Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 02:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Bofa Udstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Oooooha...ikke et øje tørt...hvor er det dog flot opbygget.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Det kan man kalde HåndværK! - Og sig så i øvrigt ikke at man manglede kvalitetsstumper den gang!!!

Suk! - Sådan en ville jeg gerne høre tilsluttet noget kvali grej...

mvh.
Tonni

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Bofa KV 40 forstærkeren havde en storebror - KV 80. Det var den samme forstærker med en lidt ændret strømforsyning, men med samme rørbestykning. De 2x EL 34 var her presset til en udgangs effekt på 80 Watt - så kan de vist heller ikke klare ret meget mere.

Skulle der være en her på forumet der har et diagram over denne ???   Den ville jeg meget gerne se.

Mvh
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 November 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Ok- så var jeg lige heldig at få fat i sådan en BOFA PRV 3  pre- tuner - i meget flot stand, med skalaglasset helt intakt osv - faktisk ca. lige så flot som den, der tidligere i denne tråd var afbildet.

Eneste fysiske defekt på apparatet er, at stikket "beocord" på bagsiden, er knækket i bakelitten - ellers er alt intakt og til stede.

Jeg har lige en opgave i at få den flot rengjort og checket rør osv- men ellers kommer opgaven til at få den "kørt i stilling". Der er nogle af tilslutningerne på bagsiden, som for BOFA-kendere sikkert er naturlige, men det er de altså ikke for mig, så der skal jeg nok lige i skole  - er der en her, som kan fortælle mig lidt om disse og evt. hvor jeg finder sådanne. Desuden har jeg i mangel af øvrigt BOFA-kompatibelt udstyr, trang til at sætte denne tuner til et normalt Hifi-anlæg til en begyndelse og velvidende, at den er i mono - så hvor gør jeg den lige stik-kompatibel med dette - uden på nogen måde at ændre noget i stikkene i PRV 3'eren.??

Og til Tonni: Hvis du har lyst til at få reetableret skalaglas og hvis det kræver udlån af mit glas ,er du velkommen til at lade det fotografere til en grafisk glasmand, som kan klare paragrafferne, hvis du ikke vælger den anden løsning med skalaen fra den "alm". B&O-radio.

Alle gode råd til dette projekt er velkomne

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2010 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil godt prøve at hjælpe dig. Du skal nok først og fremmest have fat i et B&O mikrofonstik (der blev brugt af B&O fra slutningen af 40'erne til starten af 60'erne) Hvis du ikke kan finde en kan jeg måske hjælpe dig.

Først stikket "LF-udgang". Alt efter hvad der sidder i oktal-soklen (den bagerste af de to oktal-sokler der sidder i højre side -set bagfra - mellem skalaen og nettransformatoren) kan udgangen være alm. 2 kohm. I så fald sidder der en "Prop" i fatningen.
Hvis der sidder en transformator er det en 500 ohm's udgang. I begge tilfælde er midterbenet  i stikket forbundet til stel. Ved transformator koblingen er der ingen "ohms forbindelse" fra modtageren til forstærkeren.

Hvis du istedet vil bruge båndoptager udgangen skal du bruge en trafo der på B&O sprog hedder 973L63. Den skal sættet i den forreste af de to oktal-sokkel. Det er måske en fordel at hente signalet her, da det er taget før volume og tonekontroller.

Har du brug for et diagram, så send mig din mail adresse.

Mvh
Per H

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 November 2010 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Super - det kunne godt se ud til, at du er den, som ved det, der skal til - i rigelig grad endda!!

Mit digitalkamera er afgået v. døden, så jeg har ingen muligheder for at vise billeder lige i øjeblikket. Men...

Jeg prøver med ord i stedet:

Den pågældende Octal-sokkel, som set fra apparatets bagside sidder helt oppe ved frontpladens bagside i højre side, er en tom sokkel -  - og lige "foran" den - altså mellem den først omtalte octalsokkel (tom) og ECC83'eren sidder en blank cylindrisk ting, (som ligner en elektrolytkondensator) i en octalsokkel og bærer nummeret på toppen- ST.1268 -

Mit eksemplar er faktisk fuldstændig identisk med den på det billede, som du lagde ind på side 1 i denne tråd - set ovenfra. Dog er der den lille forskel, at den "tomme sokkel", som kun er et hul i chassiset på dit billede faktisk har en octalsokkel monteret i mit eksemplar.

Det omtalte "B&O mikrofonstik", som jeg skal på jagt efter, har det et typenummer? evt. henvisning til et billede? - hvordan vil dette kunne monteres på en forbindelse, som "kan tale med" et alm. hifiapparat, forsynet med RCA-bøsninger - og hvad m. udgangsniveauet??

Er jeg på jagt efter et resultat, som overhovedet kan lade sig gøre uden at bygge om i PRV 3'eren, hvilket jeg slet ikke kan få mig selv til at gøre?

Jeg kunne tænke mig at bruge apparatet som en mono FM-tuner først og fremmest, men det kunne være skægt, hvis man kunne få liv i de andre bølgeområder ligeså. Vil dette betyde, at jeg bør tage signalet ud v. båndoptagerudgangen og herved bypasse volumekontrollen, men bevare evnen til at slukke/tænde apparatet på denne knap?

Hvad med at tage signalet ud fra LF-udtaget - er det dårligere i lydkvaliteten - der er jo en volumepot med inde over her? (så forsvinder PRE-faciliteten vel?)

Vedr. Diagrammet til apparatet, så er jeg voldsomt interesseret - det er altid et must.

Min Emailadresse sender jeg dig lige pr. pb.

På forhånd tusind tak for bistanden!!

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Hvis det kniber med at finde et stik, skal jeg nok rode mine kasser igennem og finde et til dig.

Det billede du omtaler er af mit eget eksemplar, og den mangler den forreste oktal-sokkel - det er en fejl. I denne sokkel skulle transformatoren til båndoptager udgangen sidde.

Den cylindriske ting i den anden sokkel med nummeret ST.1268 ( fra Skandinavisk Transformer )er transformatoren til LF-udgangen. 

Ang. tilslutning til et "moderne" anlæg er jeg nok lidt bange for at udgangs signalet er lidt svag, men jeg er helt sikker på at hvis du fjerner transformatoren og laver en tilpasning i en "prop" til oktal-soklen,  kan du få det til at spille, uden at lave indgreb i maskinen. Forbindelserne kan du se på diagrammet som jeg nok skal sende til dig.

Signalet fra båndopt. udgangen er helt sikkert for lav.

God fornøjelse med projektet

Det omtalte mikrofon stik

Mvh
Per H

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Er der en her på forummet der kan hjælpe med et diagram over denne Bofa forforstærker ?

Mvh
Per H

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

MOVIC C4- menlig...!  Jeg har bla. en Movic A11 som teknisk set er ret identisk med Movic A2, bortset fra at den er til 19" rack, kun en hastighed og kun line-in. medhør over bånd. 

i samlingen haves også Movic A3-57 , Movic A2 med diagram, servicameddelelser og brugermanual.

Og en specialbygget Movicorder i teaktrækasse, 80cm bred, med indbygget 12W puch-pull forstærker og trinvis tonekkontrol, naturligvids køkkengrøn forplade og sorte håndtag og knapper a'la Lyric.

det er ikke for at blære.. Men det er stort at vi i DK har haft nogle som i dengrad kunne bygge kvalitets-grej.

exrumpyt

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt

K.A.CH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2011
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

D.Duck skrev:

Hej

Er der nogen her på forummet der kan genkende spolebåndoptagerne på disse billeder af noget gammelt Bofa udstyr. Det er vist helt tydelig ikke B&O, kunne det være Movic ?? hvis ja hvilken type ??

Billederne er fundet på www.biografmuseet.dk

Mvh
per H

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har imellemtiden fået fat i billederne i en bedre opløsning og ved kraftig forstørrelse kan man med lidt god vilje se Movic's bomærke, så der er nok ingen tvivl mere.

Mvh
Per H

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes