Emne: Dæmpe diskant i fuldtone enhed ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg har prøvet at beregne en paralel notch En kreds bestående af spole/modstand/cap i paralel med hinanden Monteres i serie med højtaler signal plus
Spole 0.33mH Modstand 8.2ohm(6.8/10/12ohm) Cap 2.7uf(3.3/2.2/1.8uf)
Kan variere lidt med højtaler impedans, som dog synes at være meget lineær omkring 8ohm Værdier i parantes er alternative
|
|
|
 det er den rigtige metode
|
| Til top |
|
| |
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
G-morn til alle, og go hjul
Man er ude og lufte kanariefuglen og straks er der en masse dejlige indlæg, TAK TAK
Men jeg kan også se at der måske er flere indgangsvinkler på dette lille problem.
Og så må jeg nok lige starte med at sige at jeg ikke er nået længere, SUK, men som sagt her i denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76039&P N=1 er der mange kabinet forslag og jeg startede ud med Fostex'es eget forslag, og derfor, endnu et SUK, brugte jeg ikke tid nok på kabinettets finish, men det kommer, for jeg bliver her !!! Og så lige det faktum at de skal stå i en udestue, og et enkelt lille vue på termometret siger, KOLDT, så egentlig havde jeg ikke travlt, men med den hjælp i her lægger for mine fødder, må jeg vist se og komme igang, så TAK for alle jeres indlæg, som jeg lige vil kommentere kort, da jeg sikkert lige vil prøve det meste/hele. Tak
hhenne skrev:
Dæmpning af diskanten tror jeg ikke giver den ønskede forbedring.
Det gør man ved at sætte en effektmodstand i serie med højttaleren. Det har yderlige den fordel, at så kan man variere på graden af strømstyring - jo mindre modstand jo mere nærmer man sig spændingstyring igen. Jeg foreslår at købe 8 stk. 5 ohm 10 W modstande og sætte dem i serie, så der bliver 2 sæt med 20 ohm (40 W) - een til hver højttaler. Andre kombinationer som 20 stk 2 ohm 5 W kan naturligvis også bruges. En advarsel: du skal ikke spille for højt i starten og lige holde øje med højttalerne, at de ikke laver for store udsving, for med denne ændring vil den få tilført ekstra effekt i bassen - eller rettere de øvrige frekvenser bliver dæmpet |
Så hhenne, vil du sætte 4 stk i serie på + eller -, eller ligegyldigt ?
jazzman skrev:
Den parallelkoblede spole og modstand er en god ide - du får et dæmpet niveau over en vis frekvens. Jeg har formlerne et sted, kan kigge hvis det var. | Ja tak, gerne |
musicus skrev:
Du mangler BSC, hvilket bygger på at du har et tab i nedre mellemtone, området som giver stemmer fylde Tab i dette område giver tynd lyd Desuden har du en enhed som har måske 5db ekstra output i hele diskant området over 2khz
Notch filtre kan også virke Både pralel eller serie Men de er sjældent optimale
Men husk lige at du har et Xmax på kun 0.3mm Der skal ikke spilles særlig højt før det er overskredet |
Hej musicus, jeg kan godt se her http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe1 08ez.pdf at Xmax kun er 0.28mm men der må vist være en komma fejl, en tredjedel af en mm ville vist ikke være synlig, mens rent fysisk, så bevæger de sig ret meget (???)
Hvad er BSC ? |
Zzap! skrev:
En anden løsning ud over, eller i tilgift til den jeg nævnte i første svar, ville være at i stedet for at sætte modstande på kablet, så at bruge CAT5 kabel til hele længden. Det har en del andre fordele ud over at introducere en smule strategisk modstand. For eksempel at du aldrig behøver at bekymre dig om elektrisk støj. Tag to af de twistede par i hvert kabel og brug dem som ledere. | Zzap, kan du give en nærmere introduktion på CAT5 |
jazzman skrev:
|
Igen jazzman, ja tak, meget gerne |
Solvin skrev:
|
Prøv først med spolen og en modstand, det er nemt og billigt. Her et lille oplæg.
Mvh
Torben

| Solvin. 0.10mH og 20ohm paralelt, og i serie med enheden, er det beregnet ? |
musicus skrev:
Jeg har prøvet at beregne en paralel notch En kreds bestående af spole/modstand/cap i paralel med hinanden Monteres i serie med højtaler signal plus
Spole 0.33mH Modstand 8.2ohm(6.8/10/12ohm) Cap 2.7uf(3.3/2.2/1.8uf)
Kan variere lidt med højtaler impedans, som dog synes at være meget lineær omkring 8ohm Værdier i parantes er alternative | musicus, du gør mig helt hjulbenet nu, hvad er grunden til at indføre kondensatoren ? |
jazzman skrev:
|
James, hvis frekvenskurven for dine enheder står til troende, og det tyder dine lytteindtryk på, skal du have dæmpet enheden 4dB over 2.5kHz. Der ville jeg til en start parallelkoble en 8ohms modstand med en 0.5mH spole og høre, hvordan det lyder. De ovennævnte komponentværdier tror jeg er for forsigtige.  | Takker igen | |
Som i nok kan se, kan man godt blive lidt forvirret, men jeg vil give det hele eller tæt på, et prøv
Tak igen
Tom
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tom
Det er simuleret. En større værdi for spolen vil, afskære tidligere. Men det er jo rimeligt nemt at prøve sig frem.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen
Her er notch-filteret/sugekredsen simuleret. Måske det er bedre, da det kun griber ind, hvor du ønsker det. Man kan lave flankerne stejlere eller bredere, som man ønsker det. Selve dalen, er her moderat på -3dB, men kan også laves dybere.
Kondensatoren, øverfører de højeste frekvenser, så der kommer output ved de højeste frekvenser. En spole udgør et 6dB filter pr. oktav. Ved at tilpasse de tre komponenter, er det muligt at tilpasse filteret, til den benyttede enhed.
Mvh
Torben

|
| Til top |
|
| |
hhenne Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, 4 stk 5 ohm i serie = 20 ohm. plus eller minus er ligegyldigt. Ved 1 khz vil spændingen over højttaleren dæmpes med ca 3,5 gange ( ~12 db) fordi spændingen nu bliver delt med 20 dele til modstanden og 8 til højttaleren (8 ohm). Men omkring resonansfrekvensen er højttalerens impedans vænsentlig højere. Hvis den er 40 ohm bliver højttaleren kun dæmpet med 1,5 gang (~ 3 db).
Den anden effekt, er at forvrængningen bliver mindsket. Dette gælder især for fuldtoneenheder med lav Xmax. Når højttaleren bevæger sig ud over Xmax følger den ikke mere spændingen præcist - den forvrænger. Det er især tydeligt når samme enhed skal spille høje og lave frekvenser samtidigt. De lave frekvenser bevæger højttaleren ud i yderpositionerne og så forvrænges de høje toner pga. ulineariteten derude. Når man strømstyrer højttaleren vha. seriemodstanden bliver højttaleren mere lineær fordi højttaleren følger strømmen bedre end den følger spændingen.
Men det er absolut et forsøg. Måske bliver lyden bedre - måske bliver den dårligere. Men mere spændende end blot at dæmpe diskanten, der sikkert vil medføre dårligere opløsning. Jeg tror, det løft enheden har er tilsigtet og kompenserer for aftagende spredning.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin, hvilket program bruger du til at simulere? Jeg kunne godt lide at se, hvordan mine 8ohm i parallel med 0.5mH ser ud....
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| Solvin, hvilket program bruger du til at simulere? Jeg kunne godt lide at se, hvordan mine 8ohm i parallel med 0.5mH ser ud.... |
|
|
Jeg bruger pspice.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilbage i 70érne hvor mange hornkonstruktioner så dagens lys ,var en populær enhed Coral beta 8 som jeg også havde i et "cementhorn" som Duelund havde designet.Han foreslog at man for at dæmpe en lidt agressiv top kunne behandle conen med olie.Den enhed havde dual cone dvs. en slags tragt limet på ved center. Den var vist lavet af en slags pap,olien trak ind i.Men der er jo ingen vej tilbage hvis det ikke bliver godt.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndsei skrev:
Tilbage i 70érne hvor mange hornkonstruktioner så dagens lys ,var en populær enhed Coral beta 8 som jeg også havde i et
"cementhorn" som Duelund havde designet.Han foreslog at man for at dæmpe en lidt agressiv top kunne behandle conen med olie.Den enhed havde
dual cone dvs. en slags tragt limet på ved center. Den var vist lavet af en slags pap,olien trak ind i.Men der er jo ingen vej tilbage hvis det ikke
bliver godt. |
|
|
Og et engelsk firma klipper hakker i Lowther whizzerconen, så kantreflektionen brydes op. Men den aktuelle enhed har ingen
whizzercone!
p.s. Beta 6 og 8 var de mest aggressivt, hysterisk, øreskærende insektdræbende krigsvåben verden har hørt. Chassiset var flot.
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt om fuldtone konstruktioner.
Du kender fænomenet med at der er mere bas, når kabinettet står mod en væg. På samme måde får diskanten hjælp fra forpladen på kabinettet. Det er derfor ofte nødvendigt at dæmpe diskanten. Det er dette som kaldes Baffle Step.
Jeg anvender Martin J. Kings modeller, hvor dæmpningen beregnes ud fra det aktuelle kabinetdesign (ikke mindst forpladens størrelse), afstand til bagvæggen, gulvets beskaffenhed, afstand fra enhed til gulv og afstand til lyttepositionen.
Til min TABAQ er værdien 1.0 Mh og 3,9 ohm i parallel.
Hilsen
Bjørn
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|