Emne: Hovland HP200 Phono ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter de kraftige 7236 Sylvania rør, og sikke et punch de har, så skal de russiske 6H8C Black Plates, Metal Base erstattes af et sæt Tung Sol 6SN7GT fra 1942, (de bedste, round black plates) - det er da lidt nostalgisk og historisk set meget spændende. Som jeg skrev tidligere, så kan det være at dens søskende ligger på bunden af stillehavet, eller sprængt i stumper og stykker, og spredt ud over Europa, eller smadret af kugleregn på Omaha beach... Men allermest imponerende er, at her 68 år efter produktionen, så er de her i min stue, isat min forstærker - og stadig fuldt funktionsdygtige. Det er kvalitet.
De skal afløse de russiske 6H8C med sorte anoder og metal/blik sokler. Men disse russiske rør, er ikke dårlige, de kan sagtens følge med de vestlige, lydmæssigt. Så jeg forventer ikke nogen STOR forskel mellem de to superstars!
Og rigtig nok, så er forskellen ikke skelsættende, Tung Sol har den samme velopløste detaljerigdom som 6H8C, men Tung Sol giver det hele en snert af naturlig klang/varme. Tilgengæld går 6H8C nok lige en tand dybere/kontrolleret i bassen, men ikke meget. Det er begge dejlige super vellydende rør - begge kan bruges, men indtil videre, bliver Tung Sol monteret.

Næste der skal leges med er, ensretter røret i strømforsyningen. Hvor meget forskel kan der være?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Møffe-manden skrev:
|
Må indrømme at jeg har fulgt lidt med i din tråd et stykke tid og jeg finder den yderst spændende.
Jeg selv har et sæt Avalon som dine (samme farve) som jeg er begyndt at blive glad for..........
Jeg har i længere tid brugt en diy dac med int. pre. det vil jeg gerne bort fra, så jeg er på jagt efter en pre og har tænkt Tron som din. Kan du ikke beskrive lidt omkring Tron`s lyd.
Jeg har en ældre sag af en Accuphase A-50 som effekt og spiller musik via steamning.
Håber at du vil bruge lidt tid på en forklaring omkring Tron pre.
Møffe 
|
|
|
Hej Møffe.
Spørg endelig - jeg skal svare så godt jeg kan.
Tron Seven Line har grundlæggende en behagelig tonal balance der bygger på engelske Mullard rør. Ikke gammeldags mellemtone fokuseret rørlyd, men en velopløst balanceret gengivelse, fra bas til diskant, men Mullard røret giver en varmere klang. Her kan man så skifte rørene ud med f.eks. tyske Telefunken og få en køligere, krystal-klar gengivelse med fokus på detaljerne. Eller et hollandsk Amperex/Philips, og få en fantastisk gengivelse i mellemtonen, violin, cello eller sang over dem - guf! Så faktisk får man en forforstærker du kan skubbe i den retning du ønsker. Men grundlæggende, er det en vellydende og velbygget forforstærker.
Der er lige nogle ting man skal være klar over, ved en rørforforstærker sat til en transistor effektforstærker. 1) Udgangs-impedansen(modstanden) på rørforforstærkeren, må ikke være for høj i forhold til transistor effektforstærkeren. Nogle siger at forholdet skal være ca. faktor 25. Dvs. f.eks. min Tron har 1000 ohm, og min Pass Labs XA30.5 har 20.000 ohm - det giver en faktor 20, men jeg mangler hverken diskant eller bas, så det er nok ok. Men man skal passe på, dog holder Tron sig i den lave ende 2) Der er RIGELIGT med gain fra en rørforforst. sat til en transistoreffektf. jeg kommer sjældent over "kl.9.30" på volumen for at få det meget højt. Men det er jo i bund og grund ikke noget problem. Men hvis man har en rørriaa med meget højt gain, så kan spillerummet blive noget småt.
Spørg endelig hvis du har flere spørgsmål.
Du kan også kontakte "Jakobsen" han har vist også en Tron Seven Line.
God weekend.
Mvh.
|
|
|
Tak for svaret.
Er din Pass kraftig nok til højtalerne???? Jeg overvejer at skifte den gamle Accuphase ud med måske et sæt XA60,5. Har du prøvet dem på dine Avalon????
Jeg syntes nemlig ikke at min A-50 er kraftig nok, har nemt ved at tvinge den i knæ når der bliver spillet højt.
Møffe
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Møffe-manden skrev:
Milu skrev:
Møffe-manden skrev:
|
Må indrømme at jeg har fulgt lidt med i din tråd et stykke tid og jeg finder den yderst spændende.
Jeg selv har et sæt Avalon som dine (samme farve) som jeg er begyndt at blive glad for..........
Jeg har i længere tid brugt en diy dac med int. pre. det vil jeg gerne bort fra, så jeg er på jagt efter en pre og har tænkt Tron som din. Kan du ikke beskrive lidt omkring Tron`s lyd.
Jeg har en ældre sag af en Accuphase A-50 som effekt og spiller musik via steamning.
Håber at du vil bruge lidt tid på en forklaring omkring Tron pre.
Møffe 
|
|
|
Hej Møffe.
Spørg endelig - jeg skal svare så godt jeg kan.
Tron Seven Line har grundlæggende en behagelig tonal balance der bygger på engelske Mullard rør. Ikke gammeldags mellemtone fokuseret rørlyd, men en velopløst balanceret gengivelse, fra bas til diskant, men Mullard røret giver en varmere klang. Her kan man så skifte rørene ud med f.eks. tyske Telefunken og få en køligere, krystal-klar gengivelse med fokus på detaljerne. Eller et hollandsk Amperex/Philips, og få en fantastisk gengivelse i mellemtonen, violin, cello eller sang over dem - guf! Så faktisk får man en forforstærker du kan skubbe i den retning du ønsker. Men grundlæggende, er det en vellydende og velbygget forforstærker.
Der er lige nogle ting man skal være klar over, ved en rørforforstærker sat til en transistor effektforstærker. 1) Udgangs-impedansen(modstanden) på rørforforstærkeren, må ikke være for høj i forhold til transistor effektforstærkeren. Nogle siger at forholdet skal være ca. faktor 25. Dvs. f.eks. min Tron har 1000 ohm, og min Pass Labs XA30.5 har 20.000 ohm - det giver en faktor 20, men jeg mangler hverken diskant eller bas, så det er nok ok. Men man skal passe på, dog holder Tron sig i den lave ende 2) Der er RIGELIGT med gain fra en rørforforst. sat til en transistoreffektf. jeg kommer sjældent over "kl.9.30" på volumen for at få det meget højt. Men det er jo i bund og grund ikke noget problem. Men hvis man har en rørriaa med meget højt gain, så kan spillerummet blive noget småt.
Spørg endelig hvis du har flere spørgsmål.
Du kan også kontakte "Jakobsen" han har vist også en Tron Seven Line.
God weekend.
Mvh.
|
|
|
Tak for svaret.
Er din Pass kraftig nok til højtalerne???? Jeg overvejer at skifte den gamle Accuphase ud med måske et sæt XA60,5. Har du prøvet dem på dine Avalon????
Jeg syntes nemlig ikke at min A-50 er kraftig nok, har nemt ved at tvinge den i knæ når der bliver spillet højt.
Møffe
|
|
|
Det var så lidt.
Jeg har rigeligt med krafter til min stue (ca. 28 kvm og meget dæmpet) - nålen bevæger sig sjældent. Arrh, nytårsaften vippede den lidt. Mine behov for at spille højt er begrænsede.
Men derfor er det jo ikke sikkert det er nok for dig - men igen den kan altså tage nogle tæsk.
Du låner da bare én af Vassagohifi!
Jeg har ikke hørt XA60.5 i eget setup - men et par gange hos Vassagohifi, på Avalon Ascendant.
XA60.5 har selvføgelig flere krafter, dermed mere kontrol og højere lydtryk - men den spiller også mere stramt end XA30.5. Imens 30.5 er lidt rundere lidt tilgivende og lidt mere "musikalsk"end sine større brødre. Men de større brødre er tight kontrol og gennemsigtighed.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej mugge . fed tråd du har lavet. jeg kommer snart og lytter på dit grej . hilsen jørstad
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørstad skrev:
| hej mugge . fed tråd du har lavet. jeg kommer snart og lytter på dit grej . hilsen jørstad |
|
|
Hov hov - der er ingen audiens for øjeblikket!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 Maj 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det sidste rør, der fulgte med i en rør-update fra fabrikken, monteret.
Et ensretter-rør i strømforsyningen - hvor meget betyder det? Helt ærligt?
Man hører nogle gange rør-afficionados lovprise nødvendigheden af en rør-ensretter, istedet for en diodeensretterbro, at man først får det fulde udbytte af en rørkonstruktion ved dette.
Slave røret der fulgte med WA22 er et russer ækvivalent til 5U4G typen. Afløseren er som nævnt, et 274B i ny-produktion, og som billederne viser - en helt anden opbygning.
Billederne yder det ingen retfærdighed, det er helt ufattelig smukt!
(Og det russerrøret til højre, selvfølgelig! )

Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 Maj 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kan man forvente? Hvad forventede jeg af prinsessen? Ærlig talt, så forventede jeg ikke ret meget - jo at det er smukt at se på, en slags gimmik, en pyntegenstand - lidt mere end det, men ikke meget! Det er ikke direkte i signalvejen, det er ikke i kontakt med lyd-signalet.
Jo...resultatet? Det er, at det er det rør der har givet mest i rør-tweak/opdatering! Underkæben hænger dumt flagrende og man glipper lige et par gange med øjnene og spørger: hvad fanden skete der lige hér? Kan man få lavet rørensretter i alt sit udstyr?...er næste tanke.
Alt der bare lugtede lidt af skarpe sss-lyde er, det givet en helt naturlig klang uden at gå på kompromis med detaljering, bare helt naturligt, flot! Og samtidig indfandt sig en ro, der gav plads til at lydbilledet åbnede sig mere op. Kan stærkt anbefales.
Det gør absolut intet, at røret er utrolig smukt at se på - et rigtig prinsesse rør! Man kan forstå, hvorfor triode afficionados, er glade for mere end lyden, ved deres udstyr - det er facinerende, når mørket falder på....
I de følgende billeder har jeg prøvet at fange "smukheden" - og det er også tydeligt, hvorfor røret er med "mesh-plates", ekstra tydeligt på sidste billede.

Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 02 Maj 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du har ret. Det er smukt som det gløder i mørket. Og stort er det også. Du er ikke bange for at futte din hylde af? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
|
Ja du har ret. Det er smukt som det gløder i mørket. Og stort er det også. Du er ikke bange for at futte din hylde af?
|
|
|
Man skulle tro, at det afgav en masse varme - som det gløder der, i mørket. Men det er faktisk ikke tilfældet, det afgiver ikke alverden.
Dem der virkelig afgiver noget varme, er power/effekt rørene, når de skal omsætte signalet til energi, afsættes der en masse varme til omgivelserne. Men det er ikke varmere, end at man sagtens kan holde hånden mellem rør og hylde.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mugge
Det var ellers nogle flotte rør du har fået fingerne i, man kan garenteret blive helt besat bare af at se på dem i aftenelysningen, cool . Jeg har modtaget dit kabel i dag, vil prøve at få set på det her fredag eller lørdag . __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med det flotte nye rør!
Milu skrev:
| Slave røret der fulgte med WA22 er et russer ækvivalent til 5U4G typen. |
|
|
Nej, det er et 5Z4 - ikke 5U4. Det der ligner et U, er det kyrilliske Z. Men da begge rør (5Z4 og 274B) bruger 2A i glødestrøm, betyder det jo ikke så meget at rørene er ret forskellige  Et "rigtigt" 5U4 kan nettrafoen måske ikke klare. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
|
Hej mugge
Det var ellers nogle flotte rør du har fået fingerne i, man kan garenteret blive helt besat bare af at se på dem i aftenelysningen, cool . Jeg har modtaget dit kabel i dag, vil prøve at få set på det her fredag eller lørdag .
|
|
|
Ja det er yderst smukt om aftenen!
Du laver bare kablet om, når du har tid, det haster ikke det mindste.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Tillykke med det flotte nye rør!
Milu skrev:
| Slave røret der fulgte med WA22 er et russer ækvivalent til 5U4G typen. |
|
|
Nej, det er et 5Z4 - ikke 5U4. Det der ligner et U, er det kyrilliske Z.
Men da begge rør (5Z4 og 274B) bruger 2A i glødestrøm, betyder det jo ikke så meget at rørene er ret forskellige Et "rigtigt" 5U4 kan nettrafoen måske ikke klare.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen |
|
|
Tak Mikkel!
Nåh ja det har jeg vist fået at vide, det med 5Z4! Der står indgraveret i aluminiumet, ved røret, 5U4G - så den er nok født til det. Men jeg har fået at vide, af konstruktør, at jeg kan montere forskellige varianter, såsom GZ34 og de nævnte. Ligeså de utallige 6SN7 varianter. Og de forskellige typer 6AS7/6080, 7236, 5998, 421A....
Det er vel lige før man kan kalde den altædende!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det tid til noget mere rør rulleri!
In Heavy Rotation:
Ensretter rør: CV575 (5U4G) Chelmer, Made In England, for ca. 50 år siden. Mullard/Brimar? Tidligere indehaver: det svenske militær! Ensretter rør, på Princess' plads - bestemt ikke et flot rør, ifht. Princess, men trods alt et coke-bottle rør.

Driver rør: Shuguang CV181-Z, 50 års jubilæumsmodel, bygget over CV181/ECC32, men data som 6SN7(?). Nye kinesiske producerede rør!? Op imod NOS top of the pop? Uha så kommer der fordomsfulde tanker! Men meget kan man sige, det starter godt, for det har bestemt skønheden på sin side! Bling-bling uden lige: guld pins, keramisk base, delvist sort glas i ecc32 formen, flot top getter, guldskrift... Billedet lader, som sædvanligt, meget tilbage at ønske!

Power rør: Først et Tung-Sol 5998. Et smukt rør i sit høje coke-bottle rør - æstetisk passer det perfekt med Prinsess og Chelmer.

|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
....ups, for tidlig indryk!
Det sidste power rør. Også et Tung Sol, men et 7236 - samme type som fulgte med i rørtilvalg, men Sylvania. Sylvania røret ligner, i opbygning, et almindeligt 6AS7 (dog uden coke-bottle glas). Men Tung Sol 7236 ligner intet andet, så mon lyden er lige så radikal anderledes?

Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette rør kunne jeg godt tænke mig!
Emission Labs 5U4G Mesh Plate
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mugge det ender jo med at du må skilde dig af med din "lille" XA30,5 og få en rør effekt istedet¨. For du er da helt pjattet med rør    __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Mugge det ender jo med at du må skilde dig af med din "lille" XA30,5 og få en rør effekt istedet¨. For du er da helt pjattet med rør    |
|
|
Hehe, det kan da godt være! Men det skal du nok ikke regne med - det kunne være jeg anskaffede en rør dims som suplement og rent spas. Men jeg har nok stående nu - tror jeg.
Men helt ærligt, så har jeg et had/kærligheds-forhold til rør. Ærlig talt, så gider jeg alt det rør rulleri, på den anden side, er jeg tilpas nysgerrig og ved at det betaler sig. Desværre også nogen gange lidt for meget paranoia - hvad var det for en lyd? Var det knas? Det indebærer også, at jeg må have nogle ekstra af mine yndlings rør, for tænk hvis de brænder ud, går i selvsving, så har jeg INGEN! Det kan godt blive dyrt...  
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mugge
Så er dit kabel lavet, hvid ring er Left og rød ring er Right. Vil forsøge at få det sendt i morgen eller mandag, alt efter om der bliver en ledig stund i morgen.

__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
wow
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|