| Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
|
Hej. Det med test må vi finde ud af.
Har du prøvet Valvos rør med 45 graders glorie eller T.F med ribbed plate?
Venligst
fredmarantz skrev:
|
Jeg ville ikke være afvisende for at prøve et af dine TFK 803S af i 1.-pos i min Marantz 7 
Der sidder lige nu et TFK smoothplate. Det klinger så Guderne synger med - men det KUNNE nu være spændende, om det kunne blive bedre?
Vh
Freddy
|
|
|
|
|
|
Hej Jesper!
Jeg har stort set alt i rør (også dem du nævner), hvis vi snakker om NOS ECC83-typer, men ikke TFK803S - så derfor er jeg lidt nysgerrig - jeg tror faktisk aldrig at jeg er vidende om at have hørt det.
Jeg er selvfølgelig nysgerrig efter , om min Model 7 vil tage godt imod sådan et - eller den er ligeså glad for de mere "alm". TFK-typer som RP - pg SP) - det ville lette mig lidt, hvis den var - hæhæ!
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimjul2005 skrev:
| Jeg har undersøgt TVA-1 diagrammet i Hiraga's bog "Rörforstärkare" , og det er fyldt med fejl. De biasmodstande du omtaler, er 100K på begge sider af et 100K potentiometer. Katodemodstanden til ECC81 er 2K2 i stedet for de 33K som er angivet i diagrammet og andre fejl! |
|
|
Jeg har læst mig frem til at der har været flere versioner. Den originale blev på et tidspunkt ændret af Tim de Paravicini, så måske er det en af forklaringerne på "fejlene"? Det skulle da ikke undre mig hvis en af ændringerne var at gøre den mere stabil med "dårlige" rør. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 03:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimjul2005 skrev:
| Jeg havde tænkt at forsøge med et sæt KT88 Golden Lion reissue i TVA-1 ( det ligner lidt dem fra gamle dage)! |
|
|
De er i hvert fald dyre (de står til dobbelt så meget som Sovtek KT88 i New Sensor's prisliste). Men er de også bedre, eller er det bare et af de rør Hr. Matthews skal tjene penge på? Aner det ikke 
Citér:
| Hvad med : KT88 Shuguang fra Dantimax ?: |
|
|
Indmaden minder om de "rigtige" KT88 rør. De ser ud til at virke fint og stabilt, men sørg for at få dem matchet - der er store tolerancer på dem.
Citér:
| En anden hi-fi mand der havde langt mere erfaring med TVA-1 fortalte, at de mest bias-stabile rør kom fra JJ - KT88JJ? Jeg kender ikke de rør. Er der samme erfaring i hi-fi kredse? |
|
|
Tesla's KT88 var rigtigt godt. JJ laver så vidt jeg ved det samme rør, men tilsyneladende er kvalitetskontrollen lidt mangelfuld nogen gange... Men hvis røret er burn-in testet når man køber det, skulle mandagsmodellerne vel være sorteret fra. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 03:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimjul2005 skrev:
| At Tim D.P. skulle have ændret på diagrammet til TVA-1, har jeg ikke kendskab til. |
|
|
Det jeg har læst, er at han blev hyret af Michaelson & Austin til at "forbedre" forstærkeren. Så TVA-1 med serienummer højere end x er de Paravicini versionen. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimjul2005 skrev:
|
Jeg vil ikke eksperimentere med TVA-1, før jeg har helt kontrol over hvad der sker. Så jeg holder mig fra at koble gitteret til stel lige nu. Vi kan nok ikke fremskaffe nogle nye udgangstransformatorer, der lyder lige så godt som dem fra Partridge!
|
|
|
Hej Kim,
Er du ved at sætte dele fra tva-1 op på et nyt chassis (på din hj. side ser det lidt sådan ud)? Nu skriver du noget om trafoerne som er meget voldsomme (ihvertfald overførings trafoen, så vidt jeg ka' se nærmest 3 parallel koblede på sekundær siden).
Ved du hvor/hvem der har fremstillet de dem ?
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 19 Januar 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimjul2005 skrev:
Jeg er meget ked af at Bjarne Larsen ikke mere fremstiller rørtransformere. Der var høj kvalitet på viklingerne, og den måde de blev lagt på efter Partridge opskrifterne.
|
|
|
En anden der kan fremstille gode "specialtrafoer" er Yves Monmagnon (hvis han gider  ). Hans hjemmeside (uden informationer om trafoer) er her: http://www.dissident-audio.com/Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 22 Januar 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimjul2005 skrev:
| Er der i forum kredsløbs forslag til en preamp med 6DJ8 ? Må være disse rør - har nogle stykker. |
|
|
Hvis 1 stk. ECC83 og 1 stk. ECC88 (6DJ8) pr. kanal kan bruges, kan jeg anbefale dig at prøve følgende: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76995Det indeholder ingen fets der kan brænde af  Der er konstrueret til 6N1P og 6N2P, men ECC88 kan bruges istedet for 6N1P. Men 6N1P er både bedre og billigere efter min mening. ECC88 er glimrende i oscilloskoper og tunere... Men ellers er der masser af konstruktioner med 6DJ8 på nettet. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimjul2005 skrev:
| Der er mange gode ting at hente, i det indlæg du henviser til . - Havde blandt andre preforstærkere kigget på Aikido linietrin, da udgangsimpedansen skulle være ca 200R. Man bliver mindre afhængig af kabel kapasitet og indgangsimpedans i det følgende forstærkertrin med så lav udgangsimpedans i forforstærkerdelen. |
|
|
Skift 6N1P til 6N6P i udgangstrinnet på mit diagram - så kommer du ned på 300R. Og det er med én triode istedet for 4 
Citér:
| jeg skal huske de russiske rør - har bare nogle Amperex, som ser godt ud - starter nok med dem, og prøver senere med de russerrør, hvis de kan indskiftes uden ændringer. |
|
|
I mit diagram kan du bruge både 6N1P og 6DJ8 - men det gælder ikke generelt. Du skal nogen gange justere lidt på nogle modstandsværdier for at skifte.
Citér:
| Vakler imellem print og hardwiring? |
|
|
Skal det bare samles og virke, eller vil du skifte dele flere gange om dagen? Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 24 Januar 2010 kl. 03:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimjul2005 skrev:
| Mht. den 6N6P - Kan man evt. sætte de to trioder i 6N6P parallelt og halvere udgangsimpedansen? |
|
|
Ja. Men så bliver du jo straks angrebet af anti-parallel mafiaen  Ifølge den ødelægger du fuldstænding lyden ved at parallelkoble rør eller transistorer. Men prøv bare - det er ikke så slemt i den virkelige verden  Du kan også bruge f.eks. 6N30P - det har endnu lavere indre modstand.
Citér:
| Jeg går ud fra, at 6N6P er en dobbelttriode som 6DJ8 |
|
|
Ja. N er en dobbelttriode, og S er en enkelttriode.
Citér:
| Har bygget to tidl. rørpre med ECC83/7025 - udgangs. imp. 1 K. Ved 22K indgangsimp. kan der høres tab under 50Hz og kabel-afhængighed pga. kapasiteten. |
|
|
Hvis der er tab under 50Hz, er det fordi udgangskondensatoren har været for lille. Med 22k belastning skal du bruge min. 1µF. Kapaciteten i kablet betyder noget for diskanten. 1k udgangsimpedans lyder meget lavt for et ECC83. Det har en indre modstand på omkring 60-80k hvor 6N6P ligger på 1-3k.
Citér:
| Musikere og lydfolk har fortalt, at indspilnings studier anvender lave udgangsimpedanser, da lange kabeltræk over 10-20 meter får mindre betydning. |
|
|
I studier bruger man ofte meget lange kabler - kan sagtens være 30-40m. Det behøver du vel ikke hjemme? I professionelt lydudstyr er udgangsimpedansen normalt på 100-200R. Den er netop gjort så høj for at undgå selvsving i udgangstrinnene med de lange kabler. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
kimjul2005 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|