| Forfatter |
|
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolkin...
Beklager jeg ikke har svaret, men serverproblemerne har holdt mig helt udenfor.. ...har ikke kunne logge ud, samtidigt med at jeg kun kunne skrive PB !?!?
Fik set efter i øverste bunke: kun to Philips E180CC. Hvis jeg har nogle "88"-rør, skal jeg grave og jeg må bede om lidt tålmodighed.. ...
Hvor sidder der op-amps? Kunne godt være som spændingsforstærkende trin før bufferrøret... Hvilke typer er der tale om?
|
| Til top |
|
| |
Kenneth K. Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubeman skrev:
| Hvis det er Tjoeb hvor røret sidder som buffer, vil effekten ved rørskift være så minimal, at det ikke kan svare sig medmindre at røret er slidt. |
|
|
Det er jeg ikke enig i. Jeg har selv en Njoe Tjoeb i reference udgaven og mit rørskifte var bestems hørtbart til det bedre. Standard sad der nogle Philips JAN 6922 i den, de havde måske kørt et par hundrede timer. Da jeg satte nogle Amperex Buggle Boy ECC88 i den, forsvandt der noget hårdhed i toppen, mere opløsningen i bunden og generalt en finere og varmere lyd. Den blev meget lettere at lytte til. Noget mere end minimalt vil jeg nok sige
Mvh,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Tubeman Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth K. skrev:
| [QUOTE=Tubeman]Hvis det er Tjoeb hvor røret sidder som buffer, vil effekten ved rørskift være så minimal, at det ikke kan svare sig medmindre at røret er slidt. |
|
|
Det er jeg ikke enig i. Jeg har selv en Njoe Tjoeb i reference udgaven og mit rørskifte var bestems hørtbart til det bedre. Standard sad der nogle Philips JAN 6922 i den, de havde måske kørt et par hundrede timer. Da jeg satte nogle Amperex Buggle Boy ECC88 i den, forsvandt der noget hårdhed i toppen, mere opløsningen i bunden og generalt en finere og varmere lyd. Den blev meget lettere at lytte til. Noget mere end minimalt vil jeg nok sige
Tja, det vil der nok altid være delte meninger om, men hvis du har oplevet det sådan, vil andre sikkert også. Måske gør placebo effekten sig også lidt gældende? Der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem, men at begynde at smide 1000 kr i et rørskift i en tjoeb, vil imho være spild. Jeg skal nævne, som jeg gjorde i den anden tråd, at jeg ikke husker helt præcist om det er en tjoeb eller heart jeg lavede tjek op på, der er åbenbart mange der laver rørtrin til marantz.
Tubeman
|
| Til top |
|
| |
Kenneth K. Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror bestemt ikke at det er placebo. Den påtrængende diskant forsvandt. Jeg gav 600,- for mine Amperex og om det var det værd er jo svært at sige. Dvs. Njoe Tjoeb'er og Heart spillen er fra samme firma, det hollandske Ah! (sikke et navn...  )
vh,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm - der er vist delte meninger om det rør-skift!
Tror jeg, i første omgang, prøver at købe nogle Ruby-Tubes hos Pyndt, og 'ser' om jeg kan høre forskel.
Kenneth K.: Købte du dine Amperex på auktion eller fra en forhandler? Det lyder IMHO billigt!
AH! og Head er ikke samme firma, og der er selvfølgelig også delte meninger om, hvilken af de to, der får det bedste resultat ud af at lege med Marantz'en!
Kibri/Schelde: Jeg er en meget tålmodig mand, og er jo bare taknemmelig over, at du overhovedet vil hjælpe - take your time!!
Vedr. op-amps: Tjoeb'en er bestykket med to stk. Burr Brown OPA604 fra 'fødslen'. Firmaet foreslår selv at udskifte med f.eks. Analog Devices AD825 el. Burr Brown OPA627 - en test af de forsk. opgraderingsmuligheder incl. op-amps, rør, fødder o.s.v. kan læses her
__________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Kenneth K. Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Kenneth K.: Købte du dine Amperex på auktion eller fra en forhandler? Det lyder IMHO billigt!
|
|
|
Jeg købte dem af en privat.
Citér:
AH! og Head er ikke samme firma, og der er selvfølgelig også delte meninger om, hvilken af de to, der får det bedste resultat ud af at lege med Marantz'en!
|
|
|
Ok, underskylder det mente jeg bestemt at det var.
Mvh,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Kenneth K.: Sad lige og læste dit indlæg, om ændringerne på din Tjoeb (Troede at reference udgaven leveres med Siemens E288CC rør!?) efter dit rørskifte. Du skriver at lyden blev 'finere og varmere' - vil det sige at du fik en bedre detaljering i lyden? Synes nemlig det er noget jeg godt kunne bruge lidt mere af! Vil du prøve at beskrive det lidt nærmere - på forhånd tak!  Har du iøvrigt eksperimenteret med forsk. op-amps?
....Og er der iøvrigt nogen der har kommentarer til op-amps, som står beskrevet i et tidligere indlæg? Alt modtages med kyshånd
|
| Til top |
|
| |
Kenneth K. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Kenneth K.: Sad lige og læste dit indlæg, om ændringerne på din Tjoeb (Troede at reference udgaven leveres med Siemens E288CC rør!?) efter dit rørskifte. Du skriver at lyden blev 'finere og varmere' - vil det sige at du fik en bedre detaljering i lyden? Synes nemlig det er noget jeg godt kunne bruge lidt mere af! Vil du prøve at beskrive det lidt nærmere - på forhånd tak! Har du iøvrigt eksperimenteret med forsk. op-amps? |
|
|
Ja, det trode jeg også men det passer åbenbart ikke. Den er fra producenten solgt som reference-modellen så jeg har kun hørt den som en sådan og har derfor ikke prøvet forskelige op-ams.
Da jeg fik Amperex rørene i blev lyden varmere og lettere at lytte til. Bassen blev lidt mere nuanceret, men ellers blev lyden ikke mere detaljeret som sådan. Jeg tror hvis du skal have flere detaljer skal du nok prøve andre op-amps eller måske upsampleren.
Mvh,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2004 kl. 03:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmmm - lyder mærkeligt med den reference model - og så til den pris!!
Tror jeg starter en selvstændig tråd om Tjoeb'en (Hvor du meget gerne må gentage hvad du har saget - hvis du har lyst!), så flere kan komme med deres besyv.
Den vil blive postet under 'Digitalt'!
Tak for alle inputs!!!!!!!!!!!!!!!
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolkin...
Kunne ikke finde din "Tjoeb-tråd", så jeg vender tilbage her:
Havde alle rør fremme igår - ingen ECC88. Desværre..!
Skal kigge på "fjernlageret" ved næste besøg - hæng på... .
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kibri.
Fik aldrig lavet den tråd.....hanging... __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er tråden lavet under 'digitalt' - navnet skulle give sig selv __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg må blande mig PQ Premium quaility SQ Special quaility er stort set det samme. Jeg bruger Siemens E188CC også kaldet 7308 i min forstærker, det er det bedste rør jeg har prøvet til dato. E88CC eller CCa som er et udemærket rør kan købet hos tubestore også som Siemens rør. Forskellen på de to rør er E188CC er udmålt og selekteret med meget små tolerancer. Både hvad angår de to trioder, mikrofoni og alt andet der kan måles således at to tilfældige rør faktisk måler ens når de altså er nye. Jeg ville købe helt nye rør, de behøver ikke være så dyre hvis man kigger sig omkring. NIB new in box NOS new og stock.
Max
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at et E288CC har en højere glødestrøm, det er ikke alle forstærkere der kan klare det.
|
| Til top |
|
| |
Tubeman Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
| Husk at et E288CC har en højere glødestrøm, det er ikke alle forstærkere der kan klare det. |
|
|
Ja, blandt andet, det er ikke den eneste forskel. inputkapacitansen er også højere, og det kan have betydninger i riaa sammenhæng, ligesom forstærkningen er lidt lavere på E288CC (Mu=25), transkonduktansen er højere(Gm 18mA/V) mod 11.5mA/V for en 6922/7308, og Rp er noget lavere. Så selv om de har samme pin out, vil jeg ikke anbefale at bruge en E288CC i en kreds der er designet til ECC88 typer, selv om det vil virke, er det absolut ikke optimalt.
Tubeman
|
| Til top |
|
| |