Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Betratninger om motion judder m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Ja, det kunne jeg forstå på dit tidligere indlæg, men jeg skal så lige finde ud af, hvilke(t) signal(er), jeg vil benytte mig af :-)

Så du mener, det er fordi, at mit setup pt ikke er kraftigt nok til at gengive lyden optimalt?
Jeg var lidt hurtig før, men for lige at uddybe, så er min projektor sat til min receiver, som igen er sat til min forstærker. Begge kabler er af ovennævnte type.

Men jeg må lige se, hvordan det hele spiller i aften, og så må jeg overveje situationen - for det er sq lidt pebret, som du siger..
Til top Vis xavis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xavis

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Marts 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Nej, nej ;).. Intet med kraft :)..

Det er bare en dårlig ide at indstille forstærkeren på andet end direct; så laver den om på lydsignalet, og det optimale er jo et helt "rent" lydsignal..

Derfor skal man så vidt muligt lade signalet passere uforstyrret fra PC til AMP; og det gøres lettest gennem SPDIF. En anden mulighed er at benytte LPCM gennem HDMI, men på det område er jeg ikke helt så stærk, og den løsning er heller ikke helt så god, da signalet så bliver behandlet en anelse under vejs ;)..

Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Nå okay - det er da altid rart at vide :-) Men jeg kan ikke bitstreame signalet med mit nuværende - integrerede - lydkort?

Hmmmmmm...ja, se - nu er vi så inde på et område, hvor min viden er minimal..også bare omkring, hvordan jeg sætter min receiver til at få et 'direct' lydsignal...

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Som nævnt, så jo; alle formater, der IKKE er HD (Fx Dobly Dogital 5.1 eller DTS 5.1), kan du godt bitsteame; og som sagt er dette lettest gjort gennem SPDIF.

Er der imidlertid tale om et HD format (som typisk ligger på BluRay skiver), kan du kun bitsteame med det nævnte lydkort..

Tror din forstærker har en direct knap; og tror faktisk selv den indstiller det, hvis du indstiller indgangen til den optiske indgang, du sender lydsignalet ind gennem, i det du bruger de nævnte indstillinger i PowerDVD :)

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Ah, okay - bum bum..men hvis det skal være, så skal det også være, så jeg kan bitstreame blu-ray m.m.. Tiden må vise, om der bliver investeret i et ekstra lydkort - eller om jeg måske kan rode med nogle indstillinger, der kan afhjælpe mine lydproblemer.

Du skal i hvert fald have mange tak for din uvurderlige hjælp - det har været meget lærerigt! :-)

Og jeg melder lige tilbage efter i aften med status på lyden :-)

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt ;)..

Glæder mig til at høre, hvordan lyden bliver :P

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 04:32 | IP-adresse registreret  

Nå, nu har jeg rodet og testet lidt nærmere..

Jeg har testet med nogle blu-rays med ArcSoft Total MediaTheatre (og jeg fik lidt hjælp fra AnyDVD HD).

Den gode nyhed er, at der tilsyneladende ikke er problemer med lyden mere (jeg har i hvert fald ikke opdaget noget endnu efter en rum tids afprøvning med et par forskellige film - inklusive én, som i hvert fald lavede bøvl med lyden i forgårs). Den dårlige nyhed er, at billedet stadig hakker - både med og uden hjælp fra projektoren i form af frame interpolation. For vi er enige om, at blu-rays afspilles med 1080p24, ik'? (Jeg kan indstille min htpc til følgende indstillinger: 1080p50, 1080p24, 1080i50, 720p50, 1080i, 720p, 576p, 480p).

Edit: Det blev så afhjælpet ved at gå ind under skærmindstillinger i Vista og ændre skærmopdateringshastigheden, som underligt nok var sat til 23 hertz, til 24 hertz! Nu ser det ud til, at det kører helt glidende! :-D

Der er så også nogle skærmopdateringshastigheder, der står "interlaced" ud for (25, 29 og 30 hertz) - men det er vel ikke noget, jeg som sådan skal benytte mig af..?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

kan den ikke spytte 576i ud? Jeg overvejer lidt at lave en "videoserver" og så skal den helst sende filmens native format ud, er det noget der kan lade sig gøre?

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Tilsyneladende ikke, nej - men nu spørger jeg af ren nysgerrighed: i hvilke tilfælde er 576i relevant?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

xavis skrev:
Tilsyneladende ikke, nej - men nu spørger jeg af ren nysgerrighed: i hvilke tilfælde er 576i relevant?

afspilning af DVD'er

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Ahh..hmm.. Og der er ikke nogen af de andre indstillinger, der kan anvendes? Fx 576p?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

xavis skrev:
Ahh..hmm.. Og der er ikke nogen af de andre indstillinger, der kan anvendes? Fx 576p?

nu er min videoscaler også en rimelig kompetent deinterlacer og der kunne være en synlig fordel i at lade den deinterlace frem for pc'en

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Øhm, okay.. Det var så ikke ligefrem et svar på mit spørgsmål..? Meget rart at vide, når man selv skal se dvd'er :-)

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Nu er mit speciale godt nok ikke DVD, men kan ikke se, hvorfor DVD skulle være interlaced? :S.. Selve billedsporet på
DVDen er da vel som regel 576p? Kan slet ikke se, hvorfor en konvertering skulle være nødvendig?

Og til Xavis - ja, du kan vælge at bruge 576p til afspilning af DVD; men tror ikke umiddelbart, at det giver et bedre billede..
Når DVDen er lavet i 576p og du "afspiller i" 1080p sker en opskalering, og det burde ikke som sådan give noget kvalitetstab
(teoretisk set burde det ihvertfald kun ske den modsatte vej rundt).. "Problemerne" (hakken) opstår kun, når laver om på
opdateringshastigheden (antal billeder pr. sekund)...

.. men hvis du oplever noget anderledes (at 576p fungerer bedre til DVD fx), må du meget gerne melde tilbage; man kan jo
altid blive klogere ;)

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Dare_Devil skrev:
Nu er mit speciale godt nok ikke DVD, men kan ikke se, hvorfor DVD skulle være interlaced? :S.. Selve billedsporet på
DVDen er da vel som regel 576p? Kan slet ikke se, hvorfor en konvertering skulle være nødvendig?

billedet er altid 576i på dvd'er, med mindre det er NTSC hvor det så er 480i 

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helt sikkert løbende melde tilbage med resultater og problemstillinger! Det tager vist lang tid at sætte så'noget ordentligt op! ;-)

Brasch, hvad foreslår du så jeg gør, hvis jeg skal have en dvd-skive i htpc'en?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ingenting udi dette tekniske "Stof", men så vil jeg ligesom sige, der er ting man må (kommer til) leve med som en begyndelse. Judder og anden hakkeri kan blive at acceptere. Det som er U-acceptabel er ting som fryser.

I et studie og andre steder må ting ikke fryse, mere end få sekunder FOR HEREFTER FORTSÆTTE.

I hvor lang tid Judder skal accepteres tør jeg ikke gætte. Trods alt går jeg ud fra det bliver i en længere periode ______ både fra BluRay og som Tv programmer, især HD.

Når jeg skriver er fordi jeg observerer på analoge kanaler, ting som jeg vil tro ser endnu mere sære ud på Fladskærme, altså som kun modtager analogt.

Men hvorledes reagere Fladskærmene når fejlene også bliver indlagte i DR 1-2 og TV 2 Digitale programmer?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

xavis skrev:
Jeg vil helt sikkert løbende melde tilbage med resultater og problemstillinger! Det tager vist lang tid at sætte så'noget ordentligt op! ;-)

Brasch, hvad foreslår du så jeg gør, hvis jeg skal have en dvd-skive i htpc'en?

det kan jeg ikke umiddelbart sige uden at kende nærmere til dit setup. Deinterlacing udenfor pc'en er jo ikke rigtigt en mulighed, det kommer an på hvad du selv synes opskalerer bedst, pc'en eller tv'et. Prøv at veklse lidt mellem 576p og tv'ets nativeopløsning, hvis du ikke kan se forskel, så lad pc'en opskalere, det giver i hvert fald en fordel ved HD formater (du behøver ikke ændre indstillinger)

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Nu har jeg ingenting udi dette tekniske "Stof", men så vil jeg ligesom sige, der er ting man må (kommer til) leve med som en begyndelse. Judder og anden hakkeri kan blive at acceptere. Det som er U-acceptabel er ting som fryser.

I et studie og andre steder må ting ikke fryse, mere end få sekunder FOR HEREFTER FORTSÆTTE.

I hvor lang tid Judder skal accepteres tør jeg ikke gætte. Trods alt går jeg ud fra det bliver i en længere periode ______ både fra BluRay og som Tv programmer, især HD.

Når jeg skriver er fordi jeg observerer på analoge kanaler, ting som jeg vil tro ser endnu mere sære ud på Fladskærme, altså som kun modtager analogt.

Men hvorledes reagere Fladskærmene når fejlene også bliver indlagte i DR 1-2 og TV 2 Digitale programmer?

har du nogle konkrete eksempler på hvornår det plejer at ske? Det eneste der er skyld i hakken hos mig er yousee's ikke alt for gode HD boks

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

har du nogle konkrete eksempler på hvornår det plejer at ske? Det eneste der er skyld i hakken hos mig er yousee's ikke alt for gode HD boks

Hvilke indstillinger bruger du på dit tv og på boksen? Har selv det samme tv, dog uden Hét, og jeg opdager, det jeg har lært er judder, ved så godt som alt. Det optræder når jeg spiller Xbox360, på de 2 BDére jeg har set, på dvd og på digital-tv. Det er så boksen uden harddisk jeg har.
Irritere mig grænseløst i film med mange panoreringer.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum