Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 11:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: BeoLab uden andet B&O (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 63
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 06 August 2012 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Aahh, ja. Når du bruger en B&O surround processor til at styre din lyd, så forstår jeg godt du gør sådan. Jeg mener bare stadig ikke det er den rigtige
måde, hvis man bruger en forstærker som min. Og vil man nu udnytte hd-lyd, så er det jo nødvendigt.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 August 2012 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Nagash

Du er hjertelig velkommen til at give gode råd på tråden.

Der ligger frekvens tilpasnings elektronik i BeoLab 2, netop fordi den er udviklet
til også at styre front højttalernes frekvensgang, når output signalet ikke kommer
fra et B&O master produkt, må du lytte / teste en opsætning. Så finder man først
ud af hvad der kan, eller ikke kan lade sig gøre.

Viser det sig at din tilslutning virker rigtigt godt, så dele med os andre.

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har skam forklaret hvad mit system består af. Men du ser med de forkerte briller. Du har et Beosystem der er lavet til at køre med Beolab. B&O
har lavet deres system til at du skal tilslutte din sub til dine fronters stereoudgang. Men det er enhver anden surroundforstærker altså ikke. Dit
Beosystem 3, er defor bygget til at mixe sub lydsporet på dine film ind i fronternes stereomix, men det er en surround forstærke ikke. Givet, der
findes nogle der kan, men langt fra alle. Da en surroundforstærkers processor er opbygget sådan, vil du ikke udnytte dens muligheder rigtigt, hvis du
tilslutter din sub på frontkanalerne. Det hjælper ikke rigtig noget, at subwoferen er god til at frekvensdele, hvis du alligevel går glip af selv sub-sporet
i filmen. Med din metode tilføjer du bare ekstra bas til frontsporet.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 August 2012 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Hej Nagash

Bag på et BeoVision TV findes en SUB udgang, som ikke findes på div. forstærker.
Derfor foreskriver B&O at tilsluttes BL 2 eller 11 til et BV tv tilsluttes de på sub out.

Tilsluttes BeoLab 2 eller 11 med PowerLink tilslutning til en pre-out forstærker, gøres
det på højre og venstre RCA front out. Dette holder jeg mig så til. Du kan gøre hvad du vil.

Nu har du ferie, og skal ud og vælge nogle BeoLab højttaler, lad os så se hvad du får købt,
så tager vi den der fra.         

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Jeg ved jo allerede nu, hvilken forstærker jeg vil bruge, og hvilket udstyr der skal tilsluttes. Jeg mangler bare højttalerne. Og når jeg har tænkt mig at
bruge min Yamaha, så skal jeg også tilslutte en evt. Beolab 2/11 på sub-udgangen. Og det bør andre også, hvis de vil gøre fuld udbytte af deres
anlæg. Det skal du dog ikke, da du bruger Beosystem 3. Den har ikke engang en dedikeret sub-udgang. Men man kan ikke sammenligne de to, de er
slet ikke bygget op på samme måde.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 August 2012 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Nagash

Send et par billeder når dit setup er færdigt. 

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Men sådan som du har skrevet gemmen tråden tidligere, så påstår du at dette her ikke virker, og jeg vil gerne vide hvorfor du
mener det:

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 August 2012 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Nagash

Som tidligere beskrevet kan du tilslutte som du vil. Jeg har ikke påstået at det ikke virker.
Jeg vil bare ikke selv tilslutte BeoLab 2 på den måde du ønsker at tilslutte.

Køb nu denne adapter, så er den ged barberet efter foreskrifterne -

AV-advance Trigger 1-til-6 splitter adapter   Se også deres video.

Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2012 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Nagash
Hej følger lidt med her jeg kan ikke forstå hvad problem er du kan jo bare gøre som du ville og hvis det virker er det fint hvis
det ikke virker kan du jo prøve som Peter Pan skriver hvordan han ville gøre langer er den ikke

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt manualen, men den forklarer hvordan den skal tilsluttes et Beosystem. Et Beosystem og en "almindelig"
forstærker behandler ikke et 5.1/7.1 lydspor ens. Det er der hele min pointe ligger. Hvis du slår en sub til stereo-front
udgangen, Boesub eller ej, så får du ikke selve sub-sporet fra filmen med. Rigtigt nok findes der forstærkere der kan mixe sub-
sporet ind i front sporet, ligesom dit Beosystem 3 gør, men det er langt fra givet.
Og ja, det er rigtig den jack-fordeler er i stereo, men så længe forstærkeren sender på stel og "venstre", så er det også det
eneste der kommer ud i den anden ende. Du kan også sagtens bruge en stereo-forlængerjack fra en guitar til en
guitarforstærker. Den laver det heller ikke magisk om til stereo ;)

Henrik.E - Grunden til jeg insisterer sådan, er fordi jeg mener Peter Pan guider bruger på en måde, så de ikke for fuldt udnytte
af deres system. Det er ikke for min egen skyld, for så kunne jeg sådan set være ligeglad. Men jeg prøver at rede andre fra at
lave en fejl.

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Men skal vi nu følge guiden til punkt og prikke, så er du da også galt på den. Se side 7 øverst. "Dolby Digital system". Der
tilsluttes højttalerne og sub'en ikke på samme udgang. Det du guider til, er et "Dolby Pro Logic system". De dage er vist for
længst ovre ;)

Edit: Samme historie også på side 7 i Beolab 11 manualen
http://www.bang-
olufsen.com/en/customer-service/product-supp ort/sound/loudspeakers/beolab-11

Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Nagash
det er da godt men der fra hvor jeg kommer lære man af fejl så ikke helt tosset kun hvis højttalerne springer af det eller
forstærker brænder sammen.
kom nu vider du er jo mere end velkommen til at komme med dine forslag nå folk skriver om hjælp men at koge suppe på
samme ting hele tiden er ikke godt

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Det er fint, at du er vant til at gøre sådan Henrik. Men hvor jeg kommer fra, er jeg vant til at eksperten giver rigtige oplysninger. Det står sort på hvidt i både Boelab 2 og Beolab 11 manualerne, at min tilslutningsmetode er den rigtige. Den Peter guider til, er til Pro Logic.

Peter - Har du fået kigget i manualen igen?

Edit: Og misforstå mig endelig ikke. For jeg anser dig stadig som eksperten på området, Peter. Uden dig, ville jeg aldrig have turdet at bevæge mig ud i at tilkoble Beolab til mit setup. Men derfor ser jeg det også som virkelig vigtigt, at de oplysninger du giver, er 100% korrekte. For folk lytter sgu til hvad du siger, da man ikke kan forvente at de har lige så stor forstand på elektronik som du og jeg.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 August 2012 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Nagash

Nu slår vi en streg i sandet. Der er ikke mere at tærske langhalm på.   

Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Nagash
hvad jeg er vant til at gøre er nok at spørg om råd hvis jeg jeg er i tvivl og ville til hver end tid spørg peter om råd og så ville
jeg spørg der hvor jeg køber mit grej om det er sådan man gør.
Det virker som om at du ville have at peter skal have taget fejl og det kan da også være men er helt sikker på at hvis landet
ligger sådan så lære peter af det

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Peter, nu råder jeg dig bare til at læse manualen. Du linker selv til den. På side 7 står der hvordan den skal tilsluttes. Vil du ikke godt gøre dig selv
den tjeneste at se på det. Det her er for dumt. Jeg prøver på at give dig et styk gratis råd. Det kan ikke passe, at det er så svært for dig, at indrømme
en fejl.

Det er endda et billede du selv har uploadet tilbage i 2005 :)

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 August 2012 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Nagash - Ja ja da så tager vi den igen. Har du fået købt aktive BeoLab højttaler ?.

I manualen for BL2 står der: Eksempler på opsætning Dolby Digital system:
> Sæt den ene ende af kablet i stikket mærket IN på BeoLab 2 og den anden
ende i stikket mærket SUBWOOFER på dit Bang & Olufsen system.
> Sæt fronthøjttalere i stikkene mærket FRONT på dit Bang & Olufsen system.
> Sæt baghøjttalerne i stikkene mærket REAR på dit Bang & Olufsen system.

Jeg ved ikke hvad det er du prøver at bevise. Sådan ser Avant stikpanelet ud,
og denne SUB udgang er tilpasset en BeoLab 2, og tilsluttes med et PowerLink
Mk III, stereo kabel. At tilføre BL2 et stereo signal kan opfyldes ved tilslutning
på FRONT udgangene på en non-b&o forstærker, og er et sikkert råd.

Den 8 polet DIN SUB udgang er stereo connected inside. Hvordan lige
netup din forstærker håndtere SUB udgangs signalerne ved vi ikke.

Derfor er mit forslag en sikre løsning, og din løsning er et eksperiment du selv må
tage ansvar for, til vi ved hvordan det kommer til at lyde.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 August 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Mit setup Oktober 2005. Her er ingen B&O subwoofer, men en Audio Pro Bi 20 Aktiv Sub.

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2012 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jeg får dig nok aldrig overbevist. Selv hvis jeg ender med at slå det til på min måde og det så virker, så er du nok stadig ikke overbevist om jeg har ret.

Ja, det er muligt at en Beolab 2/11 skal have stereo tilslutning. Det findes der nu også mange "almindelige" subs der skal. Men som du ser på min forstærker, så har den rent faktisk to udgange. Og har man ikke det, så kan det jo løses med en phono-splitter. Det er i øvrigt det samme du selv anbefaler ved tilslutning af centerhøjttalerne med stereo.

Rigtig nok, så ved jeg ikke hvordan elektronikken ser ud inde bag et B&O anlæg, men jeg tvivler dog på, at de får licens fra Dolby og DTS, hvis ikke det behandler lyden på samme måde. Og det er altså hverken B&O, Yamaha eller en hel 3. der bestemmer hvordan de 5.1/7.1 kanaler skal mixes.

Men jeg slutter den her, jeg kan godt høre jeg taler for døve ører. Jeg håber bare andre vil lytte til hvad jeg har sagt, og skulle de have spørgsmål, er jeg villig til at svare. Og jeg vil selvfølgelig banke i bordet for min fremgangsmåde, da jeg ved, det er den eneste måde du kan være sikker på, at en "almindelig" forstærker, sender det rigtige signal til en sub.

Over and out.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 August 2012 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Efter en lang debat, hvor jeg ikke ønsker at lægge højre & venstre kanal sammen på
mine setup, er her link til et adapter kabel der kan købes. 

Ønsker man tilslutning af subwoofer BeoLab 2 & 11, kan dette adapter kabel købes.

Ønsker man tilslutning af centerhøjttaler BeoLab 10 & 7-4/ 7-1-2-6, kan dette adapter kabel købes.

------------------------------------------------------------ ----------------

Her kan du finder det AV-advance adapet kabler, med det nr. du ser op tegningerne.

http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D8B-XXX&ML=1

Opdatering http://www.av-connection.com/?ML=2126

<< Forrige Side af 63 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum