Emne: Hovland HP200 Phono ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så stepper jeg lige lidt væk fra tube-rolling...
Jeg har modtaget og lyttet til det originale Sennheiser, nu med 2 x XLR stik. En STOR tak til dan a. for smukt udført arbejde, som det ses på billederne. En fin detalje, Dan har genbrugt jack-kappen fra Sennheiser, som split-punkt:

Mvh.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag for de pæne ord, ja jeg syntes også selv at det var oplagt at genbruge den flotte alu kappe, men den var nu ikke nem at afmontere, den var nemlig limet fast og hele stikket var indvendig støbt ud med et hårdt plast matriale , men det lykkes nu aligeveld.
Hvordan lyder det så kontra det andet kabel ? __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moon Audio Silver Dragon XLR vs. Sennheiser Original XLR
Well, det er vel som nat og dag. Eller så forskellig som to kabler kan være.
Moon ASD er uhyre velopløst, detaljer, detaljer, men også nådesløs. Superindspilninger er en stor fornøjelse igennem Moon ASD, så klassisk musik, let jazz, akustisk musik er favoritter. Men andet og mindre velproduceret musik - og det er der jo masser af - bliver let irriterende at høre. Ret let endda.
Sennheiser Original XLR er naturligt.... Ja naturligt, er det første ord der lige dukker op, når jeg lytter til dette kabel. Naturlig musikalsk med en velopløst diskant, klar mellemtone, rund fed bund, på den gode måde. Ligesom Moon ASD, har Sennheiser også en god dynamik og der er godt knald på trommerne. 3D er rigtig god på Moon ASD, men jeg synes faktisk, at Sennheiser væsentlig bedre.
Min endelige dom: Moon ASD har helt sikkert sine fordele. Hvis man lytter meget til klassisk musik og andet velproduceret musik, måske kun går efter audiofile indspilninger, så er dette kabel sagen. Sennheiser's eget kabel, har overbevist mig om, at Sennheiser her har valgt et kabel, der er i balance med HD800. Kablet lyder virkelig godt, uden at fokusere på specielle områder i musikken - bare helt naturligt.
Sennheiser's eget kabel er det bedste allround kabel - efter min mening, en vinder!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser altså ultra godt ud, med alle de top produkter samlet et sted 
Men var det ikke noget med at din XONO skulle hjem til mig 
Du fik da også lavet et andet kabel med Furutech dyre XLR stik, hvorfor har du "sparet" på det som Dan lavede . Eller er der noget jeg har overset  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
Du fik da også lavet et andet kabel med Furutech dyre XLR stik, hvorfor har du "sparet" på det som Dan lavede . Eller er der noget jeg har overset  |
|
|
Du ved hvad jeg ville vælge  , men Mugge må selv forklare hvorfor han ønskede lige disse stik. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 11 Maj 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
Du fik da også lavet et andet kabel med Furutech dyre XLR stik, hvorfor har du "sparet" på det som Dan lavede . Eller er der noget jeg har overset 
|
|
|
Endnu bedre: det lyder godt!
Hehe, den kan du da godt låne - men ville det ikke være bedre at prøve en ny med ægte balanceret ud? Altså nu du kører ægte balanceret...
Det med stikkene er der flere grunde til. Et, fordi jeg anså Moon ASD, for at være super kablet, som så skulle have superstikkene. Det er stadig et superkabel med super stik. Og Sennheisers kabel var "standard" kablet der skulle have standard stik... At jeg så foretrækker det kabel, er hifi-verdens store forunderlige mærkværdigheder! To, fordi mine Yter kabler bruger de stik. Selvom de er billige, så holder de ligesom linjen med sølv hele vejen, fra CD til høretelefon.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidste ord mht. strømkabler.
Har nu kørt i et par uger, med de ny strømkabler og det hele er blødet op og faldet på plads - super!
Men - nu har de to Tron produkter pre og riaa, kørt non-stop 24/7 i disse uger. Jeg må erkende, at det løfter lyden betragteligt, at de er tændt hele tiden. Ikke at det reelt overrasker mig - men at det opvejer det noget øgede rørslid, skal jeg lige vende mig til. Altså får de lov til at stå tændt, det vinder kolossalt lydmæssigt, men koster på rør forbruget. 
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Jeg må erkende, at det løfter lyden betragteligt, at de er tændt hele tiden.
Ikke at det reelt overrasker mig - men at det opvejer det noget øgede rørslid, skal jeg lige vende mig til. Altså får de lov til at stå tændt, det vinder kolossalt lydmæssigt, men koster på rør forbruget. 
Mvh. |
|
|
Måske koster det på "rør-forbruget". Måske gør det ikke! Det tager hårdt på rørene at blive tændt og slukket. Så måske kan du få ligeså lang levetid ved konstant drift. Det afhænger blandt andet af hvor hårdt belastede rørene er i konstruktionen. Og så er der altid superlyd, når du får lyst til musik. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg valgte altså også at (måske) slide på rørene og så have den større musik glæde 
Sagde manden som har sit anlæg, lys og alt andet slukket og lever af pasta for at spare nogle penge, så der kan blive råd til en Raven     __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Milu skrev:
Jeg må erkende, at det løfter lyden betragteligt, at de er tændt hele tiden.
Ikke at det reelt overrasker mig - men at det opvejer det noget øgede rørslid, skal jeg lige vende mig til. Altså får de lov til at stå tændt, det vinder kolossalt lydmæssigt, men koster på rør forbruget. 
Mvh.
|
|
|
Måske koster det på "rør-forbruget". Måske gør det ikke!
Det tager hårdt på rørene at blive tændt og slukket. Så måske kan du få ligeså lang levetid ved konstant drift. Det afhænger blandt andet af hvor hårdt belastede rørene er i konstruktionen.
Og så er der altid superlyd, når du får lyst til musik.
Mvh. Niels
|
|
|
Oh - det var gode nyheder!
Men kun tiden vil vise, hvor meget der tæres på rørene, jeg kan evt. måle på dem om et par måneder.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha! Jeg sagde jo det KOSTER!
Du kan altid afspille dem ved 45 omd. så er lyttesessionen hurtigere færdig! Allan Olsen som Anders And er altid en fornøjelse.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhuu...
Så fik jeg endelig set en film, i går, på TV2: The Italian Job. Den var go'!
Digitalt fra TV'et over dCS og videre til mine Sennheiser HD800.
Ultra egoistisk hjemmebio - ja, men ultra intens!
HD800's evne til rumgengivelse, dynamik og dens rigelige formåen i bunden, gør det til noget af en oplevelse. Det føles helt på højde med en hjemmebio. Måske er det endda bedre, man er lige præcis i midten af hvor det hele sker - man føler næsten man er en del af det.
Og HD800 kan sagtens bæres i flere timer, uden at det generer.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 909
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu - Så du fik købt et sæt Tung Sol 5998 alligevel ? Har du fået afprøvet dem endnu?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kolind skrev:
|
Milu - Så du fik købt et sæt Tung Sol 5998 alligevel ? Har du fået afprøvet dem endnu?
|
|
|
Hej Kolind.
Yes - jeg kunne ikke lade være!
Og jeg har fået leget med de Tung Sol 5998, ingen tvivl om, at de er gode. Men i min forstærker, er de ikke helt optimale. I forhold til Sylvania 7236, mangler de de sidste krafter. Det er meget åbne rør de 5998, her blev der fokuseret lidt for meget på s-lyde. Men det kan skyldes mange ting, jeg er sikker på, at rørene ikke er helt så meget NOS, som NOS bør være! Selv om sælger påstod det var NOS.
Men altså, jeg foretrak Sylvania 7236 i den duel.
Til gengæld, fik Sylvania 7236, voldsom bank af Tung Sol 7236. På alle områder et bedre rør - uha det er et godt rør! Det må være Über røret!
Jeg har dog ikke prøvet Western Electric 421A - priserne afspejler desværre, at de er et Western Electric... Mærket er vel nærmest en legende.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der blevet testet lidt rør.
Første et ensretter rør, Chelmer CV575 (lig med 5U4G). Min Woo 22 er født til dette rør. Derfor kan sammenligningen med f.eks. et 274B, som ikke er ekvivalent, give et andet resultet, et resultat, der er anderledes end hvis man sammenligner samme rørtype, men fra forskellige producenter.
Chelmer CV575 er engelsk produceret engang i 50'erne, hvem der stod for produktion, er ukendt. Stammer fra det svenske forsvar.
Det er et rigtig charmerende rør, med dejlig rund tone. Bunden er også rund og mægtig punchy - lækkert. I forhold til 274B, er CV575 mere tilgivende, der tilføres en del varme i spillestil og det er rigtig rigtig lækkert, men ikke helt korrekt og lukker også en del ned for mikrodetaljer. Men bunden kan jeg godt li', den er der gang i. 274B er meget mere åbent og kontrolleret, tilgengæld er bunden mere kontrolleret og derved, også mere slank. jeg foretrækker 274B indtil videre, men kunne sagtens leve med CV575.
I den kommende uge skulle jeg gerne modtage et Philips GZ34. Desværre gik handlen med et Mullard GZ34 fat base i vasken.
Så er det driver rørenes tur - en sammenligning mellem min dejlige Tung Sol 6SN7GT round plates dark glass og et sæt, ohh helligbrøde, nyproducerede Shuguang Treasure CV181-Z. De er opbygget og formet som CV181/ECC32, men det har data som et 6SN7. Det er et MEGET smukt rør, virkelig flot bygget, i coke bottle som 274B/CV181 og hvis man så vælger et Tung-Sol 5998 så er det rent treenighed i coke bottle, ultimativ smukhed! Men nu kender jeg/vi jo kineserne, de kan nogen gange godt lide at pynte på det ydre, derved pynte på skrammel i det indre, og vi kan godt blive forført af det ydre.
Men sagt med det samme, det er et yderst potent rør! Det måler perfekt, ingen støj eller mikrofoni - perfekte data, følger lyden tallene? Det kommer lidt an på hvad du vil have. Det opfører sig egentlig som det måler, kontrolleret og perfekt. Det er hul igennem, detaljer på detaljer, uden at virke skarp. Åbent uden at virke skarp. 3D, holografien holdes intakt igennem røret, flot! Bunden er ok, ikke helt så punchy som jeg er vant til. Men rørene er en anelse slank. Jeg ville tro, at rørene er endnu mere fantastiske i en lidt lukket/varm ældre rørkonstruktion. Tung Sol 6SN7GT har en nogen anden tilgang til lyden. Umiddelbart er den mere lukket, men det er ikke sandt - der masser af detaljer, de er bare serveret på en mere naturlig og varm måde. 3D er flot, mellemtonegengivelsen er...uha den er god! Bunden er mere punchy og en anelse fed. Det passer godt til Woo 22, som ikke er særlig røragtig i sig selv (på den gammeldags måde).
Men prisen på Shuguang Treasure CV181-z, kan godt virke skræmmende, når man stadig betænker, at det er kineser rør. Om de kan bære prisen, ifht. et originalt Mullard CV181/ECC32? Jeg ved det ikke, jeg har desværre aldrig hørt/ejet et sæt. Men de er ved at være sjældne og jeg kunne også tænke mig, at de er svære at finde i rigtig NOS - og deraf om de er helt i orden.
Men alt i alt, synes jeg det er et fremragende rør, det kunne jeg sagtens leve med. Og de sidder der stadig - men det er nok fordi jeg prøver at spare lidt på mine dyre Tung Sol!
Som jeg i et tidligere indlæg, så er Tung Sol 7236 det ultimative 7236 rør.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
kolind skrev:
|
|
|
|
Hej Kolind.
Og jeg har fået leget med de Tung Sol 5998, ingen tvivl om, at de er gode. Men i min forstærker, er de ikke helt optimale. I forhold til Sylvania 7236, mangler de de sidste krafter. Det er meget åbne rør de 5998, her blev der fokuseret lidt for meget på s-lyde. Men det kan skyldes mange ting, jeg er sikker på, at rørene ikke er helt så meget NOS, som NOS bør være! Selv om sælger påstod det var NOS.
Til gengæld, fik Sylvania 7236, voldsom bank af Tung Sol 7236. På alle områder et bedre rør - uha det er et godt rør! Det må være Über røret!
Jeg har dog ikke prøvet Western Electric 421A - priserne afspejler desværre, at de er et Western Electric... Mærket er vel nærmest en legende.
Mvh.
|
|
|
Hmm.. det var jo ikke så godt.. Det ender jo med at jeg er nød til at forsøge mig med et Tung Sol 7236 hvis min forstærker ellers kan æde et sådant.
Er 421A'erne ikke stort set identiske med 5998?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kolind skrev:
Milu skrev:
kolind skrev:
|
|
|
|
Hej Kolind.
Mvh.
|
|
|
Hmm.. det var jo ikke så godt.. Det ender jo med at jeg er nød til at forsøge mig med et Tung Sol 7236 hvis min forstærker ellers kan æde et sådant.
Er 421A'erne ikke stort set identiske med 5998?
|
|
|
Nu er der desværre ikke nogen garanti for, at du er enig i enderesultatet!
Jo jeg tror faktisk også de er samme konstruktion. Men igen, det er jo to forskellige producenter.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
kolind Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej med lydgrej er det hele jo meget subjektivt, men det er jo svært at udelukke, hvis man ikke har givet dem et forsøg.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg haft et par GZ34 i Woo Audio 22 og i dag er der ankommet et Tung-Sol 5U4G.
Til venstre, til sammenligning, det store Sophie Audio Princess 274B. Derefter de 2 små GZ34, først en metal base, og derefter en efterfølgende variant. Sidst Tung-Sol 5U4G i smuk coke bottle.

Et nærbillede af GZ34'erne - der er lidt forskel på anoderne:

Sidste billede, et nærbillede af Prinsess 274B's mesh plates:

Philips GZ34 er et fantastisk rør - intet mindre. Dyb god bund, flot 3D, detaljeret uden at virke skarp. Det gælder for røret med den sorte fod. Det siges, at metalfods variaten er den mest vellydende og derfor også den mest eftertragtede. Jeg opleverer røret som meget tæt på røret med den sorte fod, men måske med lige en tand mere rund klang. MEN jeg har købt røret NOS, men røret ligner og måler som et rør der har set sine bedste dage - tilgengæld var prisen tilsvarrende lav, for en metalfod. Så derfor er sammenligning ikke retfærdig. Tilgengæld var sortfods røret perfekt i både udseende og måling. Her er en sjov lille film om GZ34 http://www.youtube.com/watch?v=1FJ31Id3GTQ Tak Ole! du ved hvem du er!
Så er der Tung-Sol 5U4G - røret er egentlig købt lidt "for sjov", altså for at have Tung-Sol hele vejen. Men rygtet siger det er et knaldgodt rør. Har lige monteret det for en time siden, og første indtryk, imens jeg skriver, er rigtig rigtig godt.
Det var så det sidste rør-rulning på WA22 - det må være nok!
Et andet projekt venter forude...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
|
Et andet projekt venter forude...
Mvh.
|
|
|
Nu igen? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|