Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Hovland HP200 Phono (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 50
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
De får begge lov at blive - det er ret nemt for mig at skifte mellem de to. Og jeg har mange LPer der bedst kan lide XOno - nok flere end dem der kan lide Tron.

Men du har ret, der er ved at være godt proppet..... Men der er altid plads til én til, også i nærmeste fremtid.

Mvh.

Den er en fornuftig tilgang og samtidig sørgeligt at så meget musik er indspillet dårligt. Jeg har flere kammerater som har valgt samme løsning. En "kæde" til musik og en til musik der er indspillet godt.

Selv nøjes jeg med en, men det er så godt som umuligt at få det bedste fra begge verdener.

PS. Top lækre sager du har!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Milu skrev:
De får begge lov at blive - det er ret nemt for mig at skifte mellem de to. Og jeg har mange LPer der bedst kan lide XOno - nok flere end dem der kan lide Tron.

Men du har ret, der er ved at være godt proppet..... Men der er altid plads til én til, også i nærmeste fremtid.

Mvh.

Den er en fornuftig tilgang og samtidig sørgeligt at så meget musik er indspillet dårligt. Jeg har flere kammerater som har valgt samme løsning. En "kæde" til musik og en til musik der er indspillet godt.

Selv nøjes jeg med en, men det er så godt som umuligt at få det bedste fra begge verdener.

PS. Top lækre sager du har!

Du (og dine kammerater) har ret!

Og i lige måde!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Milu skrev:

Nu har jeg levet et par uger med min nye brugte riaa Tron Seven Phono. Det er en sand fornøjelse, at få mulighed for at lege med to så forskellige teknologier - Pass Labs XOno vs. Tron Seven. Pass Labs XOno er en "gammel" model, som er afløst af XP15/XP25. Men Tron Seven Phono er heller ikke up-to-date, idet Graham Tricker (GT Audio) løbende laver forbedringer på sine produkter. Desuden er min Tron Phono udstyrer med superrør og ikke standard rør.

Pass Labs XOno:

Stikord: Kontrol, overblik og tilgivelse.
Det handler om kontrol, bunden stikker aldrig af, heller ikke i resten af frekvensområdet. Det giver overblik over musikken, så netop tænker på musikken og ikke de enkelte områder i musikken eller instrumenter.
Den er en rigtig rocker, og den elsker rockmusik, jo mere rå og beskidt des bedre.
Tilgivelse. Dens spillestil er stort og tilgiver det med småt. De fleste detaljer er der, de bliver bare ikke hevet frem i fjæset - der  bliver ikke focuseret på dem.
Derfor er XOno fantastisk til god rock der er produceret dårligt. Det er jo fantastisk man kan sætte den ene efter den anden 80'er skod indspilning på og stadig synes at det rykker for vildt.
Og det rykker, punch fra en stortrumme eller rimshot fra en lilletrumme, uhhh...
Så tilgiver man hurtigt tilgivelse.

Tron Seven Phono:

Stikord: Rum, detaljer og nådesløs.
Det rør gør så godt, at kaste et 3D, så man tror på, at musikerne sidder netop i stuen - det kan Tron Seven. Smid en klassisk LP på og læn dig tilbage, der er hun lige foran dig A-S Mutter, hver eneste detalje fra violinen og hendes vejrtrækning - halleluja!
Men ikke kun rum og detaljer er vigtige, klangbalance og ægthed skulle gerne følge med. Jeg har stor svaghed for instrumenterne cello og piano, gerne solo. Der er intet som når buen glider over strenge og dette fantastiske instrument sætter mellembassen i bevægelse og man virkelig kan høre cello kroppen, træet lyde som det det er: organisk. Eller flyglets store båndbredde virkelig får lov til komme frem, fra de dyyybe "klonk" til de sarteste overtoner og man igen virkelig fornemmer det organiske i flyglet, træet.
Men ikke kun klassisk. Jazz, folk, pop og rock får tilsvarrende et liv på toppen - hvis det er velproduceret.
Er det en halvskidt optagelse/production, der skal ikke så meget til, så er den nådesløs! Intet tilgives, intet kommer usagt igennem, l**t ind l**t ud, og videre i den du'er. Så den føromtalte '80 indspilning - den får intet liv med Tron Seven - den mister vel nærmest livet.
Tron Seven reagerer også meget kraftigt, det ligger vel i dens natur, på f.eks. VTA justering. Det er en STOR fornøjelse, at sænke og hæve VTA "on the fly" LP til LP og høre hvor meget det ændrer lyden fra en LP.
Jeg fik min Tron Seven leveret med Telefunken ecc83 smooth plate rør. Man vil helt sikkert kunne ændre lyden ved at isætte f.eks. Mullard typer.
Men jeg kan lide at ride dér, på kanten af det analytiske.

SLUT!

Der var lige en ting mere.
Min forforstærker Tron Seven Line, føder min Pass Labs XA30.5. Altså rør til transistor, det kan godt give lidt højt gain. Jeg har normalt et arbejdsområde på volumenknappen mellem kl. 8-10. Med Phono koblet ind, har jeg ca. 7.30 - 9.
Derfor skal jeg lige ha' prøvet nogle 5751 som har 30% lavere gain.

Mvh.

Fin (og brugbar) gennemgang, "Milu". Tak for det!  

Mvh.
Niels L.

Tak Niels!

Og i lige må - en del gange, kan jeg vist roligt sige.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Så er det sidste PS Audio strømkabel kommet, 1½ meter AC12. Dvs. jeg "kom til" at nappe et 1 meter AC10 med, næsten som impulskøb, fordi siden jeg prøvede (og leverede tilbage) et AC3 på CD spilleren, ja siden har den ikke helt været sig selv.

Så nu kan jeg teste lidt mere, men ikke på alt. Det er de kabler ikke lange nok til - desværre. Og her skal man lige være opmærksom på, at PS Audio mener at kabellængden er inkl. stikket - og kablet er forholdsvis stift, ja så går der længde af til bøjning og altså stik.
De gange jeg har målt f.eks. et signalkabel, så har længden på kablet været kablet op til stikkene. Men bare man er opmærksom på det.

AC12:

Lidt bling-bling i natten:

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået testet på disse kabler.

Altså:
AC12 til effektforstærker og skinner, finder jeg som det bedst lydende.

Derefter var det meningen, at jeg ville, som et forsøg, bruge AC12 på CDspiller - men der simpelthen ikke plads!

Så forsøgte jeg mig med AC10, som det var min oprindelige tanke. 3D blev lukket flot op - som jeg oplevede det med AC3, men det lukkede ned for detaljer, lukket og meget kedeligt.
Så røg der et AC3 i kurven. Igen flot 3D/rum, rigtig flot endda og sammen med det blev der lukket op for detaljer, super åben uden at blive for analytisk - rigtig flot!
Så her fungerer AC3 rigtig rigtig godt på min CD men min rørforforstærker har også reageret på kablet, dog ikke helt så meget.
Det er fuldt på højde med hvad et skift af gode signalkabler, ville gøre for lyden, måske mere...

AC10 ryger på en anden "dims" der er på vej.

Mvh.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej Milu

Har lige modtaget et AC10 for at prøve det på effekten. Det rettede lige op på min eneste kritik jeg havde på AC3 på effekten

Så jeg bestiller nok AC3 til cd og pre og AC10 til effekt. Derefter så vil jeg gerne have finger i en Juicebar II og et AC10/12 til den. Men da længden nok skal være 3m så er sådan et AC10/12 kabel jo lidt kostbart. Så det bliver i næste omgang

Har du prøvet AC10 på effekten op imod AC12 og hvad var dine indtryk?????

Hvad er det for en "dims" du nu har fået købt???????

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Hej Milu

Har lige modtaget et AC10 for at prøve det på effekten. Det rettede lige op på min eneste kritik jeg havde på AC3 på effekten

Så jeg bestiller nok AC3 til cd og pre og AC10 til effekt. Derefter så vil jeg gerne have finger i en Juicebar II og et AC10/12 til den. Men da længden nok skal være 3m så er sådan et AC10/12 kabel jo lidt kostbart. Så det bliver i næste omgang

Ja, til forstærker og skinner, synes jeg AC10/12 er bedst.
Jeg har ikke oplevet en væsentlig forskel på de 2. Med væsentlig mener jeg "det-kan-jeg-nok-ikke-høre-i-en-blindtest"
Og jeg tror, jeg starter ud med AC3 på alt andet. Så kan jeg jo med tiden opgradere, skulle jeg få lyst - de er jo ret billege at starte ud med.

Ja, dimsen må du vente med ca. en måned, men du skal være velkommen til at gætte!

Mvh.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

hm nu husker i self at plugge kablerne til fryseren eller lign. en uges tid inden i lytter på dem ikke?, de har jo også noget burnin tid sådan nogle slanger
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Pierre skrev:

Hej Milu

Ja, dimsen må du vente med ca. en måned, men du skal være velkommen til at gætte!

Mvh.

Jamen du mangler jo ikke noget  Med mindre du vil lave surround

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
hm nu husker i self at plugge kablerne til fryseren eller lign. en uges tid inden i lytter på dem ikke?, de har jo også noget burnin tid sådan nogle slanger

Nu du siger det, så havde jeg tænkt på at gøre det - men jeg har faktisk ikke noget jeg jeg umiddelbart kan bruge det på, som kører hele tiden.
Men min CD og transistor riaa er tændt hele tiden. Min forstærker trækker lidt ved standby, omikke andet så fra dioden!
Desuden er mine 2 strømskinner tændt hele tiden.

Og jo, der sker rigtig meget den første time synes jeg, derefter glider det lidt langsomt.

Mvh

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Milu skrev:
Pierre skrev:

Hej Milu

Mvh.

Jamen du mangler jo ikke noget  Med mindre du vil lave surround

Nej surround bliver det desværre ikke, jeg tror nok mine underboer synes, at jeg spiller rigeligt med musik.

Du har ret, jeg mangler jo egentlig ikke noget, meeen....

Mvh.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

kom nu fortæl
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Der testes stadig.

Jeg har nu gennemført de sidste test, og det er de sidste, på trækket vægkontakt til skinner og fra skinne til effektforstærker.
Skift mellem AC3, AC10 og AC10.

Her er taberen tydeligt AC3. AC10 og AC12 giver langt mere naturlig klang - hvorimod AC3 giver en mere hård klang i øvre mellemtone/diskant.
AC10 vs. AC12 er mere tvetydigt. Jeg synes AC12 giver lige den tand mere behagelig/naturlig klang - men jeg kan bestemt ikke udelukke, at jeg biased, fordi jeg netop har valgt AC12. Så forskellen er lille - hvis den er der.

Tilgengæld er den ingen tvivl om, at AC3 er vinderen, når det gælder resten af anlægget. Jeg har hørt, at AC3 nok er den bedst ydende af kablerne - hvis man kan sige det sådan.

Og så gider jeg ikke eksprimenter med de store kabler mere - det er rent bøvl!

I morgen gælder det mine riaa'er, hvordan de reagerer på AC3 - spændende!

Mvh.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Jeg får også snart en røvfuld PS hjem

Det glæder jeg mig meget til

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Der testes stadig.

Jeg har nu gennemført de sidste test, og det er de sidste, på trækket vægkontakt til skinner og fra skinne til effektforstærker.

Her er taberen tydeligt AC3. AC10 og AC12 giver langt mere naturlig klang - hvorimod AC3 giver en mere hård klang i øvre mellemtone/diskant.
AC10 vs. AC12 er mere tvetydigt. Jeg synes AC12 giver lige den tand mere behagelig/naturlig klang - men jeg kan bestemt ikke udelukke, at jeg biased, fordi jeg netop har valgt AC12. Så forskellen er lille - hvis den er der.

Tilgengæld er den ingen tvivl om, at AC3 er vinderen, når det gælder resten af anlægget. Jeg har hørt, at AC3 nok er den bedst ydende af kablerne - hvis man kan sige det sådan.

Mvh.

Det går faktisk i tåde med de kabler fra andre fabrikater som jeg har prøvet, beste resultet er opnået med høj mm2 kabler fra vægudtag til skinde/filter og videre til eff./int., resten (riaa, cd-afspiller, pre osv.) fortådes med  kabler af middel mm2 størrelse eller mindre.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Jeg får også snart en røvfuld PS hjem

Det glæder jeg mig meget til

Det kan jeg godt forstå.

Jeg har også lige bestilt 4 stk. AC3 á 1 meter. Det bliver sjovt at høre alle kilder på AC3, har nemlig kun et styk, så har kun hørt et apparat ad gangen med AC3.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Milu skrev:

Der testes stadig.

Mvh.

Det går faktisk i tåde med de kabler fra andre fabrikater som jeg har prøvet, beste resultet er opnået med høj mm2 kabler fra vægudtag til skinde/filter og videre til eff./int., resten (riaa, cd-afspiller, pre osv.) fortådes med  kabler af middel mm2 størrelse eller mindre.

Så virker min hørelse alligevel lidt!

Mvh.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
dan a. skrev:
Milu skrev:

Der testes stadig.

Mvh.

Mvh.

Er det godt?

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Sidste test i dag - nu gider jeg ikke det kabelroderi mere.

Men nok noget af det mest overraskende, største forskel, jeg har oplevet.

Test af AC3 på mine riaa'er.

Først test på Tron Seven Phono. Ikke overraskende reagerede den ligesom sin søster, Tron Seven Line. Det vil sige behersket i 3D, bass osv. men igen, noget kedelig og blodfattig. Nu kender jeg jo efterhånden grunden, så af med de monterede Duende Criatura / Golden Dragon tube rungs - som jeg ellers synes er rigtig gode. Voila blodet vender tilbage til musikken. Mærkeligt.

Så var det min Pass Labs XOno tur. Og hold da op, det her gav lige en hel anden riaa! Det jeg savnede og som jeg fik med min rør riaa, Tron Seven, 3D, detaljering og en vis form for sweetness, det er kommet meget mere frem. Pass Labs XOno siges at have en lidt "sart" strømforsyning, det kan være det er derfor den reagerer så kraftigt. For det er ret voldsomt, den forskel AC3 gør.

Altså vippede XOno, dCS Puccini fra førstepladsen. Efter de to kommer de to Tron rør trin. som mindst modtagelige.
Min eksterne clock, Apogee Big Ben, får et AC3 kabel også, det er ikke testet, fordi det er vel rent fråds. Det er jo den tankegang jeg døjer lidt med.
Tilgengæld får styreboksen til min pladespiller motor IKKE et kabel, heller ikke min netbook afspiller og slet ikke min NAS!

Men jeg glæder mig VILDT til at høre det hele på AC3 - da disse tests kun har været med et enkelt ad gangen.

En slutbemærkning: Det kan undre mig, at jeg så længe har ignoreret betydningen af gode strømkabler. Selv om det er en svær kamel at sluge, så må jeg tilstå, at betydningen af strømkabler kan være enormt positiv.
Om ikke andet, så bør enhver med et seriøst anlæg - og en seriøs interesse for musik, unde sig selv bare at prøve et godt strømkabel - det kunne være man blev overrasket.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Milu skrev:
dan a. skrev:
Milu skrev:

Der testes stadig.

Mvh.

Mvh.

Er det godt?

Ikke altid!

<< Forrige Side af 50 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum