| Forfatter |
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, flac kan jeg ikke få til at fungere i Itunes, tiltrods for flere forsøg.
Jeg har samme problem, hvofor jeg har en windows-baseret bærbar, som bruges til sufing, mail og højttalermålinger.
Nu har jeg i mange år haft et windows-baseret mediecenter, og Mac mini'en er alle mine tidligere løsninger overlegen.
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
| Mac mini - du vil ikke fortryde det! |
|
|
Det vil hans pengepung til gengæld. Start pris på 4500 __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en front end. Jeg bruger winamp, som jeg er glad for. Men, jeg kunne godt tænke mig et ultra sinpelt interface ala mediaportal eller ride runner (Car PC). Jeg har prøvet at installere Car PC, men fik en masse fejlmeldinger om manglende genveje mv. mediaportal kræver WMP 11, og det er jeg ikke interesseret i.
Er der nogle bud på open ource front end?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
MeedioOS? Er der godt. Screendump mv. fra hjemmesiden ser jo glimrende ud
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
MeedioOS er for simpelt, så Winamp får lov at blive hvor det er.
Jeg regner med at købe en lille PC på onsdag med Sempron 3000+ 1,8 Ghz processor. Er der nogle råd til hvad jeg kan gøre med HD, for at få den så tavs som muligt? Det skal siges, at musik i føste omgang afspilles fra en ekstern HD, så den indbyggede på 80 GB, skal kun pruges til OS og lidt programmer.
Sempron 3000+ har jeg læst mig til, er velegnet til passiv køling, så det burde ikke blive et problem støjmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Western Digitals GREEN serie er rimelig ganske lydløs! Mine har dog noget gummi mellem hardisk og chassis så det tager muligvis lidt vibrationer. Men de er dog stadig en del mere lydløse end mine lidt ældre modeller og min externe. kan foreslå 2stk 750/1000tb i raid1 så er din musik og dokumenter sikker hvis en af dem dør.
Men hvis du er fast besluttet på extern så kig på 2.5" externe uden strømforsyning de larmer med absolut ikke, syntes WD's er lidt bedre byggekvalitet end de andre jeg har haft fingre i, men det er nok ligesåmeget en smagssag. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for info. Har kigget lidt på Western Digital Green, men ha de kun fabrikantens ord for at de var støjsvage. Dejligt med lidt info fra en der har prøvet dem.
Grunden til jeg starter med en ekstern, er at jeg pt. bruger en ekstern 500 GB disk hvor al min musik ligger, men jeg vil have en intern med tiden.
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 3stk sidende i raid i min server sammen med 3 12db blæsere og jeg kan ikke høre når de starter/stopper, hvilket man ikke kan sige om den lidt ældre externe MyBook der kører 7200rpm  __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg købt en PC med Sempron 3000+, men den larmer for meget (det havde jeg nu også regnet med). Det er sikkert PSU'en da det er en konstant høj blæserlarm (jeg skal lige have låget af).
Jeg har flere passive strømforsyninger fra bærbare mm. Kan de bruges til f.eks bundkort og grafikkort? Volt og ampere skal naturligvis passe, så der skal flere forsyninger til, da jeg ikke regner med de 190 watt er nok til både bundkort og grafikkort.
Jeg vil nødig ofre 1500 kroner til en ny passiv PSU.
Den nemme løsning er måske en ny blæser, men hvor stille bliver det i praksis, og hvor langt kan jeg skrue ned for spændingen, før det bliver kristisk for køling af PSU'en. Jeg har kigget på stillepc.dk men info her er lidt gamle.
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at smid en effektmåler på og se hvad den trækker under fuld load og træk så 20% fra (tab i psu'en) hvis dette er under 190W så er duvel kørende (hvis den da passer i volt og ampere rating). Ved ikke hvor meget den sempron trækker men medmindre det er et effektkrævende grafikkort kunne jeg fint forestille mig 190W var nok.
Alternativt er en 12db 120mm blæser på psuen sikkert fint, de billige psu'er har oftest nogen elendige blæsere der larmer mere end de trækker luft igennem. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En passiv PSU er vel ikke nok. Jeg skal bruge 12 volt og 3,3 volt som minimum og grafikkort er vel også 12 volt. Og så måske 5-7 volt til en blæser.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
En strømforsyning fra en bærbar er ikke løsningen, den kan ikke levere de mange forskellige spændinger, som et "almindelig" PC bundkort kræver. Den rigtige løsning er af finde en "rigtig" strømforsyning, som er specielt lavet til at være støjsvag - og en sådan koster jo lidt kroner :)
Som kabinets og CPU køler findes der et større udbud, hvor man som fingerregel kan sige, at jo større blæser du finde, jo lavere omdrejninger er nødvendigt for at flytte den luftmængde, der skal til for at lave tilstrækkelig køling. Og lavere omdrejninger = lavere støjniveau. Alternativt findes der "køletårne" som kan monteres direkte på CPU'en, og som ikke indeholder blæser ogdermed er helt støjfrie.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
En strømforsyning fra en bærbar er ikke løsningen, den kan ikke levere de mange forskellige spændinger, som et "almindelig" PC bundkort kræver.
|
|
|
Derfor skriver jeg netop, at jeg vil bruge flere strømforsyninger (jeg har en del på lager).
Den rigtige løsning er for dyr, men jeg tror også jeg vil prøve med en bedre blæser i første omgang.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har du ikke skrevet hvilket bundkort du anvender; men det er vel af ATX typen. Så det skal forsynes med +3.3v, +5v, +12v og -12v, derudover skal du bruge +5v og +12v til harddisk og måske en ekstra +12v til grafikkortet, hvis det er et selvstændigt kort. Hvis grafikkortet er integreret på bundkortet bruger det samme strømforsyning som processoren. Så det kan jo godt blive noget af et "batteri" af strømforsyninger
|
| Til top |
|
| |
PelleJ Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Jeg skal give 800 kroner inklusive 17" fladskærm og tastatur. Men, jeg tror jeg vil omformulere mig lidt. Jeg skal bruge en (brugt) PC der er støjsvag billig og meget gerne strømbesparende. Den skal kun spille musik via winamp. |
|
|
Jeg kender tilfældigvis lige præcis den model IBM pc. Den er hverken støjsvag eller strømbesparende! Undgå den. Den kan larme som en jetjager, og cpu temperaturen ligger konstant omkring 70 grader. Generelt er Intel Pentium 4 noget man skal gå uden om . Kig istedet på der der Midt data Peanut pcer, som før anbefalet.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har købt en Sempron 3000+ på Asrock. Og den IBM P4 blev hurtigt droppet, men tak alligevel for input. Det er en Performance PC, og jeg har netop haft den åbnet, og til min store forbavselse og glæde er strømforsyningen passiv og ligeledes grafikkort. Tilgengæld larmer den enlige blæser på CPU'en temmelig meget (ikke i forhold til i gamle dage, men jeg vil ikke acceptere det i stuen).
Sempron 3000+ har jeg læst kan køles passiv, så jagten går nu ind på en god passiv køling suppleret med en blæser på lav omdrejning. Blæseren er en GlacialTech, er det skidt eller kanel?
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb dig en stor kobberklods der passer til bundkortet og en 120mm blæser der kan justeres i omdrejningshastighed. Kunne ikke forestille mig en sempron afgiver nok varme til den kræver en hurtig blæser. Rigtig mange oem blæsere er noget billigt crap også selvom de kommer fra respekterede firmaer, så skift den ud, kan ikke koste alt for mange basseører  __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den fra NorthQ (nr2) er en chipsæt køler, så tvivler på den passer. Personligt kan jeg godt lide Zalman kølere, de har været helt fremme i skoene på den front i mange år og har altid lavet kvalitet.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |