Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som trådstarter vil jeg foreslå at I opretter en tråd omkring baggrunden for Accuphase navnet. På den måde kan tråden holdes
on topic. I må gerne linke videre fra herværende tråd.
Mvh Ulrikmm
|
Til top |
|
|
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Som trådstarter vil jeg foreslå at I opretter en tråd omkring baggrunden for Accuphase navnet. På den måde kan tråden holdes on topic. I må gerne linke videre fra herværende tråd.
Mvh Ulrikmm  |
|
|
Hej Ulrikmm.
Det syntes jeg er ok. God søndag. Venligst Jens.
|
Til top |
|
|
Absalon Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 102
|
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg købte for flere år siden en Supra (ja dem med kablerne) polsøger. Den har 3 indstillinger High..Medium..Low, hvilket gør det super nemt at få fasen korrekt! Helt uundværlig.
God tråd forøvrigt!
Med venlig hilsen
__________________ MusikLab D33 MusikLab D303
SiriuS/GamuT D200
Gradient Revolution Active
Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
|
Til top |
|
|
clauskok Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 452
|
Sendt: 23 April 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til dem som har prøvet dette har jeg lige et spørgsmål. På min forstærker var forskellen til at se men på min cd-afspiller er der lige meget blus på lampen uanset hvordan jeg vender stikket. Hvad skyldes dette? Jeg kan også mærke snurren i "fingertesten" lige meget hvordan stikket vender. Jeg har skilt alt af og jeg har prøvet i flere kontakter.... Hjælp tak? God weekend hilsen Kokken
__________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm - godt spørgsmål. Jeg har nogle apparater, hvor der er meget lidt forskel mellem om strømstikket vender på den ene
eller den anden måde. Med dem har jeg målt med et AC voltmeter, hvilken indstilling der giver mindst potentiale på
apparatet. Fx. kunne tallene være 45 vs. 46 volt. Men med voltmeteret er det nødvendigt at have en jordforbindelse at måle
ud fra. (Jeg er ikke helt vil med at stikke bananstik ind i en 230 V stikkontakt - men det kan jo være nødvendigt, og man
skal bare være meget forsigtig og sørge for at ramme jord hullet kun. Hvis du er i tvivl om hvordan man gør, skal du ikke
prøve dig frem. 230 V gør nas.
En anden mulighed er at din CD har 2 trafoer: den ene kunne vende korrekt, og den anden forkert. Ligegyldigt hvordan du
vender strømstikket, vil de altid være 1, der vender forkert.
En tredje mulighed er at dit apparat er ufølsomt overfor hvordan netstikket vender. Har mødt erfarne hifi folk, der har sådant
udstyr stående.
Mit bedste råd vil være at lytte dig frem. Allersmartest sammen med en anden, så kan den ene vende stikket, og den anden
evaluere: thumbs up/thumbs down.
Den indstilling, hvor der er mest rumklang/dybde på vil formentlig være den korrekte.
Held og lykke - og lad os høre hvad du finder ud af.
|
Til top |
|
|
clauskok Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sådan en fætter HERDen viser volt og den rammer 110 ligemeget hvordan det vender... men kan godt lytte mig til den bedste kombination og forstærkeren er der styr på.. Både min cd og forstærker er cambridge så hvis jeg vender cd`ens stik samme vej som forstærkerens burde det så ikke være korrekt?
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du kan regne 100% med at bare stikkene vender ens, er der styr på alt. Men det vigtigste er selvfølgelig at du har
kunnet lytte dig frem til det optimale, og det synes jeg da er vildt fedt!
Den er dælme smart den der - mod den måler på DC eller AC potentialer?
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 23 April 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger et voltmeter til at aflæse - det giver et lidt "nemmere" resultat. Altså rigtig fase er mindst volt på stel. Men som andre også har nævnt, så kan forskellen være meget varierende.
Mvh.
|
Til top |
|
|
clauskok Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 23 April 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
clauskok skrev:
Jeg har sådan en fætter HERDen viser volt og den rammer 110 ligemeget hvordan det vender...men kan godt lytte mig til den bedste kombination og forstærkeren er der styr på..Både min cd og forstærker er cambridge så hvis jeg vender cd`ens stik samme vej som forstærkerens burde det så ikke være korrekt?
|
|
|
Grunden til at du måler 110v ligemeget hvordan du vender stikket, skyldes at det pågældende apparat har et indbygget netstøjfilter, som i sin enkelhed består af 2 kondensatorer forbundet til stel, og én til hver pol på 220v stikket. Så ligemeget hvordan du vender dit netstik, så vil de 2 kondensatorer virke som en spændingsdeler, når du måler i forhold til jord.
Så i denne situation virker den simple målemetode ikke - du må lytte dig frem.
|
Til top |
|
|
clauskok Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 23 April 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
clauskok skrev:
Jeg har sådan en fætter HERDen viser volt og den rammer 110 ligemeget hvordan det vender...men kan godt lytte mig til den bedste kombination og forstærkeren er der styr på..Både min cd og forstærker er cambridge så hvis jeg vender cd`ens stik samme vej som forstærkerens burde det så ikke være korrekt?
|
|
|
Grunden til at du måler 110v ligemeget hvordan du vender stikket, skyldes at det pågældende apparat har et indbygget netstøjfilter, som i sin enkelhed består af 2 kondensatorer forbundet til stel, og én til hver pol på 220v stikket. Så ligemeget hvordan du vender dit netstik, så vil de 2 kondensatorer virke som en spændingsdeler, når du måler i forhold til jord.
Så i denne situation virker den simple målemetode ikke - du må lytte dig frem.
|
|
|
Lige præcis...
Og 115V potentiale på chassis er netop hvad vi ikke kan lide kan den kan drive en strøm i signalkablerne imellem apparaterne.
Derer ville jeg enten fjerne det netfilter, eller jordforbinde apparatet (da netop denne type netfilter er designet til brug med jord).
Der kan evt. anvendes andre netfiltre uden denne "ulempe" hvis filteret er et must...
De apparater der er mest immune for netfasen er dem med SMPS forsyning, det er lige dårlige uanset hvordan fasen er 
Ringkerner giver også mindre forskel en EI typer...
Hvor mange fabrikater at dual-mono forstærkere har mon styr på fasen på de to trafoer? Det kan give sjove resultater når to "ens" produkter sammenlignes 
Hvor mange anmeldere har styr på disse ting?  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
clauskok Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så snart jeg samler mit setup og sætter antennestikket til mit tv i væggen er der ingen udslag nogle steder..? Er det normalt? hvordan fjerner man et sådant netfilter?
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 23 April 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
clauskok skrev:
Så snart jeg samler mit setup og sætter antennestikket til mit tv i væggen er der ingen udslag nogle steder..? Er det normalt? hvordan fjerner man et sådant netfilter? |
|
|
Det er netop derfor du skal måle uden nogle ting tilsluttet. Når du forbinder apparaterne skaber du strømvej der udligner potentialet. Dit antennestik er sikker forbundet til jord et sted.
Har du bedre lyd uden antennestikket tilsluttet (prøv) kan du købe en lille trafo der giver galvanisk adskillelse (billigt)...
Hvis du ikke ved hvordan du fjerner netfiltreret vil jeg anbefale dig at lade være. Det er farlige sager og skal gøres rigtigt!
Måske kan du finde en bekendt der kan hjælpe dig? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak til Groove og erlinggt for værdifulde bidrag. Gad vist hvordan den CD afspiller lyder uden det indbyggede netfilter?
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at det kildre lidt i fingerne når jeg skulle sætte kabler i forforstærkeren eks. tror det kom fra mit tv der også var koblet på.  __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Jeg har prøvet at det kildre lidt i fingerne når jeg skulle sætte kabler i forforstærkeren eks. tror det kom fra mit tv der også var koblet på. |
|
|
Husk altid at slukke for alt når du roder med kabler. Den sikreste måde at gøre det på er kontakten på væggen. 
|
Til top |
|
|
S.S.DK Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 17 August 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Vil gerne prøve at gøre brug af tricket her. Har købt en polsøger men syntes ikke at kunne skelne forskel i lysstyrken når jeg afprøvede mine apparater.
Prøvede så med en multi-måler, satte den til at måle V veksel.
Jeg måler på mine apparater på en skrue/stel og holder den anden måler fra multi-måleren mellem fingrene i den anden hånd. Uanset hvilken vej jeg vender deres stik i stikdåsen/stikkontakten inde i væggen, så måles der altid omkring de 53-55V.
Gør jeg noget forkert? Jeg har som antydet ovenfor, prøvet i stikdåse men også et apparat i selve stikkontakten i væggen - uden andet tilsluttet.
Har nu prøvet min fladskærm, XBox 360, Onkyo TX 508 og min WD TV LIVE.
Når et apparat er på standby måles der altid omkring de 15-18V.
Mvh
Stig
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 17 August 2010 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke måle i forhold til dig selv men i forhold til en metalflade. Det er vigtigt ikke at være i nærheden af ledningerne og måleren da det påvirker resultatet.
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 17 August 2010 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis fasen ikke er rigtig på div. apparater ligger der ca. 110 - 120v på småsignal kablerne hviket ikke er er særlig hensigtsmæssigt, det må både tilhængere og modstandere da indrømme.
Jeg forstår ikke der emne skal tages op igen igen igen. Find dog på noget nyt.
|
Til top |
|
|