Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Afkobling af Forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Det med resonanser fra glas, døre og andet kender jeg godt. Trentemøller er min ven, hvad det angår. På med en CD, og så
hører man hurtigt, hvor de dybe resonanslyde kommer fra. Jeg har sat små udklippede stykker SD skumgummi på en glasdørs
ramme og bag et par glasskifterammer. Den største forskel kom dog da jeg satte HT ovenpå "ægte" tæpper fra IKEA så de ikke
længere stod direkte på parketgulvet. Sådan et parketgulv er tit ret svømmende, så det kommer i store svingninger, som
påvirker fx. glasdøre. Ved at stille dem ovenpå tæpperne er de blevet ret isolerede i fht. gulvet = renere og hurtigere
gengivelse. Jeg har også stillet en kasse med bøger i et hjørne, hvor gulvet gerne vil spille med. Bøgerne dæmper faktisk
vibrationerne ret godt.

Mvh Ulrikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:
På en cd-afspiller, etc. - måske - på en forstærker, det nægter jeg simpelthen at tro på. Kabler? LOOOOL. Nu stopper vanviddet.
på en nad som din, ja det har du nok ret i men på en baby pass som min, der er der forskæld, generelt virker de bløde afkoblings typer best hos mig, de hårde typer får anlæget til at mangle vægt og bliver lidt hissig i toppen. Prøv at se denne video som blandt andet omhandler vibretioner i hifi udstyr. http://virtualdynamics.ca/Dynamic-Filtering-4-0 , ved godt at videoen omhandler et teknologi som er brugt i et kabel, men han kommer ind på det generelle problem med vibrationer.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:

Jeg har nu heller ikke nogen tiltro til, at en ikke rørforstærker kan have nogen nytte af nogen form dæmpning - hvis den er iorden. Hvis man i f.eks. en transistorforstærker kan høre at man eks. banker på en køleplade, så er der tale om defekte / dårlige komponenter. Det er ikke et problem der skal løses ved at dæmpe kabinet osv, men et problem der løses ved at identificere og udskifte de defekte komponenter.
Det kan eks. nævnes, at defekte samlinger / bondinger i f.eks. kondensatorer, spoler, halvledere og andre komponenter - kan skabe en form for mikrofoni.  Enkelt forklaret, så kan f.eks. en defekte bonding i eks. en kondensator, gøre at kapaciteten i kondensatoren ændrer sig, eller at spændingen over komponenten ændrer sig, når der bliver banket på den, og det kan i en worst case situation resultere i at komponenten bliver mikrofonisk.
Men - mikrofonien skyldes altså defekter i komponenterne i sådanne tilfælde.

Når det så er sagt, så kan nogle typer af komponenter - ofte kondensatorer, faktisk være mikrofoniske, dog i så lille grad, at det ikke har nogen betydning, da det kræver en meget kraftig mekanisk påvirkning af komponenten, hvis den fungerer som den skal.
Jeg har lærebog hvori overnævnte er beskrevet. Jeg vil dog ikke bruge tid på at scanne det ind, da det også er nævnt mange steder på nettet. Læs f.eks. på: http://en.wikipedia.org/wiki/Microphonics som har en udemærket - omend simpel og kort beskrivelse. Men den giver en ide om fænomenet.

Jeg har iøvrigt før skiftet defekte kondensatorer i eks. Luxman forstærkere, da den interne bonding var gået løs, så kondensatorer var blevet mikrofoniske. Jeg har vist en enkelt gang, skiftet en udgangstransistor i en NAD 3020, som støjede og forvrængede en smule i den ene kanal. Man kunne høre meget svagt i højttaleren, når man bankede på transistoren, og en test af transistoren med komponenttester på scope, viste også at den var defekt.

Så igen - har man problemer med mikrofoni i sin forstærker under normal brug, så er der komponenter der ikke er i orden.

Min egen mening:
Hvis man mener man kan høre forskel på en fuldt fungerende fejlfri ikke rør forstærker, med og uden ekstra mekanisk dæmpning af en eller anden art - så vil jeg mene der er tale om en form for "placebo" effekt. Dæmpningen er virkningsløs, men person mener at høre en forbedring, da personen ved at der er foretaget en ænding, og derfor har den opfattelse af, at der skal være en ændring.
Jeg har været med til at lave adskillige blindtest for en del år siden, som har "afsløret" at mange af de ting som man foretager sig i HIFI verdenen - faktisk er uden betydning. Ak ja. Jeg "dumpede" også selv i en hel del af disse blindtest, og blev noget rystet over, hvor nemt man kan narre sig selv.

Der er utrolig meget religion i HIFI verdenen (som producenterne ofte udnytter i stor stil). Men folk  har da lov til at lave de eksperimenter de vil, og hvis de mener at de har lavet noget, der giver dem en større tilfredshed med deres anlæg - lige meget om eller hvordan det virker, så er det da helt fint, og de skal da ikke kritiseres for at gøre det.

Ikke mere fra mig om dette topic. Kan i nu have en rigtig god weekend.

du kan ikke høre nogen forandring ved at banke på en kæleplade på en transistor forstærker, men der forskæld på om der er afkobling under eller ej og hvilken type man bruger, effekten er dog nok rimelig begrænset på en buget amp.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Ulrikmm:

Jeg er ikke i tvivl om, at højttalere eller rettere den akustiske energi fra højttalerne kan sætte alt muligt i sving og få det til at synge med. Jeg har bare en klar opfattelse af, at det er den akustiske energi (membran/akustisk ventil) til materialerne, som får skidtet til at synge med - altså en forplantning, som først og fremmest går gennem luften  - fremfor energi, som skulle forplante sig gennem højttalerens kabinett og ned i gulvet, som så begynder at synge med så det kan høres. Det gulv er allerede i bevægelse, hvis det kan snakke og det kan det! - også med lethed beton. (dette forudsætter, at man har flot dæmpede kvalitetskasser og ikke bulderkasser - for dér tror jeg så godt, at det kan få betydning.)

Hvis man så ønsker at dæmpe dette - ja, så gør man som du siger - forsøger at finde de mest syngende steder og dræber dem så effektivt som muligt - hvis man vel at mærke synes de er uheldige for oplevelsen.

Vedr. Ikeatæpperne, ja, så bringer du yderligere et parameter ind, som så ikke lige tilhører diskussionen - nemlig refleksion og det ved vi jo er meget hørbart og man kan "shape" sin lyd med div tæpper eller fjerne disse for subjektivt oplevet "bedre lyd".

for så vidt angår forstærkerafkobling, så står jeg af her - jeg kan kun støtte "canielsen"'s indlæg. Hvis Pioneer laver så fin en forstærker som M-22, så skal den ikke være følsom overfor akustisk energi. Dertil er/var Pioneers forstærkeringeniører for dygtige.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Leise skrev:
På en cd-afspiller, etc. - måske - på en forstærker, det nægter jeg simpelthen at tro på. Kabler? LOOOOL. Nu stopper vanviddet.
på en nad som din, ja det har du nok ret i men på en baby pass som min, der er der forskæld, generelt virker de bløde afkoblings typer best hos mig, de hårde typer får anlæget til at mangle vægt og bliver lidt hissig i toppen. Prøv at se denne video som blandt andet omhandler vibretioner i hifi udstyr. http://virtualdynamics.ca/Dynamic-Filtering-4-0 , ved godt at videoen omhandler et teknologi som er brugt i et kabel, men han kommer ind på det generelle problem med vibrationer.

Dan - du er vel klar over, at den side, som du linker til, er betalt af folk, som er økonomisk afhængige af, at vi tror på dem - ikke?

Vh

Freddy

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

dan a. skrev:
Leise skrev:

Dan - du er vel klar over, at den side, som du linker til, er betalt af folk, som er økonomisk afhængige af, at vi tror på dem - ikke?

Vh

Freddy

Det er jeg fulstændig klar over og derfor er der da god grund til at være mistroisk, men det betyder ikke at det ikke kan være sandt. Har selv lejet en del med forskellig afkomling og vibra dæmpning af kabler og må tilstå at jeg efterhånden vil mene at der er en god potion af sandhed i denne video.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Skægt - for mig ser det ud til, at Hifi-verdenen er den eneste verden, hvor udstyrs følsomhed for udefrakommende fænomener er ligefrem proportionalt med prisen.

I mine øjne burde dyrt udstyr netop være velkonstrueret - stabilt, modstandsdygtigt og vellydende på samme tid.

Jeg tror, at Leitz's kikkerter - Hasselblads kameraer - Elektrikerens Hilti (boremask.) - Mercedes - osv- kan det de skal, uden særlig skelen til udefrakommende omstændigheder. Dag - nat - koldt - varmt  -  regnvejr osv . ja- selv på månen kan Hasselblads kameraer fungere ved - 150 grader.

Hvis man smider mange penge efter dyrt udstyr, så skal man vel ikke til at lægge lige så meget for at få det til at yde noget, som man i forvejen burde have betalt for?

Vh

Freddy

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Skægt - for mig ser det ud til, at Hifi-verdenen er den eneste verden, hvor udstyrs følsomhed for udefrakommende fænomener er ligefrem proportionalt med prisen.

I mine øjne burde dyrt udstyr netop være velkonstrueret - stabilt, modstandsdygtigt og vellydende på samme tid.

Jeg tror, at Leitz's kikkerter - Hasselblads kameraer - Elektrikerens Hilti (boremask.) - Mercedes - osv- kan det de skal, uden særlig skelen til udefrakommende omstændigheder. Dag - nat - koldt - varmt  -  regnvejr osv . ja- selv på månen kan Hasselblads kameraer fungere ved - 150 grader.

Hvis man smider mange penge efter dyrt udstyr, så skal man vel ikke til at lægge lige så meget for at få det til at yde noget, som man i forvejen burde have betalt for?

Vh

Freddy

Først vil jeg da give dig ret i at man må forvente at hvis udstyret har en hvis kvalitet, så har producenten haft nogle overvejelser om kabinettets stabilitet og hvorledes vibrationer holdes nede, men det betyder jo altså ikke at det ikke kan være bedere og det er bestemt ikke alt afkobling der koster en formuge. Fordi at et hvis mængde vibrationer når op i forstærkeren betyder det ikke at den lyder ringe, men ved at reducere vibrationerne kan man få den til at spille bedere, mere maner jeg ikke der er i at afkoble forstærkeren.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

@freddy:

Du må ikke hænge mig op på det, men i midten af 1970erne havde man vel ikke store udgangstransistorer i andet end TO3
huse? Så Pioneer er vel undskyldt. Det er i øvrigt en superfed forstærker, flot, smukt opbygget, effektiv til afledning af
klasse A varme. Dens afkobling er dog en smule løjerlig: plastikfødderne sidder et stykke inde på en perforeret stålplade, så
den fjedrer formentlig en lille smule.

Problemet med rigtig godt (ikke nødvendigvis dyrt) hifi udstyr: det kan være meget afslørende. Så kan man høre man alt
muligt juks, der påvirker lyden: 230 V fase, stik, kabler (HT, signal, digital, 230 V), elektrolytter, afkobling, VTA, pickup
impedansmatching, jitter, modkobling osv. Og så kan man enten give op: jamen jeg har jo alt det rigtige udstyr, og det er
koblet sammen, og så er den ikke længere, det lyder som det skal; eller begynde at eksperimentere og se om det påvirker
lyden. Mange af disse ting findes der slet ingen teoretisk baggrund for - så det er ren empiri: lyder det godt, er det
formentlig godt for lyden . Mine første tweak eksperimenter var tilbage i 1980erne. Jeg havde en Musical Fidelity A1, der
hverken har tonekontroller eller balancejustering. Jeg var ikke tilfreds med lyden, og begyndte at eksperimentere og
opdagede at det med at vende 230 V kablerne i stikkene kunne påvirke lyden. Senere, da jeg fik separate effektforstærkere
(Audio 60) prøvede jeg mine forskellige 230 V kabler af (fra PC, køkkenudstyr osv,), og fandt eksempelvis et kabel der gav
særligt god basgengivelse. I takt med at udstyret er blevet bedre, synes jeg det er blevet lettere at høre, hvilken løsninger,
der er de bedste. Det der nok har hjulpet mest har været besøg hos bekendte, der har rigtigt gode anlæg, og at høre,
hvordan musik i virkeligheden skal lyde fra et stereo anlæg: Ret tæt på virkeligheden. Nu vil du så måske hævde, at det
ikke lader sig gøre - men jo, det gør det faktisk, med de helt rigtige, sjældne LPer. Og når man først er klar over, at det er
det man skal stile mod, bliver det hele igen lidt nemmere.

Mvh Ulrikmm

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Det der nok har hjulpet mest har været besøg hos bekendte, der har rigtigt gode anlæg, og at høre, hvordan musik i virkeligheden skal lyde fra et stereo anlæg: Ret tæt på virkeligheden. Nu vil du så måske hævde, at det ikke lader sig gøre - men jo, det gør det faktisk, med de helt rigtige, sjældne LPer. Og når man først er klar over, at det er det man skal stile mod, bliver det hele igen lidt nemmere. 

Du mener altså at musikken skal lyde ens på spillestedet hvor den er optaget, hjemme hos dine bekendte og hjemme hos dig. D.v.s. meget forskelligt udstyr og meget forskellige akustiske forhold. Og en væsentlig faktor for at det kan lade sig gøre er at dit netkabel ligger på et tæppe og ikke direkte på gulvet ?

Har du et par eksempler på de LP´er der er indspillet så de lyder præcist som "virkeligheden" ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Ikke præcist, men meget tæt på: Enkelte Opus 3, Harmonia Mundi fra 1970erne og Decca plader fra 1960erne. Det fordrer
selvfølgelig, at optagemesteren prøver at få netop den oplevelse ind på båndet. Det er bare ikke ret tit man virkelig har stilet
mod det, og det er selvfølgelig forudsætningen for at det kan lykkes at få en optagelse, der hvad angår hurtighed, dynamik,
tonalitet, perspektiv kommer tæt på virkeligheden.

Nej, jeg har da selvfølgelig ikke et perfekt anlæg. Men jeg kender et par stykker, der er tæt på. Og hvis man ikke selv stiler
i den retning, kommer man da aldrig derhen. Ja, det med 230 V kablet er ret afgørende. Hvis kablet ligger forkert, forsvinder
en naturlig letflydenhed, og i stedet kommer der en markerethed, som jeg da aldrig har hørt i virkeligheden.

Spørg dig selv: Stiler du mod at dit anlæg skal lyde imponerende altid, eller skal det hellere være fri for egenlyd? Gør du en
indsats for at hør optagelsen mere end du hører dit eget lytterums akustik?

Mvh Ulrikmm

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Ikke præcist, men meget tæt på: Enkelte Opus 3, Harmonia Mundi fra 1970erne og Decca plader fra 1960erne. Det fordrer
selvfølgelig, at optagemesteren prøver at få netop den oplevelse ind på båndet. Det er bare ikke ret tit man virkelig har stilet
mod det, og det er selvfølgelig forudsætningen for at det kan lykkes at få en optagelse, der hvad angår hurtighed, dynamik,

Nej, jeg har da selvfølgelig ikke et perfekt anlæg. Men jeg kender et par stykker, der er tæt på. Og hvis man ikke selv stiler
i den retning, kommer man da aldrig derhen. Ja, det med 230 V kablet er ret afgørende. Hvis kablet ligger forkert, forsvinder
en naturlig letflydenhed, og i stedet kommer der en markerethed, som jeg da aldrig har hørt i virkeligheden.

Spørg dig selv: Stiler du mod at dit anlæg skal lyde imponerende altid, eller skal det hellere være fri for egenlyd? Gør du en

Mvh Ulrikmm

Tak for svaret, men jeg forstår nu stadig ikke helt. Nu taler du om optagelser der er omkring 40 år gamle. Hvordan afgør du idag hvordan de lød i "virkeligheden" dengang. Kan man vide hvordan en optagelse lød i "virkeligheden" hvis man ikke selv har været til stede. Hvis man hører musik live vil man da ofte opleve at spillestedets akustik har voldsom stor betydning for lyden. Hvis man fulgte en musiker rundt til forskellige spillesteder, ville man nok opleve en ny "virkelighed" hvert sted. Hvilken "virkelighed" skal man så bruge som reference når man kommer hjem til anlægget ?
Jeg var sidste år til concert i Rønninge Forsamlingshus med gruppen "Everybodys Talking". Ganske hyggelig og intim stemning og udmærket lyd. Gruppen består af 3 mand, 2 stk akustisk guitar og 1 vokal. I pausen solgtes cd´er. Næste dag hørte jeg cd´en hjemme i stuen og lyden var ikke som til concerten, hvilket jeg da heller ikke havde forventet. Men hvorfor ikke ? Skyldes det at mit anlæg ikke er perfekt ? Eller kunne det måske være fordi cd´en er optaget i Hillerød hvor akustikken nok er anderledes end i Rønninge Forsamlingshus ? Eller er det lydmanden der har en anden opfattelse af hvordan "virkeligheden" skal lyde ? Eller skyldes det mon akustikken i min stue ? Eller hvad med min hukommelse, hvor præcist kan man huske lyd dagen efter ?

Du skriver at du kender et par stykker der har næsten perfekte anlæg. Er det ens anlæg ? Ellers lyder de vel ikke ens ligesom akustikken i deres lytterum heller ikke er ens. Hvordan kan begge anlæg så lyde tæt på den samme "virkelighed". Der er andre brugere herinde der også har skrevet at de bruger "virkeligheden" som reference. Igen forskellige anlæg i forskellige rum, og dermed også en helt anden lyd. Vi kan vel godt blive enige om at forskellige konstruktører af f.eks. højttalere har forskellige lydidealer ? Men er der da mere end en "virkelighed".

Puh ha, det er godt nok svært at forholde sig til "virkeligheden". Jeg tror jeg bare fortsætter med at koncentrere mig om musikken og mit anlægs imponerende lyd. Jeg får nok mest ud af at lukke "virkeligheden" ude når jeg lytter til musik.

Jeg kan ikke høre forskel på om mit netkabel ligger på gulvtæppet eller op mod væggen. Jeg har derimod kunnet høre meget tydelig forskel når jeg har skiftet højttalere eller forstærker. Jeg kan også høre forskel hvis jeg flytter mit anlæg og møbler til en anden placering i stuen. Derfor har jeg lidt svært ved at forstå hvordan netkablets placering har større betydning for lyden end forskellige anlæg og forskellige rums akustik.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Ret beset er det ret ens anlæg, der er tale om. Håndbyggede forstærkere uden modkobling. Kredsløbsløsninger og komponenter valgt udelukkende udfra lyden, ikke data, prestige eller pris. Hvis man virkelig arbejder med akustikken, kan man få de fleste lytterum til at blive rimelige.  Dog kan ens lytterum komme til at se ret "hobbyagtigt" ud (tæpper på væggene og den slags). Med mindre man har råd til specialiserede akustikprodukter. De højttaleropstillinger, jeg taler om er ret monitor agtige, dvs. man sidder ret tæt på nærfeltet, hvorfor man mere hører lyden fra pladen, end fra lytterummets refeksioner.

Selvfølgelig kan jeg ikke vide, hvordan det lød i 1967 i Covent Garden, da en af mine Decca plader blev optaget. Jeg var 1 år gammel på det tidspunkt. Men når jeg hører pladen, kan jeg lukke øjnene, og prøve at høre, om det kunne gå for at være virkeligt. Eller er der subtile forvrængninger af stemmer, er dynamikken livagtig, hører man hele lyden fra hele frekvensområdet osv. Og det er jo den samme øvelse, du jo også har gjort med din CD fra forsamlingshuset. For et par år siden var jeg på Korsika, og hørte en aften et band, der spillede afrikansk inspireret musik på torvet. Det lød fantastisk, hele familien var som tryllebundet, vilde trommer, smukke strengeinstrumenter, liv og humor. De solgte også en CD optaget i et eller andet studie uden de store miksemuligheder (lyder det til) - og den holdt (men ikke helt i mål). Men den lyder langt hen ad vejen autentisk, som jeg prøvede at indprente mig lytteindtrykket. Så jeg har brugt den en del til at prøve mine tossede CD tweaks af med.

Godt at høre at du nyder musikken - det er min 14 dages test efter nye tweaks: det kan godt være at ændringern umiddelbart var interessant (placebo?) - men hvis jeg 14 dage senere bliver klar over at jeg hører mindre musik en ellers, så var det en blindgyde og en fejltagelse.

Mvh Ulrikmm

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jeg nægter at tro det kan betyde noget som helst. En forstærker er uden bevægelige dele, og hvis den går i stykker af, at bassen går i den, er den simpelthen alt for ringe lavet!

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Jeg nægter at tro det kan betyde noget som helst. En forstærker er uden bevægelige dele, og hvis den går i stykker af, at bassen går i den, er den simpelthen alt for ringe lavet!

Det var osse min mening, men som flere brugere siger, er der et fænomen som hedder mikrofoni der spiller ind her åbenbart, så jeg har tænkt mig at afprøve afkobling på min forstærker alligevel, trods min tvivl.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg giver det også et forsøg. Det bliver med kork når jeg en gang får lavet mit nye møbel 
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

ulrikmm skrev:

Mvh Ulrikmm

Tak for svaret, men jeg forstår nu stadig ikke helt. Nu taler du om optagelser der er omkring 40 år gamle. Hvordan afgør du idag hvordan de lød i "virkeligheden" dengang. Kan man vide hvordan en optagelse lød i "virkeligheden" hvis man ikke selv har været til stede. Hvis man hører musik live vil man da ofte opleve at spillestedets akustik har voldsom stor betydning for lyden. Hvis man fulgte en musiker rundt til forskellige spillesteder, ville man nok opleve en ny "virkelighed" hvert sted. Hvilken "virkelighed" skal man så bruge som reference når man kommer hjem til anlægget ?
Jeg var sidste år til concert i Rønninge Forsamlingshus med gruppen "Everybodys Talking". Ganske hyggelig og intim stemning og udmærket lyd. Gruppen består af 3 mand, 2 stk akustisk guitar og 1 vokal. I pausen solgtes cd´er. Næste dag hørte jeg cd´en hjemme i stuen og lyden var ikke som til concerten, hvilket jeg da heller ikke havde forventet. Men hvorfor ikke ? Skyldes det at mit anlæg ikke er perfekt ? Eller kunne det måske være fordi cd´en er optaget i Hillerød hvor akustikken nok er anderledes end i Rønninge Forsamlingshus ? Eller er det lydmanden der har en anden opfattelse af hvordan "virkeligheden" skal lyde ? Eller skyldes det mon akustikken i min stue ? Eller hvad med min hukommelse, hvor præcist kan man huske lyd dagen efter ?

Puh ha, det er godt nok svært at forholde sig til "virkeligheden". Jeg tror jeg bare fortsætter med at koncentrere mig om musikken og mit anlægs imponerende lyd. Jeg får nok mest ud af at lukke "virkeligheden" ude når jeg lytter til musik.

Der er mange filosofier omkring dette. Vil man have ren og klar lyd, uden den store skelen til et naturtro perspektiv, snakker vi nærmikrofon. "Perspektivet" skabes så ved mixerpulten. Jeg oplever ofte sådanne optagelser som at få besøg af musikeren i din stue. Andre optagelser anvender faste mikrofoner i forskellige opstillinger, som såvidt muligt forsøger at indfange hele atmosfæren, med alt hvad dertil hører. Sådanne optagelser vil ofte give den oplevelse, at din stue er omdannet til en svedig dampende café, en højloftet kirke eller et koncerthus.

I den første kategori hører bl.a. Nils Lofgren "Acoustic Live". De indfanger atmosfæren med et sæt separate mikrofoner, men der anvendes tilsyneladende guitar med indbyggede mikrofoner og nærmikrofoner på vokalen. Stadig en OK plade med masser af klar lyd, men ikke synderlig naturtro (man føler sig ikke hensat til en plads midt på gulvet foran scenen).

I den anden kategori finder man bl.a. en stor del Opus 3 plader. "Jazz at the pawnshop" er nærmest legendarisk, og ikke uden grund. Et andet eksempel, er en udgivelse jeg engang fandt til 25 kr. i rodekassen hos en Merlin: Sting's "Songs from the Labyrinth". Måske er Stings fortolkninger af gammel engelsk musik ikke for alle, men det er en virkelig lækker optagelse.
Her anvendes sandsynligvis en 2-mikrofon opstilling. På Livearchive.org, kan du finde en del koncertoptagelser lavet med Olympus LS-10 og afarter deraf. Har en med Tim Palmieri (tror jeg han hedder), hvor man kommer på et langt bar besøg (men der er altså ingen servering for dig, så ikke rigtig hifi).

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Så er min Forstærker samt alle mine drev afkoblet, nu skal jeg bare lytte på det 

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Og ..... ?

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke lyttet så meget på det så jeg kan høre en evt forskel, så jeg ved ikke om der er en 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes