Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 11:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Afkobling af Forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

ja... sæt igang

Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Serritzlev skrev:

Leise skrev:
På en cd-afspiller, etc. - måske - på en forstærker, det nægter jeg simpelthen at tro på. Kabler? LOOOOL. Nu stopper vanviddet.

Nop det er sq godtnok rigtig jo bedre anlæg des bedre men nu er vi i pettitesserne om du hvil tro på det eller ej.

Lyt samt Lær at forestå det gør undværker, men har du kun negativetet da kan det være ligemeget.

Og igen tro kan flytte bjerge men kan negativitet lære dig noget nop du er lost sorry.

Petitesser, ja... tror stadig ikke på det giver noget hørbart meget bedre resultat(læs: værd at bruge tid på) end hvis du lod være. Mener psyken spiller meget ind her. Og - afkobling til kabler...? *ryster på hovedet* 

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Ja det med afkobling til kabler er lidt langt ude

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hmm - kabler spiller nu ret forskelligt afh. af hvad de ligger på. Gulv eller gulvtæppe. Havde for nylig besøg af en god bekendt,
min LP lyd var god, men CD erne lød ikke helt som de skulle, så vi begyndte at pille ved de sædvanlige "tonekontroller":
checkede netfaser til CD og DA konvertere, placering af strømforsyninger, placering af 230 V stik i stikdåserne, byttede lidt
rundt på nogle phonostik. Og dermed var det hele ødelagt. Det magisk letflydende forsvandt i den proces. Det tog mig 14 dage
at finde tilbage til udgangspunktet lydmæssigt. Jeg gik tilbage til alle de oprindelige indstillinger (troede jeg) uden at det hjalp.
Til sidst opdagede jeg, at 230 V ledningen til effektforstærkeren lå på et tæppe (et af IKEAs ægte (akryl) tæpper), og at den jo
plejede at ligge på parketgulvet. Tilbage på gulvet med den - og det letflydende, uundværlige over musikken var tilbage.

Igen: prøv dig frem, læg fx. effektforstærkerkablet på et tæppe, på¨gulvet, på en gummimåtte (fx. en musemåtte) -og se hvad
det gør ved d i n lyd.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Rørforstærkere kan være følsommme overfor vibrationer. Det er det såkaldte mikrofoni problem. Nogle rørtyper kan være ret så følsomme. I nogle af de ældre rør forstærkere, forsøgte man eks. at minimere problemet, ved at ophænge rørsoklerne i gummi bøsninger.

Det er mange år siden, at jeg i stor stil har rodet med rør forstærkere. Om man stadig har problemet - eller hvad man i dag gør, for at minimere problemet ved jeg ikke.

Hvis man stadig i en eller anden udstrækning, har problemer med mikrofoni i rørforstærkere, kan jeg godt forestille mig, at man kan mindske problemet, ved at sætte en form for dæmpene fødder eller ligende under forstærkeren.

Mikrofoni i radiorør, kan ofte konstanteres ved at banke let på dem, og høre efter om "banke lyden" kommer med ud i højttaleren.

jeg ved ikke om jeg stadig har de gamle lærebøger liggende om radiorør, hvor problemet er omtalt. Hvis jeg har - vil jeg scanne noget ind, så i kan få en uddybende teknisk forklaring.

Ellers kan i kigge lidt på nettet. Det er omtalt mange steder. Eks: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/tubes.html#i2

Et radiorør som har mikrofoni problemet, kan iøvrigt give støj i en forstærker.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Det er stadig almindelig kendt med fænomenet mikrofoni i forbindelse med rør-  og ja.. man banker stadig på dem med en blyant el. lign. - og skifter hvis det er mikrofonisk.

Jeg har virkelig svært ved at tro, at det har nogen hørbar indflydelse på gengivelsen i forbindelse med ikke-rør forstærkere. Jeg tror, at der er større lydmæssig forskel ved at hunden forlader stuen, når man spiller.

Jeg kan forstå afkobling af grammofon - og til nød højttalere, hvis man har et levende gulv, men så rækker min fantasi heller ikke længere.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej Fred - man skal ikke tro, man skal høre! Og så kan man jo konkludere bedre, om det virker eller ej.

Mvh Ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Herhjemme kommer hunden i n d i stuen, når der spilles - så det kan godt betale sig at lege med tingene

Mvh Ulrikmm

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Hej Fred - man skal ikke tro, man skal høre! Og så kan man jo konkludere bedre, om det virker eller ej.

Mvh Ulrikmm

Jo- Jo Ulrikmm - men i princippet beder du mig jo om at tro på UFO'er selv om jeg aldrig har set en sådan?  - og i princippet prøver du at fortælle mig, at sålænge jeg ikke har set én - eller været ude at kigge, så kan jeg ikke tillade mig at tro, at de ikke findes.

Jeg har intet imod, at det virker for fx dig - jeg står bare af på den slags - hvad bliver det næste? - skal vi kunne høre forskel på om forstærkerne er skruet sammen med krydskærvsskruer eller lige kærv? (ved godt den var lidt usagligEmbarrassed) -

Jeg synes, at jeghar været det hele igennem undtaget den m. olien på bundpladerne - mv. og jeg kan altså ikke med min bedste vilje høre forskel - og min hørelse fejler ikke det store - og jeg er som hifi-nørd -musiker,  lydmand og sproglærer med nytestede ører der hører pænt jævnt/egalt til 16kHz vant til at lytte. Med disse oplevelser in mente tør jeg slet ikke tro på forstærkereafkoblings betydning - bortset fra dén med mikrofoniske rør - og en fysisk brummende trafo.

Jeg ved ikke, hvor højt trådstarter eller du normalt spiller, men jeg kan for mit eget vedkommende sige, at jeg sjældent eller aldrig spiller så højt, at jeg kan forestille mig at en TO3'er ville kunne gå i selvsving over lydtrykket. Hvis det er tilfældet i praksis, at et lydtryk skal kunne sætte TO-3 i gang med at "snakke med", så tror jeg at der forlængst har meldt sig andre problemer først.  - fx om man reelt er i stand til at høre bemeldte nuancer ved selvsvingsudløsende lydtryk.

vh

Freddy

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk jeg vil give det en chance og prøve det af.

Daigoro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hvis det virkelig hjælper så meget med dæmpe fødder på high end udstyr, mon ikke producenten ville havde udstyret sit apparatur med sådanne fødder? Det kan vel ikke være et særligt gennemtænkt produkt hvis det lyder mærkbart bedre af at få skiftet fødder... Hvis de ikke kan lave fødderne ordentligt hvad søren kan de så lave.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke man kan se sådan på det. Der er en kæmpe verden af tweaks til at forbedre lyden på ens anlæg.
Afkobling følger jo heller ikke med højttalere.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Afkobling følger jo heller ikke med højttalere.

Jeg fik da spikes med til de sidste 2 sæt jeg har købt (Audiovector og System Audio).

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Spikes er tilkobling og ikke afkobling .... der er meget stor forskel

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Kunne vi få den forskel uddybet lidt?

Vh

Freddy

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Der massere af læsestof i forummet. det vil være alt for besværligt hvis jeg skal forklarer mig præcist nok.Men det har noget med underlaget af gøre.

Spikes anvendes på fast underlag så som beton osv og afkobling anvendes på løst/svømmende underlag som f.eks svømmende trægulv.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Altså du mener, at det vil være en fordel at lave "tilkobling" på et betongulv eller andet fast gulv -med spikes (må være fordi man gerne vil have at betongulvet "snakker lidt med" så?) - og frakobling på et levende gulv, som gerne vil "snakke med"?

Har du overvejet, at den lyd/energi, som højttalernes enhed/membraner i sig selv udfører uden hensyn til om de er frakoblede eller ej - faktisk sætter alle mulige ting i sving i en stue? Selv vitrineskabets låger står lige så stille og brummer med - vinduer - døre - ja selv kaffekopperne i skabet kan stå og klirre - om du så har hængt højttalerne op i gummibånd.

måske andre kan forklare lidt?

Vh

Freddy

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har afkoble alle mine højttalere og jeg fik en væsentlig forbedret lyd ud af det.
Jeg har afkoblet mine ht´ere færdig jeg ikke har betongulv og dermed ikke en fast underlag.
Hvis jeg havde haft betongulv, så havde jeg tilkoblet mine ht´ere for at få så stabilt stående ht´ere som muligt.
Hvis du kan få et betongulve til at synge med så tager jeg hatten af.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Tilkobling kobler udstyret ekstra godt til underlaget. Afkobling isolerer i et vist omfang udstyret fra underlaget. Jeg vil mene
dæmpning af svingninger er ret vanskeligt med spikes, fordi de typiske er af stift metal. Hvor meget dæmpning er der i et
stålsøm, man taber på et klinkegulv? Risikoen med høje slanke spikes kan være, at disse sættes i svingning, og da de er så
stive, er deres resonansfrekvens ret højt i toneområdet = det man med et træls udtryk kalder sprød lyd. Afkoblinger kan
formentlig (spånplade, skumfødder, gummifødder) i et vist omfang omsætte noget af svingningsenergien til varme = den
forsvinder. Nogle af disse dæmpere er ret bløde, hvorved egensvingningen for apparatet ikke bliver alt for højfrekvent.

@freddy: respekt for at du h a r prøvet tingene af. Der er formentlig også stor forskel på hvor følsomme anlæg er overfor
den slags påvirkning. Mit eget er nok rigeligt hysterisk. Jeg kunne ikke lade være med at drille med det med hunden, fordi
vores golden retreiver faktisk gerne vil ind at ligge på gulvtæppet foran HT. Men det er nok ikke pga. musikken, men fordi
dens bedste ven (mig) sidder i stolen i den stue og lytter. For øvrigt tror jeg den har en dårlig hørelse. Ofte kommer den
ikke, når jeg kalder. Det med TO3 erne kender jeg fra især Pioneer M-22, som ændrer især basgengivelsen meget alt efter
hvad den står på. Det er faktisk ikke ved specielt høje lydniveauer (den er vel på ca. 2 x 30 watt, Ht er på ca. 90 dB/w/1 m,
og rummet er på ca 20 kvm), nærmere er det noget man hører også når musikken er lavere.

Mvh Ulrikmm

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu heller ikke nogen tiltro til, at en ikke rørforstærker kan have nogen nytte af nogen form dæmpning - hvis den er iorden. Hvis man i f.eks. en transistorforstærker kan høre at man eks. banker på en køleplade, så er der tale om defekte / dårlige komponenter. Det er ikke et problem der skal løses ved at dæmpe kabinet osv, men et problem der løses ved at identificere og udskifte de defekte komponenter.
Det kan eks. nævnes, at defekte samlinger / bondinger i f.eks. kondensatorer, spoler, halvledere og andre komponenter - kan skabe en form for mikrofoni.  Enkelt forklaret, så kan f.eks. en defekte bonding i eks. en kondensator, gøre at kapaciteten i kondensatoren ændrer sig, eller at spændingen over komponenten ændrer sig, når der bliver banket på den, og det kan i en worst case situation resultere i at komponenten bliver mikrofonisk.
Men - mikrofonien skyldes altså defekter i komponenterne i sådanne tilfælde.

Når det så er sagt, så kan nogle typer af komponenter - ofte kondensatorer, faktisk være mikrofoniske, dog i så lille grad, at det ikke har nogen betydning, da det kræver en meget kraftig mekanisk påvirkning af komponenten, hvis den fungerer som den skal.
Jeg har lærebog hvori overnævnte er beskrevet. Jeg vil dog ikke bruge tid på at scanne det ind, da det også er nævnt mange steder på nettet. Læs f.eks. på: http://en.wikipedia.org/wiki/Microphonics som har en udemærket - omend simpel og kort beskrivelse. Men den giver en ide om fænomenet.

Jeg har iøvrigt før skiftet defekte kondensatorer i eks. Luxman forstærkere, da den interne bonding var gået løs, så kondensatorer var blevet mikrofoniske. Jeg har vist en enkelt gang, skiftet en udgangstransistor i en NAD 3020, som støjede og forvrængede en smule i den ene kanal. Man kunne høre meget svagt i højttaleren, når man bankede på transistoren, og en test af transistoren med komponenttester på scope, viste også at den var defekt.

Så igen - har man problemer med mikrofoni i sin forstærker under normal brug, så er der komponenter der ikke er i orden.

Min egen mening:
Hvis man mener man kan høre forskel på en fuldt fungerende fejlfri ikke rør forstærker, med og uden ekstra mekanisk dæmpning af en eller anden art - så vil jeg mene der er tale om en form for "placebo" effekt. Dæmpningen er virkningsløs, men person mener at høre en forbedring, da personen ved at der er foretaget en ænding, og derfor har den opfattelse af, at der skal være en ændring.
Jeg har været med til at lave adskillige blindtest for en del år siden, som har "afsløret" at mange af de ting som man foretager sig i HIFI verdenen - faktisk er uden betydning. Ak ja. Jeg "dumpede" også selv i en hel del af disse blindtest, og blev noget rystet over, hvor nemt man kan narre sig selv.

Der er utrolig meget religion i HIFI verdenen (som producenterne ofte udnytter i stor stil). Men folk  har da lov til at lave de eksperimenter de vil, og hvis de mener at de har lavet noget, der giver dem en større tilfredshed med deres anlæg - lige meget om eller hvordan det virker, så er det da helt fint, og de skal da ikke kritiseres for at gøre det.

Ikke mere fra mig om dette topic. Kan i nu have en rigtig god weekend.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes