| Forfatter |
|
TobiasRJ Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillader mig lige at spørge i denne tråd, da det er ret relevant:
Jeg er på udkig efter et sæt á 2 aktive højtalere til all-round brug. Har et Samsung LE37M87 LCD TV, en Xbox 360 og får snart en Sony VAIO laptop med HDMI udgang og blu-ray afspiller, så jo flere ting højtalerne kan kobles til, jo bedre.
De skal mest bruges til musik brug, og vi snakker primært rap/hiphop, men også "fest"-musik (højere og vildere musik, lad os kalde det techno for god ordens skyld) en gang imellem.
Prisklasse: 2-3000,-
Er villig til at kigge efter brugt.
De skal helst matche denne skænk: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/20105341 - helst hvor der står 1 højtaler på hver side af TV'et.
Har kigget på Audioengine, men synes sgu ikke, de er særlig pæne.
Nogen, der sidder inde med en god idé?
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TobiasRJ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det, amigo, sætter pris på det!
Problemet med brugt er, at jeg ingen idé har om, hvad jeg skal kigge efter.
Kan måske strække budgettet til 4k, men spørgsmålet er, om det gør den store forskel?
Har fået anbefalet Audioengine A5 højtalerne (~3000,- for et sæt), men synes godt nok ikke, de er pæne.
Er der bas "nok" (ja, det er et vidt begreb, men kan ikke de vigtige betegnelser) i sådan et par højtalere, eller er det helt tåbeligt at sætte næsen op efter det?
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 07:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TobiasRJ
Var lige inde på DBA for at se, hvad jeg lige nu ville købe, hvis jeg havde 4000 og det skulle være brugt. Det blev til http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58841537 , men jeg har ikke hørt dem!!! Her i huset har vi et par Mackie s5 i brug på en PC. De kan sikkert på et eller andet tidspunkt findes på DBA til 1500 eller mindre. De spiller til prisen rigtig godt.
Jeg vil anbefale dig at finde en forhandler af musikudstyr og tage en prøve lytter med noget musik, som du kender og som du syntes lyder godt.
Bas nok - tja, det er jo lidt af en smags sag. Hvis du ønsker, at døren ind til stuen og havedøren står og vibrerer, da skal du nok på et eller andet tidspunkt se efter en subwoofer. Hvis det er målet, er der ikke grund til at købe store højtalere nu. En subwoofer vil typisk håndtere fra 80Hz og ned.
Venligst Amigo
|
| Til top |
|
| |
TobiasRJ Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Godt forslag, men de er desværre ikke for kønne, og sælgeren bor i KBH, mens jeg bor i det nordlige Jylland.
Egentlig vil jeg helst have nogle gulvhøjtalere som disse: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/arg on_6240_hoejttaler_sort.htm , men de kræver jo en forstærker. Vil prøve at kigge efter et sæt inkl. forstærker på DBA. Hvis der sidder en person herinde, der har noget til salg, vil jeg hellere end gerne høre fra dig (helst i midt/nordjylland). Send en privat besked.
Hvad er især vigtigt at kigge efter på forstærker og gulvhøjtalere? Så jeg ikke går helt galt i byen, i min søgen.
|
| Til top |
|
| |
amigo Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TobiasRJ
Fint nok - se der har du nok ret, de fleste studio monitorer er ikke specielt kønne og mange af dem har ikke en frontstof plade.
Snup en af dine gode cder med og tag ind til Hifi Klubben. Find dem som du syntes passer til din smag og lyt til dem.
Her på denne links side er der en liste over mange forskellige danske Hifi forhandlere, hvor du nok tilsvarende kan finde spændende højtalere: http://www.hifi4all.dk/links/kategori.asp?iKat=5
Mht. forstærker vil du nok få mest for pengene ved at vælge en integreret forstærker, hvor for- og effekt-forstærker er sammenbygget.
God jagt:)
Venligst Amigo
|
| Til top |
|
| |
TobiasRJ Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den eneste forskel på de to er at 6'eren har 6,5" basser mens 8'eren har 8" basser. Så vælg mellem de to med din glæde
for bas samt spillerummets størrelse.
Hvor billigt du kan anskaffe en forstærker til dem kommer an på om du skal have fjernbetjening, hvor gammel forstærkeren
er osvosvosv
Har på et tidspunkt haft mulighed for at få mig en Onkyo A-807 til 500kr. Det er en gammel sag uden fjernbetjening, som
har en tendens til at skifte indgangskanal af sig selv helt tilfældigt. Men til gengæld har den 2x80 watt af den gode slags, så
den kunne snildt trække et sæt Concept 8  .
Jo flere penge du kaster i en forstærker, jo bedre bliver det..
Ellers kan du købe dig en NAD C355BEE nu du alligevel skal i hifiklubben. NAD + Dali er en klassisk kombination, om den så
er den bedste kommer an på øjet der ser (øret der hør')
|
| Til top |
|
| |
TobiasRJ Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, må nok bare ud og lytte til dem. De skal stå i et rum på 25-30m2. Har forsøgt at lave en lille skitse over værelset, og hvor højtalerne evt. skal stå - se det HER. Er ved at kigge på nogle Dali Concept 6 og 8 på DBA, som ligger mellem 3-6000 for et sæt. 4500,- er desværre lige i overkanten for en forstærker, efter min mening, ellers tak for forslaget. Hvis man kan finde en til omkring 1000,-, vil det passe mig godt. :)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh - Kjeldsen, den er ikke aktiv i følge mine begreber - men "bare" en højttaler med indbygget forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Ahh - Kjeldsen, den er ikke aktiv i følge mine begreber - men "bare" en højttaler med indbygget forstærker.
|
|
|
I de mange år jeg har været hifi interesseret har definition være
Passiv højttaler = højttaler der kræver forstærker
Aktiv højttaler = højttaler med indbygget forstærker. Denne kan så yderligere opdeles i passiv delefilter og aktiv delefilter.
Disse betegnelser er dem producenter selv anvender.
I PA sammenhæng, hvor jeg osgå har været i mange år, er det lidt noget andet. Her er en aktiv højttaler delt aktivt, tilgengæld behøves forstærker og delefilter ikke sidde i højttaleren, men ofte i kabinetter for sig.
Jeg opfatter at spørgeren her er ligeglad med hvordan det ser ud indvendigt, blot han kan slippe for en ekstern forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - producenterne gør hvad de kan for at fremstå med mere interessante produkter, men det forvirre begreberne. Der er masser af eksempler: Hvad er en digital forstærker? Er det Klasse D eller en aktiv forstærker med digitalt delefilter eller findes den i det hele taget? Der bliver reklameret med masser af digitale forstærkere... Du giver en lidt selvmodsigende svar: I PA branchen har de styr på det, men i HiFi: " Aktiv højttaler = højttaler med indbygget forstærker. Denne kan så yderligere opdeles i passiv delefilter og aktiv delefilter"  Hvor aktivt kan det blive  Der findes masser af aktive subwoofere i HiFi fordi de netop har filter afskæring før forstærkeren
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine unge dage gjorde jeg alt for at anvende de korrekte tekniske termer, og prøvede at lære andre det. Men så blev jeg sælger, og kom til at tale med hr og fru Danmark. De kender overhovedet ikke termerne og er ligeglade. Det er kun en lille håndfuld teknisk interesserede "nørder" som kender begreberne og som bekymrer sig om dem.
Producenterne starter som regel ud med de korrekte betegnelse, men efterhånden kommer der mere populære betegnelser frem, skabt af alle andre end producenterne, og det er ofte disse betegnelser der vinder frem (og dem tager producenter så til sig). Klasse D = digital er en af dem.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil have lov til at fastholde at aktivt er filtrering før forstærker - så bare kald mig nørd  PS. Jeg havde ellers lavet et længere indlæg, men jeg må heller nøjes med dette, så jeg ikke får et lods bag i af Mastervol
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 366
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd
Nogen der ved om der findes aktive (aktivt delefilter) 3- eller 2,5-vejs højttalere til under 12.000kr parret?
Og kan man køre surround med aktive højttalere? __________________ Monitor Audio Radius hjemmebio
http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=92075&PN=1
|
| Til top |
|
| |
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anzelz skrev:
Spændende tråd
Nogen der ved om der findes aktive (aktivt delefilter) 3- eller 2,5-vejs højttalere til under 12.000kr parret?
Og kan man køre surround med aktive højttalere? |
|
|
Hvorfor SKAL det være min. 2.5-vejs? __________________ Udstyr: lidt af hvert
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anzelz skrev:
kan man køre surround med aktive højttalere? |
|
|
Anzelz
Ja det kan du, hvis du benytter en surround processer/forforstærker/forstærker/receiver med linie udgange 5.1 eller 7.1 hvor du kan styre volumen (pre-out).
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg en af dem som bygger aktive højttalere selv. Jeg startede egentlig mest fordi jeg er lidt mere til fin elektronik end til kabinetter, spoler og sådan. Nu gør jeg det fordi jeg synes det kommer tættest på det jeg ønsker af min drømmelyd
Det var introen og nu til spørgsmålet til jer derude. I skriver flere steder af man så kan tilpasse forstærkerne til enhederne. Hvordan det?
En af ankerne imod aktiv drift er tab af musikalitet, fordi 2 eller flere forstærkere skal deles om signalet og at disse ikke gør det helt ens. Derfor er alle mine forstærkere så ens som muligt. Da den fordel jeg jagter er at forstærkeren bedre kan tvangsstyrer enhederne, så kan jeg ikke sparer på strømforsyning (300VA med 90.000uF pr. side) eller udgangstransistorer. Min 25watt forstærkere kan lineært levere 10A(og min 16A peak) så heller ikke der kan man sparer.
Hvor er det man kan designe forstærkeren præcis til opgaven, fordi den er kendt i et aktivt system? Er det ikke bare salgsgas for at kunne bruge standard forstærkere som ICEPower eller sågar LM3886?
|
| Til top |
|
| |