Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 17:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny Rega-spille (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 20 September 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

gnæk  det var et meget kvalificeret bud

ej jeg er født på bispebjerg og vokset op i colbjørnsen/istedgade dengang asfalten var blank af fastkørte ølkapsler

måtte dog emigrere med det mødrene ophav til fastlandet,hvor jeg tog den uddannelse som senere skulle føre mig til fyn for at bygge moduler til en platform
fandt naturligvis sammen med musikglade fynboer - og ligeså naturligt sammen med moderen til mit andet kuld unger

for lige at strejfe topic

rega 3 følger en gennemprøvet opskrift (KISS) som man kan synes om eller ej -
jeg har fulgt samme opskrift og er da fuldt tilfreds med resultatet,som står mål med grammofoner lavet af samme materialer - blot bygget som kopier af SME 20/30

som jeg ser det bliver grammofonen bedre og bedre med tiltagende masse
dermed ikke sagt det fx er nok at skifte plinten på en rega til en 50kgs ...
men jeg har hørt en rega modificeret med tungere tallerken OG plint - med solid bas og ro på

Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 20 September 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

ginger.

Er den kæmpe store pladetallerken død når du banker på den, f.eks med skaftet på en skruetrækker eller ringer den. Hvis den gør, kan du dæmpe den indvendig med accryl fugemasse, så bliver den ihvertilfælde død.

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 20 September 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

jeg har en tilsvarende tallerken i mindre udgave (omkring 12kg) som er helt uden klingeri - begge tallerkener har fået pålimet en record interface mat,som kan fjerne tendenser til klingen på selv "små" micro seiki eller thorens tallerkener - iøvrigt min favorit måtte som steen thorhauge sælger kopier af nu om dage,hvor originalen ikke længere fremstilles (mener den er lavet af meta-acetylacrylat
..eller noèt i den stil
samme måtte gør sig aldeles fremragende på glastallerkener som fx rega`s!
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 21 September 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Ginger

Tallerkenen på en Thorens pladespiller, er jo støbt i en zink aluminium legering. Når jeg står med den i hånden og slår til den med en lille jern pind, så siger den ikke noget. Den afgiver blot en stump lyd, men klinger ikke. Jeg har dog pålimet en vakuum sug plademåtte fra Polypush på min Thorens TD321



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 21 September 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

hånden dæmper ligesom en blød gummimåtte ville gøre
prøv at lade tallerkenen hænge i fx en skruetrækker og slå på den med din "jernpind ..

jeg har haft 3 forskellige thorens - td 160 - 321 - og 126 mrk III
alle klingede lystigt - men var dæmpet til det helt uhørlige blot ved at lægge medfølgende måtte på

før jeg fandt frem til music interface mat,brugte jeg også polypushen som lyder virkelig godt
en fantastisk vellydende "måtte" (eller rettere interface!) er nottingham`s top kit  - men fanme om jeg vil betale over 3000dkr for den

en billig mod til regaen er at bruge to glastallerkener med filt imellem,ala det gamle franske le tallec - desværre kræver det også en anden armbase,hvilket jo nok tager pippet fra de fleste
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 21 September 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Ginger

Det var netop med en krog, jeg holdt den med inden jeg daskede til den. Og den siger ikke noget, andet end klink. Der er ingen lystig ringen overhovedet. Selv mellemtallerkenen siger heller ikke noget. Men selvom den nu gjorde, så vil enhver gummi nummi måtte dæmpe den helt.

Jeg gav 700kr for min Poly Push i sin tid.

 



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 21 September 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

et godt mod til thorens 3xx serien er at pille badekarret (bundkarret!) af,og stille den faste del af chassis på spikes
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 21 September 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har også Record Interface Mat på min SL1200 og det er den bedste jeg har prøvet på den. Desuden er pladetallerkenen dæmpet med accryl fugemasse. Den er helt død, når man slår på den = tør bas. Jeg tror at mange undervuderer hvor vigtigt det er for lydbilledet at tallerkenen er ordenligt dæmpet (og værket) for alle metal tallerkner må ringe mere eller mindre. Så dæmp dem med a.f. og lyt. Det koster ikke meget, og kan altid fjernes igen hvis man ikke bryder sig om det, men det tror jeg nu ikke at man vil gøre, når man har hørt hvilken virkning det har.  

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 21 September 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

jeg foretrækker (for at sove bedre om natten  )
at vende tallerkenen på hovedet i absolut vater,og lade den rotere evt med et drejebord eller boremaskine - mens man hælder smeltet stearin eller voks i passende kvantum

centrifugal kraften vil sørge for fordelingen bliver jævn og dermed perfekt udbalancering af materialet
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 21 September 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

ginger.

Det lyder som en god metode, dog tror jeg at a.f. er bedre end sterin, men fornemmer man lidt ironi her, for det er seriøst ment fra min side.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 21 September 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

ginger.

Det lyder som en god metode, dog tror jeg at a.f. er bedre end sterin, men fornemmer man lidt ironi her, for det er seriøst ment fra min side.

     carsten



jeg mente indlægget seriøst og det virker helt efter hensigten kan jeg garantere
fidusen er mest at vægtfordelingen er optimeret - men også at vægten øges lige til det punkt hvor voksen vil fylde for meget mekanisk!
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 22 September 2011 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
et godt mod til thorens 3xx serien er at pille badekarret (bundkarret!) af,og stille den faste del af chassis på spikes
Det er der flere, der har gjort. Jeg har dog valgt i stedet for, at dæmpe bundkaret med selvklæbene asfaltplade indvendigt. Det har også fungeret positivt på lyden og ser lidt pænere ud.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 22 September 2011 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Ginger

Det var netop med en krog, jeg holdt den med inden jeg daskede til den. Og den siger ikke noget, andet end klink. Der er ingen lystig ringen overhovedet. Selv mellemtallerkenen siger heller ikke noget. Men selvom den nu gjorde, så vil enhver gummi nummi måtte dæmpe den helt.

Jeg gav 700kr for min Poly Push i sin tid.

 



Mener mellemtallerknen på min siger riing i fri luft og uden plademåtte - men når den er sat i og den tykke standard måtte i formstøbt hård-gummi er på ( som følger med kvit og frit ) - ja så er der ingen pling, plang, riing eller andet. Så helt ærligt - hvad kan man, som allanowic siger, bruge dette til

Mht den legendariske fugemasse - helt sikkert den vil være kærkommen på en SL-1200, men på SL-1200 MK2 er der jo sådden set allerede en slags fugemasse, idet hele underdelen af plinthen er én stor klump "fugemasse" i materilisering af formstøbt sort gummi.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 22 September 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

ja helt ærligt ved jeg heller ikke hvad "man" kan bruge det til....
for mit vedkommende kan jeg bruge det som et kærkomment bidrag til bedre gengivelse

hvis "man" ikke kan høre en forbedring - skyldes det en af to ting (eller måske begge dele! -
enten har man bare ikke hørelse til at erkende forskellen
eller konstruktionen er bare generelt ikke god nok til at afsløre forskellen.
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 22 September 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
gnæk  det var et meget kvalificeret bud

ej jeg er født på bispebjerg og vokset op i colbjørnsen/istedgade dengang asfalten var blank af fastkørte ølkapsler


Kvalificeret gæt... har uddannet mig og arbejdet en del år som fremmedarbejder i centrum, med bopæl lige midt imellem Bispebjerg og Vesterbro   så stilen afslørede dig ginger.

ginger skrev:

rega 3 følger en gennemprøvet opskrift (KISS) som man kan synes om eller ej -
jeg har fulgt samme opskrift og er da fuldt tilfreds med resultatet,som står mål med grammofoner lavet af samme materialer - blot bygget som kopier af SME 20/30

som jeg ser det bliver grammofonen bedre og bedre med tiltagende masse
dermed ikke sagt det fx er nok at skifte plinten på en rega til en 50kgs ...
men jeg har hørt en rega modificeret med tungere tallerken OG plint - med solid bas og ro på



Ja netop ifm. plinten har jeg selv tænkt på at udgrave en ny. Der skal jo kun lave nogle få simple huller med fræser. Holder meget af træ 'in natura', og støv ses alt alt for let på sort baggrund  

Din plademåtte fik mig til at blive nysgerrig - har du et link ?
Har søgt i verdenshavet, men fik ikke bid.


__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 22 September 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
ginger skrev:
gnæk  det var et meget kvalificeret bud

ej jeg er født på bispebjerg og vokset op i colbjørnsen/istedgade dengang asfalten var blank af fastkørte ølkapsler


Kvalificeret gæt... har uddannet mig og arbejdet en del år som fremmedarbejder i centrum, med bopæl lige midt imellem Bispebjerg og Vesterbro   så stilen afslørede dig ginger.

ginger skrev:

rega 3 følger en gennemprøvet opskrift (KISS) som man kan synes om eller ej -
jeg har fulgt samme opskrift og er da fuldt tilfreds med resultatet,som står mål med grammofoner lavet af samme materialer - blot bygget som kopier af SME 20/30

som jeg ser det bliver grammofonen bedre og bedre med tiltagende masse
dermed ikke sagt det fx er nok at skifte plinten på en rega til en 50kgs ...
men jeg har hørt en rega modificeret med tungere tallerken OG plint - med solid bas og ro på



Ja netop ifm. plinten har jeg selv tænkt på at udgrave en ny. Der skal jo kun lave nogle få simple huller med fræser. Holder meget af træ 'in natura', og støv ses alt alt for let på sort baggrund  

Din plademåtte fik mig til at blive nysgerrig - har du et link ?
Har søgt i verdenshavet, men fik ikke bid.


haha troede mig ellers tilpas sløret som etnisk multikulturel
træ in natura er da uendeligt mere tiltalende end mdf og lignende - og lyder bedre såfremt det er en tung tæt træsort

ang link kommer jeg det ikke nærmere end -  http://thorhauge-audio.dk/?page_id=38

send en pb og din søgen får måske en ende (min kælder minder lidt om merianergraven...
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes