| Forfatter |
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder og hører noget Eric Clapton unplugged på Eltaxerne nu. De leverer en meget bedre klavergengivelse end jeg havde regnet med. Det må jeg tage hatten af for. Ellers noget der kan være et problem for mange højttalere. Jeg tror igen grunden er den lidt tilbagelænede lyd der gør, at klavertonerne aldrig skærer. Det er bare en behagelig højttaler at lytte til.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. tilspilning. Det er helt korekt, de ændre sig en del når først de er blevet masseret igennem. Sæt dem med front imod hinanden, næsten helt sammen, der skal dog være plads til bassen kan bevæge sig  . Fasevend den ene højttaler, så kan man spille temmelig højt uden at genere nogen (der kommer ikke meget lyd fra dem).
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Vedr. tilspilning.
Det er helt korekt, de ændre sig en del når først de er blevet masseret igennem.
Sæt dem med front imod hinanden, næsten helt sammen, der skal dog være plads til bassen kan bevæge sig .
Fasevend den ene højttaler, så kan man spille temmelig højt uden at genere nogen (der kommer ikke meget lyd fra dem).
|
|
|
Synes godt nok det er meget at gøre ud af det, i stedet for bare at høre noget musik?  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Hans J skrev:
Vedr. tilspilning.
Det er helt korekt, de ændre sig en del når først de er blevet masseret igennem.
Sæt dem med front imod hinanden, næsten helt sammen, der skal dog være plads til bassen kan bevæge sig .
Fasevend den ene højttaler, så kan man spille temmelig højt uden at genere nogen (der kommer ikke meget lyd fra dem).
|
|
|
Synes godt nok det er meget at gøre ud af det, i stedet for bare at høre noget musik?  |
|
|
Tja, fordelen er, tilspilningen sker på en brøkdel af tiden, jeg kunne høre tydelig forskel efeter de havde spillet ved højt niveau på denne måde i en ca. 6-8 timer. Du taler om arbejde ? Du splitter højttalerne ad for at forbedre lyde, her skal man jo ikke andet, end flytte højttalerne lidt og så fasevende den ende bytte om på plus/minus.  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Hans J skrev:
Vedr. tilspilning.
|
|
|
Synes godt nok det er meget at gøre ud af det, i stedet for bare at høre noget musik? 
|
|
|
Tja, fordelen er, tilspilningen sker på en brøkdel af tiden, jeg kunne høre tydelig forskel efeter de havde spillet ved højt niveau på denne måde i en ca. 6-8 timer.
Du taler om arbejde ? Du splitter højttalerne ad for at forbedre lyde, her skal man jo ikke andet, end flytte højttalerne lidt og så fasevende den ende bytte om på plus/minus. 
|
|
|
Snakkede jeg om arbejde? Well, jeg forstod sagtens hvad du mente Hans. Jeg vil personligt hellere spille normalt med højttalerne, og nyde noget musik i stedet for at have dem stående på den måde. Havde jeg en kælder jeg kunne sætte dem ned i og bruge dit trick, ville jeg nok gøre det. Ideen er skam godt nok. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Hans J skrev:
Vedr. tilspilning.
|
|
|
Synes godt nok det er meget at gøre ud af det, i stedet for bare at høre noget musik? 
|
|
|
Tja, fordelen er, tilspilningen sker på en brøkdel af tiden, jeg kunne høre tydelig forskel efeter de havde spillet ved højt niveau på denne måde i en ca. 6-8 timer.
Du taler om arbejde ? Du splitter højttalerne ad for at forbedre lyde, her skal man jo ikke andet, end flytte højttalerne lidt og så fasevende den ende bytte om på plus/minus. 
|
|
|
man kunne jo lade dem stå og spille sådan under en dyne, mens man var på job eller skole. og så bare sætte afspilleren på repeat.
men når jeg er hjemme hører jeg også hellere musik på dem.
apropos, kan det passe at diskanten også skal spilles til? synes umiddelbart at der kommer lidt mere lyd fra bækkenerne nu, end da jeg lige havde pakket højttalerne ud. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Øvbøv Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. Dalihøjttalerne må du gerne lige sige lidt om resultaterne Øvbøv. Du skal ikke være bange for delefilteret. Det skal nok holde. Jeg synes det er mere bekymrende, at Dali ikke har polstret kabinettet i en højttaler der netop fokuserer meget på bas.
[/QUOTE]
Hej igen...
Så har jeg været i gang....Det første jeg gjorde var, at tømme den for filtervat. Herefter kom jeg Bitumen på hele bagsiden. Sikke et arbejde og føntøren kom i brug. Og jeg er meget overrasket over det der skete. Vi starter nedefra, bassen er mere veldifineret end før, mellemtone betydeligt mere detaljeret end før og diskanten har aldrig været super god(dissen er Conceptens svage punkt) men selv den er blevet mærkbart bedre. Prøvede noget klaver som aldrig har været rigtigt "behageligt" møde med mine concepter. Men nu er der kommet meget mere ro på i dissen også.
Klaver muzak er prøvet forde det her er beskrevet som godt lytte materiale. Min kone har været med ind over forde hun kan de høje toner bedre end jeg(og så kan kvinder høre højere toner end os mænd) Hun har været gal på dem lige siden vi dem. Men hun siger den lyd hun ikke kunne have i sit hoved nu er væk i den ene. Om det så er godt ved jeg ikke. Nå men så langt så godt.
Så puttede jeg en strimmel bitumen og satte den fast på den fast på hver af bassportene. Og nu er der endnu mere veltrimmet bass i dem. De dybe toner i klaveret står klokke rent. Jeg havde ikke troet det ville gøre noget, men det er jo plastik og har jo en form for resonans.
Jeg prøvede osse, at sætte bitumen rundt inde i kabinettet. Med det lukkede totalt for dynamikken. Det fik den til, at lyde indeklemt. Så ud med det igen. Tog end strimmel på 2 cm i tykkelsen og satte den rundt i stedet og det fik lige det sidste ud af Concepterne.
Det må jeg sige.....Bitumen rocks....Jeg har fået mig et par nye højtalere. Og glæder mig nu endnu mere til jeg får min DAC. Om det gælder alle højtalere, at man kan få bedre lyd på denne måde aner jeg intet om. Men det har hjulpet betydeligt på mine Concept 2. Så det her indlæg fra BjarkeHedegaard har været lidt af en øjenåbner for mig, tak for det.
Hygge herfra. __________________ Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øvbøv skrev:
| Hej igen...
Så har jeg været i gang....Det første jeg gjorde var, at tømme den for filtervat. Herefter kom jeg Bitumen på hele bagsiden. Sikke et arbejde og føntøren kom i brug. Og jeg er meget overrasket over det der skete. Vi starter nedefra, bassen er mere veldifineret end før, mellemtone betydeligt mere detaljeret end før og diskanten har aldrig været super god(dissen er Conceptens svage punkt) men selv den er blevet mærkbart bedre. Prøvede noget klaver som aldrig har været rigtigt "behageligt" møde med mine concepter. Men nu er der kommet meget mere ro på i dissen også.
Klaver muzak er prøvet forde det her er beskrevet som godt lytte materiale. Min kone har været med ind over forde hun kan de høje toner bedre end jeg(og så kan kvinder høre højere toner end os mænd) Hun har været gal på dem lige siden vi dem. Men hun siger den lyd hun ikke kunne have i sit hoved nu er væk i den ene. Om det så er godt ved jeg ikke. Nå men så langt så godt.
Så puttede jeg en strimmel bitumen og satte den fast på den fast på hver af bassportene. Og nu er der endnu mere veltrimmet bass i dem. De dybe toner i klaveret står klokke rent. Jeg havde ikke troet det ville gøre noget, men det er jo plastik og har jo en form for resonans.
Jeg prøvede osse, at sætte bitumen rundt inde i kabinettet. Med det lukkede totalt for dynamikken. Det fik den til, at lyde indeklemt. Så ud med det igen. Tog end strimmel på 2 cm i tykkelsen og satte den rundt i stedet og det fik lige det sidste ud af Concepterne.
Det må jeg sige.....Bitumen rocks....Jeg har fået mig et par nye højtalere. Og glæder mig nu endnu mere til jeg får min DAC. Om det gælder alle højtalere, at man kan få bedre lyd på denne måde aner jeg intet om. Men det har hjulpet betydeligt på mine Concept 2. Så det her indlæg fra BjarkeHedegaard har været lidt af en øjenåbner for mig, tak for det.
Hygge herfra.
|
|
|
Godt at høre du har fået resultater ud af at modde lidt! Det er fantastisk hvad man selv kan gøre, og jeg synes især kabinetterne i mange tilfælde kan gøres bedre. Mærkeligt at lyden blev indeklemt da du puttede bitumen på indersiderne. Det kan vøre noget akustisk dæmpemateriale med lav densitet ville hjælpe, men jeg ved det ikke. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
der står ikke tilfældigvis et fabrikat eller et model nr. bag på bas enheden ? er meget træt af ikke at ku finde selve højtaleren så overvejer om man sku prøve dem som selbyg da jeg har lidt stumper liggende i forvejen...  __________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
| Til top |
|
| |
Øvbøv Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at høre du har fået resultater ud af at modde lidt! Det er fantastisk hvad man selv kan gøre, og jeg synes især kabinetterne i mange tilfælde kan gøres bedre. Mærkeligt at lyden blev indeklemt da du puttede bitumen på indersiderne. Det kan vøre noget akustisk dæmpemateriale med lav densitet ville hjælpe, men jeg ved det ikke.
[/QUOTE]
Ja...men det var som om det blev dæmpet for meget....Men blev løst ved, at sætte en strimmel på 2 cm hele vejen rundt i stedet.......Alt hvad jeg hører nu er meget hmmmm mums
Og helt sikkert en nem modding med kabinetterne....
Hygge __________________ Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øvbøv skrev:
|
Ja...men det var som om det blev dæmpet for meget....Men blev løst ved, at sætte en strimmel på 2 cm hele vejen rundt i stedet.......Alt hvad jeg hører nu er meget hmmmm mums
Og helt sikkert en nem modding med kabinetterne....
Hygge
|
|
|
Det er jo bare perfekt! 
ZzZzleepY skrev:
der står ikke tilfældigvis et fabrikat eller et model nr. bag på bas enheden ? er meget træt af ikke at ku finde selve højtaleren så overvejer om man sku prøve dem som selbyg da jeg har lidt stumper liggende i forvejen...

|
|
|
Desværre. Der står kun "Item No 3865 4 ohm" bagpå enheden!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
har fundet en af eltax'ens akilles hæle.
metallica's black album bliver en smule øretrættende i længden. men det kan egentlig godt være det er selve musikken og ikke højttalernes gengivelse.  __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
|
metallica's black album bliver en smule øretrættende i længden. men det kan egentlig godt være det er selve musikken og ikke højttalernes gengivelse. 
|
|
|
I'll give it a try! Det undrer mig at metalmusik skulle være hårdt at høre på, netop pga deres lidt bløde lyd. Men vil lige prøve det af. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
vibe skrev:
|
metallica's black album bliver en smule øretrættende i længden. men det kan egentlig godt være det er selve musikken og ikke højttalernes gengivelse. 
|
|
|
I'll give it a try! Det undrer mig at metalmusik skulle være hårdt at høre på, netop pga deres lidt bløde lyd. Men vil lige prøve det af.
|
|
|
nu er der heller ikke meget metal over "black album". men sidder lige og hører ozzy osbourne's ozzmosis og det lyder helt fint. ozzmosis er i øvrigt et af mine referance albummer, som jeg altid har med, når jeg skal høre nye højttalere. produktionen er helt vild. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
vibe skrev:
|
|
|
|
I'll give it a try! Det undrer mig at metalmusik skulle være hårdt at høre på, netop pga deres lidt bløde lyd. Men vil lige prøve det af.
|
|
|
nu er der heller ikke meget metal over "black album". men sidder lige og hører ozzy osbourne's ozzmosis og det lyder helt fint. ozzmosis er i øvrigt et af mine referance albummer, som jeg altid har med, når jeg skal høre nye højttalere. produktionen er helt vild.
|
|
|
Så kalder vi det noget andet? Syntes ikke jeg oplevede det samme som dig, andet end et behov for at høre noget andet musik!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj med jer :) Jeg vil lige høre hvad status er på dit modding projekt Bjarke... Jeg har nemlig lige bestilt et par vægbeslag til mine eltaxer, så vil jo gerne lige have de sidste råd med på vejen inden de ryger på vægen :D Beslagne blev nogle vogels ELW 6605Dog købt et andet sted, da det var 50% billigere. Så bliver det spændende og se hvordan de klarer sig uden nogen skærm under reflex porten.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
Halløj med jer :)
Jeg vil lige høre hvad status er på dit modding projekt Bjarke...
Jeg har nemlig lige bestilt et par vægbeslag til mine eltaxer, så vil jo gerne lige have de sidste råd med på vejen inden de ryger på vægen :D
Beslagne blev nogle vogels ELW 6605
Dog købt et andet sted, da det var 50% billigere.
Så bliver det spændende og se hvordan de klarer sig uden nogen skærm under reflex porten.
|
|
|
Jeg har haft eksaminer fra starten af januar og har det til den 28. så jeg har ikke været så aktiv med moddingprocessen. Desværre. Planen er stadig noget bitumen i første omgang, mens de mere tekniske aspekter med ny diskant og delefilter ikke bliver før jeg kommer til Jylland en gang. 
For resten tror jeg, jeg vil nappe de samme beslag hvis det bliver nødvendigt. De ser udmærkede ud.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Eyesonly skrev:
Halløj med jer :)
Jeg vil lige høre hvad status er på dit modding projekt Bjarke...
Jeg har nemlig lige bestilt et par vægbeslag til mine eltaxer, så vil jo gerne lige have de sidste råd med på vejen inden de ryger på vægen :D
Beslagne blev nogle vogels ELW 6605
Dog købt et andet sted, da det var 50% billigere.
Så bliver det spændende og se hvordan de klarer sig uden nogen skærm under reflex porten.
|
|
|
Jeg har haft eksaminer fra starten af januar og har det til den 28. så jeg har ikke været så aktiv med moddingprocessen. Desværre. Planen er stadig noget bitumen i første omgang, mens de mere tekniske aspekter med ny diskant og delefilter ikke bliver før jeg kommer til Jylland en gang.  |
|
|
Okay :)
Så kan det være jeg bare sætter dem op, og så må tage dem ned igen:) eller forsøge selv? det bliver et syn...
god fornøjelse og held og lykke med eksaminerne :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
| Okay :)
Så kan det være jeg bare sætter dem op, og så må tage dem ned igen:) eller forsøge selv? det bliver et syn...
god fornøjelse og held og lykke med eksaminerne :)
|
|
|
Glæder mig til at høre om dine erfaringer med det! Jeg takker, og lover at komme med nogle resultater så snart tiden er til det!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
For resten tror jeg, jeg vil nappe de samme beslag hvis det bliver nødvendigt. De ser udmærkede ud.  |
|
|
Så køb dem evt. ved easyshopping.dk der får du efter sigende 2 for 250,-  + 50,- til fragt.. men stadig billigere. Men jeg melder lige tilbage når de kommer imorgen.
|
| Til top |
|
| |