Sendt: 21 Februar 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med Kjeldsen om alt angående forstærkervalg, jeg er dog nødt til at gå ham lidt i bedene når nu han specifikt anbefaler dig at anvende to 8 ohm enheder til parallelkobling på en spændingsvag klasse D. Det vil være mere hensigtsmæssigt at prøve at ramme nede i nærheden af 2 ohm per kanal, da du ikke får meget effekt ud af 4 til 8 ohm ved 12 volt (Effekten ved 8 ohm er det halve af effekten ved 4 ohm som igen er det halve af effekten ved 2 ohm. Strømmene nede i disse effekter er ikke sindssygt høje og det bliver spændingen der sætter begrænsningen ved de høje impedanser). Langt de fleste klasse D til lave spændinger og AB bilforstærkere i al almindelighed er da også af samme grund stabile ned til 2 ohm. Hvis du er lidt fiks på fingrene, så har 41hz.com en 4 gange 60W til 12 - 27 volt single supply uden smd komponenter som kit (Amp 9 - Basic) til 55 Euro. De er i restordre pt men de kommer igen. De er som skabt til formålet og de er stabile ned til 1,5 ohm i følge forummet på sitet. Så kan du bruge den som snurrerundt effekt resten af året. Lavede et ret stort anlæg for to år siden med AB autoboostere, men hvis jeg skulle gøre det nu, så ville 41hz være det klare valg. Hvis du er fræk så serieforbinder du to 12 volt batterier til en amp 9, så mangler der ingenting. Den samme chip bliver formentligt anvendt i CAD 4100 4 gange 100W amp. At dømme efter navnet. Chippen i Amp 9 er en Tripath TA4100A med de samme specifikationer. CAD's er færdigsamlet til knap 90 euro.
|