Forfatter |
|
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser sgu rigtig godt og solidt ud. man er ikke i tvivl om at det snart er tid til roskilde med alle de dåseøl :)
hvor uploader du billeder henne? for så vil jeg også fremvise mit lavbudget anlæg i en kommende "flash dit festival-anlæg" tråd. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså du mener hvor jeg smider dem op på nettet? Imageshack.us Det er nemt, gratis og kræver ingen registrering.
Men lyder godt med sådan en tråd. Det ville være fedt at se hvad andre også har lavet :)
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan lyder den så?
Jeg er specielt spændt på hvordan diskanten lyder "rundt" om dyret? Altså ud til siderne og op/ned.
Hvad med modstanden til Piezo'en? hvordan påvirker den lyden i din kasse?
Hilsen Thomas - der kun er lidt...misundelig 
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om jeg har fået et godt resultat, men jeg lover at den kan spille højt. Det er nok ikke den smødeste lyd i universet, men den har da lidt klang. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal kunne bedømme piezoerne for jeg har ikke det der trænede hifi øre endnu, Thomas. Forhåbentlig kommer det en dag. Dette er mit første projekt, men jeg synes det er lykkedes ret godt  Jeg er i hvert fald tilfreds - og lykkelig over at folk misunder mig x) hihi
|
Til top |
|
|
fjaes Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet dette solpanel til et bilbatteri. Er der nogen, der ved, om det virker? Kan man have tilsluttet solpanelet samtidig med forstærkeren (jeg går ud fra de skal tilsluttes samme poler). Jeg synes, det er meget billigt, men det kunne da være sweet at oplade batteriet på den måde!
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikk hvor godt det kommer til at virke til et bilbatteri. Det virker MEGET billigt. Normalt koster sådan noget fis jo 2500 kr. i Danmark. Man kan få det billigere i udlandet.
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå... jeg sad sgu også lige og lavede den her til dem der er i tvivl :)  Husk: Altid plus til plus og minus til minus. Denne tegning er lavet ud fra min egen forstærker. Sådan ser mit system altså ud. Hvis der af en eller anden grund mangler noget, så sig lige til. Alle steder hvor kabler tilsluttes skal der loddes så kablerne sidder fast - med undtagelse af forstærkeren. Skruerne holder kablerne fint nok. Hvis batteriet skal oplades på festivalen skal der ikke loddes mellem batteri og DC-kabel. Brug nogle klemmer eller krokodillenæb i stedet
|
Til top |
|
|
fjaes Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rubenn, nu stiller jeg et dumt spørgsmål. Hvad er de der 'huller' i de øverste to hjørner? Dem har jeg ikke set noget link til.
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe... det er ikke et dumt spørgsmål.. men jeg har postet svaret inde på DIY: Ghettoblaster: Efter Roskilde. ------------------------------------------------------------ ---------------------------- jahudisec:Det er basrefleksrør. De sørger for at luften som inde i
kassen bliver skubbet af bassen kan komme ud et sted. Det er dem som var
sjove at holde hånden over da man var mindre hvorved at bekræfte "OOORH
der er meget bas på den her", når det egentlig bare er luft der bliver
presset ud gennem et rør. Mine basreflekser er faktisk lidt store. De er
100 mm i diameter. De kan sagtens være mindre til det her projekt. Prøv
med 60-80 mm ------------------------------------------------------------ ----------------------------
|
Til top |
|
|
kasperh2010 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 04:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super fedt indlæg. Mange tak for det. Hvilken slags "resistor" er der brugt og hvor kan man købe dem?
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er brugt en 2W metalfilm resistor på 100 ohm i serie med hver piezo. Denne kan købes på elextra.dk. Og de skal loddes på ledningen
desuden.... Køb et par stykker med forskellig modstand og prøv hvad der dur bedst fra 50-150 ohm. De koster kun 5-10 kr stykket
|
Til top |
|
|
kasperh2010 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rubennn skrev:
Der er brugt en 2W metalfilm resistor på 100 ohm i serie med hver piezo. Denne kan købes på elextra.dk. Og de skal loddes på ledningen
desuden.... Køb et par stykker med forskellig modstand og prøv hvad der dur bedst fra 50-150 ohm. De koster kun 5-10 kr stykket |
|
|
Tak for det hurtige svar. Har lige et spørgsmål vedr. strøm til den lille tripath forstærker. Kan man bare føre strømmen direkte fra et 12v batteri igennem krokodillenæb på batteriet til dc stik i tripath'en? Eller hvordan har du gjort det?
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fundet et dc stik der passede til min forstærker (det er forskelligt fra forstærker til forstærker). Så har jeg loddet en ledning fra. En 12 v
netadapter på stikket. Og forbundet ledningen direkte til batteriet. Husk at polerne skal vende rigtigt. På dc stikket er det inderste plus og det
yderste minus.
|
Til top |
|
|
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
fjaes skrev:
Jeg har fundet dette solpanel til et bilbatteri. Er der nogen, der ved, om det virker? Kan man have tilsluttet solpanelet samtidig med forstærkeren (jeg går ud fra de skal tilsluttes samme poler).
Jeg synes, det er meget billigt, men det kunne da være sweet at oplade batteriet på den måde!
|
|
|
Panelet lader kun med 100mA, så der skal to ugers solskin til, for fylde en lille (15-18 Ah) blyakkumulator.
Men 5-10 stykker af dem, så begynder de at kunne holde trit med en TA2020 forstærker 
|
Til top |
|
|
fjaes Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe - ja okay, så kan jeg godt se, at det er ineffektivt :)
|
Til top |
|
|
kasperh2010 Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu selv gået i gang med at bygge et anlæg i samme stil som på ovenstående billeder. Men hvad angår batteri, så er jeg lidt i tvivl.
Skal man vælge et bilbatteri fra Harald Nyborg på 12v med 55 amp (http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6617&Grp =&n=60100) til 499,-
eller
et blybatteri fra Brinck på 12v med 12Ah (http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H106 06) til 395,-
|
Til top |
|
|
LhadSanoj Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser virkelig godt ud det der. Giver mig blod på tanden til at få samlet og lavet kasse når enhederne ankommer her... nu er der ikke længere lyst til at vente de tre dages tid der går!
kasperh2010: Det kommer jo an på hvad du vil bruge anlægget til, hvor du vil bruge det. Den eneste ting der gør det værd at bruge et 55ah batteri over et 12ah batteri, er prisen i forhold til hvor mange ekstra timer du vil kunne køre. Hvis du skal slæbe rundt på anlægget på festivallen og besøge andre steder uden en vogn er det jo næsten udelukket at smide et 20kg bilbatteri i det, du risikerer bare at smadre kassen samt ryggen på de folk der bærer det. Hvis du kan spille maks volumen i 40 timer på et 12aH batteri, kan du så spille omkring fire gange så længe cirka 150 timer på et 55ah bilbatteri... og spørgsmålet er jo om du så gider slæbe 15kg mere med for at kunne spille uafbrudt maks volume i seks døgn mod uafbrudt maks volume halvandet døgn.
Det øjeblik du spiller mindre end fuld volumen, ville det jo kunne holde betydeligt længere end de 40 timer... og det er i sig selv omkring 5-6 timer om dagen på fuld gas gennem hele festivallen.
|
Til top |
|
|
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er er vejret nogenlunde (Ikke nødvendigvis fuldt solskin), kan det lille solpanel @fjears linkede til, forlænge batteriets driftstid med en lille time pr. døgn
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk har saturnus fra diyaudio.com og roskildeforumet sagt at en TA2020 baseret amplifier ikke bruger mere end 0.3 A ved maks styrke. Det betyder at hvis man har 3 af disse solcellepaneler vil det jo teoretisk kunne køre bare på dem. Jeg ved ikke om det ville virke, men siden den bruger så lidt strøm kan det jo godt være man kan få noget ud af det med et enkelt panel og så forlænge levetiden en del. Kan endda være man kun behøver 1 batteri med til roskilde på omkring 7-12 Ah. Og så koster det sølle 250 kr. Men jeg tør ikke kaste mig ud i det nu :)
|
Til top |
|
|