Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Støjsvag PC til musik og netradio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 August 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Den fra NorthQ (nr2) er en chipsæt køler, så tvivler på den passer. Personligt kan jeg godt lide Zalman kølere, de har været helt fremme i skoene på den front i mange år og har altid lavet kvalitet.

Ok, så er den kategoriseret forkert på edbpriser. Zalman har jeg kigget på, men synes de er lidt dyre iforhol til North! kopierne. Jeg har kun fundet en enkelt test at den ældre NorthQ køler, som her gjorde det godt.

Men hvis de kan dæmpe yderligere 3dB i praksis, er det også de 50 kroner værd.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Men hvis de kan dæmpe yderligere 3dB i praksis, er det også de 50 kroner værd.

Præcis. Hvis dit motherboard understøtter fan-control kan du jo enda skrue ned for rotationshastigheden indtil temperatur og støj er på det optimale niveau. Jeg har ingen personlig erfaring med nogle af de kølere du nævner, så skal ikke kunne sige om den ene er x antol kroner mere værd end den anden, desværre.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Der er ikke fan control, men der er en monitorfunktion der viser fan speed. NorthQ har på flere modeller manuel justering af blæserhastighed (en lille boks med potmeter).

Motherboard lukker PC ned hvis CPU bliver for varm, så jeg regner med at skrue ned til et niveau som jeg kan leve med, og så se om det er ok.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor meget I har været inde på det, men P4 har aldrig været en specielt strømbesparende processor. Ville ikke bygge en netradiocomputer op med dén processor som basis. Netradio kræver jo ikke ret meget, så hvorfor ikke bygge en computer med noget speedstep og evt. passiv køling? Har selv brugt en E5200 med passiv køling til mit mediacenter, og den processor er trods alt betydeligt hurtigere.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Nu ved jeg ikke hvor meget I har været inde på det, men P4 har aldrig været en specielt strømbesparende processor. Ville ikke bygge en netradiocomputer op med dén processor som basis. Netradio kræver jo ikke ret meget, så hvorfor ikke bygge en computer med noget speedstep og evt. passiv køling? Har selv brugt en E5200 med passiv køling til mit mediacenter, og den processor er trods alt betydeligt hurtigere.

Hvis du læser tråden vil du se at P4 blev droppet næsten med det samme. Der er indkøbt og det blev en Performance PC med Asrock bundkort og Sempron 3000+ processor. Alt er 100% passivt kølet bortset fra CPU.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Super ;)

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 26 August 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Der er ikke fan control, men der er en monitorfunktion der viser fan speed. NorthQ har på flere modeller manuel justering af blæserhastighed (en lille boks med potmeter).

Motherboard lukker PC ned hvis CPU bliver for varm, så jeg regner med at skrue ned til et niveau som jeg kan leve med, og så se om det er ok.

Hvis Zalmanen ikke har potmeter ville jeg så vende på en tallerken og tage NorthQ. Justering af blæserhastighed er et must!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Hvis Zalmanen ikke har potmeter ville jeg så vende på en tallerken og tage NorthQ. Justering af blæserhastighed er et must!

Det har de faktisk, og potmeteret sælges separat har jeg også fundet ud af. Jeg har bestilt selve blæserstyringen (Zalman fanmate 2), så prøver jeg det i første omgang på den eksisterende køler/blæser.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

CPU'en klar sig fint med 5 volt på blæseren, så ingen larm herfra. Tilgengæld troede jeg det var HD der larmede, og købte derfor et kit, så jeg kunne montere 2,5" HD. Jeg kan dog ikke får PC'en til at finde disken (kan sagtens være der er noget jeg overser da jeg ikke ved meget om dette emne). Men, den blæserløse strømforsyning har desværre alligevel blæser. Men blot en lille fætter der er nem at overse, men absolut hørbar.

Jeg vil prøve at smide en 80 mm blæser på, men der er ikke plads i PSU'en. Kan det gå galt hvis jeg placere blæser udenpå PSU, men stadig blæser ind i den via lufthullerne?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 September 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en helt ny disk du har monteret, så skal den nok partitioneres og formateres inden Windows vil kendes ved den. Check i din BIOS om disken er blevet fundet af systemet.

Det burde være OK, at sætte en blæse uden på PSU'en. Du skal dog lige være opmærksom på, at du får luftflowet den rigtige vej igennem. Normalt blæser en PSU indefra og ud, og monterer du en ekstern blæser der blæser udefra og ind, er det ikke sikkert det får den rette kølende virkning.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 04 September 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Ved godt at denne er lidt i grå-zonen….!  ”og jeg tager ikke noget ansvar”

Jeg skulle bygge en lille pc dedikeret til musik, til min kæreste…. Jeg havde så en 500 watt strømforsyning liggende, den pc jeg havde samlet benyttede blot den mindste AM2, og hele maskinen skulle for sådan ikke trække noget særligt, så jeg klippede blot ledningen til blæseren…. Der sidder jo et termo relæ der slår fra hvis den bliver for varm

PS: den køre på 2 år uden problemer….

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Ved godt at denne er lidt i grå-zonen….!  ”og jeg tager ikke noget ansvar”

Jeg skulle bygge en lille pc dedikeret til musik, til min kæreste…. Jeg havde så en 500 watt strømforsyning liggende, den pc jeg havde samlet benyttede blot den mindste AM2, og hele maskinen skulle for sådan ikke trække noget særligt, så jeg klippede blot ledningen til blæseren…. Der sidder jo et termo relæ der slår fra hvis den bliver for varm

PS: den køre på 2 år uden problemer….

Det har jeg også tænkt på at gøre, men tø jeg? Det er faktisk kun en lillebitte 200 watts strømforsyning, og jeg skal ikke bruge tung grafik kun skærmen til winamp. Men jeg tror nu jeg smækker en 80 mm blæser i på 5 volt.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Hvis det er en helt ny disk du har monteret, så skal den nok partitioneres og formateres inden Windows vil kendes ved den. Check i din BIOS om disken er blevet fundet af systemet.

Det burde være OK, at sætte en blæse uden på PSU'en. Du skal dog lige være opmærksom på, at du får luftflowet den rigtige vej igennem. Normalt blæser en PSU indefra og ud, og monterer du en ekstern blæser der blæser udefra og ind, er det ikke sikkert det får den rette kølende virkning.

Disken er brugt, og jeg formatterede den inden jeg satte den i. Jeg har erstattet den med en 3,5" SATA disk Skal jeg fortælle bios, at den nu skal se en ATA133 disk?

Det er når jeg installere windows, at den fortæller der ingen disk findes.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 04 September 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

erlingt skrev:

Disken er brugt, og jeg formatterede den inden jeg satte den i. Jeg har erstattet den med en 3,5" SATA disk Skal jeg fortælle bios, at den nu skal se en ATA133 disk?

Det er når jeg installere windows, at den fortæller der ingen disk findes.

Hvis du blot sætter 1 disk i maskinen, ser den selv denne som C… maskinen/bundkortet er ligeglad om der 2,5” eller 3,5”

Du skal kun ind i BIOS hvis du vil detekterer en bestemt disk til at være styre system…

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis det er en disk, som er iorden og formateret korrekt, så skal du ikke gøre noget specielt, så burde Windows selv finde den. Men du kan bruge BIOS til at checke, om hardwaren har fundet disken og "set" den korrekt.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Har budt på en 3.5" SATA SAmsung Hd322HJ. Den koster ikke mere, end jeg pt har brug på konverter og kabel fra 2.5" til 3.5". Jeg gider ikke alt det bøvl.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Lyder fornuftigt - min erfaring er også at en 3,5" er hurtigere og holder længere; men larmer mere

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Larmer meget mere! Jeg har dælme gjort meget for at dæmpe min 3,5"er i mit mediecenter.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Larmer meget mere! Jeg har dælme gjort meget for at dæmpe min 3,5"er i mit mediecenter.

Det er jo det jeg vil væk fra, men tror jeg vil forsøge at dæmpe mig mekanisk ud af problemet.

Desuden skulle den samsung høre til de mere støjsvage.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 04 September 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hvad med et alternativ?

Hvad med en af de mindre asus eee med udelukkende flash-memory og xp? De fås i dba til omkring 1200 kr.

Dertil en ekstern HD med passiv køling/alukabinet el. lignende?
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes