Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vifa XT-25 mod. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens lave en D´appolito konstruktion med Waveguide. Men som sagt før er det vigtigt at udformningen på waveguiden er rigtig. Mener Ole Christensen fra amphion har skrevet en artikel om det. Den er på nettet, men kan ikke lige finde den pt.

Et godt eksempel på at det godt kan lade sig gøre er bl.a. Amphion. http://www.amphion.fi/index.php?sivu=77

Prio 520, Prio 620, Krypton2 er alle lavet som D´appolito konstruktion med waveguide. Og jeg kan i hvert fald sige at prio 520 lyder god. Delefrekvensen er nede på 1600 Hz, og det lyder rigtig godt.

Måske de her kan bruges: http://sound.westhost.com/articles/waveguides3.htm

http://www.aeronet.com.au/waveguide.htm

Der er lidt udregninger og lign.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

DethZaint skrev:
André Jensen skrev:
Jeg har givet dig formen. Spænd et stykke gummi ud over hullet. Placer en lille rund plade, der har
samme diameter som membranen på diskanten. Pres denne ned til den ønskede dybde. dette kan
du så lave en afstøbning af. Måske ikke lige frem nemt og hurtigt, men det kan lade sig gøre.

Vil ikke den da være lineær (se RØDE streker i bilde)? jeg trodde den måtte være formet som et horn; bratt innerst og så flatere utover (se BLÅ streker i bildet).
ref:

Prøv at stikke en finger i en oppustet ballon. Så får den en facon, som minder om en waveguide. Jeg er dog i tvivl om hvor meget lufttrykket i ballonen betyder for faconen. Det har muligvis også betydning for faconen på waveguiden hvor kraftigt gummiet er spændt ud.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg har funnet en måte å få en tilnærmet perfekt form uten å bruke gummi og avstøping etc etc;

Først; Finn noe papp. Lim på sandpapir/pussepapir. Lim fast en bit i midten... og puss ivei!

Når en presser på drillen, vil pappen bøyes og en får en konet utforming.
For de brattere partiene innerst mot elementet; klipp til en bit pussepapir og fest en bit i denne. Slik:

Når en da har pusset lenge nok og er fornøyd; Bruk pussepapir og puss for hånd den siste finish.
En får da en ganske bra kurve (synes jeg). Tilpassninger til waveguiden/frontplaten til elementet må en jo kanskje gjøre senere, men grovt sett synes jeg dette fungerte meget bra.
Her er det "endelige resultatet før siste finpuss;

Noen tanker om denne metoden?
Til top Vis DethZaint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DethZaint Besøg DethZaint's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Der er fremsat meninger om at waveguiden skal laves meget nøjagtigt.
Jeg vil bare sige: mål en frekvenskurve! Hvis den er plan er det ok.

Ovenstående slibemetode er værd at prøve. Og noget nemmere end Duelund-metoden.

DethZaint: vær opmærksom på at der er folk på forum, der sætter Duelund lidt under Gud - men kun lidt.
Så kan kritik opfattes som det rene blasfemi.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jeg må nok sige at jeg synes det ser rigtig fornuftigt ud! Jeg kunne godt selv finde på at gå igang med at lave en, jeg har et par xt25 jeg kan slagte til formålet..

Det eneste jeg tænker kan være et problem, er at lave 2 præcis ens.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

det er osse nok at de er næsten ens
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
[...]
Jeg vil bare sige: mål en frekvenskurve! Hvis den er plan er det ok.
Ovenstående slibemetode er værd at prøve. Og noget nemmere end Duelund-metoden.
DethZaint: vær opmærksom på at der er folk på forum, der sætter Duelund lidt under Gud - men kun lidt.
Så kan kritik opfattes som det rene blasfemi.

Takk for gode råd. Ja, jeg har en mic av god kvalitet og et par applikasjoner som jeg kan bruke for å måle frekvenskurvene.

Min "nye" metode for å slipe gav virkelig resultater; waveguiden var meget gjevn og pen. ... og jeg tror at jeg kan klare å lage den meget lik formen som Steen brukte. Jeg har vel kommet til den konklusjonen nå at jeg bare "skal gå for det". Jeg tror nok denne metoden ikke vil gjøre lyden værre. Om den gjør lyden bedre, får tiden vise. Når jeg får satt dem opp, skal jeg måle og se hva som skjer. Det viktigste for meg nå er bare å få montert dem riktig i "hornet" og sørge for at overgangen mellom elementet og hornet blir så perfekt som jeg klarer.

Foreløpig ser det ikke helt bra ut ettersom elementet blir satt litt for langt bak platen, men når jeg får frest litt spor og satt ting inn rett, tenker jeg det blir bra :)

Ja, jeg har lest mye om Steen Duelund her inne. ... og har lest mye han har skrevet og. Han er absolutt et stort navn innen Hi-Fi og DIY. De mest ekstreme eksemplene må vel være hans filterkomponenter. Virkelig DIY!

Jeg har også klart å komme i kontakt med en annen DIY'er som har utført modifikasjoner på xt-25..., og heldigvis bor han i hjembyen min :)
..., så da blir det forkammer og svingspole modifikasjoner :)
Til top Vis DethZaint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DethZaint Besøg DethZaint's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

Det er fint nok at ville bygge en MDM konstruktion, med diskanten mellem de to (bas)mellemenheder. Når man, som du selv nævner, sidder korrekt, er det et godt princip.

MEN - det bliver det altså ikke en D'Appolito højtaler af! I en sådan er der nogle meget strenge krav til afstanden mellem de to mellemenheders akustiske centre, set i forhold til delefrekvensen over til diskanten. Almindelige MDM højtalere opfylder ikke disse krav. Det gør dem ikke nødvendigvis dårligere .

Waveguides kan være en stor hjælp for diskanten, især i dens lave toneområde. Du må regne med at skulle arbejde lidt mere med filteret, men det er åbenbart heller ikke bleg for.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Det er fint nok at ville bygge en MDM konstruktion, med diskanten mellem de to (bas)mellemenheder. Når man, som du selv nævner, sidder korrekt, er det et godt princip.MEN - det bliver det altså ikke en D'Appolito højtaler af! I en sådan er der nogle meget strenge krav til afstanden mellem de to mellemenheders akustiske centre, set i forhold til delefrekvensen over til diskanten. Almindelige MDM højtalere opfylder ikke disse krav. Det gør dem ikke nødvendigvis dårligere .Waveguides kan være en stor hjælp for diskanten, især i dens lave toneområde. Du må regne med at skulle arbejde lidt mere med filteret, men det er åbenbart heller ikke bleg for.

Det er sant. Jeg bør da kanskje stoppe med å omtale konstruksjonen som d'Appolito ettersom jeg ikke kan alt om dette, eller har tenkt å følge disse "strenge reglene" til punkt og prikke.

d'Appolito har vel også noen krav til filteret, mens jeg bare skal prøve å finne det jeg synes er best (+ noen målinger).
Jeg har noen filtere jeg skal prøve. Et av dem er jeg meget fornøyd med Jeg hadde dem i noen testkasser tidligere;

I disse kassene testet jeg ulike filterforslag. Jeg likte spesielt et av dem og gjorde noen justeringer på det. Når jeg får ferdig de nye kassene og satt på waveguiden, vil det naturlignok være anderledes, men da får det heller bli noen måneder med filtertilpassninger før jeg er ferdig. :)

edit; Og for dere som lurer; Pizzaesken rundt diskanten gjorde faktisk en forskjell. Enhver frontplate fungerer visst som en form for waveguide. .. og de gamle kassene fikk 22mm mdf front + 2 stk avstivere + bitumen plater og litt annet snacks for å låte bra.

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Forresten; Vil dere anbefale å ha diskanten i et eget kammer i kassen?

Bass/mellomtonene står i "hovedkassen", mens diskanten får et lite kammer som kun er rett bak diskanten.

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hvis man har adgang til en drejebænk eller er lidt snedig med opspænding ved hjælp af boremaskine kan man lave formen i træ, altså modparten.

Skær den ønskede diameter ud af en mdf plade med med kopbor. Sæt en skrue og møtrik i hullet.

Spænd din boremaskine fast med stativ eller skruetvinger, sæt nogle omdrejninger på maskinen og rasp af med træfil mens maskinen kører slib efter med sandpapir.

Så skal den bare beklædes med sandpapir og spændes på boremaskinen og ha nogle omdrejninger:)

Det kunne være en måde.

Iøvrigt virker det rigtigt godt at spænde runde ting op i boremaskine, så de roterer når man skal spraymale. På den måde får man et helt jævnt reslutet.

God arbejdslyst i Norge, det ser spændende ud norske broder:)

vh.

Anders 

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Din metod til waveguiden ser ud til at fungere fint

Men det er også rimelig nemt at lave en lile waveguide i gips

Diskanten monteres bare i et rundt hul, på en stump plade bag fronten, og gips-waveguiden monters let i hullet bagefter, og hvis det klemmer lidt er det jo meget nemt at slibe i gips
En stor fordel ved denne metode er at diskanten kan monteres som udefra som normalt
Jeg har leget lidt med det engang for længe siden, men det var nu bare nogle små ringe udenpå, men det kunne absolut høres
Men det er helt sikkert at bare det at skruer/huller dækkes er i sig selv meget gavnligt

Men hvis man har en drejebænk kan man lave nogle rigtig fine i eksotisk træ
Det var måske en ide at begynde at "producere" nogle
Egentlig sært at man ikke kan købe den slags

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

husk også at fjerne limen fra membranen ved fasepluggen, samt modificere bagkammeret.

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Takk for en god diskusjon og gode tips!

Nå har jeg startet byggingen av selve høyttaleren. Se den nye tråden her!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes