Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Afkobling af Forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke umiddelbart hvad jeg skal lytte efter.... ved du ?
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Du skal vel lytte efter, om lyden er blevet mere "rigtig" (= naturtro), da vi jo godt ved, hvordan det skulle lyde i virkeligheden og derfor kan sammenligne. (ved godt, at det er en lille provokation, men det er dæleme svært at lade være - sorry)Embarrassed

Min mening er, at du selvfølgelig skal lytte efter, om du synes, at det lyder bedre efter dit eget øre - og om du synes, at afkoblingen gør det til en bedre oplevelse for dig.- hvis du ikke oplever en forskel, så var det vel ikke besværet værd - men så fik du da gjort forsøget, og det skal man have respekt for.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg ville afkoble et apparat af gangen. Oplagt. Og lytte efter forskelle. . Nej, hvad kan du mon forvente. Prøv at lytte
efter om der kommer forskelle i hvor livlig7dynamisk musikken lyder, og om den flyder naturligt (altså lidt som virkeligheden)
eller virker markeret (det kan lyde som detaljerigdom, men på en øretrættende måde). Prøv også at lytte efter om
klangbalancen har ændret sig, er bassen mere eller mindre med end før.

Disse ting er noget af det, jeg har oplevet ændringer i vha. mine efter egen mening ret billige og neutrale afkoblinger med
spånpladehylder på mit forældede udstyr. Hvordan det vil virke hos dig, kan jeg nok ikke forudsige.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Nu du siger det virker det faktisk som om musikken er blevet lidt mere velopløst.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Du skal vel lytte efter, om lyden er blevet mere "rigtig" (= naturtro), da vi jo godt ved, hvordan det skulle lyde i virkeligheden og derfor kan sammenligne. (ved godt, at det er en lille provokation, men det er dæleme svært at lade være - sorry)Embarrassed

Min mening er, at du selvfølgelig skal lytte efter, om du synes, at det lyder bedre efter dit eget øre - og om du synes, at afkoblingen gør det til en bedre oplevelse for dig.- hvis du ikke oplever en forskel, så var det vel ikke besværet værd - men så fik du da gjort forsøget, og det skal man have respekt for.

Vh

Freddy

Det virker bl.a som om de stille passager i musikken er blevet mere detajlerede.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Du skal selvfølgelig også være klar over, at det ikke nødvendigvis er en forbedring, du har opnået, jeg har i hvert fald hørt
dårlige lydresultater med afkobling af strømforsyninger. Hvordan dit udstyr reagerer, kan kun du selv finde ud af.

Tak til Fredmarantz, fra hvem der måske også i fremtiden vil komme lyde ekkoer om at naturlighed over lyden ikke har sin
plads .

Mvh Ulrikmm

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg gik ind til det at afkoble en forstærker med en større mængde skepsis, men nu må jeg sige at lyden er blevet mere forfinet, så en forbedring har det givet.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Og husk endelig på at du nok først rigtig kan være sikker på hvad du har opnået efter et par ugers tid. Tit hører man en
forbedring som umiddelbart begejstrer, hvorefter man senere bliver klar over at det er et skridt i den forkerte retning. Altså
man skal være selvkritisk.

Mvh Ulrikmm

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Og husk endelig på at du nok først rigtig kan være sikker på hvad du har opnået efter et par ugers tid. Tit hører man en
forbedring som umiddelbart begejstrer, hvorefter man senere bliver klar over at det er et skridt i den forkerte retning. Altså

Mvh Ulrikmm

Jeg tror ikke afkobling har eller får forstærkeren til at lyde dårligt.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
ulrikmm skrev:

Mvh Ulrikmm

Jeg tror ikke afkobling har eller får forstærkeren til at lyde dårligt.

Næ - det tror jeg heller ikke. Men dog vil jeg godt støtte Ulrik's Smile pointe med, at et "tweak" (hvis det altså flytter noget som helst) - ikke nødvendigvis for noget til at lyde "bedre". Hvis der opstår en ændring af lyden, så er det vel op til den enkelte at vurdere, om det er til den bedre eller dårligere side. Hvem siger, at guldstik mv. får noget til at lyde "bedre" - kunne det ikke være "ringere"? Hvem siger at to uafhængige tweaks ikke har modsatrettet effekt - så de ophæver hinanden?

Jeg vil synes, at det er godt,m hvis du i dine ører oplever, at dit anlæg nu spiller bedre ( hvad det end betyder) efter at du har afkoblet det - fint nok - så var det jo besværet værd i dit tilfælde.!

Vh

Freddy

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jep, jeg må lytte noget mere

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Er der andre ting som man med fordel kan afkoble ?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

HT, vil jeg tro. Ved mig og en bekendt hjalp det på bassen, at de kom fra en plads direkte på parketgulvet, og op på et
luvtæppe. Så altså ikke nogen speciel afkoblingsdims, blot tæppet.

Mvh Ulrikmm

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

alle mine ht´ere er afkoblet , samt alle mine signalkilder og så selvfølgelig min forstærker.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Du skal selvfølgelig også være klar over, at det ikke nødvendigvis er en forbedring, du har opnået, jeg har i hvert fald hørt
dårlige lydresultater med afkobling af strømforsyninger. Hvordan dit udstyr reagerer, kan kun du selv finde ud af.

Tak til Fredmarantz, fra hvem der måske også i fremtiden vil komme lyde ekkoer om at naturlighed over lyden ikke har sin
plads .

Mvh Ulrikmm

Jo - velbekomme!Big smile

Jeg stiller mig bare skeptisk overfor, hvordan nogen som helst af os er stand til at vurdere, hvornår noget lyder rigtigt og naturligt, da de færreste af os nogensinde har siddet på mikrofonernes plads ved en liveoptagelse og samtidig har kunnet "optage" den lyd i hjernen og bibeholde indtrykket over dage - måneder - år  - og "gøre prøve" ved sit eget set-up og sammenligne minimale eller ingen forskelle ved tweak-eksperimenter?

Langt størstedelen af den musik vi lytter til, er sejlet igennem en syndflod af processorer - og selv de såkaldte superindspilninger med harper og hvad ved jeg - er sendt igennem div. ellers fine Mikrofoner - Neve mikrofonforstærkere - mixere - computere osv - ambiencen kan være (og er tit) kunstigt tilsat.

Hvis vi ikke selv har været til stede og kan opmagasinere lydindtrykket ved en enkeltstående begivenhed - kan vi intet vide - desuden så må vi vel kende hele den fysiske kæde igennem hele produktionen for at det skal blive fuldendt? - Hvilke mikrofoner var der brugt (var de tweakede?) - hvilke mikrofon preamps = - hvilke kabler? - Kender vi alle lydkarakteristikken af en Neumann U-87? Det kan bare ikke lade sig gøre.

Jeg har respekt for, at personer vil lege og tweake og søge at forbedre deres anlæg, så det efter deres egen mening lyder bedre, men jeg har ikke respekt for, at folk tweaker løs og mener, at det nu lyder rigtigt (det er der nærmest ingen på kloden, der ved) - da enhver situation er unik (guitaristen med den klassiske guitar kan jo have skiftet strenge - klippet negle  eller taget en anden guitar med siden sidst eller fået den lakeret om?).

Slutteligt vil jeg lige bemærke, at mine statements i denne forbindelse selvfølgelig gælder kategorien "gode anlæg" - for selvfølgelig kan man høre forskel på noget l**t fra Brugsen og noget godt og herved kan tingene trods alt nærme sig det, som vi alle i fælles vedtægt kan tilslutte os som "naturligt".

Kommer lige til at tænke på at man jo kan købe sygt dyre højttalere af mange forskellige fabrikater - og de lyder alle forskelligt  - endda hørbart - hvem af dem er så den rigtige?

Måske kører jeg diskussionen et andet sted hen end tilsigtet af trådstarter - men jeg er stadig glad for at afkoblingseksperimenterne tegner til at kunne give pote, så ejeren af anlægget og dermed ham, der skal lægge øre til, er glad - så er det da besværet værd i dette tilfælde, må man synes, selv om jeg er bange for at der er en vis portion psykologi i det.

Jeg går i dækning!

Vh

Freddy

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert nok ret... men jeg har stadig en fornemmelse af at lyden fra mit setup er bevæget sig i en positiv retning, selvom det nok hører til marginalerne.

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Serritzlev skrev:

tonykart007 skrev:
alle mine ht´ere er afkoblet , samt alle mine signalkilder og så selvfølgelig min forstærker.

Lol sådan en klar ultimative løsning, en stor apalaus til dig.

Hva mener du

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Det lyder stadigvæk rigtig godt.