Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 19:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Råd til optimering af "festivals-anlæg" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Kjeldsen skrev:
Basrefleks giver også dybere bas,

Nix. Det giver til gengæld mere output med hurtigere afrulning.

Mere output ved -3dB er da ok. I min verden er det også dybere bas. Kurverne krydser hinanden igen længere nede. Men ofte er det så langt nede af dB skalaen, så det reelt er uden betydning i denne sammenhæng.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Mere output ved -3dB er da ok. I min verden er det også dybere bas. Kurverne krydser hinanden igen længere nede. Men ofte er det så langt nede af dB skalaen, så det reelt er uden betydning i denne sammenhæng.

Kommer sandelig an på hvem du spørger. Synes det er indiskutabelt den går dybere uden porten, men ved godt hvad du mener.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Det er jo et definitionsspørgsmål. Men, generelt anvendes -3 dB punktet som reference for, hvor dybt en højtaler går - osse i de matematisk/teoretiske beregninger. I visse tilfælde opgives -6 & -10 dB punkterne ligeledes.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Februar 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Kjeldsen om alt angående forstærkervalg, jeg er dog nødt til at gå ham lidt i bedene når nu han specifikt anbefaler dig at anvende to 8 ohm enheder til parallelkobling på en spændingsvag klasse D. Det vil være mere hensigtsmæssigt at prøve at ramme nede i nærheden af 2 ohm per kanal, da du ikke får meget effekt ud af 4 til 8 ohm ved 12 volt (Effekten ved 8 ohm er det halve af effekten ved 4 ohm som igen er det halve af effekten ved 2 ohm. Strømmene nede i disse effekter er ikke sindssygt høje og det bliver spændingen der sætter begrænsningen ved de høje impedanser). Langt de fleste klasse D til lave spændinger og AB bilforstærkere i al almindelighed er da også af samme grund stabile ned til 2 ohm. Hvis du er lidt fiks på fingrene, så har 41hz.com en 4 gange 60W til 12 - 27 volt single supply uden smd komponenter som kit (Amp 9 - Basic) til 55 Euro. De er i restordre pt men de kommer igen. De er som skabt til formålet og de er stabile ned til 1,5 ohm i følge forummet på sitet. Så kan du bruge den som snurrerundt effekt resten af året. Lavede et ret stort anlæg for to år siden med AB autoboostere, men hvis jeg skulle gøre det nu, så ville 41hz være det klare valg. Hvis du er fræk så serieforbinder du to 12 volt batterier til en amp 9, så mangler der ingenting. Den samme chip bliver formentligt anvendt i CAD 4100 4 gange 100W amp. At dømme efter navnet. Chippen i Amp 9 er en Tripath TA4100A med de samme specifikationer. CAD's er færdigsamlet til knap 90 euro.
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Februar 2009 kl. 03:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ville holde mig til Kjeldsen's forslag (med 4 stk 8").

Når han siger de ikke behøver seperate kamre, tror jeg stadigt han vil anbefale at have højre og venstre kanal i hver sit kammer. Det vil sige 2 adskilte kamre.

Jeg ved godt at stereo gengivelse ikke er i højsæde, men der skal alligevel laves lidt afstivning...

Teknisk set giver dæmpemateriale mindre lydtryk, men det forbedre lyden væsentligt...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes