Forfatter |
|
Christian Otte Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
LhadSanoj skrev:
Det ser virkelig godt ud det der. Giver mig blod på tanden til at få samlet og lavet kasse når
enhederne ankommer her... nu er der ikke længere lyst til at vente de tre dages tid der går!
kasperh2010:Det kommer jo an på hvad du vil bruge anlægget til, hvor du vil bruge det. Den eneste ting der gør det værd
at bruge et 55ah batteri over et 12ah batteri, er prisen i forhold til hvor mange ekstra timer du vil kunne køre. Hvis du skal
slæbe rundt på anlægget på festivallen og besøge andre steder uden en vogn er det jo næsten udelukket at smide et 20kg
bilbatteri i det, du risikerer bare at smadre kassen samt ryggen på de folk der bærer det.Hvis du kan spille maks volumen i
40 timer på et 12aH batteri, kan du så spille omkring fire gange så længe cirka 150 timer på et 55ah bilbatteri... og
spørgsmålet er jo om du så gider slæbe 15kg mere med for at kunne spille uafbrudt maks volume i seks døgn mod uafbrudt
maks volume halvandet døgn.
Det øjeblik du spiller mindre end fuld volumen, ville det jo kunne holde betydeligt længere end de 40 timer... og det er i
sig selv omkring 5-6 timer om dagen på fuld gas gennem hele festivallen. |
|
|
Har du lyst til at skrive en indkøbsliste til alt dette? Og hvor meget har det kostet?
Hvis min lejr ikke får bygget et anlæg i tide, så har vi også investeret i det her: http://www.ionaudio.com/blockrocker - vil
det være muligt at tilkoble et bilbatteri + solceller til det, så vi undgår at skulle oplade i tide og utide (eller i hvert fald ikke så
ofte)?
|
Til top |
|
|
Ole N 84 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Dazz89 Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Respekt! Det er da blevet vellykket.  Hvis man nu gerne ville hører hvor dejligt dit nye anlæg spiller, hvor finder man dig så på Roskilde?
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rubennn skrev:
......... Og så koster det sølle 250 kr. Men jeg tør ikke kaste mig ud i det nu :) |
|
|
Århh - kom nu - tøsedreng   
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er virkeligt inspirerende at følge din tråd  Er det muligt at komme forbi og høre den, når nu man alligevel er på festivalen? Jeg tager min bedste spice girls cd med og en flaske Asti
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rubennn skrev:
Jeg ved ikke om jeg har fået et godt resultat, men jeg lover at den kan spille højt. Det er nok ikke den smødeste lyd i universet, men den har da lidt klang. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal kunne bedømme piezoerne for jeg har ikke det der trænede hifi øre endnu, Thomas. Forhåbentlig kommer det en dag. Dette er mit første projekt, men jeg synes det er lykkedes ret godt 
Jeg er i hvert fald tilfreds - og lykkelig over at folk misunder mig x) hihi
|
|
|
Skulle du blive lidt træt at lyden af et piezohorn, så er her lidt inspiration:
Bånd diskanter, men med horn!:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7898 koster voldsomme 3kkr, men lyder ret godt og har en følsomhed på 102dB 
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6951 koster 263kr og burde lyde godt, har "kun" en følsomhed på ca 95dB, men det burde også være fint 
|
Til top |
|
|
jacoblarsen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er blevet meget fascineret af dit projekt og overvejer at starte ud med mit eget.
Først ville jeg købe den "færdige" basboks fra Thansen og sætte batteri og forstærker til.
Men nu er jeg blevet helt opsat på at lave det helt fra bunden - Jeg er fuldstændig ny i Hifi-verdenen, så håber på noget god respons i løbet af min proces.
Jeg vil gerne starte ud med at spørge hvad du bruger til at lade dit batteri op med? Jeg kan ikke lige se mig ud af det.
Mvh jacob
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Almindelig 12V oplader fra T-hansen.dk
Jeg har købt en til 198,- inden festivalen så jeg havde den efter. På festivalen blev der slet ikke brug for at lade batteriet op fordi det holdt i 3½ dag på rimelig fuld knald hele tiden. Og jeg havde selvfølgelig 2 batterier med. Festivalen bruger også deres egne opladere, så den skal man ikke medbringe.
EDIT: Forresten vil jeg takke alle for en great Roskilde. Det er den fedeste Roskilde til dato og den fedeste musik til dato - for mig i hvert fald. Og jeg er satme tilfreds med præstationen af mit anlæg. Endda så meget at jeg overvejer at bygge noget der er MEGET lettere næste år og fylder mindre. Måske med nogle 5-6½" basser og mindre batteri, træplader, diskanter og basrefleksrør.
Hygge alle sammen!
Btw... Så så jeg masser der havde lavet en kopi af den famøse Boominator som Saturnus fra diyaudio.com har æren af at have fundet på. Tak til ham også. Han har været en god hjælp under hele forløbet.
|
Til top |
|
|
jacoblarsen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 21 Juli 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger lige dit topic, da det omhandler meget af det samme som mine spørgsmål. Here we go.. Hvad skal jeg kigge bestemt efter ved køb af
højtalere? Er det deres frekvensbredden eller er det antal watt? Og er basreflexrør nødvendige for at opnå optimal lyd? Lidt hurtige spørgsmål fra
en nybegynder :-)
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal som tidligere nævnt kigge efter følsomhed, frekvensrespons (om lyden er i nogenlunde samme lydstyrke fra lav
frekvens til høj frekvens) og så skal du beslutte om du vil bruge 4 eller 8 ohms impendans enheder.
Følsomheden (også kaldet SPL) er lydstyrken målt i dB per 1 tilført Watt. Dvs. at enheder på 95 dB/W kan spille 5 dB højere
på
maks volume end 90 dB/W enheder kan.
Frekvens responsen skal være linear. Du skal helst have den samme lydstyrke om du spiller bas eller mellemtone eller
højtone.
Enheder med en impedans på 4 ohm trækker dobbelt så meget strøm som enheder på 8 ohm.
EDIT: Det med Watt er lidt underligt synes jeg. Det er tit det folk går og snakker om; "Nå men, hvor mange Watt er de på?".
Og det betyder faktisk ikke ret meget. Det eneste du skal være opmærksom på er at dine enheder kan klare mosten når du
sætter strøm til. Hvis du har en forstærker der forstærker med 100 W og dine enheder kan klare 35 W er det måske ikke så
godt :P Men dette skulle ikke være noget problem med en tripath forstærker da den kun forstærker med sølle 25 W ca. Ikke
at tage fejl: De kan spille monster højt stadig. Det kommer nemlig an på følsomheden i de højttalere du vælger.
|
Til top |
|
|
Grell Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 23 August 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville høre om nogle kunne hjælpe mig med, hvordan man skal placere sine bas refleks rør ? (: Skal hele røret være inde i
selve bas kabinettet, mest af alt fordi jeg ikke ved om det kan være i kabinettet. Skal det placeres specielt, hvor meget luft
skal der være mellem enden af røret og bagpladen i boksen ?
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 23 August 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha... jeg ved ikke så meget om basrefleks til at kunne svare dig på alle de spørgsmål. Jeg ved at der er en
optimal løsning. Jeg ville nok foretrække at røret blev skubbet i bund og det så kunne være der. Jeg ville nok også
foretrække at der var mere en 2 cm mellem bagpladen og rørets indre munding. Luften skal jo kunne bevæge sig.
Men ærlig talt. Jeg ved det ikke.
Jeg tror også der er en optimal løsning til hvor i kabinettet røret skal placeres, men jeg tror ikke at det betyder det
store i forhold til det du prøver at lave. Hvis det var super hi-fi til et bestemt størrelse rum ville det måske betyde
mere. Men du kan placere den hvor du vil tror jeg.
Men hvis røret ikke kan være der i kabinettet kan du jo prøve at save lidt at det. Du må ikke hænge mig op på det.
For jeg er ikke ekspert :). Jeg ved bare at jeg kom til at vælge mine rør alt for store i diameter, men gennemførte
alligevel projektet og fik et udemærket resultat. Men de må hverken være for store eller for små. Hvis de er for små
brummer de, har jeg hørt. Hvis de er for store kommer du til at mangle noget power i form af bas. Mine var 100 mm
i diameter - altså meget meget store synes jeg.
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 24 August 2010 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grell skrev:
Ville høre om nogle kunne hjælpe mig med, hvordan man skal placere sine bas refleks rør ? (: |
|
|
Jeg skal da prøve 
Grell skrev:
Skal hele røret være inde i selve bas kabinettet, |
|
|
Nej - en refleksafstemning er "kun" afhængig af volumen af kassen og volumen af porten (mere korrekt: Det er forholdet mellem portens diameter og længde der giver centerfrekvens og Q for porten - læs mere her: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2089&zoneid=2) - det betyder også at hvis porten placeres inde i kassen, så "stjæler" den volumen fra kassen - det er ikke så vigtigt i praksis, da volumen af porten sjældent er så stor, men hvis man kan få det med fra starten er det da bedre.
Grell skrev:
Skal det placeres specielt, |
|
|
Nej, men det kan godt placeres "forkert" - brug lidt sund fornuft, og undgå at luften gennem porten bliver bremset eller blokeret.
Grell skrev:
hvor meget luft skal der være mellem enden af røret og bagpladen i boksen ? |
|
|
Det rigtige svar er NOK  - husk at du sagtens kan bukke/bøje et refleksrør, så det passer bedre inde i kassen.
|
Til top |
|
|
Grell Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Perfekt, tusind tak for hjælpen ! (:
Har et andet ret stort problem.. Er i gang med at lave min boks til min udendørs højtaler, hvori der er et blybatteri ! Jeg ville
meget gerne have et stik i kassen, så jeg kan lade batteriet op uden at tage det ud. Hvordan lader dette sig gøre, tænker at jeg
skal have et delefilter af en art, så strømmen når jeg lader ikke går ind i forstærkeren og skader den ?
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhm... er ikke helt sikker på at jeg forstår denne sætning: "tænker at jeg
skal have et delefilter af en art, så strømmen når jeg lader ikke går ind i forstærkeren og skader den ?"
Men hvis jeg forstår det første rigtigt vil du gerne have at batteriet forbliver i kassen under opladning. Et potentielt
problem: Du skal bruge et kabel fra batteri til forstærker som skal sidde på polerne på batteriet. Jeg ved ikke om
det kan lade sig gøre at lade kablet blive på batteriet og så sætte en oplader til ovenpå og stadig undgå skader på
forstærkeren.
Jeg har selv lavet det sådan at batteriet sænkes ned i et aflukket rum i midten af min kasse. Så er forstærkeren
lige oven over og det er mere eller mindre overskueligt med ledninger fra batteri og til den. Jeg synes ikke det er
en ulempe at skulle have batteriet op af kassen for at oplade det. Jeg har alligevel 2 batterier som jeg skifter
imellem - hvis det ene skulle løbe tør for strøm og der af den grund så ikke kan høre musik. Jeg kan lige forestille
det for mig - katastrofe :P
Men anyways. Jeg ved jo ikke meget om elektronik og hifi. Det eneste jeg ved er, at den måde jeg har gjort det på
er en holdbar løsning. :)
Håber det var til lidt inspiration. Gætter på det nok ikke var til så meget hjælp :P
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grell skrev:
Perfekt, tusind tak for hjælpen ! (:
Har et andet ret stort problem.. Er i gang med at lave min boks til min udendørs højtaler, hvori der er et blybatteri ! Jeg ville meget gerne have et stik i kassen, så jeg kan lade batteriet op uden at tage det ud. Hvordan lader dette sig gøre, tænker at jeg skal have et delefilter af en art, så strømmen når jeg lader ikke går ind i forstærkeren og skader den ?
|
|
|
Først: Jeg kender IKKE din forstærker, så det kan godt være at den er sart (men jeg tvivler)
Lidt info: Når et batteri bliver ladet, så sker det med en ladespænding (og strøm). Denne spænding er sjældent væsentligt højere end batteriets spænding. Det er derfor tvivlsomt om forstærkeren tager skade af at sidde på under ladning (tænk bare på en bil og autostereo - her lades batteriet hele tiden under kørsel)
Hvis du alligevel gerne vil være sikker, så er det nemmeste at montere en (kraftig) afbryder på ledningen til forstærkeren - så kan du afbryde når du lader, sådanne afbrydere er meget brugt til f.eks både.
God vind med boksen.
Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
Grell Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sku også ret smart egentlig Rubenn, overvejer at gøre brug af samme metode som dig!
Det kan jeg godt se logikken i Meier, vil det sige at jeg simpelthen bare kan lodde begge ledninger på batteriet ? Det var jo ret
så simpelt så, tak for hjælpen (:
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige... Hvis du endelig gør brug af samme metode som mig, kan du (i stedet for at lodde ledningerne fast)
vikle kobberet fra ledningerne rundt om polerne og sætte et lille krokodillenæb ovenpå så den sidder fast. Det havde
jeg god erfaring med :)
|
Til top |
|
|
Grell Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt sikkert, ellers køber jeg sådan nogle "fødder" til batteriets poler (: Gået i gang med et nyt projekt ? Bare nysgerrig fordi
jeg læste, at du ville lave et mindre på et tidspunkt !
|
Til top |
|
|
Kaj N Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 13 Maj 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rubennn skrev:
Almindelig 12V oplader fra T-hansen.dk
Jeg har købt en til 198,- inden festivalen så jeg havde den efter. |
|
|
Kan en hvilken som helst oplader bruges? Jeg købte en til en bil, der havde problemer med at starte engang.
Når jeg kigger på diverse hjemmesider, skriver de, at de er egnede til forkellig antal amperetimer. Er det bare opladningstiden, det påvirker, eller kan man skade batteriet ved brug af en forkert oplader?
|
Til top |
|
|