Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktive højttalere er bedre end passive! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:
I skriver flere steder af man så kan tilpasse forstærkerne til enhederne. Hvordan det?

Jeg er ikke sikker, men vil tro at basforstærkeren gerne må være strømstærk. Man kan styre bassens Q hvis man
laver en forstærker med negativ udgangsimpedans.
(spørg mig ikke hvordan, Det var Kalle Ståhl´s ide med den oprindelige Audio Pro B2-50).
Det er jo også en stor fordel at en tre-vejs aktiv med 3 x 25W svarer til en passiv drevet af 250W! Læs mere
her
bdef skrev:
En af ankerne imod aktiv drift er tab af musikalitet, fordi 2 eller flere forstærkere skal deles om signalet
og at disse ikke gør det helt ens.

Du berører at emne, der efter min bedste overbevisning er baseret på overtro og manglende logik. Misforstå mig ikke,
det er fint at du konstruerer forstærkerne ens - men musikken frembringes af tre totalt forskellige enheder med forskellige
svingspoler, forskellige membraner, forskellig dæmpning og strålingsmodstand - og min påstand er så, at der er større
forskelle på højttalerenheder end der er på forstærkere. Det er jo svært at gøre noget ved medmindre man går over til fuldtoner
- og der holder det faktisk heller ikke, for en fuldtone behandler bas anderledes end diskant!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jazz:

Den med den negative udgangsimpendans har jeg også brugt i min subwoofer. Der virker det
Jeg kan så heller ikke bruge princippet her, da jeg har valgt modkoblingsfrie forstærkere.

Jeg ville bare ikke bruge det her, da min 8" bas går lidt højere op i frekvens end de 80 Hz min sub blev delt ved.

Tak for dit indlæg. Jeg var bare nyss' efter hvordan man kan udnytte princippet (som jeg er vild med) bedre end jeg gør nu.
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

bdef, har du postet byggebeskrivelser om dine subs og sidesystemer?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
bdef skrev:
I skriver flere steder af man så kan tilpasse forstærkerne til enhederne. Hvordan det?

Jeg er ikke sikker, men vil tro at basforstærkeren gerne må være strømstærk. snip

Volumen! Man kan tilpasse hver forstærkers - enten fortærkning eller volumen, så den passer med enhedens følsomhed. Enhederne spiller ikke altid lige højt, da de har hver sin følsomhed. Dette kan man kompensere for i effektforstærkeren. Dermed sparer man også dæmpeled til enhederne.

I mere grelle/specielle tilfælde kan man også rette op på en enheds unoder (dyk/peaks) med noget filterværk foran effektforstærkeren. Dermed behøver man ikke at inkorporere det i sit aktive delefilter. Og dermed går det ikke ud over de andre enheders formåen.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Det må være et relionsspørgsmål... jeg sværger i hvert falde til passive højttaler som er meget mere alsidige
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Myte !

Der beror på ukendskab til aktive filtre.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Det må være et relionsspørgsmål... jeg sværger i hvert falde til passive højttaler som er meget mere alsidige

Tony, der er mange gode argumenter. Så det er ikke religion på linie med kabeldiskussioner.

På hvilken måde er passive HT mere alsidige?

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
tonykart007 skrev:

Tony, der er mange gode argumenter. Så det er ikke religion på linie med kabeldiskussioner.

en af de gode ting ved passive ht, er at de er billigere at udskifte. Mange her på forum skifter konstant ht og andre komponenter og har megen sjov med det.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
tonykart007 skrev:

På den måde at man kan skifte effekttrinet som drifter dem , hvis man er utilfreds med lyden.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Sun og Tony: Det er en lidt bagvendt argumentation.
Hvis man er træt af tuneren i ens receiver, er man på den. Men man får jo ingen fordele ved at sammenbygge forstærker og tuner!

Aktive højttalere har en præcist tilpasset forstærker.
Den kan man så ikke skifte, og hvorfor skulle man også det? Så går man jo glip af alle fordelene!

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hey...meget interressant emne det her:-)

Jeg er lidt delt her med hvad JEG syntes er godt eller skidt.

Det er rigtigt, at når man går den direkte vej med en forstærker der er lavet til enhederne burde man få en bedre lyd. Sådan hænger det jo ikke altid sammen i den billige ende. Men hvis man kan lide lyden fra den speaker man nu måtte købe som aktiv er man godt på vej. Her kan man så finpudse lyden med kabler og resten af anlægget foran.

Passive speakere er lidt sjovere efter MIN mening. Der er mere, at lege med og man kan opgradere anderledes på en anden måde. Man kan nemmere skifte en enhed, filter og forstærker uden det kommer til, at gøre ondt i pengepungen. Med mindre man er ingenør eller lignende og har fundet de vise sten.

Jeg tror sagstens at man kan kalde det et religions spørgsmål om man er til det ene eller andet. Igen er det vel et spørgsmål om smag og behag. Sådan som det meste er her i livet.

God vind til alle på cykel:-) Hygge

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Det er klart et spørgsmål om smag og behag. Jeg kører ikke aktiv drift, fordi jeg osse kan lide at rode (og jeg kan
ikke finde ud af at lave en rigtig aktiv HT selv). Men det afholder mig ikke fra at argumentere for, at aktiv drift
har rigtig mange fordele - det er den teknisk bedste løsning.

I mange biler i dag kan man få DSG/dobbeltkobling/PDK gear. Det skifter automatisk, og hurtigere end manuelt gear.
Det kan også betjenes via kontakter. Samtidigt bruger bilen mindre brændstof!. Man kan godt sige "smag og
behag - jeg vil røre i gryden på gammeldaws maner" - men det bliver en traditionel gearkasse ikke bedre af, vel?

Meridian argumenterer meget sobert for løsningen (de går et skridt videre,
flere af deres højttalere har indbygget D/A konverter, så filtreringen foregår i det digitale domæne).

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Tak - jazzman du kom mig lidt i forkøbet her - jeg var også inden på noget forklaring via bilverdenen.

Jeg kan tilføje at der er to former for aktive nemmelig signal behandling i det digitale domæne og måske mere jordnært i analog form, hvor den sidste nok tager ligeså meget tid at komme til et tilfredsstillende resultat som i passiv form. I den digital version er det ofte tale om sekunder før man kan være oppe og kører med et nyt setup (indstillinger). Her kan man meget bedre sammenligne to forskellig setups, da man nok ikke "glemmer" lydkarakteren i mellemtiden.

Og jazzman man kan nok ikke komme udenom at det følesen med at røre i gryden selv som tiltaler mange DIY personer.

Ha en god aften

Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej Røder..

Jeg kan skaffe lidt forskelige aktive højttalere til en lytte aften... Så kan i komme med nogle pasíve løsninger.. Så er det bare at finde et egnet sted at lytte... Så kan i få Øre for sagen og dane jeres egen meninger om hvad fordele og ulemper måtte være.. Der er nogle helt åbenlyste terotiske fordele ved aktiv drift som pasive højttalere aldrig ville kunne komme i nærheden af... Men igen det er sjovt at røre i gryden og se hvad man kan få ud af de pasive løsninger.. Men jeg holder mere af musik så jeg er for længst gået over til aktive højttalere...

Hilsner

Vincent.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes lige jeg vil tilslutte mig tilhængerne af aktive højttalere.
Jeg har lige været på jagt efter drømme højttaleren og fandt den i form af et sæt Dynaudio Focus 110, jeg lånte dem med hjem sammen med en
Atoll AM200, og må sige at det lød sindsygt godt på værelset. Jeg troede så at jeg skulle have pågældende forstærker brugt, men den var så
solgt i mellemtiden, så jeg ændrede planer og bestilte Focus 110A.

Dette gjorde jeg af den grund at jeg på ingen måde vil kunne finde en forstærker til mine Focus 110ere som kunne hamle op med den der sidder i
110A til samme penge!

Og efterhånden som mine 110Aer bliver mere og mere spillet til, kan jeg allerede nu efter knap 10 timers tilspildning sige at der er en KLAR
forbedring i lyden i forhold til den passive udgave.

Jeg syntes selv at dette er et ret godt sammenligningsgrundlag, da den eneste forskel på de to lytte situationer er måden højttalerene bliver
drevet på, altså passiv og aktiv.

Og nej man kan IKKE kalde dette et religionsspørgsmål på lige fod med kabler. Der er INGEN tvivl om at hvis man leder efter den ultimative lyd,
og er komplet ligeglad med hvordan anlægget ser ud eller er bygget op, så er aktive den eneste rigtige vej frem!

At man så kan tale om at det er sjovere at skifte forstærker en gang i mellem for at få en anden lyd, dette kan man så ikke i aktive, men er det
virkeligt nødvendigt hvis man allerede har den ultimative forstærker til sine højttalere?

Det er ikke kun teoretisk at den aktive højttaler har fordele, måler eller lytter man i praksis vil man se og høre at teorien passer, så længe
produktet er bygget rigtigt.

Man kan selvfølgeligt ikke tro at aktive højttalere er den hellige gral, som giver ultimativ lyd, lige meget hvilken højttaler man vælger. Men hvis
man fastsætter et budget, og ser på hvad man får af lyd for passive højttalere i forhold til hvad man får af aktivt, vil man for det meste ende med
det beste resultat for det aktive anlæg.

Selv om der sikkert er mange der vil holde fast i traditionerne, så vil jeg helt sikkert tro at aktive højttalere vil vinde mere og mere ind på
markedet i fremtiden.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Øvbøv skrev:

Hey...meget interressant emne det her:-)

Jeg er lidt delt her med hvad JEG syntes er godt eller skidt.

Det er rigtigt, at når man går den direkte vej med en forstærker der er lavet til enhederne burde man få en bedre lyd. Sådan hænger det jo ikke altid sammen i den billige ende. Men hvis man kan lide lyden fra den speaker man nu måtte købe som aktiv er man godt på vej. Her kan man så finpudse lyden med kabler og resten af anlægget foran.

Passive speakere er lidt sjovere efter MIN mening. Der er mere, at lege med og man kan opgradere anderledes på en anden måde. Man kan nemmere skifte en enhed, filter og forstærker uden det kommer til, at gøre ondt i pengepungen. Med mindre man er ingenør eller lignende og har fundet de vise sten.

Jeg tror sagstens at man kan kalde det et religions spørgsmål om man er til det ene eller andet. Igen er det vel et spørgsmål om smag og behag. Sådan som det meste er her i livet.

God vind til alle på cykel:-) Hygge

Præcis det jeg mener

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

God søndag morgen alle sammen

Øvbøv skrev:
..............

Man kan nemmere skifte en enhed,..............

Hvorfor er det nemmere når det er passivt?

Jeg skulle mene at det er nemmere når man har et digital aktivt delefilter, hvor man med nogle få indtastninger på tastaturet kan ændre delefrekvens etc. og måske endda krydre det hele med målinger/simulering så man kan se hvad man har gang i.

I tilfældet med en passiv højttaler skal man have gang i loddekolben og regnestokken og/eller måleudstyret - det tager da efter min erfaring en del tid. Man kan selvfølgelig spare en del tid ved at bruge ledninger med krokodillenæb.

Har I tænkt over tolerance på passiv deling kontra analog aktiv deling kontra digital aktiv deling?

Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Hmmm. Den havde jeg ikke lige tænkt på. Men så kræver det jo osse det så er Digitalt det du roder med.....Men jo, det må da så være nemmere for den der ved hvad man skal gøre.

Og ja da...Det tager da tid med analoge ting....Men har vi ikke masser af tid.

Og det sidste har jeg ikke tænkt på endnu...men det kommer nok :-)

Hygge

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv bygget med aktive filtre aldrig noget super high end, men ganske hæderlig kvalitet - og hver gang jeg hører et par godt spillende passive højttalere så kan jeg ikke lade være med at tænke for mig selv hvor godt de kunne komme til at lyde med aktive filtre. Det vil altid være det næstbedste i min verden, og jeg går aldrig tilbage igen.
Jeg læste en gang en beskrivelse af et aktivt delt projekt en fyr havde lavet. Projektet i sig selv kan jeg ikke huske beskrivelsen af, men jeg husker tydeligt hvordan han beskrev hans hustrus dom over dem. Normalt når han havde rodet med sit diy anlæg og efterfølgende spurgte hende om hendes mening om resultatet, havde det diplomatiske svar nærmest altid været; "Det lyder rigtig godt, skat, men jeg kan ikke rigtig høre forskel fra sidst."
Med det aktive filter installeret havde svaret lydt; "Det lyder rigtig godt - hvad fanden har du gjort?"
Der er en verden til forskel på de samme højttalere lige pludselig. Især digital delefilter giver en enorm mulighed for at lege med alle muligheder for delefilter og overordnet frekvensrespons uden at skulle indkøbe nye stumper hele tiden. Her mener jeg udelukkende pc - og ikke standalone produkter som dcx eller holm. Der er en ret stejl indlæringskurve, men når først man er i gang er det en leg at tune lyden fuldstændig til din smag - og humør ikke mindst. Nogle gange har man lyst til åben og lys ret frekvensgang andre gange et BBC dyk eller en kraftigere dybbas til fest. Alt dette med ganske få anstrengelser i de samme højttalere. Det kan man ikke med passive.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
bdef, har du postet byggebeskrivelser om dine subs og sidesystemer?

Min højttalers liv er beskrevet på her

Dog uden diagram over forstærkerne og delefilteret endnu.
Kik og kommenter
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum