Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Hovland HP200 Phono (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 50
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Trouble in paradise!

Jeg har løbende målt på offset (DC) på udgangen, det kan jeg gør uden at åbne op. For meget DC kan svitse en højtaler - så....

Og den ene kanal var, i aftes, temmelig urolig og stigende DC, hmmm...

I dag fik jeg så de effektmodstande hjem, fra GATO Audio, bestilte kl. 15 igår og det var der i dag, på trods af strejke! Det er f... lyn!

Og jeg fik i dag et sæt Mullard CV2492 (=6922)

De Sylvania 6922 der fulgte med, målte og var i sidste stadie af deres liv, med andre ord, lige til at smide ud! Sælger havde, venligt nok, lagt et par helt nye Sovtek 6922 - hehe men de målte endnu værre!
Men jeg troede, jeg lige kunne bruge dem indtil Mullard var fremme - men det gik så ikke... For da jeg havde isat de nye, flot målende, Mullard og monteret modstandende, faldt forstærkeren helt til ro og jeg kunne komme under 0,5 mV DC offset - stabilt.

Er lyden alt det her "bøvl" værd? Senere.....

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Hvaaaa, Mugge. Så har du vist haft hele dagen til at lytte og skrive ned

Så nu vil vi gerne gøre om dit nye varmeværk. Fx hvad kan det udover at lege radiatore

Hehe - kommer....

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Beklager - der er lidt "fugleøje" i mit kamera!

Mvh.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Mvh.

Nej Mugge, ikke senere................NU

(Jeg har altid fået at vide at tålmodighed, ikke er min stærke side )

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Han er værre end mig, Mugge

Hvad siger dit tæppe i øvrigt til din nye brandbombe? Kan det holde varmen?

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Dersom rørene er dårlige vil du ha problemer med å få rett bias, eller rett dc=0.

6922 rørene har dessuten veldig mye å si for lyden.  Amperex, Tesla Gold Pin og Philips SSQ er gode i GM20 slik jeg ser det. Jeg har dårlig erfaring med Telefunken og Jan Philips.

Ellers fine Montana-reoler.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:
Pierre skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Han er værre end mig, Mugge

Hvad siger dit tæppe i øvrigt til din nye brandbombe? Kan det holde varmen?

Hehe jeg tror sgu' vi har fundet din overmand!

Den bliver ikke særlig varm ned mod tæppet.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Dersom rørene er dårlige vil du ha problemer med å få rett bias, eller rett dc=0.

6922 rørene har dessuten veldig mye å si for lyden.  Amperex, Tesla Gold Pin og Philips SSQ er gode i GM20 slik jeg ser det. Jeg har dårlig erfaring med Telefunken og Jan Philips.

Ellers fine Montana-reoler.

Ja det fandt jeg ud af!

Jeg har også Tesla Gold yellow shield på vej.

Det er ikke Montana - jeg er jo ikke lavet af guld!

Hehe ham MOTRON nordmanden vil have 900 Nkr. for et sæt 6C33C-B inden det når dk + post + 25% uha... Hvad koster de i storindkøb 50??

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Lidt historie:

Da jeg fik mine Avalon Ascendant, havde jeg en Almarro 318B, inden jeg kort tid efter gik over til Pass XA30.5. Denne var udstyret med de samme rør 6C33C-B et til hver kanal og udgangstrafo. Det gav ca. 2 x 18 watt.
Før Avalon havde jeg et sæt Refrence 3A MM deCapo i, og et sæt Klipsch, på den lille Almarro. Det er to højttalere der vel nærmest er skabt til små rør watt, begge med høj følsomhed.
Men på trods af det, reagerede Ascendant betydelig mere spillelysten end de to andre. Ascendant's tal er 89 dB og 4 ohm – det er ikke super tal til en lille rørforstærker – men jeg har på fornemmelsen, at den opfører sig ordentligt uden store fasedrej og dykkende impedans, men det er kun et gæt.

Hvorfor så rør/OTL/få watt?

Som de fleste der har rør ved, så kan rør noget med 3D/soundstage/nærvær.
Og det er lige netop det jeg jagter, specifikt til klassisk/solo/kammer – let jazz – akustisk.

OTL? Det har altid trukket i mig, at slippe for flere kilo jerntrafo i udgangen, tænk sig, at kunne fjerne denne, og koble direkte til højtalerne...
Det har sin pris, få watt eller mange rør. Mange rør, så synes jeg ligesom at idéen, går fløjten.
Men her kan 6C33C-B levere en del watt med ganske få rør...

Så en rørforstærker til det lette – og XA30.5 til det grove.

Er det så det jeg får??

Mvh.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Lidt historie:

Da jeg fik mine Avalon Ascendant, havde jeg en Almarro 318B, inden jeg kort tid efter gik over til Pass XA30.5. Denne var udstyret med de samme rør 6C33C-B et til hver kanal og udgangstrafo. Det gav ca. 2 x 18 watt.
Før Avalon havde jeg et sæt Refrence 3A MM deCapo i, og et sæt Klipsch, på den lille Almarro. Det er to højttalere der vel nærmest er skabt til små rør watt, begge med høj følsomhed.
Men på trods af det, reagerede Ascendant betydelig mere spillelysten end de to andre. Ascendant's tal er 89 dB og 4 ohm – det er ikke super tal til en lille rørforstærker – men jeg har på fornemmelsen, at den opfører sig ordentligt uden store fasedrej og dykkende impedans, men det er kun et gæt.

Hvorfor så rør/OTL/få watt?

Som de fleste der har rør ved, så kan rør noget med 3D/soundstage/nærvær.
Og det er lige netop det jeg jagter, specifikt til klassisk/solo/kammer – let jazz – akustisk.

OTL? Det har altid trukket i mig, at slippe for flere kilo jerntrafo i udgangen, tænk sig, at kunne fjerne denne, og koble direkte til højtalerne...
Det har sin pris, få watt eller mange rør. Mange rør, så synes jeg ligesom at idéen, går fløjten.
Men her kan 6C33C-B levere en del watt med ganske få rør...

Så en rørforstærker til det lette – og XA30.5 til det grove.

Er det så det jeg får??

Mvh.

Om ikke andet så når du får købt en fætter til den og får dem brokoblet

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ja - hvis det er nødvendigt!

Mvh.

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
HOLBERG skrev:

Tillykke med din nye røramp.... Graff er toplækkert og vellydende frem for alt

Tak Holberg!

Ja det oser af "lækkert" - Lyden? Senere...

Mvh.

Velbekomme

Har lånt GM100 af Jensen i tidernes morgen. Rigtig lækker og vellydende amp. Men selvfølgelig også andre rør og en anden konstruktion end GM20. Men stadig den genkendelige Graff kvailitet.

GM20 har jeg ikke hørt, men den skulle være perlen i Graff´s lineup. Er spændt på at høre dine indtryk hen ad vejen. 

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Det er jo lite dere dansker er så flinke til som møbler....
Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Nu må jeg hellere komme med første indtryk af lyden.

Efter at have været igennem første justering med dårlige rør, var jeg jo meget spændt på hvad så få watt ville kunne gøre med min Avalon.
Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet, men måske en lille kedeligt og tyndt pip?? Men ærlig talt, så havde jeg ikke store forventninger om, at én GM20 kunne ret meget sammen med min Avalon, slet ikke rock.

Men forundringen var stor, da først melodi kom svævene...
De to første områder der virkelig slog igennem med det samme, var et ENORMT soundstage.
Soundstage er intet mindre en kolossalt, en god flygel optagelse er en oplevelse over denne forstærker. Ligesom dybde og højde i lydbilledet rigtig rigtig godt. Lydbilledet er trådt en tand længere frem. Hurra en rigtig rørforstærker – det var lige dét jeg var efter!
Næste der vælter frem, er detaljeringen – hehe for satan da!
Den er fuldt tryk på, detaljer – detaljer – detaljer, hel ubesværet kommer de svævende i det store lydbillede. De små detaljer, krop og sjæl fra violinen, celloen eller flyglet gør oplevelsen til noget af en øjenåbner - OTL's skyld?
Detaljering er ikke kun i diskant eller mellemtone områderne, men forbavsende nok også i bassen. Altså kunne man tro, at den har et godt greb om Ascendant? Mere om det senere...
Der er knald på de små detaljer – som at tage en lup henover musikken. Det gør dog på ingen måde lyden analytisk, det flyder helt naturlig uden på noget tidspunkt at blive pågående, flot!
Dynamik? 2 x 20 watt? LOL!
Her er den absolut også med. Hvis man holder sig inden for dens formåen, så er dens spillestil lynende hurtig, og man kan sagtens tages på senges, hvis man lige får fokus væk fra musikken – men man er lynhurtig tilbage! Gå fra de små detaljer i en violin solo – til orkesteret øjeblikket efter tager over – kan give et spæjt – hurtig hen og skrue ned! Dét er musik!
Hov sagde jeg skrue ned? Det kan da ikke passe? 2 x 20 watt? Vi griner lige lidt igen!
Men jo, det har overrasket mig, godt nok har jeg jo, som tidligere nævnt, haft en Almarro på Ascendant – men GM20 fejer den af banen (anden pris, ja – samme watt på papiret, ja).
Nu er det jo lidt svært, at forklare hvor højt, højt er – men det er langt højere end jeg troede og garanteret også højere end I tror!
Jeg bor i lejlighed, og det er vigtigt for mig, ikke at genere mine naboer mere end højest nødvendigt, med min hobby. Jeg spiller selvfølgelig musik om aftenen, men med moderat lydstyrke , så må I prøve at overføre det til jeres verden.
Men den spiller langt højere, end jeg har lyst til at spille om aftenen....

Så længe man holder sig under sin max belastning, så spiller den med saft og kraft. Det gælder også bassen, masser af fine små detaljer og forbavsende kontrol, med charmerende, lidt rund, lidt varm touch – men det er ikke på bekostning af detaljer, dem er der masser af. Ascendant har en rigtig tight bas gengivelse, det kan da ikke udelukkes, at GM20 charmerende bund løsner lidt op på Ascendant.

Men hvad så med rock da?
Igen, hvis man holder sig under den inden for dens evner – så rocker den flot! Og det er selvfølgelig ikke stadion koncert – men igen max er højere end jeg har lyst til om aftenen. Det eneste der er ved rockmusik, er GM20 evne til at vise hvad der sker i musikken og hvad der har foregået i studiet, ikke altid er lige sjovt at høre på, ikke at det bliver ulideligt at høre på, slet ikke, der er bare ikke nær så sjovt. Lucinda Williams: Live at the Fillmore eller Talking Heads: Stop Making Sense. ÆLSKER de to, men helt ærligt, så er de lidt bastunge og lidt ”live” rå, derfor havde jeg absolut ingen forhåbninger ved at presse dem igennem GM20 – men fruen rockede sgu' bare igennem, med bas og det hele! Bliv under max – så er der fuldt tryk på.
Vokal musik som Shelby Lynne: Just a little lovin' / Norah Jones: The Fall / Diana Krall: The Girl In The Other Room / Patricia Barber: Modern Cool / Uha det ren gåsehud – for fanden, det kan rør bare, man tror på sangerinden!!

Ok, er det dét værd, at fruen er så besværlig, at arbejde med, inden hun synger? Det kan I bande på!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:
Det er jo lite dere dansker er så flinke til som møbler....

Ja det er vist rigtigt!

Mvh.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 10 Juni 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Efter at have været igennem første justering med dårlige rør, var jeg jo meget spændt på hvad så få watt ville kunne gøre med min Avalon.
Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet, men måske en lille kedeligt og tyndt pip?? Men ærlig talt, så havde jeg ikke store forventninger om, at én GM20 kunne ret meget sammen med min Avalon, slet ikke rock.

De to første områder der virkelig slog igennem med det samme, var et ENORMT soundstage.
Soundstage er intet mindre en kolossalt, en god flygel optagelse er en oplevelse over denne forstærker. Ligesom dybde og højde i lydbilledet rigtig rigtig godt. Lydbilledet er trådt en tand længere frem. Hurra en rigtig rørforstærker – det var lige dét jeg var efter!
Den er fuldt tryk på, detaljer – detaljer – detaljer, hel ubesværet kommer de svævende i det store lydbillede. De små detaljer, krop og sjæl fra violinen, celloen eller flyglet gør oplevelsen til noget af en øjenåbner - OTL's skyld?
Detaljering er ikke kun i diskant eller mellemtone områderne, men forbavsende nok også i bassen. Altså kunne man tro, at den har et godt greb om Ascendant? Mere om det senere...
Der er knald på de små detaljer – som at tage en lup henover musikken. Det gør dog på ingen måde lyden analytisk, det flyder helt naturlig uden på noget tidspunkt at blive pågående, flot!
Her er den absolut også med. Hvis man holder sig inden for dens formåen, så er dens spillestil lynende hurtig, og man kan sagtens tages på senges, hvis man lige får fokus væk fra musikken – men man er lynhurtig tilbage! Gå fra de små detaljer i en violin solo – til orkesteret øjeblikket efter tager over – kan give et spæjt – hurtig hen og skrue ned! Dét er musik!
Hov sagde jeg skrue ned? Det kan da ikke passe? 2 x 20 watt? Vi griner lige lidt igen!
Men jo, det har overrasket mig, godt nok har jeg jo, som tidligere nævnt, haft en Almarro på Ascendant – men GM20 fejer den af banen (anden pris, ja – samme watt på papiret, ja).
Nu er det jo lidt svært, at forklare hvor højt, højt er – men det er langt højere end jeg troede og garanteret også højere end I tror!
Jeg bor i lejlighed, og det er vigtigt for mig, ikke at genere mine naboer mere end højest nødvendigt, med min hobby. Jeg spiller selvfølgelig musik om aftenen, men med moderat lydstyrke , så må I prøve at overføre det til jeres verden.

Så længe man holder sig under sin max belastning, så spiller den med saft og kraft. Det gælder også bassen, masser af fine små detaljer og forbavsende kontrol, med charmerende, lidt rund, lidt varm touch – men det er ikke på bekostning af detaljer, dem er der masser af. Ascendant har en rigtig tight bas gengivelse, det kan da ikke udelukkes, at GM20 charmerende bund løsner lidt op på Ascendant.

Men hvad så med rock da?
Igen, hvis man holder sig under den inden for dens evner – så rocker den flot! Og det er selvfølgelig ikke stadion koncert – men igen max er højere end jeg har lyst til om aftenen. Det eneste der er ved rockmusik, er GM20 evne til at vise hvad der sker i musikken og hvad der har foregået i studiet, ikke altid er lige sjovt at høre på, ikke at det bliver ulideligt at høre på, slet ikke, der er bare ikke nær så sjovt. Lucinda Williams: Live at the Fillmore eller Talking Heads: Stop Making Sense. ÆLSKER de to, men helt ærligt, så er de lidt bastunge og lidt ”live” rå, derfor havde jeg absolut ingen forhåbninger ved at presse dem igennem GM20 – men fruen rockede sgu' bare igennem, med bas og det hele! Bliv under max – så er der fuldt tryk på.
Vokal musik som Shelby Lynne: Just a little lovin' / Norah Jones: The Fall / Diana Krall: The Girl In The Other Room / Patricia Barber: Modern Cool / Uha det ren gåsehud – for fanden, det kan rør bare, man tror på sangerinden!!

Ok, er det dét værd, at fruen er så besværlig, at arbejde med, inden hun synger? Det kan I bande på!

Mvh.

God morgen-læsning, Milu

Lyder til at det er en lille charme-tøs, med styr på tingene

Er det så din plan at beholde både GM20 og XA30,5, ligesom du har 2 riaa`s. Eller er Pass`n på vej ud

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juni 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Milu skrev:

Men hvad så med rock da?

Mvh.

God morgen-læsning, Milu

Lyder til at det er en lille charme-tøs, med styr på tingene

Er det så din plan at beholde både GM20 og XA30,5, ligesom du har 2 riaa`s. Eller er Pass`n på vej ud

Det er en charme-tøs, og farbavsende dygtig!

Nej jeg beholder XA30.5, for når der skal fyres op til dans, så der selvfølgelig flere reserver til at rocke igennem, og flere krafter til at styre bund og lydtryk.

Men med 2 x GM20 Mono - så har GM20 garanteret flere krafter. Men så stiger forbruget, og jeg vil ikke brænde 900 watt af til baggrundsmusik, så er XA30.5's 200 watt langt mere spiseligt!

Mvh.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Juni 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Lyder da ikke helt tosset  

Men en pr. kanal ville helt sikkert være nice til Ascendant, dog synes jeg også at el-forbruget er for voldsomt så

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Gjennomtrekk! Setter opp vinduer og sommerstid lytter man i kortbukser.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Juni 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Lyder da ikke helt tosset  

Men en pr. kanal ville helt sikkert være nice til Ascendant, dog synes jeg også at el-forbruget er for voldsomt så

Du har helt ret!
En ekstra til monodrift ville være prikken over i'et, MEN jeg er forbavset hvor langt man kommer med 2 x 20 watt.
Ja elforbruget er meget meget højt - især i disse tider - men det er prisen. Så kan man jo spare CO2 et andet sted.
Men seriøst, så sparer jeg på varmen.
Jeg havde, for en del år siden, et sæt Audio Research M300 mk.II monoblokke - 300 PP rørwatt, 2 blæsere i hver monoblok, 8 x 6550 i hver, 450 watt ved hvile, 900 watt ved max.
Men effektiviteten er høj i forhold til GM20 i monokobling...

Mvh.

<< Forrige Side af 50 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum