| Forfatter |
|
DethZaint Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei!
(If you're unable to read Norwegian; Please let me know)
Jeg skal bygge en høyttaler (D'appolito) med noen Peerless 6 1/2" og Vifa XT-25TG30. Jeg har lest mye om denne diskanten; blandt annet om modifikasjon av forkammer etc etc. En av modifikasjonene går på å sette denne innerst i et "svakt" horn; som Steen Duelund i hans "hifi4all" høyttaler (ref: Steen Duelunds PDF)
Jeg lurer på om det er noen mulighet for å gjøre det samme med MDF og litt sliping?
Jeg har startet et konsept for å se hvordan det går, og det ser lovende ut.
Bilde med Vifa'n bak (Vil komme litt lenger ut ved endelig montering;
Vil dette være nøyaktig nok? Vil det kunne gi meg noen forbedring i lyden, eller vil det bare gjøre alt mye verre?
Alle svar mottas med takk :)
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser fornuftigt ud. Jeg kender ikke præcis duelunds filosofi med hornet, men generelt kan man sige at den harmoniske forvrængning bliver lavere (positivt) og niveaut ved lave frekvenser bliver højere (positivt hvis man vil dele lavt).
Når det så gælder XT25 + horn, tror jeg det er en positiv kombination, som vil gavne powerrespons og xt25 øgede forvrængning ved lave frekvenser. Så helt dumt er det ikke.
|
| Til top |
|
| |
DethZaint Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Det ser fornuftigt ud. Jeg kender ikke præcis duelunds filosofi med hornet, men generelt kan man sige at den harmoniske forvrængning bliver lavere (positivt) og niveaut ved lave frekvenser bliver højere (positivt hvis man vil dele lavt).Når det så gælder XT25 + horn, tror jeg det er en positiv kombination, som vil gavne powerrespons og xt25 øgede forvrængning ved lave frekvenser. Så helt dumt er det ikke.
|
|
|
Takk for hurtig svar.
Det jeg egentlig er mest redd for er å gjøre det værre enn uten horn. Jeg har også tenkt å modifisere XT-25'n etter Duelunds anbefalinger.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overgangen mellem membran og horn er kritisk, så vær præcis her. Se også Troels Gravesen
´s waveguide.
Der kan sikkert godt være en lidt højere kant mellem membran og horn - se fx hvordan metalforpladeversionen XT300 har en højere kant.
|
| Til top |
|
| |
DethZaint Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Overgangen mellem membran og horn er kritisk, så vær præcis her. Se ogsåTroels Gravesen
´s waveguide.
Der kan sikkert godt være en lidt højere kant mellem membran og horn - se fx hvordan metalforpladeversionen XT300 har en højere kant. |
|
|
Takk for fine tips. Overgangen skal jeg prøve å gjøre så smooth og perfekt som jeg klarer.
Artikkelen til Steen Duelund skriver litt om hvordan en kan gjøre det.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er iøvrigt 110% enig med Kappen i at waveguide + XT25 er et lykkeligt ægteskab.
Som du ser af mine konstruktioner, er jeg forelsket i XT25
Det nederste billede, som jeg ikke kunne se før, tyder på at du har styr på det
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste problem jeg kan se, er, at waveguiden øger diskantens diameter. Og i en ægte D'Appolito skal enhederne sidde så tæt sammen som muligt, således at enhederne 'ser' hinanden ved delefrekvensen.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Mollecon, drop d´Appolito og lav den som en alm. 2½-vejs med diskanten øverst.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep - Han kunne evt prøve at montere enhederne ind i hornet. Det burde kunne lade sig gøre, så bliver afstanden god nok.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Steen lavede waveguiden, ved at lave et rundt hul i en træplade, og spænde noget tundt latexgummi udover hullet. Du har sikkert et lagn du kan
bruge. så skulle latexen presses ned i den ønskede dybde på midten, og man havde en form at støbe efter. Denne form er meget svær, at efter
gøre, ved at slibe på en mdfplade.
www.smooth-on.com
|
| Til top |
|
| |
DethZaint Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Denne form er meget svær, at efter gøre, ved at slibe på en mdfplade.
|
|
|
Vel... Slipingen gikk ganske bra egentlig. Når jeg drar fingeren rundt og rundt i hullet oppdager jeg ugjevnheter som jeg kan jobbe med for å få det helt smooth. Jeg tror det kan bli bra.... Den skal jo også sparkles, slipes og lakkes slik at den blir gjevnest mulig.
Dersom det er stor sannsynlighet for at jeg ødelegger lyden, vil jeg slutte, men dersom jeg kan gjøre noe godt for den, vil jeg fortsette med waveguiden.
jazzman skrev:
Enig med Mollecon, drop d´Appolito og lav den som en alm. 2½-vejs med diskanten øverst.
|
|
|
Jeg vet ikke om jeg vil droppe d'Appolito kontstruksjonen. Jeg liker konceptet med at diskanten står i mellom mellomtonene. Samtidig tror jeg at delefilteret blir vanskeligere å få til når jeg introduserer en 1/2'en til. Jeg hadde dem tidligere i noen test-kasser og prøvde meg frem med forskjellige filtere. Prøvde blandt annet Troels Gravesens forslag til 2 1/2-veis filter for disse (ref: denne artikkel). Jeg prøvde noen modifikasjoner, men uten hell. 2-veis filteret hørtes bedre ut.
Avstanden blir bare 19 cm; (M-19-M). Ettersom jeg vil ha diskanten i "ørehøyde" (95-100cm), tror jeg dette kan gå bra.
Kanskje jeg eventuellt burde droppe waveguiden og sette dem tættere sammen? Eller vil waveguiden "gi mer" enn hva jeg "taper" på å sette dem lenger fra hverandre?
Kappen skrev:
Jep - Han kunne evt prøve at montere enhederne ind i hornet. Det burde kunne lade sig gøre, så bliver afstanden god nok.
|
|
|
Ja, jeg kan gjøre hornet litt mindre enn 19cm... og sette 6 1/2" litt nærmere..., Jeg vil jo senke dem ned i MDF'en, så de vil ikke ødelegge overflaten for meget.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
DethZaint skrev:
André Jensen skrev:
Denne form er meget svær, at efter gøre, ved at slibe på en mdfplade.
|
|
|
Vel... Slipingen gikk ganske bra egentlig. Når jeg drar fingeren rundt og rundt i hullet oppdager jeg ugjevnheter som jeg kan jobbe med for å få det helt smooth. Jeg tror det kan bli bra.... Den skal jo også sparkles, slipes og lakkes slik at den blir gjevnest mulig.
Dersom det er stor sannsynlighet for at jeg ødelegger lyden, vil jeg slutte, men dersom jeg kan gjøre noe godt for den, vil jeg fortsette med waveguiden.
jazzman skrev:
|
|
|
Jeg vet ikke om jeg vil droppe d'Appolito kontstruksjonen. Jeg liker konceptet med at diskanten står i mellom mellomtonene. Samtidig tror jeg at delefilteret blir vanskeligere å få til når jeg introduserer en 1/2'en til. Jeg hadde dem tidligere i noen test-kasser og prøvde meg frem med forskjellige filtere. Prøvde blandt annet Troels Gravesens forslag til 2 1/2-veis filter for disse (ref: denne artikkel). Jeg prøvde noen modifikasjoner, men uten hell. 2-veis filteret hørtes bedre ut.
Avstanden blir bare 19 cm; (M-19-M). Ettersom jeg vil ha diskanten i "ørehøyde" (95-100cm), tror jeg dette kan gå bra.
Kanskje jeg eventuellt burde droppe waveguiden og sette dem tættere sammen? Eller vil waveguiden "gi mer" enn hva jeg "taper" på å sette dem lenger fra hverandre? |
|
|
De andre har ret i at det er meget vigtigt at placere de 2 mellemtoner så tæt på hinanden når der laves d'appolito som overhovedet muligt. Jeg tror godt det kan lade sig gøre at bruge horn og waveguide på samme tid, XT25 har også forøget harmonisk forvrængning ved 2.5kHz og ned, derfor er den ikke specielt godt egnet til d'appolito hvor en lav delefrekvens er afgørende - Hornet ville dog hjælpe på dette.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er formen på waveguiden der er alt afgørende. Groft sagt har din metode intet
at gøre med en waveguide, med mindre, du er usandsynlig heldig.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
| Det er formen på waveguiden der er alt afgørende. Groft sagt har din metode intet at gøre med en waveguide, med mindre, du er usandsynlig heldig. |
|
|
Det er jeg egentlig ikke så sikker på. Der er ingen afgørende forskel på et kort horn og en waveguide. Ølse for, ølse bag. Men jeg vil da gerne overbevises om det modsatte
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
André Jensen skrev:
Det er formen på waveguiden der er alt afgørende. Groft sagt har din metode intet at gøre med en
waveguide, med mindre, du er usandsynlig heldig. |
|
|
Det er jeg egentlig ikke så sikker på. Der er ingen afgørende forskel på et kort horn og en waveguide. Ølse for, ølse bag. Men jeg vil da gerne
overbevises om det modsatte |
|
|
Enig men det det ændre ikke på, at formen på et horn også er yderst vigtig.
Kanten der er ved diskanten, er her ikke skarp som ved Duelund.
MVH
|
| Til top |
|
| |
DethZaint Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Det er formen på waveguiden der er alt afgørende. Groft sagt har din metode intet
at gøre med en waveguide, med mindre, du er usandsynlig heldig. |
|
|
Hm. Da må jeg enten droppe waveguiden eller satse på mitt hell...
Er det da slik at jeg må regne meg frem til hvordan den skal være formet, eller finnes det noe der ute som kan gi meg formen?
Egentlig er alt jeg trenger en 2-dimensjonal form for hvordan waveguiden skal være formet (tverrsnitt) og bruke den for å finne ut om jeg har slipt nok. Som dette:
Er det noen som har en ide om hvordan jeg kan finne den perfekte form?
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har givet dig formen. Spænd et stykke gummi ud over hullet. Placer en lille rund plade, der har
samme diameter som membranen på diskanten. Pres denne ned til den ønskede dybde. dette kan
du så lave en afstøbning af. Måske ikke lige frem nemt og hurtigt, men det kan lade sig gøre.
|
| Til top |
|
| |
DethZaint Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Jeg har givet dig formen. Spænd et stykke gummi ud over hullet. Placer en lille rund plade, der har
samme diameter som membranen på diskanten. Pres denne ned til den ønskede dybde. dette kan
du så lave en afstøbning af. Måske ikke lige frem nemt og hurtigt, men det kan lade sig gøre. |
|
|
Vil ikke den da være lineær (se RØDE streker i bilde)? jeg trodde den måtte være formet som et horn; bratt innerst og så flatere utover (se BLÅ streker i bildet).
ref:
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
DethZaint, din form er fin. Jeg er overbevist om at den virker, selv om den ikke er lavet som Salig Duelund ville have gjort det!
|
| Til top |
|
| |
DethZaint Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
DethZaint, din form er fin. Jeg er overbevist om at den virker, selv om den ikke er lavet som Salig Duelund ville have gjort det! |
|
|
Takk. Jeg får se når jeg har pusset ferdig... om den ligner på det som Duelund foreslår. Jeg har et bilde jeg kan se etter;
|
| Til top |
|
| |