Emne: Shure M97xE ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vi er ved krafige rør og glødspændinger i den tunge end. Hvad så med at komme tilbage til topic.
Hvad er forholdes mellem den strøm der går i glødtråden på det rør og så den strøm der genreres i en Shure M97? (Bare for at sætte tingene i perspektiv).
Mht. til store rørforstærkere, så var der en engelsk professor og rørekspert på triodefestivalen - husker ikke hans navn. Han havde bygget en single-ended triode-koblet forstærker med et mindre senderrør. Den var på størrelse med en STOR kumefryser! Har dog kun set billeder af den, tror ikke den kan flyttes. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
madsen skrev:
madsen skrev:
Her er SAS i aktivitet, jeg har tested de 3 forparter det meste af formiddagen,man får meget for pengene i HE udgaven lidt mere liv i gengivelsen end originalen, SAS udgaven er også ok flere detaljer men også noget dyrere, men smag og behag er forskellig, her er et billede fra"testen"
Spændt på hvad du synes om HE VH. Madsen
[IMG]style="-MS-INTERPOLATION-MODE: nearest-neighbor" border=0 src="http://img141.imageshack.us/img141/9500/sasr.jpg" width=1141 height=761>
|
|
|
Hej Jeg bruger en : Audio Tecnica Ceramic cartridge Base AT 633. printstykkerne bruger du dem som resonnansdæmper, det er den jeg har beregnet til, vil gerne prøve dem.
VH. Madsen
|
|
|
Hej Madsen,
-og så gjorde du mig alligevel nysgerrig. Sådan en keramisk ting, giver den nogle hørbare forskelle eller hvad?  |
|
|
På en SME serie 3 S giver det en mere tight sound med Shure 97xE + at armmassen forøges og jeg kan derved bruge samtlige blylodder så loddet kommer så tæt på lejet som muligt, 97xeren hører jo ikke til den helt bløde i forh. til complia.
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Madsen,
Er du ikke bange for at tonearmen bliver for tung med den keramiske base, hvis du monterer VN5xMR forparten på M97xE
huset. Jeg mener at du så vil få en pickup som på mange punkter vil have samme karakteristik som en V15VxMR pickup og til
denne anbefales en tonearm med en effektiv masse på 4 - 10 gram.
__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Hej Madsen,
Er du ikke bange for at tonearmen bliver for tung med den keramiske base, hvis du monterer VN5xMR forparten på M97xE huset. Jeg mener at du så vil få en pickup som på mange punkter vil have samme karakteristik som en V15VxMR pickup og til denne anbefales en tonearm med en effektiv masse på 4 - 10 gram.
|
|
|
Har prøvet uden, synes den er bedst med,( den vejer 1½ til 2 gram ), men du har ret hvis vi kan gå ud fra at SAS nålen ligner V15XMR, der var ikke datablad med til VN15MR forparten, men selvfølgelig må man regne med at JICO forparterne har samme compliance som den originale Shure. De er begge her men X fås ikke mere, vægt størrelse helt ens.
SMEen har en effektiv masse på 5 gram og med keramik 6 - 6.5 , det sku være ok
http://www.kabusa.com/frameset.htm?/
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Madsen
Har modtaget messinrøret i dag, mange tak, har dog ikke haft tid at kigge på det endnu, har du modtaget pertinax skiver? Halo8 har du modtaget skiver?
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Hej Madsen
Har modtaget messinrøret i dag, mange tak, har dog ikke haft tid at kigge på det endnu, har du modtaget pertinax skiver?
Halo8 har du modtaget skiver?
Mvh
Torben |
|
|
Hej Solvin,
Jeps.. Skiverne kom i dag  og der må være nok til resten af mine dage  -Nu skal jeg så lige have dem sat på men
venter muligvis til jeg har modtaget Jico forparten men igen mange tak __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Solvin skrev:
|
Hej Madsen
Har modtaget messinrøret i dag, mange tak, har dog ikke haft tid at kigge på det endnu, har du modtaget pertinax skiver? Halo8 har du modtaget skiver?
Mvh
Torben
|
|
|
Hej Solvin,
Jeps.. Skiverne kom i dag og der må være nok til resten af mine dage -Nu skal jeg så lige have dem sat på men venter muligvis til jeg har modtaget Jico forparten men igen mange tak  |
|
|
Super, ja jeg havde jo nogle stykker af dem, så i kunne lige så godt få en lille håndfuld hver.
Jeg benytter en lille nylon skive ovenpå pertinax skiven, de har fulgt med et par pickuper jeg har haft gennem tiden.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som en god idé med en skive oven på pertinax skiven, da jeg godt kan forestille mig de ellers har en tendens til at
krakelere.
__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Det lyder som en god idé med en skive oven på pertinax skiven, da jeg godt kan forestille mig de ellers har en tendens til at krakelere.
|
|
|
Det er rigtigt, at de kan krakelere, den nylon skive jeg benytter, er ikke større i diameter end selve hovedet på skruen. Jeg kan se at du har skruet din M97xE i med hovdet for neden af, det har jeg også benytte mange gange, men der følger møtrikker med og skruer der passer, så du kan putte skruen i foroven, møtrikken holdes på plads af selve aluminiumen på pickup'en så den ikke løber rundt, derved er det nemt at spænde pickup'en godt fast.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Halo8 skrev:
Det lyder som en god idé med en skive oven på pertinax skiven, da jeg godt kan
forestille
mig de ellers har en tendens til at krakelere. |
|
|
Det er rigtigt, at de kan krakelere, den nylon skive jeg benytter, er ikke større i diameter end selve hovedet på skruen.
Jeg
kan se at du har skruet din M97xE i med hovdet for neden af, det har jeg også benytte mange gange, men der følger
møtrikker
med og skruer der passer, så du kan putte skruen i foroven, møtrikken holdes på plads af selve aluminiumen på pickup'en
så
den ikke løber rundt, derved er det nemt at spænde pickup'en godt fast.
Mvh
Torben
|
|
|
Javel.. Det vil jeg huske når jeg skal til at genmontere den
PS. Jeg har fået min RIAA tilbage igen fra reparation, så 2M Black'en har været på arbejde __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
|
Hej Madsen
Mvh
Torben
|
|
|
Tak for skiverne, det kommer jeg aldrig til at mangle, håber du for glæde af messingrøret, men pas på det er sarte sager.
VH Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
D'Herrer,
Jeg vil gerne lige høre om I har gjort nogen overvejelser mht. nåletryksvægten. M97xE i standardudførelsen anbefales jo en
nåletryksvægt på 1,25 g imens "forbilledet" V15VxMR jo er angivet til 1,00 g optimalt. Så nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad der
mon er bedst med Jico forparten. Jeg vil selv mene at man bør gå efter 1,00 g da nålefanen jo er beregnet på en V15VxMR men
jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I evt. har høstet
PS. Det skal lige nævnes at de ovenstående værdier er uden "børsten" er aktiveret.
__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
D'Herrer,
Jeg vil gerne lige høre om I har gjort nogen overvejelser mht. nåletryksvægten. M97xE i standardudførelsen anbefales jo en nåletryksvægt på 1,25 g imens "forbilledet" V15VxMR jo er angivet til 1,00 g optimalt. Så nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad der mon er bedst med Jico forparten. Jeg vil selv mene at man bør gå efter 1,00 g da nålefanen jo er beregnet på en V15VxMR men jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I evt. har høstet
|
|
|
Godt spørgsmål jeg har valgt at bruge børsten, JICO børsten er lettere end den orginale, jeg er kommet frem til, at den vejer ca. 0.3-0.35 gram, lige nu på min VN5MR, benytter jeg 1.5grams nåletryk minus de 0.30 = 1.20 gram.
JICO anbefaler at deres SAS udgaver skal benytte 1.25gram +- 0.3 så fra 0.95gram op til 1.55grams nåletryk uden at benytte børsten.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Halo8 skrev:
D'Herrer, Jeg vil gerne lige høre om I har gjort nogen overvejelser mht.
nåletryksvægten. M97xE i standardudførelsen anbefales jo en nåletryksvægt på 1,25 g imens "forbilledet" V15VxMR jo er
angivet til 1,00 g optimalt. Så nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad der mon er bedst med Jico forparten. Jeg vil selv mene at
man bør gå efter 1,00 g da nålefanen jo er beregnet på en V15VxMR men jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I evt. har
høstet  |
|
|
Godt spørgsmål jeg har valgt at bruge børsten, JICO børsten er lettere end den orginale, jeg er kommet frem til, at
den vejer ca. 0.3-0.35 gram, lige nu på min VN5MR, benytter jeg 1.5grams nåletryk minus de 0.30 = 1.20 gram.
JICO anbefaler at deres SAS udgaver skal benytte 1.25gram +- 0.3 så fra 0.95gram op til 1.55grams nåletryk uden at
benytte børsten.
Mvh
Torben |
|
|
Det ser umiddelbart ud til at Jico mere læner sig op af specifikationerne på M97xE som iflg. Shure har et spillerum fra 0,75 -
1,50 g hvor imod V15VxMR er sat til 1,00 - 1,25g. Om det har noget at gøre med at den originale V15VxMR forpart er lavet
af Berylium skal jeg ikke kunne sige.
__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Solvin skrev:
Halo8 skrev:
D'Herrer, Jeg vil gerne lige høre om I har gjort nogen overvejelser mht. nåletryksvægten. M97xE i standardudførelsen anbefales jo en nåletryksvægt på 1,25 g imens "forbilledet" V15VxMR jo er angivet til 1,00 g optimalt. Så nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad der mon er bedst med Jico forparten. Jeg vil selv mene at man bør gå efter 1,00 g da nålefanen jo er beregnet på en V15VxMR men jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I evt. har høstet  |
|
|
Godt spørgsmål jeg har valgt at bruge børsten, JICO børsten er lettere end den orginale, jeg er kommet frem til, at den vejer ca. 0.3-0.35 gram, lige nu på min VN5MR, benytter jeg 1.5grams nåletryk minus de 0.30 = 1.20 gram.
JICO anbefaler at deres SAS udgaver skal benytte 1.25gram +- 0.3 så fra 0.95gram op til 1.55grams nåletryk uden at benytte børsten.
Mvh
Torben
|
|
|
Det ser umiddelbart ud til at Jico mere læner sig op af specifikationerne på M97xE som iflg. Shure har et spillerum fra 0,75 - 1,50 g hvor imod V15VxMR er sat til 1,00 - 1,25g. Om det har noget at gøre med at den originale V15VxMR forpart er lavet af Berylium skal jeg ikke kunne sige.
|
|
|
Jeg tror det har noget at gøre med hvordan gummi-blandningen er lavet, Jico har nok været nød til selv at fremstille en blandning. Shure vil med garanti ikke ud med hvordan deres er lavet, selvom de ikke mere laver disse fine pickup'er.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Halo8 skrev:
Solvin skrev:
Halo8 skrev:
D'Herrer, Jeg vil gerne lige høre om I har gjort nogen overvejelser mht. nåletryksvægten. M97xE i
standardudførelsen anbefales jo en nåletryksvægt på 1,25 g imens "forbilledet" V15VxMR jo er angivet til 1,00 g optimalt. Så
nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad der mon er bedst med Jico forparten. Jeg vil selv mene at man bør gå efter 1,00 g da
nålefanen jo er beregnet på en V15VxMR men jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I evt. har høstet  |
|
|
Godt spørgsmål jeg har valgt at bruge børsten, JICO børsten er lettere end den orginale, jeg er kommet frem til, at
den vejer ca. 0.3-0.35 gram, lige nu på min VN5MR, benytter jeg 1.5grams nåletryk minus de 0.30 = 1.20 gram.
JICO anbefaler at deres SAS udgaver skal benytte 1.25gram +- 0.3 så fra 0.95gram op til 1.55grams nåletryk uden at
benytte børsten.
Mvh
Torben
|
|
|
Det ser umiddelbart ud til at Jico mere læner sig op af specifikationerne på M97xE som iflg. Shure har et
spillerum fra 0,75 - 1,50 g hvor imod V15VxMR er sat til 1,00 - 1,25g. Om det har noget at gøre med at den originale
V15VxMR forpart er lavet af Berylium skal jeg ikke kunne sige. |
|
|
Jeg tror det har noget at gøre med hvordan gummi-blandningen er lavet, Jico har nok været nød til selv at fremstille en
blandning. Shure vil med garanti ikke ud med hvordan deres er lavet, selvom de ikke mere laver disse fine pickup'er.
Mvh
Torben |
|
|
Det kan også være en mulighed.. Jeg fik forresten monteret pertinax skiverne og vendt skruerne i dag. Det fungerer fint
__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
D'Herrer,
Jeg vil gerne lige høre om I har gjort nogen overvejelser mht. nåletryksvægten. M97xE i standardudførelsen anbefales jo en nåletryksvægt på 1,25 g imens "forbilledet" V15VxMR jo er angivet til 1,00 g optimalt. Så nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad der mon er bedst med Jico forparten. Jeg vil selv mene at man bør gå efter 1,00 g da nålefanen jo er beregnet på en V15VxMR men jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I evt. har høstet
PS. Det skal lige nævnes at de ovenstående værdier er uden "børsten" er aktiveret.
|
|
|
Kører stort set som Solvin, 1.5 g med børsten aktiveret, og selvfølgelig udmålt med en Shure SFG 2 analog nåletryksvægt (man ka da ikke bruge en digital vægt) til et analogt medie, har prøvet uden børste , den kører fint på 1 gram, fed PU den suger sig ned i rillerne
VH: Madsen
__________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
madsen skrev:
Halo8 skrev:
D'Herrer, Jeg vil gerne lige høre om I har gjort nogen overvejelser mht.
nåletryksvægten. M97xE i standardudførelsen anbefales jo en nåletryksvægt på 1,25 g imens "forbilledet" V15VxMR jo er
angivet til 1,00 g optimalt. Så nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad der mon er bedst med Jico forparten. Jeg vil selv mene at
man bør gå efter 1,00 g da nålefanen jo er beregnet på en V15VxMR men jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I evt. har
høstet PS. Det skal lige nævnes at de ovenstående værdier er uden "børsten" er
aktiveret. |
|
|
Kører stort set som Solvin, 1.5 g med børsten aktiveret, og selvfølgelig udmålt med en Shure SFG 2 analog
nåletryksvægt (man ka da ikke bruge en digital vægt) til et analogt medie, har prøvet uden børste , den kører fint på 1
gram, fed PU den suger sig ned i rillerne
|
|
|
Uh... Må indrømme at jeg bruger en digital vægt  men kan vist grave en Ortofon vippehalløj frem fra mine gemmer
 Nå, men det lyder godt at der ikke alt for stor uenighed mht. vægten.. Så mangler jeg bare en forpart __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
madsen skrev:
Halo8 skrev:
D'Herrer, Jeg vil gerne lige høre om I har gjort nogen overvejelser mht. nåletryksvægten. M97xE i standardudførelsen anbefales jo en nåletryksvægt på 1,25 g imens "forbilledet" V15VxMR jo er angivet til 1,00 g optimalt. Så nu kommer jeg lidt i tvivl om hvad der mon er bedst med Jico forparten. Jeg vil selv mene at man bør gå efter 1,00 g da nålefanen jo er beregnet på en V15VxMR men jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I evt. har høstet PS. Det skal lige nævnes at de ovenstående værdier er uden "børsten" er aktiveret. |
|
|
Kører stort set som Solvin, 1.5 g med børsten aktiveret, og selvfølgelig udmålt med en Shure SFG 2 analog nåletryksvægt (man ka da ikke bruge en digital vægt) til et analogt medie, har prøvet uden børste , den kører fint på 1 gram, fed PU den suger sig ned i rillerne
|
|
|
Uh... Må indrømme at jeg bruger en digital vægt men kan vist grave en Ortofon vippehalløj frem fra mine gemmer
Nå, men det lyder godt at der ikke alt for stor uenighed mht. vægten.. Så mangler jeg bare en forpart  |
|
|
Jeg har en Ortofon nåletryksvægt, den stemmer 100% overens med min skala-indstillig på min gamle Luxman, så når to indikationer er ens, må det være rigtigt, eller lige urigtigt. Jeg er kommet til at stille nåletrykket på et gram, uden at jeg af den grund lage mærke til at den lød anderledes, det var med børsten nede, så nåletrykket var reelt kun 0.70 gram.
Som Madsen skriver, så er der indbygget downforce i den forpart, den støvsuger bare lækker lyd op af rillerne. 
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ligger faktisk inde med en Shure test plade, hvis det skulle have interesse. På pladen står: Level and crosstalk test record, for use with Shure C/PEK-3.
Pladen er til udlån og ikke salg skal jeg lige understrege. __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|