Emne: Eltax Monitor 3 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modding:
Kablerne er for tynde siges der. Men, der er tale om en lille 5" bas, så det er ikke de store strømme der løber her. Hvad med spolen til bassen? Hvad er kvadratet her? Der er måske 20 cm. kabel fra terminal til delefilter, det har ikke den store betydning her.
Dæmpemateriale og afstivninger tror jeg mere på. Hvis man vil lave mere drastiske ændringer og nyt filter, giver det ikke meget mening at købe højttaleren. Så kan man ligesågodt starte helt forfra.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Modding:
Kablerne er for tynde siges der. Men, der er tale om en lille 5" bas, så det er ikke de store strømme der løber her. Hvad med spolen til bassen? Hvad er kvadratet her? Der er måske 20 cm. kabel fra terminal til delefilter, det har ikke den store betydning her.
Dæmpemateriale og afstivninger tror jeg mere på. Hvis man vil lave mere drastiske ændringer og nyt filter, giver det ikke meget mening at købe højttaleren. Så kan man ligesågodt starte helt forfra. |
|
|
Til gengæld er det utrolig enkelt at putte bedre komponenter i og skifte kablerne. Selvfølgelig giver dæmpematerialet en fordel: en lavere Q.
Kjeldsen, jeg gør det fordi jeg synes det er sjovt og fordi det er min hobby at pille. Jeg tvinger dig ikke til at gøre det samme, men jeg forestille mig, at andre også vil synes det er sjovt at se hvad forskelle det kan gøre at lege med mulighederne. Hvis du synes det er dumt, kan du da heldigvis lade være med at læse herinde.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Kjeldsen skrev:
Modding:
Kablerne er for tynde siges der. Men, der er tale om en lille 5" bas, så det er ikke de store strømme der løber her. Hvad
med spolen til bassen? Hvad er kvadratet her? Der er måske 20 cm. kabel fra terminal til delefilter, det har ikke den store
betydning her.
Dæmpemateriale og afstivninger tror jeg mere på. Hvis man vil lave mere drastiske ændringer og nyt filter, giver det
ikke meget mening at købe højttaleren. Så kan man ligesågodt starte helt forfra. |
|
|
Til gengæld er det utrolig enkelt at putte bedre komponenter i og skifte kablerne. Selvfølgelig giver dæmpematerialet en
fordel: en lavere Q.
Kjeldsen, jeg gør det fordi jeg synes det er sjovt og fordi det er min hobby at pille. Jeg tvinger dig ikke til at gøre det
samme, men jeg forestille mig, at andre også vil synes det er sjovt at se hvad forskelle det kan gøre at lege med
mulighederne. Hvis du synes det er dumt, kan du da heldigvis lade være med at læse herinde.  |
|
|
Men han har jo ret
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
På en eller anden finurlig måde, glæder det mig, at nogle er begyndt, at få øjnene op for denne i mine ører dejlige højttaler. Angående finish: Husk på, de højttalere som bliver solgt til ca. kr. 500,- typisk er 2. sortering, det være sig på QXL eller Bilka/Føtex. Jeg bruger mine nu som Surround Back, det gør de fantastisk godt. Dts HD MA i 7.1 lyder rigtig godt hele vejen rundt  . Ser frem til hvad dine mods kan hente ud af dem, jeg er helt enig med dig BjarkeHedegaard, det er jo sådanne ting dom gør det sjovt, ikke bare at købe anden højttaler og modifikationerne er jo heller ingen herregård i pris. Jeg har ikke selv pillet ved dem, men kunne da godt fristes til at efterabe nogle af de ting du foreslår  .
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Ser frem til hvad dine mods kan hente ud af dem, jeg er helt enig med dig BjarkeHedegaard, det er jo sådanne ting som gør det sjovt, ikke bare at købe anden højttaler og modifikationerne er jo heller ingen herregård i pris.
|
|
|
Nej det er jo netop det. Man kan nogengange finde nogle rigtigt fede enheder på ksb til ingen penge. Men det kommer selvfølgelig an på hvordan man interesserer sig for hifi. Hvis man bare vil finde den bedste deal, og kun bruge højttalerne som de er, er det klart det ikke kan betale sig. Men hvis man, som jeg, synes det tekniske bag er sjovt, og generelt at rode med det, giver det mange timers sjov for en utroligt lav pris.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Kjeldsen skrev:
Modding:
Dæmpemateriale og afstivninger tror jeg mere på. Hvis man vil lave mere drastiske ændringer og nyt filter, giver det ikke meget mening at købe højttaleren. Så kan man ligesågodt starte helt forfra. |
|
|
Til gengæld er det utrolig enkelt at putte bedre komponenter i og skifte kablerne. Selvfølgelig giver dæmpematerialet en fordel: en lavere Q.
Kjeldsen, jeg gør det fordi jeg synes det er sjovt og fordi det er min hobby at pille. Jeg tvinger dig ikke til at gøre det samme, men jeg forestille mig, at andre også vil synes det er sjovt at se hvad forskelle det kan gøre at lege med mulighederne. Hvis du synes det er dumt, kan du da heldigvis lade være med at læse herinde. 
|
|
|
Men han har jo ret  |
|
|
Nej, det synes jeg ikke han har. Kommer helt an på din betragtning af hobbyen (se ovenstående indlæg) og selvfølgelig prisen for sådan et sæt diskanter. Og det er virkelig en slatten diskant der sidder i dem. ^^ __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Kjeldsen skrev:
|
Modding:
|
|
Kjeldsen, jeg gør det fordi jeg synes det er sjovt og fordi det er min hobby at pille. Jeg tvinger dig ikke til at gøre det samme, men jeg forestille mig, at andre også vil synes det er sjovt at se hvad forskelle det kan gøre at lege med mulighederne. Hvis du synes det er dumt, kan du da heldigvis lade være med at læse herinde. 
|
|
|
Ro på . Jeg siger blot man skal se på hvor forbedringer er markante. Tykkere kabler vil ikke give en markant forskel. Det vil derimod fyld og muligvis afstivninger. Andre komponenter kan give bedre lyd, men de skal have samme værdi (ikke blot påskriften, der skal måles). Billige og gode kondensatorer er de grå fra Monacor. Man, kan også lege med porten. Spolen til bassen skal man passe på med, da hele afstemningen af bassen kan gå fløjten med en lavtohmsspole.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Ro på . Jeg siger blot man skal se på hvor forbedringer er markante. Tykkere kabler vil ikke give en markant forskel. Det vil derimod fyld og muligvis afstivninger. Andre komponenter kan give bedre lyd, men de skal have samme værdi (ikke blot påskriften, der skal måles). Billige og gode kondensatorer er de grå fra Monacor. Man, kan også lege med porten. Spolen til bassen skal man passe på med, da hele afstemningen af bassen kan gå fløjten med en lavtohmsspole. |
|
|
Det er helt sikkert at forbedringerne i bedre kabler er små, men med lidt bedre diameter og lodninger, kan man sikre sig, der ikke går noget tabt der. Du siger det selv: man skal modde dér hvor forskellen er mest markant, og som jeg skriver i første indlæg, synes jeg diskanten er slatten. Et sæt nye(brugte) diskanter kan man altid finde billigt på ksb. Det behøves jo ikke være R29-diskanter, men et sæt udmærkede domes kan måske gøre lyden langt bedre for et par hundrede kroner. Hvis ikke, havde jeg da det sjov ud af det. Er selv stor tilhænger af Monacor.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bestemt også spændt på resultatet af forsøgne :) Så klø du bare på Bjarke
|
| Til top |
|
| |
Øvbøv Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsada.
Fint indlæg du har lavet BjarkeHedegaard
Syntes selv det er sjovt, at pille lidt. Har dog mest gjort det med biler. Men nu er det slut, for dyrt simpelthen.
Men det her HiFi snusk og lyd er begyndt at komme ind under neglene. Og jeg tror du har fat i noget med Eltaxer. Ledninger, lodninger og fyld er ikke dyrt. Og man kan være heldig på skrotten og se hvad der er smidt ud og stille et par pils til sjakket. Men at skifte en diskant ud med en anden kan jo godt blive et problem. Det kan være den den skulle deles et andet sted en den der sidder i for, at komme til, at lyde godt. Og så kører trommelommen og så skal man passe på ikke, at skyde over målet   
Men sjovt er det helt sikkert at pille.
Hygge herfra med projekterne. __________________ Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øvbøv skrev:
|
Hejsada.
Fint indlæg du har lavet BjarkeHedegaard
Syntes selv det er sjovt, at pille lidt. Har dog mest gjort det med biler. Men nu er det slut, for dyrt simpelthen.
Men det her HiFi snusk og lyd er begyndt at komme ind under neglene. Og jeg tror du har fat i noget med Eltaxer. Ledninger, lodninger og fyld er ikke dyrt. Og man kan være heldig på skrotten og se hvad der er smidt ud og stille et par pils til sjakket. Men at skifte en diskant ud med en anden kan jo godt blive et problem. Det kan være den den skulle deles et andet sted en den der sidder i for, at komme til, at lyde godt. Og så kører trommelommen og så skal man passe på ikke, at skyde over målet   
Men sjovt er det helt sikkert at pille.
Hygge herfra med projekterne.
|
|
|
Hehe det er godt at høre du er ved at falde for det! Putter ikke bare en ny diskant i uden videre, skal nok lave et nyt delefilter. Heldigvis behøves delefilterkomponenter ikke være ret dyre, selvom jeg godt ved, der findes folk der synes en kondensator skal veje 2 kilo, være af sølv og koste mange tusinde kroner. 
Jeg tager det stille og roligt, og hvis der så dukker et sæt lækre diskanter op, smider jeg dem i. Om alle omstændigheder skal kabinettet have hele bredsiden, for de er som sagt helt tomme! 
Update:
Jeg havde haft de små Eltaxer slået fra systemet, og sat dem væk et døgns tid, fordi jeg skulle rydde op. Jeg havde så sat dem op, og helt glemt jeg havde puttet lidt skum i den ene højttaler. Som tidligere nævnt, syntes jeg det gav en lidt mere afrundet lyd men også lidt mørkere. nu da jeg havde sat højttalerne til igen, vidste jeg ikke hvilken det var, så tænkte det var en perfekt mulighed for at teste, om mine resultater med skummet var reelle eller ren placebo. Jeg stillede mig foran den ene og så den anden, og så var jeg sådan set sikker. Der var slet ingen tvivl om, at lyden var mere naturlig og afrundet på den ene. Jeg tog bassen ud, og ganske rigtigt: det var den modificerede højttaler. Det betyder det ikke var indbildt.. jubii! Og det betyder også, at der garanteret er meget at hente med noget rigtigt akustisk dæmpemateriale i stedet for det jeg havde liggende. Glæder mig helt til en gennemgående modificering. Overvejer en bjælke på tværs i midten af kabinettet, men det er sgu nok omsonst i så lille et kabinet. En "bitumenbehandling" dræber nok den smule resonans der er at høre. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Liberty 5 (med eller uden +) og Nexus 11E (gulvstående) er også udmærkede low-price, såfremt de kan købes for max 1000 kr/sættet.
Men til den pris kan man jo også indimellem få et sæt B&W serie 300 til et sæt mini-Mission 730/780, såeh???
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Liberty 5 er så en af de modeller jeg mener er et fejlskud.
|
| Til top |
|
| |
Øvbøv Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Nice, at du kan høre forskel på med eller uden dæmpe materiale. Åbnede lige mine Concepter og så til min forbavselse, at der kun var lidt hvidt emhætte filter i. Burde delefilteret ikke beskyttes noget end bare, at bag på tilslutningerne til Dalierne??? Kunne da tro, at wibes kunne gøre noget ved et filter. Nå men jeg må have fat i noget Bitumen og se hvad det kan gøre. Starter med små mængder og kun i den ene for, at kunne høre forskel. Kan være det er det der skal til for, at få diskanten mere afrundet....hmmmmm....Der er dømt legetid.
Hygge __________________ Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen: What Hifi gav dem ellers 5 stjerner til en parpris på 200 af de dyre pund, for laaang tid siden. Men jeg indrømmer gerne, at de har en lidt mørkere klang. De skal have (og kan tåle) tæsk. Og det handler selvfølgelig om smag og behag, samt det tilsluttede udstyr.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Kjeldsen: What Hifi gav dem ellers 5 stjerner til en parpris på 200 af de dyre pund, for laaang tid siden. Men jeg indrømmer gerne, at de har en lidt mørkere klang. De skal have (og kan tåle) tæsk. Og det handler selvfølgelig om smag og behag, samt det tilsluttede udstyr.
|
|
|
De har fået gode anmeldelser mange steder, hvilket jeg slet ikke forstår. Den er alt for mørk som du skriver, og helt uden liv. Til prisen mener jeg ikke man kan forlange, man skal smide en monsterforstærker på.
Af andre fejlskud, kan nævnes Eltax Universe, som er en helt igennem ringe højttaler.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 16 Januar 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
sidder lige pt og lytter til et sprit nyt sæt monitor III, og er enig i at det er en fin lille højttaler. og tager man prisen i betragtning er det virkelig et kup.
nogen der kan sige noget om, om de skal spilles til og evt. hvor mange timer det kræver?
(mangler erfaring i at beskrive lyd og har måske ikke ikke misfortolket begreberne, men vil alligevel prøve).
de byder indtil nu på en fin dynamik og mellemtone gengivelse, specielt stemmer går rigtig fint igennem. men synes de mangler en del detaljer eller opløsning. det er lidt som om der er trukket en plastikpose ned over dem. og byder et nummer på meget bas, runger de en del. (måske kan placeringen hjælpe på bulderbassen). måske er jeg lidt for forvendt med at lytte til meget præcise og detaljerede højttaler (tannoy), og kan da også stadig høre alle elementerne i musikken på eltax'erne. er enige i de ovennævnte udtalelser om at der mangler noget i diskantområdet. den diskant der er, lyder fint nok, men der mangler noget øvre diskant, der lige får klokkespil og bækkener til at ringe mere naturligt.
lad os se hvordan de lyder efter nogle dages tilspilning.
mvh
p.s. prøvede først højttalerne på min lille trends ta-10.1, dog via en dvd-afspiller og et tv, så uden de bedste forudsætninger. her lød de ikke af ret meget, men da de først blev spændt for min amc forstærker, så vågnede de til live. må lige få prøvet dem på min trends, hvor den bliver fodret med et direkte signal fra en afspiller. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
|
sidder lige pt og lytter til et sprit nyt sæt monitor III, og er enig i at det er en fin lille højttaler. og tager man prisen i betragtning er det virkelig et kup.
nogen der kan sige noget om, om de skal spilles til og evt. hvor mange timer det kræver?
(mangler erfaring i at beskrive lyd og har måske ikke ikke misfortolket begreberne, men vil alligevel prøve).
de byder indtil nu på en fin dynamik og mellemtone gengivelse, specielt stemmer går rigtig fint igennem. men synes de mangler en del detaljer eller opløsning. det er lidt som om der er trukket en plastikpose ned over dem. og byder et nummer på meget bas, runger de en del. (måske kan placeringen hjælpe på bulderbassen). måske er jeg lidt for forvendt med at lytte til meget præcise og detaljerede højttaler (tannoy), og kan da også stadig høre alle elementerne i musikken på eltax'erne. er enige i de ovennævnte udtalelser om at der mangler noget i diskantområdet. den diskant der er, lyder fint nok, men der mangler noget øvre diskant, der lige får klokkespil og bækkener til at ringe mere naturligt.
mvh
p.s. prøvede først højttalerne på min lille trends ta-10.1, dog via en dvd-afspiller og et tv, så uden de bedste forudsætninger. her lød de ikke af ret meget, men da de først blev spændt for min amc forstærker, så vågnede de til live. må lige få prøvet dem på min trends, hvor den bliver fodret med et direkte signal fra en afspiller.
|
|
|
Lyder til, at vi er meget enige. Jeg forstår ikke hvis du synes de runger. Kan være placeringen? Har ikke meget erfaring med hvordan sådan en nedadvendt port opfører sig. Som jeg har nævnt, hjælper lidt dæmpemateriale, men jeg synes aldrig det var et stort problem. Det kan også være du bare er mere opmærksom på det end jeg. Mine Monitor var brugte, så det kan være lyden ændrer sig, når du får spillet dem til. Har jo ikke selv hørt dem fra nye.
Mht. Dalihøjttalerne må du gerne lige sige lidt om resultaterne Øvbøv. Du skal ikke være bange for delefilteret. Det skal nok holde. Jeg synes det er mere bekymrende, at Dali ikke har polstret kabinettet i en højttaler der netop fokuserer meget på bas. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med hr Kjeldsen! Med tæsk mener jeg, at de lyder noget tamme i det ved lavere lydniveauer, men når man skruer lidt mere op, er de sådan set helt OK til prisen. Jeg taler altså ikke om en 1000 watt´s PA-forstærker. Personligt er jeg til Mission.
Til Vibe; Eltax bliver ALDRIG til et sæt Tannoy, og jo; alle nye højttalere skal spilles til i måske helt op til 200 timer. De første 25 timer er dog dem, der er de vigtigste. Og man bruger bare musik til det formål. Et sæt monitor III placeret på mit 25 mm stavlimede fyretræs skrivebord, som ikke står op ad væggen, giver ingen bulderbas, og såmænd ej heller dyb bas, men mellemtonen/taleforståeligheden er rigtig fin (12 watt´s EL84 pentode push-pull, Edison 12), men mine Mission 732 til en langt højere pris er dog at foretrække.
Summa-sumarum: Eltax har været heldige med nogle højttalermodeller, som i en forsigtig 2. sortering, købt i det lokale varehus afdeling for konsumelektronik, lyder laaangt bedre end hvad man kan forvente til bare en 500 kroneseddel.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
sidder lige pt og lytter til et sprit nyt sæt monitor III, og er enig i at det er en fin lille højttaler. og tager
man prisen i betragtning er det virkelig et kup.
de byder indtil nu på en fin dynamik og mellemtone gengivelse, specielt stemmer går rigtig fint igennem. men synes de
mangler en del detaljer eller opløsning. det er lidt som om der er trukket en plastikpose ned over dem. og byder et nummer
på meget bas, runger de en del. (måske kan placeringen hjælpe på bulderbassen). måske er jeg lidt for forvendt med at
lytte til meget præcise og detaljerede højttaler (tannoy), og kan da også stadig høre alle elementerne i musikken på
eltax'erne. er enige i de ovennævnte udtalelser om at der mangler noget i diskantområdet. den diskant der er, lyder fint
nok, men der mangler noget øvre diskant, der lige får klokkespil og bækkener til at ringe mere naturligt.
mvh
p.s. prøvede først højttalerne på min lille trends ta-10.1, dog via en dvd-afspiller og et tv, så uden de bedste
forudsætninger. her lød de ikke af ret meget, men da de først blev spændt for min amc forstærker, så vågnede de til live.
må lige få prøvet dem på min trends, hvor den bliver fodret med et direkte signal fra en afspiller. |
|
|
De skal spilles til ja. De er meget stramme i starten, men åbner rigtig meget op når de har fået tæv i en 20 timers tid
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|