Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Støjsvag PC til musik og netradio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 September 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Hvad med et alternativ?

Hvad med en af de mindre asus eee med udelukkende flash-memory og xp? De fås i dba til omkring 1200 kr.

Dertil en ekstern HD med passiv køling/alukabinet el. lignende?

De var også i tankerne, men der var ikke noget da jeg kiggede, og den jeg har nu kostede kun 450 kroner + pt. en blæserstyring til 68 kroner og muligvis en 320 GB HD til maks 200 kroner = ca. 700 kroner. JEg kan godt lide at det er lidt billigt.

Desuden frygter jeg lidt at de en asus eee larmer alligevel. Alle de bærbare jeg har haft larmer når de presses lidt, og det er ikke nemt at modificere med større blæsere mv. i en lille bitte bærbar.

Den eneste bærbare jeg har haft der skulle presses virkeligt meget før den larmede, var en ibook

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 September 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Juspur skrev:
Hvad med et alternativ?

Hvad med en af de mindre asus eee med udelukkende flash-memory og xp? De fås i dba til omkring 1200 kr.

Dertil en ekstern HD med passiv køling/alukabinet el. lignende?

De var også i tankerne, men der var ikke noget da jeg kiggede, og den jeg har nu kostede kun 450 kroner + pt. en blæserstyring til 68 kroner og muligvis en 320 GB HD til maks 200 kroner = ca. 700 kroner. JEg kan godt lide at det er lidt billigt.

Desuden frygter jeg lidt at de en asus eee larmer alligevel. Alle de bærbare jeg har haft larmer når de presses lidt, og det er ikke nemt at modificere med større blæsere mv. i en lille bitte bærbar.

Den eneste bærbare jeg har haft der skulle presses virkeligt meget før den larmede, var en ibook

Ellers er der Eee-pc. Der er kommet en ny version med HDMI. Men igen, det er vel ikke det vigtigste for dig.

En 3,5" harddisk kan gøres HELT tavs med at hænge den op. Kræver bare noget plads i kabinettet.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Så er PC'en næsten tavs med en ekstra 80 mm blæser på strømforsyningen. Den kører sammen med blæseren på CPU'en - dvs. jeg kan justere hastigheden på dem begge. Det betyder indtil videre at blæseren i PSU'en ikke arbejder så meget. Jeg takker for hjælpen.

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 21 September 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg kommer lige med et input til hele denne samtale. Prøv at kigge på www.fit-pc.dk Her får du en MEGET LILLE pc som ikke larmer, ikke fylder og har en 2,5" harddisk. Hvis du så vil øge diskpladsen så smid endnu en 2,5" disk på USB.

Den bruger omkring 12watt.

Jeg har selv planer om at bruge den som Squeezebox server da det er rigeligt.

P4 processorer er som nævnt ALT for strømforbrugende og jeg tror ikke du finder mange "almindelige" desktop PC'er som bruger meget mindre end 100watt. Jeg har været igang for at se om jeg kunne finde en til mit home server project og det er ikke så let.

Paqi

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Jeg er stødt på disse micro PC'er, men synes de er for dyre. Når min egen er færdig skal jeg se om jeg kan måle på forbruget over flere døgn, samt spidsbelastning og idle.

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 21 September 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ved godt de er noget dyrere men spørgsmålet er hvor langt tid der går før det er hentet ind i el?? spændende at se hvor meget din maskine kommer til at forbruge.
Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 21 September 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

For at kunne sammenligne, kan jeg sige at min bruger 30 watt idle og 50-70 watt under load. Geforce 6250, E5200 (clocket ned til 2,3 ghz) og med en 3,5" harddisk.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 September 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Hey

Du kan jo også dæmpe kabinettet med blygummi, 4 stk plader ved harald nyborg koster 200kr, og dæmper blikpladerne ret godt, det er også en god ide at hænge harddisken op i nogen elastikker eller O-ringe hvis du modder dig lidt ud af det..

Man bør ikke for hver en pris droppe blæsere, hardwaren kan man skifte ud hvis de får hedeslag, men harddiske er vigtige at holde køle, og bør aktiv køles for at holde længe...

Dæmperne man omgivelserne og fornuftige ind og udblæsning med større blæsere med lave omdrejninger, og derved kan man os tilføre 80-92mm blæsere indeni strategiske steder ved lav volt, uden de er hørbare..

Strømforsyningen kan du evt modde, smide 80mm på porten og smide en 120mm i bunden af den og lade den blæse ind og ud, hvis du har en dremel eller ligende, men der kan købes fornuftige støjsvage psu til omkring 500kr hvis du er villig til at ofre pengene, jeg sværger mest til seasonic eller corsair..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har en 80 mm på cpu og en i kabinet. Begge på lav volt (ca. 6-7 volt). Den eneste blæser jeg kan høre, er den i strømforsyningen, så den skal afmonteres.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Så er den lille PSU blæser afmonteret, og erstattet af en 80 mm blæser på små 1000 mdr/min.

Jeg har også sat CPU spændingen ned fra 1,45 volt til 1,2 volt.

Temperatur i strømforsyning har indtil nu ikke været over 37 grader, og CPU ligger på ca. 27 grader.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 24 September 2009 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

paqi skrev:
Hej,Jeg kommer lige med et input til hele denne samtale. Prøv at kigge på www.fit-pc.dk Her får du en MEGET
LILLE pc som ikke larmer, ikke fylder og har en 2,5" harddisk. Hvis du så vil øge diskpladsen så smid endnu en 2,5" disk på
USB.Den bruger omkring 12watt.Jeg har selv planer om at bruge den som Squeezebox server da det er rigeligt.P4 processorer
er som nævnt ALT for strømforbrugende og jeg tror ikke du finder mange "almindelige" desktop PC'er som bruger meget
mindre end 100watt. Jeg har været igang for at se om jeg kunne finde en til mit home server project og det er ikke så let.Paqi

Spændende, paqi. Tak for tippet. De er jo ikke dyrere end en MacMini. Og strømforbruget kan netop hurtigt opveje en lidt
højere anskaffelsespris.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes