Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Korrekt fase på strømkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.S.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2010 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Du skal ikke måle i forhold til dig selv men i forhold til en metalflade. Det er vigtigt ikke at være i nærheden af ledningerne og måleren da det påvirker resultatet.

Forstår det ikke.. Flyttede min DVB-T tuner hen til radiatoren og satte stikket i væggen. Målte med multi-måleren på stel til radiator omkring de 110V - uanset hvilken vej jeg vendte strømstikket.

Prøvede også med polsøgeren - ingen forskel at spore i lysstyrken. Lagde den også op af stellet på tuneren uden at jeg var i nærheden - ingen forskel ved vending af stikket.

Har jeg bare et spøjst hus eller?
Det er fra '91 og der er intet jord i stikkontakten i væggen, kun to huller.

Mvh
Stig
Til top Vis S.S.DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.S.DK

S.S.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2010 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Selv en simpel mobiloplader kan jeg ingen forskel registrere på polsøgeren når jeg vender den om i stikkontakten.

Jeg har ellers lige købt splinter nyt anlæg og højtaler og kunne jo godt tænke mig at få det i korrekt fase, men det bliver vist en umulig sag?

S.S.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Aha.. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?PHPSESSID=e43eb5 b82eb081a8de576dd4b63bb94e&topic=44335.msg820100#msg820100

Så undrer jeg mig over at så mange herinde har kunne måle sig til korrekt fase?

"I 230V anlegg med to flytende faser ift jord så er det vanskelig å finne "riktig" fase. Etter min ringe oppfatning fordi det ikke gir mening fordi det ikke finnes noen definert riktig fase."

Mvh
Stig

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 August 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har ihvertfald lige udført denne test med et smil på munden og synes nu også at lyden er blevet hævet en smule eftersom jeg nu er sikker på at mit anlæg spiller med en korrekt fase. Købte en digital polsøger fra thansen, kunne jo godt være at det var selve værktøjet der var noget galt med eller om der er et støjfilter i strøminstallation til huset?

S.S.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Forstår intet.. Tror ikke jeg har et støjfilter? Har en typisk grå el-boks ude i gangen med 10/16A sikringer og HFI relæ.

Prøvede nu at stikke polsøgeren ind i et stikkontakt og tænde for kontakten. Det venstre hul lyser meget kraftigere end når jeg stikker søgeren ind i det højre hul (set forfra).

Er fasen så i højre hul? Har læst at dansk standard burde være venstre?

- Og hvorfor jeg så intet kan måle når jeg tilslutter et apparat forstår jeg heller ikke..

RETTELSE: Opdagede at jeg i køkkenet har jordet stikkontakter (damens domæne ) her prøvede jeg at måle med mit Alcron multi-meter venstre og højre hul, hver for sig med jordforbindelse i stikkontakten. Det venstre viste ~230V det højre 0V.

Hvordan kommer jeg så videre herfra? Når jeg angiveligt ikke kan måle om apparaterne er i korrekt fase, så må jeg prøve at se om jeg kan se på deres stik om deres vises hvilket ben der er fase og så ellers lytte mig frem?

Mvh
Stig

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 17 August 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Alt hvad der er tilsluttet lysnettet - trækker -  fase over i nul så du skal være sikker på der ikke er aktive forbrugere på den fase du måler på. Der er derfor du også kun kan måle på ét apparat ad gangen. Når du har faset et apparat så mærk stikket og tag det ud inden du måler på det næste, der er den mest nøjagtige måde at gøre det på.

Hvis du trækker stikket til de andre apparater behøver du ikke at fjerne signalkablerne imellm dem.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

S.S.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Først undskyld jeg skriver så meget.

Har nu fundet en 'pålidelig' jordforbindelse til at tjekke med.

Prøvede at måle min receiver igen med Alcron multi-meteret. Første måling gav cirka 36-37V - vendte dens stik om og så var målingen 27-28V (gentaget flere gange med samme resultat).

Jeg vælger naturligvis at vende stikket den vej hvor der "kun" er 27-28V spænding, men kan det passe at forskellen ikke er større?

Mvh
Stig

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 August 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Vi er da nogen, som har brugt en Elfix nettester siden 80'erne. Det er en lille strømføler, som kan mærke strøm uden fysisk kontakt. Men foruden en lysdiode (som den anden type med den lysende spids) har den en summer, som gør det meget lettere at finde ud af, hvornår den kan føle strøm. Og så er den med justering af følsomheden, hvilket også gør den lettere at benytte.

Se den her: http://www.elfaelectronics.com.ua/cgi-bin/index.cgi?artnr=76 -801-27&lng=eng

I sin tid kunne den købes her i Danmark, men jeg fandt den altså kun på denne engelske side.

På nogle asymmetrisk opbyggede apparater kan man med Elfixen (og med et voltmeter) måle ekstremt stor forskel ved vending af strømstikket. På andre er der ingen forskel overhovedet. Når man kan måle stor forskel, kan jeg også mærke det med snurretesten, altså det med at det snurrer i fingeren, når man stryger hen over metaldele på apparatet. Er der ingen målbar forskel, oplever jeg enten at det slet ikke snurrer, eller at det snurrer lige meget.

Det undrer mig i øvrigt at ingen nævner at Luxman i sin tid simpelt hen havde netfasemåler indbygget i bagpladerne på selve apparaterne! Der var et blankt berøringsfelt og en lysdiode. Det var helt enkelt at konstatere, hvornår stikket vendte korrekt. Nu kan man naturligvis ikke afvise at Luxman bare satte denne funktion i, fordi det var blevet en slags mode, men jeg tror nu mere på at de faktisk vidste, hvad de gjorde.

Lige for fuldstændighedens skyld, kan jeg også høre forskel på korrekt og forkert netfase, men ikke på alle apparater. Det er naturligvis mest hørbart med apparater, som har meget stor målbar forskel på faserne.

S.S.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:

Alt hvad der er tilsluttet lysnettet - trækker -  fase over i nul så du skal være sikker på der ikke er aktive forbrugere på den fase du måler på. Der er derfor du også kun kan måle på ét apparat ad gangen. Når du har faset et apparat så mærk stikket og tag det ud inden du måler på det næste, der er den mest nøjagtige måde at gøre det på.

Hvis du trækker stikket til de andre apparater behøver du ikke at fjerne signalkablerne imellm dem.

Hej Nullergøj - ovenstående er jeg med på. Men snakker vi om "aktive forbrugere" på samme stikkontakt fra væggen eller hele rum?
Jeg har køkken og stue sammen og i el-boksen hører de sammen under sammen sikringsgruppe. Så har det noget at sige at køleskabet er tændt - i et andet stik?

Mvh
Stig

S.S.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg slukkede for alt inde i stuen og køkkenet for en sikkerheds skyld.

Der var kun nævneværdig forskel på min Onkyo forstærker - 10V.
Fladskærm, WD TV LIVE, XBox var der næsten ingen eller kun lige 1-2V forskel - som jeg ikke vil afskrive som usikkerhed i aflæsningen.

Jeg prøver at sætte det hele til som jeg nu har markeret stikkene og så bliver det spændende om der er lydmæssig forskel.

Mvh

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

S.S.DK skrev:
Diamagnetic skrev:

Du skal ikke måle i forhold til dig selv men i forhold til en metalflade. Det er vigtigt ikke at være i nærheden af ledningerne og måleren da det påvirker resultatet.

Forstår det ikke.. Flyttede min DVB-T tuner hen til radiatoren og satte stikket i væggen. Målte med multi-måleren på stel til radiator omkring de 110V - uanset hvilken vej jeg vendte strømstikket.

Prøvede også med polsøgeren - ingen forskel at spore i lysstyrken. Lagde den også op af stellet på tuneren uden at jeg var i nærheden - ingen forskel ved vending af stikket.

Har jeg bare et spøjst hus eller?
Det er fra '91 og der er intet jord i stikkontakten i væggen, kun to huller.

Mvh
Stig

Der er intet spøjst ved det. Din DVB-T tuner har et lille netfilter bestående af nogle små kondensatorer (og måske en spole eller 2). De 2 kondensatorer går fra henholdsvis fase og nul til stel. I praksis får du en kapacitiv spændingsdeling, og da de 2 kondensatorer har samme værdi, vil du have den halve netspænding tilstede på stel.

En polsøger måler altså IKKE et elektromagnetisk felt, som hævdet i trådens første indlæg, men spænding (i forhold til den der holder polsøgeren). Ideelt bør der være 0 V, hvilket realiseres med jordtilslutning i netstikket. Dette gør det selvfølgeligt svært at måle hvad der er "korrekt" fase (og for apparater med netfilter er en måling nyttesløs, for der vil være en minimal forskel i målingerne p.g.a. de to ens kondensatorer), og der er vi nok ovre i et af trådstartens oprindelige postulater: At fasen kommer ind på viklingerne der ligger længst fra sekundær viklingerne (så den kapacitive/magnetiske overførsel af støj til sekundærviklingerne minimeres). Det kan være svært at se på en transformator hvad der er inderst og hvad der er yderst.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en Elfix som jeg ikke gider bruge da jeg ikke finder nøjagtigheden særlig anvendelig. Et multimeter er bedst.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 17 August 2010 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Golfdane har fat i det rigtige.

Det jeg mener med aktive er netop som golfdane skriver, selvom apparatet er slukket er der alligevel strømforbrug til fjernbetjening og derfor også disse finurlige filtre der driller.

Et køleskab der ikke kører burde ikke lave unoder, ej heller ikke en lampe der er slukket. Men et tv på standby kan drille målingen.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 August 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg også hoppet på vognen.
Fik taget mig sammen til at købe sådan en polsøger, men den var sgu ret svær at finde. Var igennem 4-5 forskellige
forretninger inden jeg fandt den. Ikke engang byens lokale elektronik forretning havde en polsøger!
Men så er det godt silvan havde den.

Så tænkte jeg når jeg nu var så godt igang, kunne lige få jordet hele sammentidig. 2 fluer med et smæk.
Underligt nok bor jeg i en "nyere" lejlighed hvor der ingen jord er i stikkende. Så jeg måtte ty til alternativer og trække et
kabel fra strømskinnen hen til radiatoren.

Efter jeg var færdig skulle selvfølgelig lyttes til musik, der var jeg sgu godt nok ved at kæbben!!
Hold da Kæ.. en forandring. Det havde jeg godt nok ikke troet at det ville gøre så stor en forskel.
Musikken er helt frigjordt og løssluppen, livefeeling og energisk.
Det lød helt som om der var kommet nyt og bedre komponent ind i kæden.

Det tweak havde jeg helt undervurderet, helt sikkert noget af det bedste tiltag jeg har gjordt mig.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 30 August 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hehe det var en besked jeg kunne li at læse. Folk burde ta det lidt mere seriøst at fasevende det hele, samt jorde de ting der skal bruge det. Folk herinde er jo mere eller mindre ligeglade med strømkabler osv.

Men der er kæmpe forskel. Det er hos mig ang. kabler, en af top prioriteringerne, og jeg anvender intet standard kabel  /jo på min RX-7, men det skal også skiftes på et tidspunkt. Der er en kæmpe gevinst at hente der. Det er et lidt specielt strømkabel Lexicon´s effekforstærkere anvender.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:

Underligt nok bor jeg i en "nyere" lejlighed hvor der ingen jord er i stikkende. Så jeg måtte ty til alternativer og trække et

Så må vi håbe for dine naboer at dit udstyr ikke fejler og sender netspænding i bygningens varmeforsyning. Varmemesteren behøver jo blot at indsætte en meter PEX i kælderen for at den jordforbindelse er afbrudt. Hvad kan der mon så ske?

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 August 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:

Underligt nok bor jeg i en "nyere" lejlighed hvor der ingen jord er i stikkende. Så jeg måtte ty til alternativer og trække et kabel fra strømskinnen hen til radiatoren.

Det bør du nok fjerne igen hurtigst muligt. Det er både ulovligt og livsfarligt. Elinstallationer og radiatorer skal altså holdes adskildt. 

Edit. Ingeniør-dude jeg kan se at du skrev hurtigere end mig, men rart at se at der er andre end mig der advarer mod den slags tåbeligheder.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 19 September 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
Nu er jeg også hoppet på vognen.
Fik taget mig sammen til at købe sådan en polsøger, men den var sgu ret svær at finde. Var igennem 4-5 forskellige
forretninger inden jeg fandt den. Ikke engang byens lokale elektronik forretning havde en polsøger!
Men så er det godt silvan havde den.

Så tænkte jeg når jeg nu var så godt igang, kunne lige få jordet hele sammentidig. 2 fluer med et smæk.

Efter jeg var færdig skulle selvfølgelig lyttes til musik, der var jeg sgu godt nok ved at kæbben!!
Hold da Kæ.. en forandring. Det havde jeg godt nok ikke troet at det ville gøre så stor en forskel.
Musikken er helt frigjordt og løssluppen, livefeeling og energisk.
Det lød helt som om der var kommet nyt og bedre komponent ind i kæden.

Det tweak havde jeg helt undervurderet, helt sikkert noget af det bedste tiltag jeg har gjordt mig.
KAN DU SÅ FÅ DEN JORDLEDER AF RADIATOREN NU, hvis du vil jorde anlæget så må der bruges et seperat spyd til dette, men da du bor i lejlighed er dette jo ikke det nemmeste, så anbefaler dig at glemme alt om jordforbindelse.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 September 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Mads57 skrev:
Nu er jeg også hoppet på vognen. Fik taget mig sammen til at købe sådan en polsøger, men den var sgu ret
svær at finde. Var igennem 4-5 forskellige forretninger inden jeg fandt den. Ikke engang byens lokale elektronik forretning havde en polsøger!
Men så er det godt silvan havde den. Så tænkte jeg når jeg nu
var så godt igang, kunne lige få jordet hele sammentidig. 2 fluer med et smæk. Underligt nok bor jeg i en
"nyere" lejlighed hvor der ingen jord er i stikkende. Så jeg måtte ty til alternativer og trække et kabel fra strømskinnen hen til radiatoren. Efter jeg
var færdig skulle selvfølgelig lyttes til musik, der var jeg sgu godt nok ved at kæbben!! Hold da Kæ.. en
forandring. Det havde jeg godt nok ikke troet at det ville gøre så stor en forskel. Musikken er helt frigjordt og løssluppen, livefeeling og energisk.
Det lød helt som om der var kommet nyt og bedre komponent ind i kæden. Det tweak havde jeg helt undervurderet, helt sikkert noget af det
bedste tiltag jeg har gjordt mig.
KAN DU SÅ FÅ DEN JORDLEDER AF RADIATOREN NU, hvis du
vil jorde anlæget så må der bruges et seperat spyd til dette, men da du bor i lejlighed er dette jo ikke det nemmeste, så anbefaler dig at glemme
alt om jordforbindelse.

Jaja det har jeg allerede gjordt. Det er 3uger siden jeg fik forste skideballe.
Det var bare en bekendt der anbefaldede mig det, jeg var ikke klar over det var farligt og ulovligt.
Saa jeg har fjernet det jord kabel.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 19 September 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
dan a. skrev:
Mads57 skrev:
Nu er jeg også hoppet på vognen. Fik taget mig sammen til at købe sådan en polsøger, men den var sgu ret
svær at finde. Var igennem 4-5 forskellige forretninger inden jeg fandt den. Ikke engang byens lokale elektronik forretning havde en polsøger!
Men så er det godt silvan havde den. Så tænkte jeg når jeg nu
var så godt igang, kunne lige få jordet hele sammentidig. 2 fluer med et smæk. Underligt nok bor jeg i en
"nyere" lejlighed hvor der ingen jord er i stikkende. Så jeg måtte ty til alternativer og trække et kabel fra strømskinnen hen til radiatoren. Efter jeg
var færdig skulle selvfølgelig lyttes til musik, der var jeg sgu godt nok ved at kæbben!! Hold da Kæ.. en
forandring. Det havde jeg godt nok ikke troet at det ville gøre så stor en forskel. Musikken er helt frigjordt og løssluppen, livefeeling og energisk.
Det lød helt som om der var kommet nyt og bedre komponent ind i kæden. Det tweak havde jeg helt undervurderet, helt sikkert noget af det
bedste tiltag jeg har gjordt mig.
KAN DU SÅ FÅ DEN JORDLEDER AF RADIATOREN NU, hvis du
vil jorde anlæget så må der bruges et seperat spyd til dette, men da du bor i lejlighed er dette jo ikke det nemmeste, så anbefaler dig at glemme
alt om jordforbindelse.

Jaja det har jeg allerede gjordt. Det er 3uger siden jeg fik forste skideballe.
Det var bare en bekendt der anbefaldede mig det, jeg var ikke klar over det var farligt og ulovligt.
Saa jeg har fjernet det jord kabel.
Det var godt, så kommer fagmanden ikke og skælder ud mere

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum