Forfatter |
|
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
Sendt: 02 November 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så fik jeg det også gjort. Nu spiller anlægget i samme og korrekte fase. I forkert fase er lyden tynd og lettere uinteressant, men den i korrekt fase er mere fyldig og har flere detaljer med. Jeg fatter det ikke. Næste projekt er skærmede kabler.
Mvh Jens
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man udm¨åle det med en pol-søger? Evt én der lige kan give en lille "brugsanvisning" for hvordan man gør?  Jeg har en nemlig lyst til at forsøge det, men da jeg er ung og uvidende må jeg jo hellere få en guide med på vejen! 
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man stikker polsøgeren i stikket, og så skal du vende den rigtigt. Så hvis du har stikket foran dig, skal det vende sådan her _-_ (Hvis du kan forestille dig det billede) Så skal du stikke polsøgeren i det højre hul, og hvis den så lyser, så spiller det i korrekt fase. Hvis ikke, så vender du stikket om i stikkontakten.
PS. Stikket SKAL sidde i stikkontakten, ellers virker det ikke.
Go fornøjelse 
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kablet fra min NAD receiver skal sidde tilsluttet i stikket, hvor jeg lige hiver det en lille smule ud og sætter pol-søgeren på? :) Eller er jeg fuldstændig gal på den? Kablet er nemlig ikke aftageligt på Receiveren, og er uden jord.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Så kablet fra min NAD receiver skal sidde tilsluttet i stikket, hvor jeg lige hiver det en lille smule ud og sætter pol-søgeren på? :) Eller er jeg fuldstændig gal på den? Kablet er nemlig ikke aftageligt på Receiveren, og er uden jord. |
|
|
Hvis kablet sidder fast i apparatet, kan du ikke fasevende din forstærker - på den måde jeg bruger hvertfald. Det er jo kun de allerfærreste modeller som er uden aftageligt strømstik. Jord er ligegydigt når du skal fasevende. Det var bare lige for at illustrere at de fleste apparatstik jo har hullet til jord, omend forstærkeren så ikke har brug for det 
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når okay  Jamen der er vel ikke så meget jeg kan gøre så. Du skal ihvert fald have mange tak for hjælpen! Og hvis der er andre der lige ved hvordan jeg kan fasevende på mit apparat (NAD T742) så vil det være fedt at hører. Ellers er der ikke noget at gøre ved det.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Når okay  Jamen der er vel ikke så meget jeg kan gøre så. Du skal ihvert fald have mange tak for hjælpen! Og hvis der er andre der lige ved hvordan jeg kan fasevende på mit apparat (NAD T742) så vil det være fedt at hører. Ellers er der ikke noget at gøre ved det.  |
|
|
Det var så lidt. Anden mulighed - du kan lytte dig til det Det kræver dog mange lyttetests af det samme nummer. Ellers så vent til du får dig en bedre og nyere forstærker.
|
Til top |
|
|
AHP1 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Ja man stikker polsøgeren i stikket, og så skal du vende den rigtigt. Så hvis du har stikket foran dig, skal det vende sådan her _-_ (Hvis du kan forestille dig det billede) Så skal du stikke polsøgeren i det højre hul, og hvis den så lyser, så spiller det i korrekt fase. Hvis ikke, så vender du stikket om i stikkontakten. PS. Stikket SKAL sidde i stikkontakten, ellers virker det ikke. |
|
|
Hej
Lige et spørgsmål: Er det en form for standard?
Jeg tænker på om både elektrikeren, kabel- og apparatproducenterne kan forventes at overholde denne regel. Jeg er ret sikker på at elektrikeren ikke er i tvivl om korrekt montage af stikkontakten, men jeg er umiddelbart skeptisk mht. kabel og apparat producenterne, eller?
Mvh
|
Til top |
|
|
lille splint Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 70
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|

Polsøgeren lyser når den kommer ind i hullet til højre. Korrekt?
Ikke at det hjælper NAD-Mand, men det hjælper mig.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
NAD-Mand skrev:
Når okay  Jamen der er vel ikke så meget jeg kan gøre så. Du skal ihvert fald have mange tak for hjælpen! Og hvis der er andre der lige ved hvordan jeg kan fasevende på mit apparat (NAD T742) så vil det være fedt at hører. Ellers er der ikke noget at gøre ved det.  |
|
|
Det var så lidt. Anden mulighed - du kan lytte dig til det Det kræver dog mange lyttetests af det samme nummer. Ellers så vent til du får dig en bedre og nyere forstærker. |
|
|
Det kan selvfølgelig også være en mulighed! - Jeg tror dog det største udbytte vil være så snart jeg får Opgraderet til en anden. Har PT noget Marantz SR i kiggerten.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
AHP1 skrev:
The Elite skrev:
Ja man stikker polsøgeren i stikket, og så skal du vende den rigtigt. Så hvis du har stikket foran dig, skal det vende sådan her _-_ (Hvis du kan forestille dig det billede) Så skal du stikke polsøgeren i det højre hul, og hvis den så lyser, så spiller det i korrekt fase. Hvis ikke, så vender du stikket om i stikkontakten. PS. Stikket SKAL sidde i stikkontakten, ellers virker det ikke. |
|
|
Hej
Jeg tænker på om både elektrikeren, kabel- og apparatproducenterne kan forventes at overholde denne regel. Jeg er ret sikker på at elektrikeren ikke er i tvivl om korrekt montage af stikkontakten, men jeg er umiddelbart skeptisk mht. kabel og apparat producenterne, eller?
Mvh
|
|
|
Det er den "form" jeg altid har brugt hvertfald. Og det er en "form" der altid virker. Det er dog kun en standard man kan bruge hvis apparatstikket er løst (og ikke sidder fast i forstærkeren som på NAD T742 eks.) Metoden kan bruges til IEC-C13 & IEC-C19 stik. Andre stik såsom IEC-C8, kan man ikke gøre det på den måde, og man må lytte sig til det (hvilket kan være svært) Andre tommelfingerregler med IEC-C8 kan være, at hvis apparatet spiller i modfase, er chassis´et lidt mere ru når man kører fingeren hen over det. Og modsat, hvis det spiller i korrekt fase, skulle chassis´et virke mere glat.
Man må jo gå ud fra at apparaterne er opbygget rigtigt. Andet kan jeg ikke svare på det spørgsmål, og det samme med stikkontakten. Ellers er det jo svært at regne med noget som helst 
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille splint skrev:

Polsøgeren lyser når den kommer ind i hullet til højre. Korrekt?
Ikke at det hjælper NAD-Mand, men det hjælper mig.
|
|
|
Korrekt Og så skal stikket samtidig sidde i stikkontakten (ellers kan polsøgeren ikke lyse )
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
AHP1 skrev:
The Elite skrev:
|
|
Hej
Mvh
|
|
|
Det er den "form" jeg altid har brugt hvertfald. Og det er en "form" der altid virker. Det er dog kun en standard man kan bruge hvis apparatstikket er løst (og ikke sidder fast i forstærkeren som på NAD T742 eks.) Metoden kan bruges til IEC-C13 & IEC-C19 stik. Andre stik såsom IEC-C8, kan man ikke gøre det på den måde, og man må lytte sig til det (hvilket kan være svært) Andre tommelfingerregler med IEC-C8 kan være, at hvis apparatet spiller i modfase, er chassis´et lidt mere ru når man kører fingeren hen over det. Og modsat, hvis det spiller i korrekt fase, skulle chassis´et virke mere glat.
Man må jo gå ud fra at apparaterne er opbygget rigtigt. Andet kan jeg ikke svare på det spørgsmål, og det samme med stikkontakten. Ellers er det jo svært at regne med noget som helst  |
|
|
Jeg prøver din metode, og så må jeg bare håbe på det bedste!  Din hjælp har været stor, det skal hjem og testes i praksis!
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man ikke bruge sådan en elektrikker skruetrækker der har en pære i enden? __________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
kan man ikke bruge sådan en elektrikker skruetrækker der har en pære i enden?
|
|
|
Jo det er også det man kalder en polsøger. Når du så stikker den ind i apparatstikket, så trykker du på enden af polsøgeren/skruetrækkeren, og så skulle den gerne lyse. Hvis ikke, så vender du stikket i stikkontakten.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
The Elite skrev:
NAD-Mand skrev:
|
|
Det var så lidt. Anden mulighed - du kan lytte dig til det Det kræver dog mange lyttetests af det samme nummer. Ellers så vent til du får dig en bedre og nyere forstærker.
|
|
|
Det kan selvfølgelig også være en mulighed! - Jeg tror dog det største udbytte vil være så snart jeg får Opgraderet til en anden. Har PT noget Marantz SR i kiggerten. |
|
|
Jeg ville også vente til du får en bedre og mere strømstærk forstærker. Marantz ville også passe fint til dine Dali.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
NAD-Mand skrev:
The Elite skrev:
NAD-Mand skrev:
|
|
|
|
|
Det kan selvfølgelig også være en mulighed! - Jeg tror dog det største udbytte vil være så snart jeg får Opgraderet til en anden. Har PT noget Marantz SR i kiggerten. |
|
|
Jeg ville også vente til du får en bedre og mere strømstærk forstærker. Marantz ville også passe fint til dine Dali. |
|
|
Netop det jeg tænkte, men må ud og lytte lidt. Synes ikke de vejer så meget som andre forstærkere. Er det en dårlig ting? Hører ellers en masse positivt om dem, specielt i Stereo. Ellers skriv lige en PM til mig, så ødelægger vi ikke dette topic ;)
|
Til top |
|
|
AHP1 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
AHP1 skrev:
|
|
|
på NAD T742 eks.) Metoden kan bruges til IEC-C13 & IEC-C19 stik. Andre stik såsom IEC-C8, kan man ikke gøre det på den måde, og man må lytte sig til det (hvilket kan være svært) Andre....
Man må jo gå ud fra at apparaterne er opbygget rigtigt. Andet kan jeg ikke svare på det spørgsmål, og det samme med stikkontakten. Ellers er det jo svært at regne med noget som helst
|
|
|
Ja, det giver god mening. Kiggede lige på de IEC normer du nævner, og man må forvente at de bliver fulgt af producenterne.
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 28 December 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
The Elite skrev:
NAD-Mand skrev:
The Elite skrev:
NAD-Mand skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Jeg ville også vente til du får en bedre og mere strømstærk forstærker. Marantz ville også passe fint til dine Dali.
|
|
|
Netop det jeg tænkte, men må ud og lytte lidt. Synes ikke de vejer så meget som andre forstærkere. Er det en dårlig ting? Hører ellers en masse positivt om dem, specielt i Stereo. Ellers skriv lige en PM til mig, så ødelægger vi ikke dette topic ;) |
|
|
Ikke nødvendigvis. Jeg er jo selv tidligere Marantz ejer - model SR8001. Det var virkelig en lækker sag. Den spillede på et komplet B&W 600 serie surround sæt, og det matchede perfekt. Jeg ville tro du kommer til at få en lille smule lysere mellemtone og diskant ift. NAD i samme prisklasse. Lidt mere dynamik måske også. Bortset fra de ting spiller NAD og Marantz faktisk rimelig ens generelt. Begge mærker besidder en go dybde i lyden, med masser af fylde op igennem frekvensområdet.
Marantz er super til stereo, men det synes jeg bestemt også NAD er.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
NAD-Mand skrev:
The Elite skrev:
NAD-Mand skrev:
The Elite skrev:
NAD-Mand skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netop det jeg tænkte, men må ud og lytte lidt. Synes ikke de vejer så meget som andre forstærkere. Er det en dårlig ting? Hører ellers en masse positivt om dem, specielt i Stereo. Ellers skriv lige en PM til mig, så ødelægger vi ikke dette topic ;) |
|
|
Ikke nødvendigvis. Jeg er jo selv tidligere Marantz ejer - model SR8001. Det var virkelig en lækker sag. Den spillede på et komplet B&W 600 serie surround sæt, og det matchede perfekt. Jeg ville tro du kommer til at få en lille smule lysere mellemtone og diskant ift. NAD i samme prisklasse. Lidt mere dynamik måske også. Bortset fra de ting spiller NAD og Marantz faktisk rimelig ens generelt. Begge mærker besidder en go dybde i lyden, med masser af fylde op igennem frekvensområdet.
Marantz er super til stereo, men det synes jeg bestemt også NAD er. |
|
|
Det skriver jeg bag øret, så ved jeg nogenlunde hvad skal jeg kigge efter, hvis jeg vælger at stille NAD og Marantz op mod hinanden. Designet på begge mærker er flotte, så nu handler det bare om at finde en med en lyd der tiltaler mig!
|
Til top |
|
|