Emne: Betratninger om motion judder m.m. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
xavis Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mangel af bedre kommer indlægget ind under dette topic. Mine observationer og problemstillinger angående motion judder og software-afspillere set i lyset af denne tråd, egne eksperimenter og denne artiklen om motion judder på projector central. Jeg har en Sanyo z3000 (som bl.a. har Smooth Motion (Sanyos navn for frame interpolation) og 5:5 pulldown) sat til min AVR, som igen er sat til min htpc, der kører Vista Ultimate. Smooth Motion kan være off, low, mid eller high, og der er tydelige forbedringer ved den høje indstilling i forhold til de lavere. 5:5 pull down står til automatic, og det virker ikke som om jeg kan ændre det (er der nogen, der ved bedre, vil jeg meget gerne høre fra jer). Jeg har indtil for ganske nyligt troet, at det hakkede ved panoreringer, fordi min htpc ikke var god nok, eller min software-afspiller ikke kunne finde ud af at håndtere hd-kvalitet. Men efter jeg har set efter, er det ikke kun Blu-Rays og HDDVD'ere, der 'hakker' - det gør alm. dvd'ere og andre digitale videofiler også. Jeg har godt lagt mærke til det før, men jeg ser det meget tydeligere nu, fordi det kommer op på et 100" stort lærred i stedet for en 28" CRT-skærm. Jeg kan dog nu forstå, det hverken er min htpc eller programmet jeg bruger til at afspille med, der er problemet, men simpelthen den måde, filmen er lavet på. Er der nogen programmer, der kan gøre noget ved det, eller er det simpelthen et spørgsmål om skærm-/projektor-egenskaber? Ydermere har jeg også fundet ud af, at VLC åbenbart ikke er svaret på alle afspiller-problemer. Et par af mine venner fortalte mig, at Windows Media Player i samspil med K-Lite Codecs Pack havde klart bedre sortgengivelse og bedre skarphed. Det kunne ikke passe, tænkte jeg, så jeg måtte jo selv teste det. Men ganske rigtigt, sort-niveauet er fantastisk, og skarpheden markant bedre (tydeligt på Warner Bros.-logoet i 720p såvel som 1080p.) Media Player Classic kan heller ikke følge med - det skal være Windows Media Player (jeg har testet med version 11). Der er dog den samme motion judder i alle de programmer, jeg har prøvet. Hvis der er nogen, der har erfaringer med andre og bedre software-afspillere (især hvad angår reducering af motion judder) vil jeg meget gerne høre fra jer. Ligeledes kommentarer og forbedringer til mit setup og indstillinger, software-brug med mere er mere end velkomne.
|
| Til top |
|
| |
xavis Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
[edit] Jeg har så lige opdaget nu, at lyden faktisk hakker lidt en gang
imellem - ikke med noget fast interval eller lignende, men det er som
om, den lagger. Hvis der er nogen, der har en idé om hvorfor, vil jeg meget gerne høre fra jer.
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
En know-how artikel der kommer andre til gode? Arh, hva'?
Hvad er der galt med TV/projektion?
Tråd flyttet__________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså nu må du godt smidde lidt mere info omkring system (HTPC), men umiddelbart vil jeg sige følgende;
En film er optaget med en bestemt framerate (HD-materiale typisk 24p). Hvis du laver denne framerate om på noget tidspunkt, kan det give den "hakkende" fornemmelse. Jeg ved ikke om din projektor understøtter 24p (slå det op), men er det tilfældet, ligger problemet i, at din HTPC ikke outputter 24p (24hz) men noget andet - typisk 60 hz..
Lydproblemet er dog en anden sag; det lyder som et "større" problem..
|
| Til top |
|
| |
xavis Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit mediecenter består af følgende komponenter: Bundkort: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz RAM: 4 GB Kigston 6400 C4 + et dvd-drev fra Samsung, som jeg ikke har modelnummeret på her. + en 3,5" harddisk, som jeg ikke har mærke og model på her. Ja, jeg må indrømme, jeg er ny på hjemmebio-/projektormarkedet, så skal lige have sat mig ind i alle tingene. Men i hvert fald: "The PLV-Z3000 is one of the few projectors on the market with a 120Hz
refresh rate. According to Sanyo, the refresh rate lets the unit
properly reproduce the frame rate of film-based material from 60Hz
sources, such as high-definition TV shows broadcast in 1080i that
originated on film, in a process known as 5:5 pull-down. For 1080p/24
sources, the projector refreshes at 96Hz, which should again allow
preservation of the proper 24p frame rate." ( http://reviews.cnet.com/home-theater-projectors/sanyo-plv-z3 000/4505-7858_7-33520699.html) Jeg ved ikke, hvordan jeg finder ud af, om min htpc understøtter 24p.
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hjalp lidt med en systembeskrivelse ;)..
Ja, dit system understøtter - som et af de få :P - 24p gengivelse.. Så vidt jeg husker, er det blot at smutte ind i nvidias kontrolpanel, vælge "skift signal eller HD-format"..
Her vælger du så "1080p24 HDTV" under "signalformat" og trykker anvend.. Trykker du på signal-infoknappen på projektoren (kender ikke Sanyo, så kan ikke give mere nøjagtige instruktioner på det punkt) kan du se, om den modtager de 24p eller 24 hz.. :)..
- men kan selvfølgelig ikke garantere, at det er det "eneste" problem :P
'
|
| Til top |
|
| |
xavis Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ej, hvor fedt - tusind tak for din hjælp. Jeg er ikke hjemme lige nu, men vil prøve som noget af det første i morgen! Og krydse fingre for, at det virker! :-)
I øvrigt, hvordan med brug af software-afspillere? Hvad anbefales at bruge der? Er Windows Media Player et godt valg på det område?
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var så lidt :).. Så må vi håbe, at det giver ihvertfald lidt :P..
På det afspillerområde, du beskræftiger dig med, er jeg ikke så skarp; jeg afspiller kun "rent" BluRay materiale på min HTPC, og på det punkt er det KUN TMT TotalMedia Theatre, der kan steame de nye lydformater (og KUN i kombination med et Asus HDAV 1.3 lydkort)...
.. så jeg har kun en valgtmulighed :P.. Derfor har jeg ikke rodet så meget med det - har kun prøvet PowerDVD kort, men mellem disse to afspillere har jeg ikke kunnet se nogen forskel.. :)
|
| Til top |
|
| |
xavis Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay - jeg må prøve mig frem og drage på andres erfaringer :-)
Har du så egentlig nogen erfaringer med tv-tuner? Kunne godt tænke mig en god digital usb-tv-tuner, der fx kan optage én kanal mens man ser en anden, eller optage to kanaler.
Jeg ved godt, vi kommer lidt væk fra det oprindelige emne her, men nu rider vi lige på en bølge her ;-)
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
1) Nogen specifik grund til du vælger USB (jeg ville til enhver tid foretrække en intern)?
2) Digital er så meget sagt; skal det være DVT-T (antenne), DVB-C (kabeltv) eller DVB-S (sattelittv)?
|
| Til top |
|
| |
xavis Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hjalp helt sikkert at instille min htpc til 1080p/24! Jeg lavede nogle tests i går, og man kan nu ikke se forskel på, om jeg har sat frame interpolation til eller ej. Da jeg installerede K-Lite satte jeg også hak i "Use experimental multi-threaded H.264 Decoder" og det syntes jeg hjalp. Men det har heller ingen indflydelse mere, så det ser ud til, at det er blevet noget nær perfekt! :-)
Hvad mener du i øvrigt med "rent" blu-ray-materiale?
Hvad angår digital tv-tuner, så havde jeg tænkt mig at anvende USB, da det er begrænset med plads, der er i mit Silverstone LC-19-kabinet. Du siger, du til enhver tid ville vælge et internt kort - er det så meget bedre?
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var godt ;).. Så er du nu en af de meget få heldige med en 24p HTPC :P.. - jeg må selv vente lidt endnu :\..
Jeg mener BluRay materiale, der aldrig er blevet komprimeret :).. Dvs. enten direkte fra skiven eller fra images af skiverne ;)..
Ja, plads kan selvfølgelig være et problem; det er så mænd ikke fordi kvalitetsforskellen er så enorm, jeg syntes bare det er noget tingeltangel med alle de USB-enheder, og der er generelt også mindre problemer med PCI/PCI-E enhederne - dermed ikke sagt, at man ikke kan få en fornuftig tuner til USB ;)
|
| Til top |
|
| |
xavis Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæhæ, det er sq ret lækkert! Vi (en kammerat og jeg har opbygget ens systemer) undersøgte også tingene grundigt, inden vi spenderede..men ingen af os er særlig meget inde i det endnu - men det kommer! :-) Ah, så er det derfor, jeg har problemer med afspilning af mine blu-ray-images! Der er også lige udkommet en PowerDVD 9, hvor i hvert fald Ultra-udgaven burde kunne afspille det. Men det ved jeg ikke, om du eller andre herinde har flere informationer om. Jeg mener nemlig, det også var en af features'ne i PowerDVD 8 Ultra? Vi har haft kig på denne dual digitale tv-tuner: Hauppauge WinTV-NOVA-TD-HD (Hauppauge / EDBpriser). Du har da ret i, det godt kan blive noget rod - men det er jo til en htpc, så det er jo ikke sådan, at jeg hele tiden skal tage den fra og sætte den til. Det er til en langvarig, skjult løsning! ;-) Jeg ved ikke, om det er noget, du har erfaring med, og evt. kan anbefale nogen?
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
xavis skrev:
Hæhæ, det er sq ret lækkert! Vi (en kammerat og jeg har opbygget ens systemer) undersøgte også tingene grundigt, inden vi spenderede..men ingen af os er særlig meget inde i det endnu - men det kommer! :-)
Ah, så er det derfor, jeg har problemer med afspilning af mine blu-ray-images! Der er også lige udkommet en PowerDVD 9, hvor i hvert fald Ultra-udgaven burde kunne afspille det. Men det ved jeg ikke, om du eller andre herinde har flere informationer om. Jeg mener nemlig, det også var en af features'ne i PowerDVD 8 Ultra?
Vi har haft kig på denne dual digitale tv-tuner: Hauppauge WinTV-NOVA-TD-HD (Hauppauge / EDBpriser). Du har da ret i, det godt kan blive noget rod - men det er jo til en htpc, så det er jo ikke sådan, at jeg hele tiden skal tage den fra og sætte den til. Det er til en langvarig, skjult løsning! ;-) Jeg ved ikke, om det er noget, du har erfaring med, og evt. kan anbefale nogen?
|
|
|
Det virker til, i har fået opbygget nogle rigtig habile systemer :)..
Altså BluRay images - almindeligvis lagret som .iso filer - afspilles lettest ved at installere Virtual Clone Drive (http://static.slysoft.com/SetupVirtualCloneDrive.exe) + enten PowerDVD (7.3 eller nyere) eller WinDVD (9.0 eller nyere) eller TMT Total Media Theatre. Så sætter du dem bare til autoplay, så åbner filmen automatisk, når du dobbeltklikker på .iso filen..
De fleste bruger dog ikke BluRay images, men BluRay rips, og så er det pludselig en anden sag (her er filmene typisk lagret i en .mkv kontainer med brug af varierende codecs)..
|
| Til top |
|
| |
xavis Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man eksempelvis benytte Daemon Tools Pro i stedet for VirtualCloneDrive?
Bum bum..de 'images' jeg har problemer med, er rips af skiver. Det vil sige, de er ikke indeholdt i en .iso-fil, men ligger ligger som mapper med navne som "AUXDATA", "PLAYLIST", "STREAM" og så videre. Så jeg går ud fra, det nærmest bare er den (imaginære) .iso-fil, der er blevet 'pakket ud', eller også er skiven blevet kopieret 100% så mappestrukturen er forblevet den samme, uden først at lægge den ind i en .iso.?
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan benytte Daemontools; men i daemontools skal du ind og vælge, at du vil mounte..
.. i virtual clone drive dobbeltklikker du bare på .iso-filen, og så auto-mounter den. Jeg brugte også daemontools før, men virtual clone drive er bare lettere/mere enkelt (og desuden freeware)..
Det er en direkte kopi, ja. Du kan godt afspille den "direkte", men jeg ville anbefale dig at bruge IMG Burn (http://fileforum.betanews.com/download/ImgBurn/1128426215/1) - det kan "pakke" dit udpakkede BluRay image "ind igen" - således at du blot får en .iso fil istedet for alle de mapper der :) (der er IMO noget rod :P)
|
| Til top |
|
| |
xavis Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med Daemon Tools kan jeg også bare dobbeltklikke på filen, så monterer den og autoafspiller! :-)
Se, det var en fantastisk idé, du fik der. Jeg er helt enig i, at det andet er noget besværligt rod! :-)
Nogen meninger om tv-tuneren?
Hvad angår de lydproblemer, jeg har oplevet, så får jeg en kammerat på besøg i aften til film, og så må vi lige prøve at lægge mærke til, om det stadig lagger. Jeg tænkte i aftes på, om det evt. kunne have noget at gøre med, hvis min receiver fx er indstillet til Dolby Digital og lydkilden er DTS? Jeg tvivler, men det er da et forsøg værd at spørge eksperterne! ;-)
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, okay - så er der sket en udvikling siden jeg skiftede til Clone Drive - så kan det såmænd være hip som hap ;)..
TV-Tuneren skulle som sådan være udemærket, men som førnævnt, skal du tjekke, at den understøtter din signalkilde (enten DVB-T, DVB-C eller DVB-S).. Og at den har 2 tunere til netop denne signalkilde! Oftest har de blot flere forskellige tunere.. Og sidst, men ikke mindst, at den er understøttet i det mediecenterinterface, du ønsker at benytte (kan ikke umiddelbart anbefale hauppages eget :P)..
Hvilken reciever har du - og hvilket lydkort har du? Og hvilket kabel bruger du til at forbinde med?
|
| Til top |
|
| |
xavis Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er godt nok hurtig på knapperne! :-)
Ja, okay - jeg skal så lige ha' undersøgt, hvilket signal, jeg skal anvende, og hvilke signaler tuneren kører med på de to kanaler.
Jeg har en Harman Kardon AVR 355, og jeg bruger det indbyggede lydkort i bundkortet som så er forbundet med receiveren via et Lindy Premium Gold-HDMI-kabel.
|
| Til top |
|
| |
Dare_Devil Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er let at finde ud af;
DVB-T: Stueantenne
DVB-C: KabelTV
DVB-S: SattelitTV
Okay.. Med hensyn til lyd har jeg haft ENORME problemer :P.. Den bedste (billige) løsning, jeg fandt umiddelbart, var at benytte et SPDIF-kabel (optisk toshlink) og indstille PowerDVD til SPDIF output.. Forstærkeren skal så blot instilles på direct, og du vil så få det perfekte surroundsignal, så længe filmen ikke benytter et HD lydformat...
... ønsker du at få den HELT optimale løsning, skal du grave lidt dybere i lommerne; så skal du have et Asus Xonar HDAV 1.3 lydkort (version 2009). Dette kan sende de nye HD formater digitalt (bitsteam) afsted gennem dit nuværende HDMI kabel (og de gamle)..
Det er den eneste ordentlige løsning, men lydkortet koster en 1.400 kr. (i UK, 2k herhjemme) - og dertil kommer, at 2009 versionerne er svære at skaffe :(.. Men det er den ENESTE løsning, der kan bitsteame HD-lyd (Dolby True HD, DTS Master Audio osv.)
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|