Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
---
|
Til top |
|
|
P Sikjær Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
God ide, tror det bliver en tur i Bauhaus i weekenden for at prøve dit tweak.
God weekend __________________ Peter Sikjær
|
Til top |
|
|
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ulrikmm.
Godt indlæg. Korrekt fase er absolut et must hvis du skal vride det bedste ud af dit anlæg. Et Highend anlæg bliver først rigtig Highend når alle enheder det består af er i korrekt fase. Og når der skal testes kabler, det være sig net, signal og højttalerkabler, så SKAL de enkelte komponenter være i korrekt fase, ellers gir det ingen mening. Stort set ingen tænker over det, og lige så få er klar over at med korrekt fase kan ens anlæg pludselig blive løftet op i en helt anden liga. Stort set ingen fabrikanter/butikker gør kunderne opmærksom på dette ret så brugbare tweek, men prøv det, det er jo helt gratis. Den eneste fabrikant af highend grej der gør opmærksom på vigtigheden af korrekt fase er ACCUPHASE, som jo også er et sammensat ord af ACCURATE PHASE, hvad ikke ret mange er klar over. Korrekt fase er nøgleordet til til god lyd og et absolut must hvis der tales om ægte highend.
Venligst Jens
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også tænkt over, om diverse hifianmeldere har haft styr på fasetilkoblingen på de apparater, der har været til
anmeldelse. Jeg tror heldigvis vores eget high fidelitys anmeldere var klar over problematikken i de sidste mange år.
|
Til top |
|
|

Tager en pause!!!
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Jeg har også tænkt over, om diverse hifianmeldere har haft styr på fasetilkoblingen på de apparater, der har været til anmeldelse. Jeg tror heldigvis vores eget high fidelitys anmeldere var klar over problematikken i de sidste mange år.  |
|
|
Det har de garanteret ikke. Du ser ALDRIG nogen anmelder der gør opmærksom på at det har stor betydning for lyden af det anmeldt/testede udstyr. Og det heller ikke når det er ACCUPHASE der er på testbænken hvad jo er lidt underligt og tankevækkende. Kan kun håbe at det ændre sig efter denne tråd er sat i verden.
Venligst Jens
|
Til top |
|
|
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
 korrekt fase er et must
|
Til top |
|
|
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som noget, jeg også skal have prøvet.
Godt indlæg. __________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
Til top |
|
|

Tager en pause!!!
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
norvig skrev:
Det lyder som noget, jeg også skal have prøvet.
Godt indlæg.
|
|
|
HI FI er ikke en forkortelse af HIGH FIGH, men en forkortelse af HIGH FIDELITY, som jo betyder stor troværdighed
Venligst Jens
|
Til top |
|
|
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
her hos mig er det gamelt kent at tingene skal være i fase det nævnes da nogle gange i butikkerne hvor jeg har stukket næsen ind , hvorfor føre + ind i minus, selv på et biligt gamelt B&O kan man høre når det er i fase
på den gamle klok skærm kunne man også se når flimmer kassen var i fase, klare, rener og roglier billed
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når det nu kun sjældent er angivet på grejet, hvordan strømstikket skal vende (har kun selv set Daner og Dali forstærkere, der
har haft markeringer af hvordan strømstikkene skal vende), må man formode at mange af elektronikproducenterne ikke selv er
klar over at deres apparater lyder bedre, hvis strømstikkene er vendt korrekt.
Og det er da lidt en uhyggelig tanke....
Der er måske også producenter, hvis anlæg er immune overfor problemet.
|
Til top |
|
|
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe ja lidt uhyggeligt... på min gamle sony cd maskine er det også makeret på kablet.
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 4 uomgængelige tilbehør til mit hifi:
Nåletryksvægt
Vaterpas (fra byggemarked)
Pladebørste
Polsøger
Sidstnævnte er også god, når man skal checke om de signalkabler, man har loddet er OK. Og så kan den som sagt finde fasen i
stikkontakten og stikdåser - vel og mærke uden at man behøver at stikke polsøgeren ind i stikkontakten. Bare den kommer i
nærheden af fasen, begynder den at lyse.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes godt dit indlæg her kunne være en sticky tråd herinde.
Hvad synes Administrator herinde?
Rigtig god guide! __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|

Tager en pause!!!
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen100 skrev:
her hos mig er det gamelt kent at tingene skal være i fase det nævnes da nogle gange i butikkerne hvor jeg har stukket næsen ind , hvorfor føre + ind i minus, selv på et biligt gamelt B&O kan man høre når det er i fase
på den gamle klok skærm kunne man også se når flimmer kassen var i fase, klare, rener og roglier billed
|
|
|
Det er bestemt ikke kun på de "gamle" billedrørs tv at der er en forskel. Jeg har et 40 tommers Sony Bravia, og der er forskellen merkant. Korrekt fast er i den grad også et must når der tales om fladskærme, og jo større skærmen er desto større er forskellen. Så prøv det. Der er mere ro i billedet, skarpere billed og flere synlige detaljer. Fuldstændig som med lyden. Her er det bare øjnene der der ser det i stedet for ørene der hører det.
Forskellen er ens, det er bare farven der har en anden lyd Ho HO HO!
Jens
|
Til top |
|
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg synes godt dit indlæg her kunne være en sticky tråd herinde.
Hvad synes Administrator herinde?
Rigtig god guide!  |
|
|
Tråden er nu et prioriteret emne. /Jeppe
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Hvis alle dine hifi apparater har korrekt fase på deres strømforsyning, vil der overføres mindre støj fra fasen og gennem
strømforsyningen til dit apparat. Årsagen menes at være: Der er pga. lysstofrør, motorstyringer og andet fidus mere støj på
230 V fasen (den brune ledning) end på nul (den blå). Næsten alle trafoer er opbygget, så den ene ende af 230 V viklingen
ligger tættere på sekundærviklingerne end den anden ende. Hvis man sørger for at fase og støj tilkobles den ende af
viklingen, der er længst fra sekundærviklingen, overføres mindre støj gennem trafoen til elektronikken.
Have fun  |
|
|
Mig bekendt løber strøm altså nu engang i lukkede baner. Hvor skulle den ellers løben hen? Det vil sige at der induceres den samme strøm på nul-lederen som der gør på faselederen. Så vidt så godt. Har du prøvet at kigge på en trafo? De fleste er af ringkerne-typen og med to sekundær-viklinger (eller måske flere). Magnetfeltet løber også i en lukket bane (jaja, luft har jo også en permabilitet) og vil da påvirke sekundærviklingerne ens. Derefter bliver strømforsyningen kørt gennem, som regel to stks. diodebroer hvor vi altså ender i stel og Vcc+ og Vcc- som altså ikke bytter polaritet selvom du bytter om på fase og nul på primærsiden af trafoen. Så jeg har virkelig svært ved at se hvorledes en "korrekt" fase skulle påvirke lyden. Nogle professionelle bud? __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
ulrikmm skrev:
Hvis alle dine hifi apparater har korrekt fase på deres strømforsyning, vil der overføres mindre støj fra fasen og gennem strømforsyningen til dit apparat. Årsagen menes at være: Der er pga. lysstofrør, motorstyringer og andet fidus mere støj på 230 V fasen (den brune ledning) end på nul (den blå). Næsten alle trafoer er opbygget, så den ene ende af 230 V viklingen ligger tættere på sekundærviklingerne end den anden ende. Hvis man sørger for at fase og støj tilkobles den ende af viklingen, der er længst fra sekundærviklingen, overføres mindre støj gennem trafoen til elektronikken.
Have fun  |
|
|
Mig bekendt løber strøm altså nu engang i lukkede baner. Hvor skulle den ellers løben hen? Det vil sige at der induceres den samme strøm på nul-lederen som der gør på faselederen. Så vidt så godt.
Har du prøvet at kigge på en trafo? De fleste er af ringkerne-typen og med to sekundær-viklinger (eller måske flere). Magnetfeltet løber også i en lukket bane (jaja, luft har jo også en permabilitet) og vil da påvirke sekundærviklingerne ens. Derefter bliver strømforsyningen kørt gennem, som regel to stks. diodebroer hvor vi altså ender i stel og Vcc+ og Vcc- som altså ikke bytter polaritet selvom du bytter om på fase og nul på primærsiden af trafoen.
Så jeg har virkelig svært ved at se hvorledes en "korrekt" fase skulle påvirke lyden. Nogle professionelle bud?
|
|
|
Jeg har ikke noget proffesionelt bud på hvorfor det er sådan.
Jeg kan kun sige at jeg opleverer en ret stor forskel.
Når det hele er fasevendt korrekt oplever jeg ganske enkelt, at der bliver ryddet op i lydbilledet og lyden generelt bliver bedre. Det resulteret hovedsagligt i mindre støj, bedre og mere præcis basgengivelse. Det hele falder bedre på plads, så at sige.
Så jeg kan kun anbefale folk, at prøve det. Det er ikke sikkert at alle kan høre forskrel. Men det kunne da være sjovt at høre fra folk, der på baggrund af denne tråd afprøver anbefalingen, og giver en tilbagemelding om deres oplevelse.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elsker billige tveaks. Det kan man da næsten ikke få nok af.     . Det kan være vi ses nede i Bauhaus senere...  __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|

Tager en pause!!!
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
ulrikmm skrev:
Hvis alle dine hifi apparater har korrekt fase på deres strømforsyning, vil der overføres mindre støj fra fasen og gennem strømforsyningen til dit apparat. Årsagen menes at være: Der er pga. lysstofrør, motorstyringer og andet fidus mere støj på 230 V fasen (den brune ledning) end på nul (den blå). Næsten alle trafoer er opbygget, så den ene ende af 230 V viklingen ligger tættere på sekundærviklingerne end den anden ende. Hvis man sørger for at fase og støj tilkobles den ende af viklingen, der er længst fra sekundærviklingen, overføres mindre støj gennem trafoen til elektronikken.
Have fun  |
|
|
Mig bekendt løber strøm altså nu engang i lukkede baner. Hvor skulle den ellers løben hen? Det vil sige at der induceres den samme strøm på nul-lederen som der gør på faselederen. Så vidt så godt.
Har du prøvet at kigge på en trafo? De fleste er af ringkerne-typen og med to sekundær-viklinger (eller måske flere). Magnetfeltet løber også i en lukket bane (jaja, luft har jo også en permabilitet) og vil da påvirke sekundærviklingerne ens. Derefter bliver strømforsyningen kørt gennem, som regel to stks. diodebroer hvor vi altså ender i stel og Vcc+ og Vcc- som altså ikke bytter polaritet selvom du bytter om på fase og nul på primærsiden af trafoen.
Så jeg har virkelig svært ved at se hvorledes en "korrekt" fase skulle påvirke lyden. Nogle professionelle bud?
|
|
|
Kim. Prøv det dog i stedet for at begynde at stille ??? ved det. Hvorfor tror du at ACCUPHASE (ACCURATE PHASE) tillægger det så stor betydning.
Venligst Jens
|
Til top |
|
|
LasseHoej Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop gennemtestet mit anlæg med polsøgeren, og jeg kunne absolut intet finde, selvom jeg vendte stikket om. Måske Holfi er immun overfor forkert polaritet. Derimod prøvede jeg på min blender. Her var det tydeligt at mærke og måle på chassis'et når fasen vendte forkert, så der må være noget om snakken. Senere vil jeg lige prøve tweaket på mit tv og se om der evt. kan være noget at hente.
__________________ www.FotoHoej.dk
|
Til top |
|
|