Forfatter |
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne tråd er startet for at nuværende, såvel som tidligere, ejere kan diskutere løst og fast om denne engang så udbredte amp... Helt konkret har jeg et par spørgsmål: Hvordan lyder den i sammenligning med x anden? Hvad syntes du der er godt / skidt ved den? Hvilket setup fungerede bedst med den? Alle indspark er velkomne!!! __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
janpo Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilgiv mig, hvis dette kommer til at se lidt mærkeligt ud. Det er mit første indlæg  Kan det virkeligt passe at man kan købe et kit til under $500 hvoraf man kan bygge en ST70 klon ? http://www.dynakitparts.com/store/product.aspx?id=4
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er næsten korrekt. Det rigtige kit er dette: http://www.dynakitparts.com/store/product.aspx?id=2 , som koster 650$.
Har man ikke selv mod på at samle det, kan man få en færdigbygget kineser klon til ca samme pris, den hedder Dynavox VR70E, og kan købes her i DK.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ville to monoblokke a´40 watt stykket ikke være bedre end en stereo amp a´35 watt pr kanal -altså to af det oprindelige kit til 500 stk ialt 1000 usd ?
Er det en kineser udgave som Bobtilyoudrop har modificeret?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen! Først vil jeg svare på r-l-b. Det er den oprindelige Dynaco/Dynakit Stereo 70 jeg har stående... Den blev solgt i 70'erne og var dengang nærmest som en NAD 3020 blev senere. En billig måde at komme i gang med rør! - i 1975 kostede de 1500,- samlet og 1200,- som kit!!! (de "fabriksmonterede" blev i øvrigt samlet af amerikanske studerende, der på den måde tjente lidt ekstra... Min er den færdige udgave, og må sige den montør der har samlet min har gjort et pænt stykke arbejde..! - Næsten synd jeg skal til at hærge den for at sætte nye sokler i!  Men de originale er MEGET ringe!!! Og Janpo! Som erlingt har skrevet er det muligt at komme igang for under 3000! - Utroligt når man tænker på hvad kommercielt fremstillede rørtrin kostede før kineserne blandede sig!!!  Erling. - Har du hørt både Dynaco'en og Dynavox'en? Fortæl fortæl!!!
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
janpo Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder jo besnærende med alle de gode erfaringer. Jeg har også, som et barn juleaften, fulgt Bobtilyoudrop's tråd om tweaking af kineseren.  For at gøre en kort historie lang, så havde jeg overvejet at gå igang med Graversens TQWT og en MAE SET1, men Dynacoen giver jo langt flere valgmuligheder af højttalere. (egentlig ville jeg helst lave en ATR) Er der nogen, der tør vove sig ud i en sammenligning af Dynavox 70 e og Dynakitparts sæt ?
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det er kineserklonen som jeg, Erling, Søren og måske flere endnu tweaker bukserne af. Jeg undrede mig over at der var så meget virak over en kinesisk rørforstærker, især i tyskland er den populær at modificere. Siden fandt jeg så ud af hvad ophavet var st 70.
Havde haft den viden jeg har i dag, og var "faldet" over en ægte st 70 der kunne renoveres, så havde jeg gjort det. Men Kineseren kunne hentes fra dag til dag nede om hjørnet og var plug in spilleklar.
Nu har jeg så med tube manias hjælp konstateret, at kineserens trafoer er udmækede, så spørgsmålet er om st 70'ere er ret meget bedre på dette område? Men den har ægte rørensretter, det har kineseren ikke, hvilket nok er værd at tage med. Og så er det jo en ægte klassiker!
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har jo som nævnt haft snitterne....æh proberne i nogle stykker, men det er jo længe siden og det var på den tid min viden om rør-forstærkerens dybere teori var ved at bundfælde sig. Indtil da havde jeg 'kun' repareret dem. Men det skal da være en fornøjelse at køre sådan en igennem pinebænken. Jeg kan ihvertfald finde rundt i den med lukkede øjne så hukommelsen fejler ikke noget...medmindre jeg skal købe 5 ting i brugsen.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Jeg har jo som nævnt haft snitterne....æh proberne i nogle stykker, men det er jo længe siden og det var på den tid min viden om rør-forstærkerens dybere teori var ved at bundfælde sig. Indtil da havde jeg 'kun' repareret dem. Men det skal da være en fornøjelse at køre sådan en igennem pinebænken. Jeg kan ihvertfald finde rundt i den med lukkede øjne så hukommelsen fejler ikke noget...medmindre jeg skal købe 5 ting i brugsen.
mvh |
|
|
Dejligt at se dig poppe op Tube Mania!!! Selv er jeg på det sted i min udvikling du så rør'ende beskriver! Og det kunne være en udsøgt fornøjelse at lade dig pine dyret  Har rodet lidt med diy af nogle småting i tidens løb, men er pt sat noget tilbage... Har tre børn på knap 4 7 og 9 år... - Og de tager, næsten, al min tid! Men hvor bor du egentligt? Selv huserer jeg i Randers... og det kunne være sjov at lade dine prober danse... Er egentligt ret spændt på om den gamle kan klare kampen mod en moderne konservesdåse... Kan du huske noget om lyden? i den gamle? - Den jeg har er med stofledningerne ud af stenene. PS: ser du har en AVO Mk IV... Den virker!!! - Må nøjes med en Mk III, og en kuffert, model 160. - Men de virker nu også udemærket...  __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh...du er sgu godt godt kørende med en AVO MK III og 160 . Du får PM. Nej jeg kan ikke huske så meget...koncentrerede mig vist mest om at få dem til at virke optimalt.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne i få den op at køre til rørtræffet vi bliver der sikker to af dem, det kunne være labert! Som tube mania sagde om de to helt ens fede Marantz anlæg på hylden: 2 ser dobbelt så godt ud som 1!  .
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tube og BoP! Da der er kommet en kurre på tråden (sønnen har fødselsdag, og den ville konen og svigerfamilien have holdt søndag), er jeg desværre ikke i stand til at falde ind den 14!  Men skulle det være muligt, har jeg da ikke noget imod den kommer på en udflugt, uden mig... Bare den kommer hjem igen... __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni, tjae det vil jo aldrig være helt det samme, imo handler det lige så meget om at møde manden bag udstyret, men tillykke med sønnen og god fest  Der kommer nok en anden mulighed. Hvad om man organiserede et DIY træf en gang??
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hej Tonni, tjae det vil jo aldrig være helt det samme, imo handler det lige så meget om at møde manden bag udstyret, men tillykke med sønnen og god fest Der kommer nok en anden mulighed. Hvad om man organiserede et DIY træf en gang??
|
|
|
Enig med dig i det synspunkt, med at sætte ansigt på personerne...  Men mit tilbud var set i forbindelse med Dynavox 70 E som dermed kunne sammenlignes med sit "originale" fædrene ophav! - Dermed var det stadig relevant at få bæstet med selv om jeg måtte blive væk...  En god ide med et DIY træf! Men når det gælder Rørtræf er det for en stor dels vedkommende også DIY, ikke? - Så et alternativ: Kunne man forestille sig at man slog det sammen og gjorde det til en tilbagevendende begivenhed? - Bare en tanke...  __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tanke, spændende tanke  Det tror jeg må op på plenum på selve dagen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu har vi sammenlignet to forskelligt modificerede Dynavoxere med en ægte ST 70 på træffet. I mine meget subjektive øjne var Dynavoxen rigtig god, men kun hvis man eliminerer det lavpasfilter der misforstået er sat i drivertrinnet - og hvis serielytterne i PSU'en smides ud og der laves en rigtig strømforsyning med ren parallelkobling. Det stod meget klart ved sammenligning. ST 70 har også samme lavpas i drivertrinnet, men det skærer åbenbart ikke så hårdt, den lyder i hvert fald glimrende med. Den der blev spillet på havde nye lytter og nogen af rørene var også nye, så den fremstod nærmest lidt rå i det  , men gengav jo alligevel musikmaterialet flot. Jeg tror, at hvis den bliver spillet til, så bliver den nok en kende bedre end Dynavox'en, men måske hænger det sammen med de valgte rør, kondensatorers kvalitet osv. Men jeg mener at huske, at der blev snakket om at trafoerne målte noget bedre på ST 70'eren, så den bør jo principielt have et fortrin
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså...nu gik det jo lidt hurtigt...jeg plejer at bruge mere tid på mine målinger, men umiddelbart var der ikke den store forskel (uden LP-filter)...dog har jeg ikke testet alle parametre på trafoen. Det kan jeg ikke nå på den tid.
Den største forskel på forstærkerne er lavpas filteret...denne forstærker er jo fuldt brugbar med filter idet angrebs-frekvensen er 25Khz mod 15Khz i Dynavox'en. Hvorfor der er denne forskel har jeg endnu ikke undersøgt, men det finder jeg ud af.
Jeg havde jo osse travlt med at lytte og snakke.Det vigtigste var jo at vække den til live og det lykkedes jo...ikke Jesper?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tube, tak for korrektionen. Tør vi ikke godt konkludere at selve konceptet, om det er originalen eller klonen reelt er en rigtigt udmærket forstærker? Mr. Hafler og mr. Laurent gjorde et eller andet rigtigt dengang i midthalvtredserne
|
Til top |
|
|