Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 12:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kan 12" basenhed trækkes på 12V? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen..

Jeg står i den situation at de PA-højttalere på 6,5" som jeg havde udsøgt mig ikke er på lager inden jeg skal bruge dem. Der er intet perfekt alternativ - endnu.

De skal bruges til festival anlæg og jeg har ladet mig fortælle at de derfor skal have høj følsomhed - helst over 90 dB/W. De skal være på 4 ohm - 8 ohm giver ikke så godt et output som 4 effektmæssigt (Jeg har en Tripath TA2020 forstærker).

Jeg har snakket med Monacor.dk og der var en sælger som lød som om han vidste hvad han snakkede om. Det er dog ikke altid det er sådan? Han sagde at der ikke ville komme noget lyd ud af en 6,5". Jeg ville jo gerne have noget bas ikke? Han anbefalede en 12" PA basenhed.

Men så er mit spørgsmål - for jeg har nemlig set det på en anden tråd - kan højttalere så store med en 12V strømforsyning levere varen i form af god/nogenlunde bas.

Det skal spille udendørs, men jeg har også overvejet at købe nogle billige HiFi 6,5" højttalere der understøtter mine krav.

Hvad siger i?
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

En højttaler har ingen strømforsyning. Skal du spille højt udendørs kan 6,5 " bestemt ikke levere power nok.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Ruben, du er osse faldet i fælden. Store højttalere er ikke effekthungrende, tværtom: De er lettere at trække for en lille forstærker.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Okay det vidste jeg godt nok ikke jazzman, men det er mere om bassen kan trækkes med nogenlunde god lyd på et 12v batteri? Det jeg har hørt
på dette forum et sted er at en sådan stor bas kræver en større spænding end 12v end for at kunne fungere på et nogenlunde niveau. Det er svært
for mig som newbie at vide hvad der er rigtigt når der bliver sagt modstridende ting jo

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Han har faktisk ret i at en 12" PA bas kan bruges -   men med en tripath2020 er der jo ikke meget at fodre tingene med   (jeg mindes ikke at have set 6½" PA basenheder)

Prøv evt at ringer til www.hoejttalerbutikken.dk og høre om de har noget guf på lager

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Okay det vidste jeg godt nok ikke jazzman, men det er mere om bassen kan trækkes med nogenlunde god lyd på et 12v batteri? Det jeg har hørt
på dette forum et sted er at en sådan stor bas kræver en større spænding end 12v end for at kunne fungere på et nogenlunde niveau. Det er svært
for mig som newbie at vide hvad der er rigtigt når der bliver sagt modstridende ting jo

Hvis nogen har sagt sådan - er de fulde af vrøvl ....    Har du aldrig hørt en bil køre forbi med nedrullede ruder og umba umba i hele gågaden ?  De kører på 12volt :)

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo evt bruge 2stk TA2020 moduler, en til diskant og en til bas området, hvis du kører på 12v batteri, skal der være nogle Amp på, så holder det længere.

Jeg bruger selv TA2020 lige pt, de trækker en 2vejs i stuen med 7'' bas og 1'' diskant og ca, 87db følsomhed, jeg har 2stk strømforsyning på, de er begge på 10Amp og det er et kæmpe løft i forhold til standard på 3Amp, der er masser af kontrol, og de spiller højt nok. Så jeg vil tro at det kan lykkedes for dig også, især med nogle mere effektive højttalere også. Ved godt de skal spille udendørs og udfordringen er en del større end i stuen.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2010 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Migo skrev:

Du kunne jo evt bruge 2stk TA2020 moduler, en til diskant og en til bas området, hvis du kører på 12v batteri, skal der være nogle Amp på, så holder det længere.

Jeg bruger selv TA2020 lige pt, de trækker en 2vejs i stuen med 7'' bas og 1'' diskant og ca, 87db følsomhed, jeg har 2stk strømforsyning på, de er begge på 10Amp og det er et kæmpe løft i forhold til standard på 3Amp, der er masser af kontrol, og de spiller højt nok. Så jeg vil tro at det kan lykkedes for dig også, især med nogle mere effektive højttalere også. Ved godt de skal spille udendørs og udfordringen er en del større end i stuen.

Ja det kunne jeg forestille mig. Men så vidt jeg ved har TA2020 forstærkeren et maksimum der hedder 5,5 A - mere kan den ikke så godt lide og jeg vil jo heller ikke brænde noget af.

Monacor-gutten forklarede mig også at der ikke blev hevet mere energi ud af batteriet når bassen var så stor, fordi det er det samme signal der bliver sendt igennem. Det ved jeg nu ikke om jeg skal tro på, for jeg mener at have hørt basser bare kræver mere energi.

Jeg kan ikke være sikker på at der kommer en forstærker mere hjem fra Hong Kong hvis jeg bestiller den nu. Så den mulighed er mere eller mindre udelukket. Plus at jeg snart skal i gang med at bestille noget. Det er snart Roskilde :)

EDIT: Har lige ringet igen til ham og fortalt mine forstærker specs osv. Han siger det ville være bedst at køre 8 ohm basser i stedet for 4 fordi en sådan lille forstærker har bedre af det. 4 ohm vil belaste den for meget. Har i nogle erfaringer med det?

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:

Men så vidt jeg ved har TA2020 forstærkeren et maksimum der hedder 5,5 A - mere kan den ikke så godt lide og jeg vil jo heller ikke brænde noget af.

Øhh, jeg tror nu kun det er volt'en du skal passe på, et bilbatteri på 12v og 60 amp skulle vist ikke brænde noget af...

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Det er nu fuldkommen rigtigt, at det er præcist de samme signal der sendes gennem højttalerene uanset deres størrelse.
Det der er alt afgørende, er hvor effektive højttalerenhenden er, altså hvor meget lyd den afgiver ved en given effekt - det er det der kaldes højttalerens følsomhed. Følsomheden angives, som det lydtryk (angivet i db), som højttaleren leverer, når den bliver tilført 1W fra forstærkeren.

Så jo højere db tal i følsomhed, jo højere spiller højttaleren.

Ved en driftsspænding på 12 volt, kan du maximalt afsætte 12 volt i højttaleren, og ved en 4 ohms højttaler giver det maximalt 36 watt. 36 watt ved 12 volt kræver en strøm på 3 Ampere, da forstærkeren jo har et vist tab og egetforbrug, så skal du regne med nok det dobbelte forbrug ved max. udstyring, så når Migo omtaler en strømforsyning på 10 A, er det slet ikke så dumt endda.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Tak for det uddybende svar, Erlingt...

Den højttaler jeg har kig på har 93 dB/W. Den kan fås som 4 eller 8 ohm.

Skal jeg så holde mig til de 4 ohm eller belaster det min forstærker for meget? Det giver det største output...

Fyren fra Monacor anbefaler jeg tager de 8 ohm, selvom outputtet bliver mindre af det pga min forstærker er så lille..

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2010 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet sådan en sag lige nu her.. 10'' højttaler SPA-25PA

Der står jo at den på DC får 5.7 ohms modstand. Det bliver jo sådan lidt en mellemting? Men det fede er at den har hele 97 dB/W følsomhed. Vil det fungere tror i?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Ja, den vil sikkert fungerer udmærket. Det er en 8 Ohms højttaler (er specificeret som dens impedans Z), og det er det, der er det afgørende, det er den belastning, som forstærkeren ser.

Så det vil betyde, at du max kan smide 18W ud i højttaleren ved 12 V drift. Hvilket med et følsomhed, giver et max lydtryk på ca 110 db.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Det er sgu da meget pænt :) men det betyder ikke noget at der står 5,7 om ved DC? Så man kan få større output?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Stor eller lille forstærker er ikke det afgørende...det er om den er egnet til at spille i 4ohm og det er den iflg. specs... Den bør bruges i 4ohm hvor den kan præstere 10W ved en lav forvrængning...undskyld, men nu skyder jeg de 36W i sænk...12V effektiv giver ganske vist 36W..MEN sådan spiller det desværre ikke. 12V er spids til spids og kan ikke bruges til effekt udregning...skal først omregnes til RMS. 12V / 2.8 = 4,28V. Da forstærkeren er sammenlignelig med en brokobling ganges dette med 2 X 4,28 = 8,56 opløftes i 2. = 73,3 / 4ohm = 18W med nogen forvrængning.

Se om ikke dette passer iht. data her; http://www.e-ele.net/DataSheet/TA2020.pdf

Når vi hører det høje lydtryk fra biler kommer det fra forstærkere som anvender inverter PSU og dermed opnår driftspændinger på op til 100V...det giver POWER.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Det betyder bare at modstanden i svingspolen måler 5,7 ohm ved jævnspænding. Ved vekselspænding stiger modstanden i en spole med stigende frekvens, så enheden er nomineret til at være 8 ohm, sådan ca. i dens arbejdsområde. Ved meget høje frekvenser vil modstanden sandsynligvis værehøjere.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Din enhed har en impedans, der meget høj i basområdet omkring resonansfrekvensen. Tjek i øvrigt følsomheden i basområdet 30-80 Hz, det er det interessante område hvis du have bas. Følsomheden på de 98 dB/W gælder jo ikke dette område.

Edit: Som andre har skrevet før mig er kriterierne: 4 Ohm på grund af den lave spænding. Effekten i 4 og 8 ohm er opgivet på din forstærker. Kig på dem. Din effektivitet er ligeledes opgivet, så glemt alle de tal folk sjusser sig frem til. Den er så vidt jeg husker ikke under 80 % i 4 ohm. Når jeg siger at følsomheden er lav i basområdet, så er den stadig højere end gennemsnittet i prisklassen, så vidt jeg kan se. Alt i alt et udmærket bud på en festivalenhed.

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Det er alt sammen meget god hjælp, men det er nu for mig svært at afgøre, trods den viden i pumper mig med, hvilken enhed jeg skal vælge.

Især dit svar, Siankovic gjorde mig lige lidt mere opmærksom på alle de tal jeg skal holde øje med.

Her er de tal der gælder for min forstærker.

�� 0.03% THD+N @ 10W 4Ω
�� 0.1% THD+N @12W 4Ω
�� 0.18% IHF-IM @ 1W 4Ω
�� High Power
�� 25W @ 4Ω, 10% THD+N, VDD=14.6V
�� 22W @ 4Ω, 10% THD+N, VDD=13.5V
�� 13W @ 8Ω, 10% THD+N, VDD=13.5V
�� High Efficiency
�� 88% @ 12W 8Ω
�� 81% @ 20W 4Ω

Det vil vel sige at jeg får en effekt der hedder 12 W på 8 ohm og så med noget forvrængning oveni. 4 ohm kan køre helt op til 20 W. Det kan være at eksperten fra Monacor ikke lige kender til denne slags forstærker og hvad den helt præcist er bygget til.

Det vil jo så sige at SPA-25PA med 8 ohm kan præstere mindre end de tidligere nævnte 110 dB ved max styrke. De har jo en relativ høj generel følsomhed (97) i forhold til de andre SP-304PA (93). Til gengæld kører disse på 4 ohm og er 12" i forhold til 10". Der er ingenting der er lige hvad jeg skal bruge her. Jeg ved ikke hvor forskellen ligger mellem 4ohm/93 dB/W og 8ohm/97 dB/W.

Her er de 2 frekvensresponser

1. SPA-25PA frekvensrespons (8 ohm 97 dB/W)

2. SP-304PA frekvensrespons (4 ohm 93 dB/W)

Kan i stadig hjælpe? Hvis nu i selv skulle vælge? Ville i finde et andet alternativ fra anden forhandler?

EDIT: Det må vel være sådan at nr. 1 (8 ohms enhed) giver en bedre batterilevetid pga dens lavere forbrug i W og højere følsomhed? Den er jo også 2" mindre end den anden. Men 12W forstærkning ved 8 ohm er bare ikke ret meget.

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg læste lige lidt om Series Parallel Speaker Impedance

Er det mon muligt at køre et monosignal på min Tripath-forstærker med 2x8ohms enheder i parallel med hinanden for på den måde at få 4 ohm?

Mine diskanter kan jo så køre på stereo. Eller hvad?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes