Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Eltax Monitor 3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået anskaffet mig et par af disse næsten legendariske budgethøjttalere. Grunden var, at jeg skulle bruge et par små højttalere der ikke forstyrrer min nabo så meget i de senere aftentimer. Yderligere var jeg også bare nysgerrig efter HVOR gode de egentlig er.

Dette indlæg er tænkt som endnu en gennemgang af mine oplevelser med de famøse små banditter, og så håber jeg at kunne beskrive nogle af de små projekter jeg allerede har tænkt mig med dem. Endvidere vil jeg prøve at beskrive hvilke kvaliteter der hjælper til, at de er så populære.

Først og fremmest fandt jeg dem til 250 kroner brugt. De står fuldstændigt som nye.

Jeg kunne ikke rigtigt vente med at høre dem, så selvom jeg var på visit ved kæresten, blev jeg nødt til at spænde dem for hendes Denon PMA-360, hvilket såmænd også er en fin stereoforstærker.

Jeg havde en fordom om, at de var blevet populære ved at have en meget fremtrædende bas, hvilket i så fald ville distancere dem fra mange andre helt billige højttalere. Dette skulle vise sig at komme lidt til skamme, for modsat den gang mudderbas jeg havde forestillet mig, leverer de faktisk en ualmindeligt fast bas, der lyder som noget fra reohøjttalere til et par tusinde kroner. Trommen i Money For Nothing rammer præcis som den skal, og skal ikke bruge tid på at samle sig i en mudder af kabinetbulder. Yderligere står især stemmer super klart, og man føler generelt ikke man går glip af noget!

Diskanten er knap så imponerende. Jeg er meget vant til ringradiatordiskanter, som levere en meget hård og tydelig diskant, med masser af "smæld". Her er domerne Monitor 3 slet ikke med. Det ville selvfølgelig også være uretfærdigt at sammenligne dem med diskanter der koster mere end nyprisen på højttalerne. Derfor testede jeg dem mod kærestens Minipods, og der var ingen tvivl om, at diskanten var betydeligt mere klar på de betydeligt dyrere "snemænd". Der var mange flere detaljer at komme efter. - Det lød lidt som om, at nogen havde placeret et stykke papir foran diskanten på Monitorhøjttalerne i ren sammenligning. Til gengæld måtte jeg til min store forbavselse erkende, at de små Eltax'er faktisk leverede en meget mere levende samlet oplevelse, som var mere behagelig at høre på, og som gjorde sig bedre, når man tog hele paletten af musikgenrer frem: Den bedre bas gør simpelthen, at højttalerne virker større. Et godt eksempel er Niels Lofgren's guitar i Keith don't go, som simpelthen får mere bund og lyder mere lækker. Der er ikke meget dåselyd at komme efter, og dynamikken er også overraskende. Der var ingen tvivl om, at det var forstærkerens 60 watt der løb op, før højttalerens mekaniske grænser.

Derfor måtte jeg jo sætte dem på min Cayin. 100 watt og 90.000 uF burde kunne levere saft nok til, at der ikke var nogen slinger i valsen. Det gjorde en stor forskel! Faktisk forsvandt der lidt bas i de lave niveauer (er ikke sikker på, om der har været indstillet lidt på den Denon), men til gengæld blev bunden strammet godt op, og i de høje lydtryk blev bassen meget stram og lækker at høre på. Desværre måtte jeg erkende, at diskanten simpelthen ikke lever op til bassen. Diskanten lyder fint ved de lavere lydtryk, men forvrænger i de højere lydtryk. Det kan være den er delt for lavt, og simpelthen forvrænger fordi den kommer for tidligt op overarbejde.

En anden ting der faktisk overraskede mig, var den fysisk størrelse af højttalerne. De er på højde med Minipods (uden de lange spikes) og virker temmeligt massive. Vægten er der heller intet galt med. Her kan vi nok også finde en forklaring på den gode bund.

Jeg kunne selvfølgelig ikke holde fingerene fra dem, så enhederne blev afmonteret. Til min store overraskelse var højttalerne næsten ikke dæmpede. Der var lidt akustisk dæmpemateriale på bagerste side, men ellers var alle siderne "nøgne". Yderligere var kabelkvadratet pinligt lav. Min mobiloplader er forsynet med en tykkere ledning! Delefilteren er heller ikke en demonstration i lækre komponenter. Selve kabinettet virker dog kraftigt nok, så vil gætte på der er tale om 12 mm MDF. Jeg kan ikke lade være med at blive benovet over lydkvaliteten på trods af disse helt billige løsninger, så min umiddelbare tanke er, at der må være mere at hente hvis man går ind og modder lidt.

Jeg fandt noget dæmpemateriale jeg havde liggende og gav den ene højttaler en hurtig behandling. En times AB-testning har givet et klart svar: Der er mere at hente! Det gav ikke ekstremt meget, men det gjorde et godt indhuk i den smule dåselyd der var. Således står sangstemmerne nu bedre, og man bliver udsat for en del færre af de tandemaljesprængende forvrængninger i den højeste mellemtone. Generelt en mere blød lyd, så højttaleren nu har en rigtig god og afrundet lyd. Jeg tror ikke den er super liniær, men detaljegraden er ganske udmærket, og lyden er af den slags, man kan høre på i lang tid af gangen uden det bliver belastende.

Det sidste der virkelig står i øjnene er, at finérkvaliteten absolut også er billig. Samlingerne er dårlige, og man skal ikke ret tæt på, før der står lysende klart, at disse kabinetter ikke er bygget af ægte træ.  Diskanten flugter heller ikke særlig godt med baflen. Nogle steder stikker diskantens egen baffel 1 mm ud fra højttalerens ditto.

Derfor er mit samlede indtryk, at der på mange måder er tale om en billig højttaler (dårlig samlekvalitet, billigt udseende filterkomponenter, forfærdeligt spinkle kabler og manglende dæmpning) der alligevel i høj grad forstår at levere en god lydoplevelse der kan give entrylevel reolhøjttalere til et par tusinde kroner røde ører. Jeg vil klart anbefale dem hvis du står og mangler et par højttalere til garagen eller køkkenet, der bare skal levere en udmærket lyd til lavest mulige pris. Jeg tror selv nogle af dem med mest sarte ører vil finde lyden ganske udmærket.

De største minus'er er altså, at de kræver raltivt meget saft, hvilket synes modstridende med muligheden for, at sætte dem til et microanlæg, og at de kræver noget luft omkring sig for ikke at buldre. Derfor er jeg sikker på de vil gøre sig udmærket som stander- eller væghøjttalere. Det skal dog siges, at man sagtens kan spille med en mindre forstærker, men så skal lydniveauet holdes nede. Min Pioneer A-X30 med 2x20 watt fik sved på panden og kom til at lugte noget varm. - Noget der kunne tyde på nogle impedansdyk?

Især tror jeg disse højttalere kan gøre en god gerning for mange af os: De er perfekte til den helt grønne hifi-nysgerrige, der gerne vil have en lille forsmag på, hvordan hifi kan lyde. Det kan være de lokker flere til at have den interesse vi alle nyder. Jeg vil i hvert fald anbefale dem til en håndfuld forskellige mennesker der skal prøve noget andet end PC-speakers.

Nå, men jeg har planer om, at modde lidt på disse højttalere da jeg tror der er endnu mere lydkvalitet at hente. Jeg vil give dem en ordentlig indvendig behandling med akust deluxe og evt. noget blygummi. Yderligere skal kablingen have noget diameter. Jeg kunne også godt finde på, at udstyre dem med en bedre diskant, og se om ikke man kunne trække dem op i en helt anden liga, da jeg mener bassen allerede er godt med. - Dette vil også klare problemet med de noget sølleudseende filterkomponenter, da jeg så får dem skiftet.

Ja nu blev det jo en noget lang tekst jeg fik skrevet, og det er egentlig bare til dem, der også synes det er lidt sjovt med helt billige højttalere der alligevel kan spille musik. Jeg ved godt der er skrevet meget om dem i forvejen, men jeg ville komme med mine oplevelser.  Det kunne være sjovt hvis I også bød ind med jeres erfaringer med disse små "lykketræf" fra Eltax.

EDIT: Spredningen er for resten ikke så god! Lyden er ikke så "omfavnende" som man kunne ønske.

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Spændende læsning! Har selv overvejet at anskaffe et par for bare at hører dem.. Vend endelig tilbage hvis du får moddet lidt..

Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Kan forestille mig der er mange andre end os der har tænkt, at det kunne være meget sjovt lige at give dem et lyt. Tager nok noget tid før jeg får moddet diskanten, da jeg skal hele turen til Jylland til kappen og nasse lidt på hans Clio!

Kunne jo lige supplere med lidt billeder:

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Et sæt dejlige højtalere uden tvivl :) Og er faktisk enig i alle dine klage- og glædespunkter... Især mht. samlinger og den generelle samlekvalitet er vi enige om, at dette kunne være gjort bedre...

Pt. bruger jeg mine som baghøjtalere, men de kunne, som du også selv er inde på, sagtens bruges i et anlæg nummer to (tænker på din kærestes, som værende dit "anlæg nr. 2" :P)... Som baghøjtalere er jeg dog ganske tilfreds :) Supplerer fint mine B&W'er foran :)

Men gode fremhævelser du gør dig... Er, som sagt, enig :)

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Moberg1988 skrev:
Et sæt dejlige højtalere uden tvivl :) Og er faktisk enig i alle dine klage- og glædespunkter... Især mht. samlinger og den generelle samlekvalitet er vi enige om, at dette kunne være gjort bedre...

Pt. bruger jeg mine som baghøjtalere, men de kunne, som du også selv er inde på, sagtens bruges i et anlæg nummer to (tænker på din kærestes, som værende dit "anlæg nr. 2" :P)... Som baghøjtalere er jeg dog ganske tilfreds :) Supplerer fint mine B&W'er foran :)

Men gode fremhævelser du gør dig... Er, som sagt, enig :)

Ville egentlig have solgt dem igen når jeg var færdig med at høre dem, da jeg ikke rigtigt har pladsen alligevel. Men skiller mig ikke af med dem, er blevet rigtig glad for dem allerede!

Man kan nok godt kalde kærestens anlæg for mit "andet" anlæg - i hvert fald mig der har fundet komponenterne!

Overvejer selv at bruge Eltax'erne som baghøjttalere nu.

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Har også lige købt mig et sæt, samme finish og til 250 kr :)

Har ikke rigtig flået lyttet til dem endnu, men tror fint de kan bruges som bag ht'er, hvis vi lige kan finde ud af og få dem hængt op på væggen :) hehe..
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Som det fremgår af nedenstående billede, var tidligere ejer i stand til at have dem hængende med en enkelt lille skue. Har prøvet at tage billede af skruehullet:

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Har også tænkt på løsningen med et par søm + ståltråd og så et par skruer i højtalerne... Så hænger de jo også - er bare svære at vinkle :S

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

jeg synes det er en uholdbar løsning på mange planer.. vil bedre kunne overskue et decideret beslag, både fordi det er nemmere at indstille og fordi det er pænere...

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Jeg var ellers meget imponeret over højttalerens behagelige måde at gengive musikken på. Men nu er jeg ikke til in-your-
face diskant, så jeg synes rigtig godt om Eltax Monitor III. At hænge den op vil jeg fraråde, da den nok bliver for tynd i
bassen når man ikke udnytter den nedadvendte basreflex port.

En rigtig rigtig god højttaler til prisen, med overraskende fylde i bunden på trods af den lille 5" enhed. Dårlig samling kan
ordnes med lidt lim, det kan ringe lyd ikk!

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

tror du det vil være så stort et problem med den reflex port?

Må lige prøve at sætte dem til og løfte dem lidt rundt...

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Smag og behag som man siger. Men min holdning er at den bliver for tynd i bunden uden "underlag", og det var i en 20kvm
stue . Nu er jeg selvfølgelig også basglad

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Smag og behag som man siger. Men min holdning er at den bliver for tynd i bunden uden "underlag", og det var i en 20kvm

Ja så kunne jeg forestille mig de var for tyndbenede

Så kunne man jo stille dem på nogle små hylder?

Moberg1988 skrev:
Har også tænkt på løsningen med et par søm + ståltråd og så et par skruer i højtalerne... Så hænger de jo også - er bare svære at vinkle :S

Ja det holder nok hvis der ikke kommer flere jordskælv!

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

rskriver skrev:

Så må man jo stille dem på nogle små hylder?

det er jo selvfølgelig en mulighed, eller måske udnytte de gevind der er til spikes, og skrue en plade i i stedet for(den komplicerede og unødvendige løsning)

Muligheder er der i hvert fald nok af..

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Eyesonly skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

rskriver skrev:

Så må man jo stille dem på nogle små hylder?

det er jo selvfølgelig en mulighed, eller måske udnytte de gevind der er til spikes, og skrue en plade i i stedet for(den komplicerede og unødvendige løsning)

Muligheder er der i hvert fald nok af..

Kommer jo an på, hvor meget arbejde man vil lægge i det!  Kan godt se et vinklinsproblem i det med hylderne til gengæld.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

http://www.techhaus.dk/index.php?cPath=222 (måske der findes noget her?)
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Vogels VLB 100 og 200 er da helt klart de løsninger, jeg foretrækker... Simpelt og ligetil :)

Bjarke - Nej jordskælv holder de jo nok ikke til, men nu bor jeg jo i Smilets by, hvor vi ikke bliver ramt af disse :) Endnu i hvert fald :P

Mht. manglende bas ved ophængning, er det ikke noget problem for mig... Mine B&W'er med 2x8" bas-enheder skal nu nok overdøve den bas, Eltax'en ellers skulle levere :)

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Jeg var ellers meget imponeret over højttalerens behagelige måde at gengive musikken på. Men nu er jeg ikke til in-your-
face diskant, så jeg synes rigtig godt om Eltax Monitor III.
Mvh

Jamen de spiller nemlig enormt behageligt. Der er meget mellemtone at komme efter, fordi bassen absolut kun spiller det, der skal spilles. Ikke noget med mudder, og fordi diskanten er lidt slatten. Noget jeg tror, ligesom i dit tilfælde, appalerer til mange. Især nyinteresserede.

Sidder nu og lytter lidt til min nye pick-up med Eltaxerne, og når man har set dem på vinyl, minder de mig ret meget om noget af det ældre B&O grej uden den mudrede bas. Det er ikke spor korrekt, men for pokker det er godt når man skal sidde og skrive eksamensopgave. Der er intet der skærer i ørene. Faktisk en imponerende mængde detaljer der leveres. Der er bestemt tale om hifi.

MadsVP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft en par ELTAX'er for små 10 år siden, jo de var da fede

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

MadsVP skrev:

Jeg har selv haft en par ELTAX'er for små 10 år siden, jo de var da fede

Hehe! Ja det ligner jo Monitor 3. Jeg har fået en ny respekt for Eltax som producent med disse højttalere. Jeg tror nu stadig Monitor 3 er et helt specielt lykketræf, for man skal jo ikke meget højere op i pris, før der begynder at komme andre fede højttalere på banen.

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes