Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej -Gejl-
Jeg har også foreslået forskellige forstærker / receiver der kan anvendes. Se f.eks Denon AVR-3312 side 18. Se også Cambridge DacMagic Plus på side 17, indlæg 18 Januar 2012. BeoLab 3500 er en MasterLink højttaler, og kan kun anvendes i et rent B&O MasterLink setup. Du behøver ikke at tænke på triggersignal til BeoLab 8000, hvis du benytter LINE IN, = Phono til Phono kabel, men den forstærker / receiver du vælger skal have Pre-Out = ( volume styret stereo line udgang) ellers spiller BeoLab højttalerne for fuld styrke, og det er vist ikke sundt for dem.
Tak for din fine tegning, og god læse lyst.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Henrik.E Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 264
|
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
ville lige dele lidt med jer da jeg har haft rigtig mange anlæg af høj Klasse ville jeg sige det B&O spiller rigtig godt er overrasket
over hvor godt det spiller og rent den Beolab 11 gi lige det sidste til lydbilledet __________________ VH
Henrik.E
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
Sendt: 30 Juli 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej -Gejl-
tillad mig et par bemerkninger.
Principielt bruger man altid de bedste højtalere som
fronthøjtalere!!
Sub'en placeres bedst i front mellem de to fronthøjtalere!
Den BL3500 kan du godt glemme som front!
Du har brug for en centerhøjtaler - specielt hvis du ser dvs
hører meget film. Brug 8000 som baghøjtalere
og køb nogle bedre til foran hhv behold dem foran og
køb andre/mindre til bagi.
Men først og fremmest: tænk på tomme rør de rigtige
steder - det er svært at lave om på senere.
Søg gerne konkret råd hos en profi (B&O-forhandler,
HiFikluben eller lign). Det kan spare dig for meget bøvl
senere selvom det koster noget i første omgang.
Hilsen og også god læselyst fra mig
Millemissen
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
-Gejl- Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2012 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 01 August 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene Peter, henrik & millemis
Jeg har revideret mit projekt lidt som følge af jeres svar & mere læsning. Jeg vil gerne høre jeres meninger og om nedenstående opsætning kan lade sig gøre?
Jeg er nu gået en retning som lyder på at få:
- købt en yamaha RX-V767 (er der noget dårligt / god i kan sige om denne)
- mine BL 8000 væghængt og indbygget kablerne så de fungere som fronthøjtaler. (tilsluttet med Phono til phono 2x http://www.av-connection.dk/?PGr=5230&ML=314)
- købe et sæt BL 4000 og bruge dem som baghøjtaler. (tilsluttet som baghøjtaler med Phono til powerlink med trigger 1x http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D8F-XXX (masterlink mk. III mellem højtalerne 1x http://www.av-connection.dk/?PGr=2456&ML=328)
- At få indbygget et tomt rør til når pengepungen passer til en BL 2 (kan jeg til den tid bruge "powerlink til phono mono" 1x http://www.av-connection.dk/?PGr=1645&ML=328 eller har BL 2 også brug for trigger?)

på forhånd tak. __________________ Jacob Gejl Pedersen
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 01 August 2012 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen -Gejl-

Her får du mit foreslag, som vil være enkelt fordi du ikke behøver at tænke på trigger strøm i Line mode, som styres af lydstyrken. Men Line signalerne skal være pre-out = volumestyret Line out lyd signaler.
Yamaha RX-V767 har Pre-Out og 12 V trigger out, så den er god nok for tilslutning af aktive højttaler. Download manual Tryk her.

BL 11 tilsluttes Front L-R out.
Vælger du BeoLab11 som sub, kan den også køre via Line IN mode med 2 x Phono til DIN IN, stereo kabel. Front BL 8000 via Line IN mode tilsluttes med 2 x mono Phono til DIN kabel på BL 11 Out bøsninger. Baghøjttaler BL 4000 via Line IN mode tilsluttes med 2 x Phono til Phono kabel. En center højttaler er vigtig. Vælg evt. et stk. BL 4000 via Line IN mode med 1 x Phono til Phono kabel. 3 x Phono til Phono kan du købe hvor som helst. Et højre og et venster Phono til 8 polet DIN kabel, samt et stereo Phono til 8 polet DIN kabel, kan købes i en b&o butik.
PS. Oplever du en højttaler slukker for tidligt, skal højttaler relæet bare justeres til at slukke senere.
Vil du have BL2. (Sub BeoLab 2 skal have et stereo og trigger signal = http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D8F-XXX)
------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------
BeoVision 10 / BL 8000 & BL 11. Og BeoVision 11 / BL 18. 

__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Henrik.E Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2012 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
og den Beolab 11 er rigtig go
__________________ VH
Henrik.E
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej -Gejl-
se, det var jo straks meget bedre!
Men husk stadigvæk at rørene skal være så store, at du bekvemt kan skifte ud til PowerLink, hvis du engang skulle få lyst til at skifte
til et B&O-tv
Dér går kablerne som bekendt direkte fra tv'et!
Hilsen Millemissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Henrik.E Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis
Hvorfor skifte til et B&O tv. kan godt se man får et centre højttaler. Men da der er flere ander tv man kan bruge men det
forslag til brug af af beolab 4000 som bag højttaler er godt
__________________ VH
Henrik.E
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik.E,
hvor mange fjernbetjeninger har du - kan vi få et billede, eller en beskrivelse?
Hilsen Millemissen
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Henrik.E Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Millemissen
jeg har 1 den der høre til loewe tv og så bruger jeg min ipad til musik via mit apple tv som tænder nå jeg sender til den
højttalerne går til loewe tv så de tænder nå tv er til og jeg kan lukke skærmen så det kun er lyden der kommer ud af den
virker 110%
PS jeg kan også bruge min ipad som fjernbetjening hvis jeg ville så for mig er det mindst lige så nemt som B&O - B&O har den
fedest fjernbetjening __________________ VH
Henrik.E
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik.E,
nu var spørgsmålet egentlig rettet til -Gejl- og jeg havde i skyndingen lige overset at svaret var fra dig.
Dvs jeg venter stadigvæk på svar fra -Gejl-!
Centerhøjtaleren er nok - ved en videokilde - den vigtigste højtaler.
Prøv engang at bemærke hvor meget centerlyd, der er i en biograf. Jo større skærmen, jo vigtigere er centerkanalen
(og dens lydkvalitet). Med mindre man altså sidder lige nøjagtigt i "sweet-spottet" - og det kan vel kun en enkelt person,
hvis rummet ellers er indrettet optimalt.
Hvilke andre tv tilbyder en god centerhøjtaler, som også "automatisk" finder sin rolle ved skiftende lydsituationer?
Har man et non-B&O-tv, griber man ofte til en ekstern forstærker med udgang til en center-kanal, og har derved oftest en ekstra
remote -- og man skal vælge højtalerkombination manuelt.
Hilsen Millemissen
N.B. eller man gør som du gør - undværer en centerkanal __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Henrik.E Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2012 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Millemis ville godt gi dig at B&O har nok en beder højttaler end alle ander TV men Loewe har også en go lyd og kan godt bruges
som centerhøjttaler
__________________ VH
Henrik.E
|
Til top |
|
|
Nagash Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
Sendt: 06 August 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er sgu en inspiration uden lige Peter Pan. Jeg har nu over de sidste to dage læst tråden her igennem, samt den på
recordere.dk
Jeg er selv på nippet til at investere i Beolab højttalere, som skal erstatte mit gamle Jamo. (Man er vel dansker  )
Udstyret jeg har nu består af et Panasonic 50GT30, en Sonos ZP80, en HTPC og en Yamaha RX-V771 til at trække det med.
Alt det med at tilslutte udstyret til forstærkeren er der fuldt ud styr på, og min forstærker har både 7.1 pre-out og 12v
trigger.
http://www.audioaffair.co.uk/images/uploads/YHARXV771B.jpg
Hvilke højttalere det bliver, er ikke helt klargjort endnu, men da jeg har tænkt mig at bruge powerlink, skulle tilslutningen jo
gerne være ens uanset hvad jeg vælger (med mindre det er hel nyproducerede fra i år selvfølgelig)
Der hvor mit spørgsmål/råd til dig og andre så kommer, er angående subwoofer. Jeg kan se, at du konsekvent råder folk til
at trække Beolab 2/11 over pre-out til fronterne, også sende lyden videre derfra til fronterne. Jeg er helt med på, at det er
sådan det forgår på et B&O anlæg, men her er den vel netop også bygget til det, og kan finde ud af at hive ,1 lydsporet ud af
filmen, og sende den ud sammen med stereo-front. Det kan mange forstærkere også godt, hvis du i setup, vælger at køre
uden sub, MEN det er bare ikke alle der kan dette. Og kan den ikke det, så mangler der faktisk noget i lydbilledet fra den
film man ser. Dit argument ligger selvfølgelig i, at Boelab 2/11 selv deler frekvensgangen alt efter hvilken Boelab der sidder i
røven af den, og kun sender de frekvenser videre, der behøves, så den ikke bliver overbelastet. Det er selvfølgelig smart,
men det burde forstærkeren også selv kunne gøre. Alle forstærkere, har muligheden for, at man kan sætte fronter til SMALL,
så skulle den selv fordele hvor meget der går til SUB pre-out, og hvad der går til front. Er den advanceret nok, så kan man
ligesom på min, endda selv vælge hvor frekvensfordelingen skal ligge, og hvor meget overlap der skal være. (fx, at sub går
op til 105hz, mens front går ned til 85). Nå, men det var nu bare et forslag. Ved ikke om det har prøvet det. Og det virker
selvfølgelig kun, på en surround/stereo forstærker med sub-udgang. Er der kun stereo udgang, så skal de selvfølgelig slåes
sammen, som du foreslår.
Skulle der være nogen som mig, der får brug for triggerstrøm til en del enheder, så faldt jeg tilfældigt over denne i går:
http://www.av-cables.dk/minijack-adap-kabel/3-5mm-minijack-h an-5x3-5mm-minijack-hun.html
Bruger man av-connections kabler, som selv har omformer fra 12v-5v, så skal man selvfølgelig ikke gøre mere, men laver
man dem selv, kan man jo passende bare lode omformningen ind på den der, så man ikke skal gøre det med resten af
kablerne, der skal gå ud til højttalerne.
Nå, håber ikke ikke du misforstår mit sub-råd. Jeg er ellers ovenud tilfreds med dine råd, og synes du gør et fantastisk
stykke arbejde for Danmarks to bedste hifi-fora.
Og så glæder jeg mig egentlig bare til at ferien kommer i gang, så jeg kan få sat mit Boelab-projekt i gang :)
God sommer. __________________ Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 06 August 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nagash
Tak for roserne. Det er rart når spørgsmål bliver stillet efter en grundig forberedelse.
Du linker til en "minijack-adap-kabel/3-5mm-minijack-han-5x3-5mm-minijack-hun ". adapter. Det er en rigtig god ide. Belkin kan modificeres med en Step-down beskyttelse, for tilpasning til B&O's aktive højttaler, og samtidigt benytte et mono mini Jack stik som Bang & Olufsen benytter i deres setup. Se tegning.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Nagash Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er med på, at Beolab 2, skal have stereo signal, men hvis ens forstærker ikke har to sub-udgange, så kan det vel klares med en phono-splitter.
Derfra er det bare en stereo-phono til en DIN adapter med en trigger-jack. Selve Beolab 2/11 tror jeg næppe der reagerer på om den får et signal
med fuld frekvensområde, eller om det kun er de lave frekvenser der er med.
Ang. Den splitter jeg linker til, så kræver den ingen pillerier. Hvis der kun løber strøm gennem ground og left, så gør der også kun i den anden ende.
Svarer lidt til at slå en guitar til en stereo forstærker. Er der kun en kanal på den jack der kommer fra guitaren, så får du også kun lyd ud af den ene
kanal.
Grunden til at jeg insisterer sådan på at køre sub over den rigtige sub-udgang, er fordi jeg stoler mere på forstærkens evner til at frekvensdele, end
jeg gør på Beolab 2/11. Også lige så meget fordi, at ud over fronterne, så kan den også frekvensdele efter bag og centerkanalerne. Det kan den jo
umuligt gøre, hvis man bruger din metode. Derudover, så kan jeg også udnytte min målemicrofon, der følger med Yamaha'en. Som jo i øvrigt sikrer
helt korrekt frekvensdeling udover at indstille lydniveau, afstand og forsinkelser. __________________ Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 06 August 2012 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Nagash
Hvis du alligevel ikke tror på BeoLab 2's egenskaber, hvorfor så ikke vælge en non-b&o sub som er tilpasset den tilslutning som du ønsker. Valget er dit. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Henrik.E Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2012 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan
du ved sku for meget om B&O og er en stor hjælp til mange __________________ VH
Henrik.E
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 06 August 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Henrik.E
Jeg ved ikke mere end hvad alle kan læse sig til, og jeg vil ikke komme med vejledninger det kunne forringe eller gøre skade på et B&O produkt. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Nagash Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved heller ikke helt om jeg kommer til at bruge en Beolab sub endnu. Jeg ville bare have aflivet myten om, at en Beolab sub ikke kan køres over
sub pre-out, for det kan den altså godt. Grunden til jeg spørger så insisterende, er fordi jeg er bange for, at du og andre går glip af noget i lydbilledet.
Jeg går ud fra, at når du tilslutter som du anbefaler, så sætter du din forstærker op til at køre uden sub. Men er du sikker på at din forstærker så kan
finde ud af, at hive sub signalet i filmen ud og så sende den ud i frontkanalerne i stedet. Samtidig, så går du glip af forstærkerens evne til at supplere
bag og centerkanalerne. Ofte er de om noget endnu mindre end frontkanalerne, og har derfor også brug for support til de lave frekvenser. DD og DTS
med eller uden HD, har jo netop fuld frekvensgang i alle kanaler, pånær selvfølgelig sub kanalen.
Jeg ved godt at din metode er den B&O foreskriver, men det er jo når du bruger deres anlæg. Tror ikke deres foreskrifter tager hensyn til vores
ukorente systemer. Jeg vil i hvert fald anbefale dig og alle andre der bruger Beolab på en alm. forstærker, at prøve at tilslutte som jeg siger, og så
køre en ny setup. Bliver det ikke som forventet, så kan man altid skifte tilbage.
Du må ikke tage der her som negativ kritik af dig, jeg føler bare at du og mange andre herinde har overset en vigtig detalje. Det er jo trods alt
forstærkeren og ikke sub'en der styrer surround processoren.
At jeg muligvis ønsker at bruge en Beolab sub, kunne jo have noget med design at gøre __________________ Min stue:
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 06 August 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Nagash
Du behøver ikke at bekymre dig om bas lyd i mit setup. BeoSystem 3 analysere de indgående lyd og video signaler, tænder automatisk de højttaler der er registret i et Dolby digital setup, op til 7,1. Man kan bare slappe af og nyde det, for der er ikke så meget at tage stilling til. Bekvemmelighed er nøgle ordet, derfor koster et BeoVision 7 TV med aktive højttaler også lidt mere, end så meget andet integreret AV grej.
|
Til top |
|
|