| Forfatter |
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tidligere på året bragte jeg lidt debat om Philips nye 21:9 format lcd tv, som i øvrigt kan læses på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73068&KW=hi fi-fjols.
Denne gang er det Panasonic, der kaster med store skyts. Et fladskærms tv på hele 103", hvilket måske ikke virker imponerende da (så vidt jeg husker) sharp har lavet et på 108", men opløsningen på 3840 x 2160 pixels er imponerende. TV'et fra Panasonic hedder 4K2K, som tydeligt vis er taget fra opløsningen.
Full HD i dag er (1920x1080) 2 MPixels, dette format er hele 8 MPixels.
Hvad sker der lige for det? Er det ikke et voldsomt overkill? Jeg kan se det er smart som en foto ramme, men en ret stor og ret dyr fotoramme... ATI som er producent af grafikkort, har gjort det muligt at brokoble flere grafikkort (X-Fire) og bruge flere skærme ved opløsninger tæt på denne, evt. en lille mulighed for at kunne bruge opløsningen på samme skærm - dette gælger selvfølgelig kun for computer spil, og onde tunger vil måske sige at grænsen til fornuft er nået. Men så skal det lige nævnes at rigtige spilentusiaster bruger mange penge og megen tid på at opnå den bedst mulige grafik, og selvom 4 grafikkort til 5000 Kr. virker urealistisk for andre, ser de ligeså skeptisk til, når det bliver brugt ligene beløb på signalkabler. Skærmen er i øvrigt en prototype, og intet siger noget om, hvornår den kommer på gaden, hvis den kommer på gaden.
Hvad mener i om dette "fænomen"?
Billeder og kilde:
http://www.akihabaranews.com/en/news-19036-%5BCEATEC+09-+Liv e%5D+Panasonic+Impressive+4K2K+TV.html __________________ ... and hifi for all
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan yderlige tilføje at efter opgradering af DirectX 10 til DirectX 11, skulle der være endnu mere at vinde ved højere opløsninger end før.
http://www.pcworld.dk/art/11099?a=search&i=0__________________ ... and hifi for all
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Panasonic har også en 4K 150 tommer model. Den blev første gang vist frem i januar 2008 på CES 2008 i Las Vegas.
4K er som raskolnikov også nævner ved at blive et hottere emne. Flere biografer er begyndt at vise filmene i 4K opløsning, og Samsung har også fremvist flere prototyper med 4K opløsning. Senest dette slank 4K LED-TV på 82": http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1252501923 __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&O har i øvrigt også et 103" Tv baseret på netop Panasonic 103" panel.  Det hedder B&O BeoVision 4-103. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
4K er på vej. Tror vi ser det på BD indenfor 5 år. 
|
|
|
Selvfølgelig gør vi ikke det. Skulle der komme et forbrugerformat med 4K (selvom det er fuldstændig ubrugeligt for 99,99% af alle forbrugere derude med så meget opløsning), så bliver det på et helt nyt format, af en eller anden art.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det bliver BD med flere lag end nu. Der er allerede vist prototyper af BD med 250 GB.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
Raskolnikov skrev:
4K er på vej. Tror vi ser det på BD indenfor 5 år. 
|
|
|
Selvfølgelig gør vi ikke det. Skulle der komme et forbrugerformat med 4K (selvom det er fuldstændig ubrugeligt for 99,99% af alle forbrugere derude med så meget opløsning), så bliver det på et helt nyt format, af en eller anden art.
|
|
|
Med 150" skal man da have en pænt stor stue for ikke at få glæde af en højere opløsning 
(Jeg ved så ikke helt, hvordan man får stoppet en 150" ind i en stue - men de kan vel snart rulles sammen og så blive båret ind og sat op med tegnestifter..... )
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
1080p er rigeligt til 150". Husk på at de digitale visninger vi ser i danske biografer i dag rent faktisk kun kører med en smule højere opløsning, og det ser jo fint nok ud på kæmpestore lærreder.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at 4k ikke er særligt nødvendigt i en størrelse på 103", men hvadenten vi vil det eller ej, så får vi 4k displays, også i størrelser ned til 40" og sikkert mindre med tiden. Det skader jo som sådan ikke, hvis det ikke sker på bekostning af andre ting, men som sådan giver det ikke nogen nævneværdig forbedring. Der er mange andre ting der sætter begrænsninger for den billedkvalitet vi oplever p.t., end opløsningen. Jeg stod på messen i weekenden med et 136" 1080P billede, med forreste række omkring 2 meter fra lærredet. Der var en hel del der spurgte hvilken opløsning det var, fordi de troede det var højere end 1080P. Ikke fordi opstillingen gjorde noget for at forbedre 1080P materiale, men fordi de fleste kun har set dårlige gengivelser af 1080P. Derfor har folk en forkert opfattelse af hvor høj opløsning 1080P egentlig er. Så jeg er helt enig i at fokuseringen på 4k er overdreven, til alt andet end MEGET store billeder (biografer og ekstreme hjemmebiografer). Hvis man vil have bedre billeder end dét man har set fra 1080P displays hidtil, så skal man sådan set "bare" forbedre de øvrige egenskaber, ikke fortsætte jagten på opløsning. Dér er vi sådan set i praksis i mål med 1080P (i hvert fald til levende billeder). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
SUPER INDLÆG 
carsten
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
| 1080p er rigeligt til 150". Husk på at de digitale visninger vi ser i danske biografer i dag rent faktisk kun kører med en smule højere opløsning, og det ser jo fint nok ud på kæmpestore lærreder. |
|
|
Ja, bortset fra at trenden mod 4K allerede er begyndt i biograferne. CinemaxX har senest taget førertrøjen i flere af deres sale rundt om i landet. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
|
Ja, bortset fra at trenden mod 4K allerede er begyndt i biograferne. CinemaxX har senest taget førertrøjen i flere af deres sale rundt om i landet.
|
|
|
Der er så lige dét i det at visse folk i branchen - inkl. jeg selv - har den oplevelse at LCOS og LCD er "bagud" på skarphed/detaljeringsgrad overfor DLP, og derfor har BRUG for den ekstra opløsning, for at levere samme skarphed. Med andre ord, at for at opleve 1080P fuldt ud, kan du groft sagt vælge at bruge en 1080P DLP, eller en 4k LCOS. Det er et lidt ømfindtligt emne, da skarphed og detaljeringsgrad kan værdisættes på forskellige måder, og ikke alle er enige i ovenstående tese, så jeg vil ikke stille det op som et universelt faktum, bare min holdning. De fleste falder på halen så snart "4K" bliver nævnt, længe inden de overhovedet har set billedet, præcist ligesom alle for et par år siden faldt på halen så snart man sagde "1080P". Men ligesom at et 1080P billede ikke automatisk er bedre end et 720P billede, hvis der er forskel på andre faktorer, så er et 4K billede ikke automatisk bedre end 1080P/2K. Jeg har personligt stadig til gode at se en 4K demonstration med bedre billede end de bedste 2K demonstrationer jeg har set. Det skal siges at jeg hér ikke taler om de billeder der i praksis leveres i biograferne, men om lukkede demonstrationer.
Det er så lidt et sidespring i forhold til diskussionen, men skal vi overføre det til fladskærme, så er det faktisk sådan at plasma er bagud på såkaldt inter-pixel skarphed i sammenligning med LCD, og derudover benytter plasma i udbredt grad dithering til at skabe gråtonerne. Begge dele vil kunne forbedres ved at fordoble opløsningen, og man kan derfor godt lidt sammenligne det med ovenstående fænomen, og sige at plasma har brug for noget "headroom" for at levere samme skarphed (men er så foran på en række andre punkter). Jeg holder dog fast i førnævnte udtalelse om at der er mange andre faktorer i billedkvalitet der har langt større betydning end denne forbedring af opløsningen.
Jeg har iøvrigt set Panasonic's 150" 4k prototype, og det er noget af det bedste jeg har set fra en fladskærm til dato, så det skal ikke ligge Panasonic til last at de vælger at sende en højere opløsning på gaden - som sagt, det skader ikke. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
| Ja, bortset fra at trenden mod 4K allerede er begyndt i biograferne. CinemaxX har senest taget førertrøjen i flere af deres sale rundt om i landet. |
|
|
Uanset hvad ændrer dét ikke på, at 2K-visningerne har fungeret glimrende.
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Det er så lidt et sidespring i forhold til diskussionen, men skal vi overføre det til fladskærme, så er det faktisk sådan at
plasma er bagud på såkaldt inter-pixel skarphed i sammenligning med LCD, og derudover benytter plasma i udbredt grad dithering til at skabe
gråtonerne. Begge dele vil kunne forbedres ved at fordoble opløsningen, og man kan derfor godt lidt sammenligne det med ovenstående fænomen,
og sige at plasma har brug for noget "headroom" for at levere samme skarphed (men er så foran på en række andre punkter). Jeg holder dog fast i
førnævnte udtalelse om at der er mange andre faktorer i billedkvalitet der har langt større betydning end denne forbedring af opløsningen. |
|
|
Jo tak, det ved jeg godt. Det var vel netop mig, der pointerede dette her på forummet i sin tid, da snakken begyndte at komme ind på 1080P. Jeg er
stadig ikke enig i, at højere opløsninger ikke kan bidrage til bedre billedkvalitet. Om det så skyldes det ene eller andet er for så vidt ligemeget. Vi er
interesseret i den praktiske billedkvalitet - ikke den teoretiske. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |