Emne: Aktive højttalere er bedre end passive! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
André Jensen skrev:
Her tænker jeg på, at der i selve konstruktionen af højtalleren(eks elektronik), ikke er en dyt ny
tænkning, der på den konto skulle kunne udrette mirakler . |
|
|
Læs lige mit ovenstående indlæg, Andre. Du skriver godt nok "eks. elektronik" - men det er jo netop muligheden for at lave et specielt
SAMSPIL
mellem dedikeret elektronik og højtalerenheder, der gør aktivdrift så overlegent! Hvorfor tror du passive subwoofere er forsvundet? Og fordelene
findes også i resten af frekvensområdet - men scroll nu lige lidt op!
(og så glemte jeg endda at nævne muligheden for digital korrektion af kabinetresonanser, enheder m.v. hvis man laver digitalt input og on-
board
D-A converter) |
|
|
AVI har vist ingen dsp indbygget.Og jeg skriver jo at aktiv drift er at fortrække, det er såment det jeg selv anvender.Du kan ikke fjerne
problemmer, der opstår tidsforskudt, da det vil betyde du skal fjerne noget fra den direkte lyd.
Rettelse tidsforskydningen analogefiltre giver omkring delefrekvensen, kan rettes op med firfiltere
MVH
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
|
hvad med beolab 5 ;) det er da en aktiv højtaler der kan noget
|
|
|
6000JGA
Ja man kunne få den tanke at det er bevist, ellers en udmærket tråd.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
AM-E skrev:
rskriver skrev:
Brochhorst skrev:
Man må ikke forglemme AVI ADM
9.1 som vel nok er toppen af poppen blandt aktive højtalere :)
|
|
|
Også noget kun pebret. <span style="font-weight: bold;">Kommer vi op i det prisleje, er der større mulighed for at samle sig et anlæg der kan
spille på lige
</span><br style="font-weight: bold;"><span style="font-weight: bold;">fod med den aktive højttaler.</span> |
|
|
Det bliver godt nok
svært. Jeg har selv ejet et anlæg, som kostede op mod det 5-6-dobbelte af hvad ADM9'erne koster. Vi taler om prominente mærker som Naim,
Lyngdorf, Densen, Marantz m.fl Og der er ingen tvivl herhjemme, om at ADM9'erne spiller langt langt bedre, end det jeg tidligere har haft. Selv
min bedre halvdel kan høre en klar forskel.Nu har jeg så anskaffet mig AVI Sub, som er lavet til ADM9.1, og det løfter anlægget endnu højere end
før. I mine øre og efter min mening og erfaring skal man virkelig ofre en stor sum penge for at få samme lydoplevelse. Faktisk har jeg kun hørt
bedre ved at lytte til ATC's aktive højttalere, men de kostede så også 80k....Nårh ja, det Pass Labs og Avalon hos Vassago var også i særklasse,
men sættet kostede også omkring 200k. Så ja, man får rigtigt meget for pengene og mere til med aktive højttalere. Det eneste jeg kan sige er
prøv at smutte en tur forbi Jensen og lyt til Wadia 170i Transport forbundet med et sæt ADM9.1 og sub. Tænk ikke på prisen, men på den
performance og letflydenhed...så glemmet du alt andet.For mig er separate kasser fortid. Jeg vil ikke spilde mere tid og penge på det, da det er
musikken jeg vil koncentrere mig om. Det er først nu, at jeg har forstået hvorfor jeg egentlig skiftede ud konstant: Simpelthen fordi det var sjovt,
spændende og at det var en hobby. Det er stadigvæk sjovt og spændende at lytte til musiksamlingen, men det er også det eneste jeg
koncentrerer mig om med disse højttalere, og det er trods alt meget vigtigere for mig.review">Computer Audiophile ReviewSound on Sound Review (Den
"gamle" 9.0 model) |
|
|
Ingen tvivl i mit sind om aktivdrift er godt, og man samlet set kan få en bedre løsning for pengene.Men når du påstår en forholdsvis billig aktiv,
spiller langt bedre end andre velrenomeret mærker, er jeg stået lidt af.Her tænker jeg på, at der i selve konstruktionen af højtalleren(eks
elektronik), ikke er en dyt ny tænkning, der på den konto skulle kunne udrette mirakler .
MVH |
|
|
Der er ikke tale om en mirakelskaber. Ja, den er billig i forhold til meget andet, men hvor meget tror du selv en Naim SuperNait til 27k (købt i Danmark) er værd? Når jeg kan få en SuperNait i UK til under 17k, så kan du vel selv regne ud, hvor stor en fortjeneste forhandlerne egentlig har. Der sidder en AVI S21MS V2 i ADM9.1...Det er en meget velrennomeret effektforstærker til ca 18-20k, da AVI byggede og solgte den i DK (spørg Rene Jensen, da han også havde agenturet dengang) - Martin Grinrod's arbejde skal altså ikke undervurderes. Han kan sit kram! Og ja, det lyder som en "and", men du skal tænke på, at den forstærker er lavet og afstemt til højttaleren. Derfor kan den laves billigere og mindre - uden at det går udover ydelsen. Men alt dette ved du selvf. godt, da du jo selv arbejder med højttalere og elektronik til daglig. Jeg påstår ikke, at den gør alt bedre end alt andet på markedet. På et sæt Martin Logan er der sikkert langt højere til loftet, og på en Avalon hænger det hele måske bedre sammen. Det er helheden jeg taler om, og den performance du får ved aktiv drift (hvis det er udført godt og profesionelt). Hvis du har så svært ved at tro på, hvad jeg skriver, så vil jeg råde dig til at give højttaleren et lyt. Al det her small-talk fører jo ingen vegne. Lyt selv - jeg forholder mig kun til det, jeg selv har oplevet igennem min tid med HIFI. Jeg har ikke haft udstyr for flere hundredetusinde i mit hjem, men jeg har lyttet til en del i den prisklasse, og har haft investeret i dyre-mellemdyre (alt er relativt) løsninger. Så jeg baserer ikke de positive ord på baggrund af mit første "HIFI-køb"... For mit vedkommende er aktive højttalere løsningen. AVI har formået at lave et sæt gode højttalere, som dækker mit behov. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke nogen steder, skrevet at den ikke er god til prisen.Man sparer trods alt en del kabineter, kasser
og manualer ovs. Men da prisen kun er 10 kilo, må der være indgået komprimisser. Noget andet der undrer mig,
watt opgivelserne.Jeg kan ikke se skyggen af køling ?.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
watt opgivelserne.Jeg kan ikke se skyggen af køling ?.
MVH |
|
|
Du kan sagten have klasse D forstærkere uden egentlig køling. Jeg har selv bygget en CAD audio på 2x400 watt i 4 ohm, hvor køling udelukkende var på printpladen.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
André Jensen skrev:
| watt opgivelserne.Jeg kan ikke se skyggen af køling ?. MVH |
|
|
Du kan sagten have klasse D forstærkere uden egentlig køling. Jeg har selv bygget en CAD audio på 2x400 watt i 4 ohm, hvor køling
udelukkende var på printpladen. |
|
|
Ja det var også min første tanke, men den der påståes at sidde i er ikke en klasse d.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| og så glemte jeg endda at nævne muligheden for digital korrektion af kabinetresonanser, enheder m.v. hvis man laver digitalt input og on-board D-A converter) |
|
|
Er det bare mig eller er det ikke en meget dårlig løsning at korrigere sig ud af kabinetresonanser med EQ? At EQ'e den direkte lyd for at lade kabinettet spille med istedet.. det er sgu dovent hehe
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte de omtalte ADM9.1 på hifi-messen i efteråret, og må sige de skuffede meget. Der sad et par andre gæster og lyttede også, og vi blev hurtigt enige om at komme videre. Ved ikke om det var rummet der gjorde forskellen, men man kan jo ikke give valget af fx forstærker skylden..
Er der andre der hørte dem under messen?
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gav dem et kort lyt, og må sige det vil være svært, at opbygge et passivt system til 10 kilo, der vil
kunne spille bedre.Så løsningen er såment god nok.Jeg har faktisk forslået folk at købe dem
MVH
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke tale om klasse-D. Forstærkeren i ADM9 er bygget efter samme princip som S21MS. Bagpå højttalerne står der "High power linear bi-polar amplifier". Hvad "bi-polar" dækker over, ved jeg ikke, men det er ikke Class-D/PWM/Ice Power. Mener bl.a. Bladelius forstærkere bruger samme teknik(?).
Kølingen er integreret i selve bagpladen, hvilket i mine øjne er ret smart, når der er begrænset plads at arbejde på. Presser du højttalerne bliver bagpladen varm, men det bliver ikke for voldsomt. I skal også tænke på, at forstærkeren ikke bruger nær som meget power ved høj volumen, da delefilteret er aktivt. Clipping bliver aldrig et problem, og jeg har spillet bragende højt.
Selvfølgelig må der være komprisser ved sådan en alt i én løsning til 10k. F.eks kunne kabinettet være mere massivt opbygget og frontstoffet pænere. Desuden kunne jeg godt bruge digtial coax input istedet for optisk - det kan man dog godt få lavet, hvis man selv beder om det. Jeg anede ikke, at jeg havde muligheden for det, da jeg selv købte dem. Men hvis jeg opvejer alt dette, så er det småting i forhold til, hvad man får. Jeg synes du får meget meget mere for pengene end prisen antyder. Som sagt har jeg haft dyere grej derhjemme, og jeg er mere end tilfreds, med det jeg har nu.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
jazzman skrev:
| og så glemte jeg endda at nævne muligheden for digital korrektion af kabinetresonanser, enheder m.v. hvis man laver digitalt input og on-board D-A converter) |
|
|
Er det bare mig eller er det ikke en meget dårlig løsning at korrigere sig ud af kabinetresonanser med EQ? At EQ'e den direkte lyd for at lade kabinettet spille med istedet.. det er sgu dovent hehe |
|
|
Der er ingen kabinetter, der er fri for resonanser. Læs den nye test i Stereophile af YG Acoustics topmodel af massiv Aluminium-Titanium kabinet. Selv der kan accelerometret måle resonanser - og det kabinet koster nok > 30.000 kr. Så jo, Sjoenne, det er en god ide, hvis du skal bygge en HT, og kabinetbudgettet pr. side siger 5000 kr (mange penge ved serieproduktion).
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Der er ikke tale om klasse-D. Forstærkeren i ADM9 er bygget efter samme princip som S21MS. Bagpå højttalerne står der "High power linear bi-
polar amplifier". Hvad "bi-polar" dækker over, ved jeg ikke, men det er ikke Class-D/PWM/Ice Power. Mener bl.a. Bladelius forstærkere bruger
samme teknik(?). Kølingen er integreret i selve bagpladen, hvilket i mine øjne er ret smart, når der er begrænset plads at arbejde på. Presser du
højttalerne bliver bagpladen varm, men det bliver ikke for voldsomt. I skal også tænke på, at forstærkeren ikke bruger nær som meget power
ved høj volumen, da delefilteret er aktivt. Clipping bliver aldrig et problem, og jeg har spillet bragende højt. Selvfølgelig må der være komprisser
ved sådan en alt i én løsning til 10k. F.eks kunne kabinettet være mere massivt opbygget og frontstoffet pænere. Desuden kunne jeg godt bruge
digtial coax input istedet for optisk - det kan man dog godt få lavet, hvis man selv beder om det. Jeg anede ikke, at jeg havde muligheden for
det, da jeg selv købte dem. Men hvis jeg opvejer alt dette, så er det småting i forhold til, hvad man får. Jeg synes du får meget meget mere for
pengene end prisen antyder. Som sagt har jeg haft dyere grej derhjemme, og jeg er mere end tilfreds, med det jeg har nu. |
|
|
Hvordan er kølingen integeret, er det ikke bare en flad plade, der skal bortlede varmen fra 325 watt forstærkereffekt. Det kan ikke lade sig gøre.
MVH
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
AM-E skrev:
Der er ikke tale om klasse-D. Forstærkeren i ADM9 er bygget efter samme princip som S21MS. Bagpå højttalerne står der "High power linear bi-
polar amplifier". Hvad "bi-polar" dækker over, ved jeg ikke, men det er ikke Class-D/PWM/Ice Power. Mener bl.a. Bladelius forstærkere bruger
samme teknik(?). Kølingen er integreret i selve bagpladen, hvilket i mine øjne er ret smart, når der er begrænset plads at arbejde på. Presser du
højttalerne bliver bagpladen varm, men det bliver ikke for voldsomt. I skal også tænke på, at forstærkeren ikke bruger nær som meget power
ved høj volumen, da delefilteret er aktivt. Clipping bliver aldrig et problem, og jeg har spillet bragende højt. Selvfølgelig må der være komprisser
ved sådan en alt i én løsning til 10k. F.eks kunne kabinettet være mere massivt opbygget og frontstoffet pænere. Desuden kunne jeg godt bruge
digtial coax input istedet for optisk - det kan man dog godt få lavet, hvis man selv beder om det. Jeg anede ikke, at jeg havde muligheden for
det, da jeg selv købte dem. Men hvis jeg opvejer alt dette, så er det småting i forhold til, hvad man får. Jeg synes du får meget meget mere for
pengene end prisen antyder. Som sagt har jeg haft dyere grej derhjemme, og jeg er mere end tilfreds, med det jeg har nu. |
|
|
Hvordan er kølingen integeret, er det ikke bare en flad plade, der skal bortlede varmen fra 325 watt forstærkereffekt. Det kan ikke lade sig gøre.
MVH |
|
|
Virker det ikke? Nå? Det virker da fint på mit eksemplar. Der er ingen køleribber, så ja det er en flad plade. Det lyder til, at du VIL forstå det som, at der er tale om ICE Power. Du kan maile AVI, hvis du er i tvivl eller ikke tror på mig. Eller spørge Rene om du må afmontere bagpladen. Bolden er hermed givet videre... __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
André Jensen skrev:
AM-E skrev:
|
|
MVH |
|
|
Virker det ikke? Nå? Det virker da fint på mit eksemplar. Der er ingen køleribber, så ja det er en flad plade. Det lyder til, at du VIL
forstå det som, at der er tale om ICE Power. Du kan maile AVI, hvis du er i tvivl eller ikke tror på mig. Eller spørge Rene om du må afmontere
bagpladen. Bolden er hermed givet videre... |
|
|
Jeg har ikke skrevet at det ikke virker, hvilket er det samme som at kalde dem defekte.Det jeg har svært
ved at tro på er effektopgivelsen. Og at der er bygget den forstærker ind i du påstod.Den har da nogle
rimmeligt store køleplader. Og jeg har skrevet at det er mærkværdigt at der ingen køleplader er,
med de voldsomme effektopgivelser.
Og en anden ting jeg heller ikke forstår, er din svar facon virker agressiv, når det eneste jeg gør er at stille
spørgsmålstegn ved påstande.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Brochhorst Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
André: Det virker måske bare lidt som om du er lidt sur på højtalerne :P Tror lidt det er derfor.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brochhorst skrev:
André: Det virker måske bare lidt som om du er lidt sur på højtalerne :P Tror lidt det er derfor.
|
|
|
Sur på en højtaller  .Og du tror det er derfor at ?, eller stoppede dit ordforråd der  .
MVH
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
sidespor..
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
AM-E skrev:
André Jensen skrev:
AM-E skrev:
|
|
MVH |
|
|
Virker det ikke? Nå? Det virker da fint på mit eksemplar. Der er ingen køleribber, så ja det er en flad plade. Det lyder til, at du VIL
forstå det som, at der er tale om ICE Power. Du kan maile AVI, hvis du er i tvivl eller ikke tror på mig. Eller spørge Rene om du må afmontere
bagpladen. Bolden er hermed givet videre... |
|
|
Jeg har ikke skrevet at det ikke virker, hvilket er det samme som at kalde dem defekte.Det jeg har svært
ved at tro på er effektopgivelsen. Og at der er bygget den forstærker ind i du påstod.Den har da nogle
rimmeligt store køleplader. Og jeg har skrevet at det er mærkværdigt at der ingen køleplader er,
med de voldsomme effektopgivelser.
Og en anden ting jeg heller ikke forstår, er din svar facon virker agressiv, når det eneste jeg gør er at stille
spørgsmålstegn ved påstande.
MVH |
|
|
Hov hov, det var ikke for at komme på tværs. Undskyld hvis tonen var for aggressiv. Det var ikke min mening. Om effektopgivelsen holder stik, aner jeg intet om. Måske er det marketingsgejl, måske ikke. Men mine ører giver op før højttaleren, og skyggen af clipping har jeg stadig til gode at opleve. Men selve modulerne i ADM9 er fra deres effektforstærker S21MS V2 - det har jeg fået bekræftet af 3 uafhængige kilder. Trafoen er mindre, der er ingen deciderede køleprofiler, og så er der brugt færre elektrolyttere og komponenter i den version, som sidder i højttalerne. André, Jeg ved simpelthen ikke, hvor meget reelt effekt der er i kasserne, men selve forstærkeren i subben er også bygget op omkring S21MS V2. Og her tror jeg godt på de specs, da selve subben vejer 35kg (10") og er pakket ind i en større kasse. Egentlig er jeg ikke interesseret i effektopgivelsen, da de har masser af headroom og kontrol til mit behov - sikkert mere end jeg nogensinde kommer til at bruge. Jeg har et billede liggende af sub-enheden. Det er en 10"   __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
Separate effektforstærkere sikrer også at diskanten ikke brænder af, da den ikke længere fodres med et firkantsignal ved overstyring.
|
|
|
Det kræver så at hver effektforstærker har sin egen strømforsyning. Ellers vil der stadig kunne forekomme klipning når strømforsyningen dykker ved kraftig bas. Risikoen vil være mindre, men helt sikkert er det altså ikke. Jeg har da også skiftet mange diskantenheder i Beolab 6000/8000.
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Nu er det jo ikke kun, om vi har aktive eller passive højtalere, der afgør, om det hele lyder godt eller rigtig godt. Der er mange faktorer, der er med til at afgøre resultatet.
Tidligere benyttede jeg nogle gode passive engelske højtalere med tilsvarende effekt forstærkere. Højtalerne af et mærke, som jeg havde svoret til i mange år. Lidt tilfældigt fik jeg et par aktive studio monitorer ind i stuen og kunne lytte til dem et stykke tid. Resultatet blev, at jeg i dag benytter aktive studio monitorer og kan ikke forestille mig, at jeg skifter til et passivt setup igen. Jeg er ikke i tvivl om, at en aktiv højtaler (uden passivt delefilter) har potentialet til at være bedre end den tilsvarende passive højtaler, uanset hvilken effekt forstærker, der tilsluttes den passive højtaler. Det lidt sjove er, at i dagens priser koster de aktive højtalere ca. 25% af prisen for de passive inkl. effekt forstærker.
Der er ganske mange væsentlige fordele ved aktive højtalere, som jeg ikke vil komme ind på her. I stedet vil jeg nævne et af de nok mindre interessante nemlig en effekt sammenligning af passiv kontra aktiv deling. Vi kunne tage en aktiv 3 vejs sag med 3 forstærkere, der her føder 3 stk. 8 ohms højtalere. Hvis vi tænker os følgende effekter Plow = 250W, Pmid = 100W og Phigh = 50W, da giver disse tilsvarende spændinger på højtalerne 44,72V, 28,28V og 20V. Tilfører vi en passiv højtaler et tilsvarende signal på indgangen af delefilteret, hvor signalet er en sum af et bas-signal, et mellemtone-signal og et diskant-signal, da har vi en spænding på 93V for at få tilført samme effekt til de enkelte enheder, forudsat at vi ikke har tab i det passive delefilter. Dette er naturligvis teoretisk, da vi har tab i delefilteret. Tænker vi os en indgangsimpedans på 8 ohm for det passive filter, da skal vores udgangsforstærker levere min. 1080W for at effekt matche den aktive højtaler. Man kunne også vende tingene om og se, at den aktive højtaler kun kræver en relativ lille forstærker for at matche den passive opstilling.
Set fra konstruktørens side er det væsentlig nemmere, at lave en god aktiv højtaler end en god passiv. Desværre er kabinet finish ikke altid lige i top på professionelle monitorer, men det er jo også lyden det gælder. I sidste ende er der for os forbrugere rigtig mange penge at hente ved at vælge det aktive setup og sandsynligheden for at det lyder væsentlig bedre er absolut til stede. Der er i de fleste tilfælde hørbar forbedring ved at skifte og i mange situationer vil det kunne gøres til en lavere pris. Nogle af de sparede penge kunne da bruges til at forbedre stuens akustik, hvor der ligeledes i de fleste tilfælde, vil kunne hentes hørbar forbedring for de investerede kroner.
Der er naturligvis rigtig gode mammon baserede argumenter for at hifi industrien fastholder det gode gamle princip med passive højtalere og der findes jo også mange gode passive højtalere – verden er ikke kun sort og hvid.
Jeg kan kun erklære mig enig med Bernstorff, de fleste vil få bedre lyd for færre penge.
Venligst Amigo
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|