Fisher 800 SS Receiver ("The Fisher" fra før Avery Fisher solgte ud!)
  • Sansui SE-9 "intelligent" compo- & motorized equalizer (m. rumkorrektionsfeature)
Min Fisher X-100 som var faldet ud på den ene kanal, spiller pludseligt igen (efter at have været vendt på hovedet et utal af gangen og været blevet gennemstirret for koldlodninger etc.) så den skal prøves af på forskellige vintage højttalere - og på Jealvox hornene, hvis jeg tør.

Mit DIY grammofonprojekt, som vist ikke en gang har været omtalt her, må også vente til det bliver vinter og nørde-tid igen.

med mange vintage sommerhilsner/

PQR

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

supos skrev:

LouBP skrev:
Ja g�r endelig det. Som R-l-b siger s� tage din pladespiller projekt med ud i det gode vejr sammen med en
k�lig h�ndbajer.
S�dan stod jeg i 29 graders varme idag og fors�gte i DIY tonearmskunsten.
Apropos det: Skal du ikke lige starte
en tråd hvor du fortæller om dine erfaringer? Det lille preview vi fik i vintage spotting tråden så vældig spændende
ud!

Nu vil jeg lige spille lidt på den her sølle opsætning jeg har lavet med den, Men så går jeg ellers igang med en mere seriøs
en tror jeg. Jeg ville bare ikke bruge det gode træ, hvis det nu ikke virkede. Og så mangler jeg lige nogle lidt tyndere kabler

All Vintage

Billedeupload guide

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hør man er vel ikke misundelig vel Vintage ven.

Mit fund hører vel også til det bedste jeg nogensinde har gjort- og jeg har fand.. rodet i mange kældre, loftrum (ikke kirker) baggårde, contanere, loppemarkeder, storskrald, vejsalg, osv osv. Jeg har og er nok lige så stor klunser som dig???? - mon ikke. Jeg elsker det også. Jeg har jo også været håndværker i mit tidligere liv og der blev dælme kylet meget ud når folk skulle bygge om - især i de sidste 10 år. Jeg har forøvrigt prøvet det samme med en rør amp. Skille ad - på hovedet et par gange og pludselig virker den. Fin Guzzi der' Og fin port ikke mindst. Den gad jeg godt smage i rørenes glød.

Dejligt bare, at drøne rundt i jylland sommeren ud på en Guzzi og købe vintage gear. Hvem der kunne det.

Venligst

En vintage ven.

Tak for de venlige ord.

Misundelse i vintage-loppe-branchen er dumt! Det skal man lærer lige fra start af ellers bliver man splitte af på hver eneste loppemarked; tænk hvis ham foran dig fandt en ...

Men en sommer rundt i Jylland på en vintage Guzzi kan måske slå en B&O 124 Thorens grammofon? Hvis man kan det. Det fede ved dit super flotte fund som jeg under dig 110 % (ud over at du har fundet en fed grammofon) er at vi andre ikke drømmer helt hen i vejret, når vi drømmer om at finde sådan en på et jysk loppemarked; de bliver faktisk smidt ud. Skønt!

God vintage-sommer til dig Jesper (måske ses vi den 14. juni! - måske skal jeg have portvinen med da?).

PQR

www.vintagehifi.dk

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum