| Forfatter |
|
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
gnæk  det var et meget kvalificeret bud ej jeg er født på bispebjerg og vokset op i colbjørnsen/istedgade dengang asfalten var blank af fastkørte ølkapsler  måtte dog emigrere med det mødrene ophav til fastlandet,hvor jeg tog den uddannelse som senere skulle føre mig til fyn for at bygge moduler til en platform fandt naturligvis sammen med musikglade fynboer - og ligeså naturligt sammen med moderen til mit andet kuld unger for lige at strejfe topic  rega 3 følger en gennemprøvet opskrift (KISS) som man kan synes om eller ej - jeg har fulgt samme opskrift og er da fuldt tilfreds med resultatet,som står mål med grammofoner lavet af samme materialer - blot bygget som kopier af SME 20/30 som jeg ser det bliver grammofonen bedre og bedre med tiltagende masse dermed ikke sagt det fx er nok at skifte plinten på en rega til en 50kgs ... men jeg har hørt en rega modificeret med tungere tallerken OG plint - med solid bas og ro på
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger.
Er den kæmpe store pladetallerken død når du banker på den, f.eks med skaftet på en skruetrækker eller ringer den. Hvis den gør, kan du dæmpe den indvendig med accryl fugemasse, så bliver den ihvertilfælde død.
carsten
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har en tilsvarende tallerken i mindre udgave (omkring 12kg) som er helt uden klingeri - begge tallerkener har fået pålimet en record interface mat,som kan fjerne tendenser til klingen på selv "små" micro seiki eller thorens tallerkener - iøvrigt min favorit måtte som steen thorhauge sælger kopier af nu om dage,hvor originalen ikke længere fremstilles (mener den er lavet af meta-acetylacrylat ..eller noèt i den stil samme måtte gør sig aldeles fremragende på glastallerkener som fx rega`s!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ginger
Tallerkenen på en Thorens pladespiller, er jo støbt i en zink aluminium legering. Når jeg står med den i hånden og slår til den med en lille jern pind, så siger den ikke noget. Den afgiver blot en stump lyd, men klinger ikke. Jeg har dog pålimet en vakuum sug plademåtte fra Polypush på min Thorens TD321 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hånden dæmper ligesom en blød gummimåtte ville gøre prøv at lade tallerkenen hænge i fx en skruetrækker og slå på den med din "jernpind .. jeg har haft 3 forskellige thorens - td 160 - 321 - og 126 mrk III alle klingede lystigt - men var dæmpet til det helt uhørlige blot ved at lægge medfølgende måtte på før jeg fandt frem til music interface mat,brugte jeg også polypushen som lyder virkelig godt  en fantastisk vellydende "måtte" (eller rettere interface!) er nottingham`s top kit - men fanme om jeg vil betale over 3000dkr for den en billig mod til regaen er at bruge to glastallerkener med filt imellem,ala det gamle franske le tallec - desværre kræver det også en anden armbase,hvilket jo nok tager pippet fra de fleste
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ginger
Det var netop med en krog, jeg holdt den med inden jeg daskede til den. Og den siger ikke noget, andet end klink. Der er ingen lystig ringen overhovedet. Selv mellemtallerkenen siger heller ikke noget. Men selvom den nu gjorde, så vil enhver gummi nummi måtte dæmpe den helt. 
Jeg gav 700kr for min Poly Push i sin tid.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
et godt mod til thorens 3xx serien er at pille badekarret (bundkarret!) af,og stille den faste del af chassis på spikes
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også Record Interface Mat på min SL1200 og det er den bedste jeg har prøvet på den. Desuden er pladetallerkenen dæmpet med accryl fugemasse. Den er helt død, når man slår på den = tør bas. Jeg tror at mange undervuderer hvor vigtigt det er for lydbilledet at tallerkenen er ordenligt dæmpet (og værket) for alle metal tallerkner må ringe mere eller mindre. Så dæmp dem med a.f. og lyt. Det koster ikke meget, og kan altid fjernes igen hvis man ikke bryder sig om det, men det tror jeg nu ikke at man vil gøre, når man har hørt hvilken virkning det har.
carsten
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg foretrækker (for at sove bedre om natten  ) at vende tallerkenen på hovedet i absolut vater,og lade den rotere evt med et drejebord eller boremaskine - mens man hælder smeltet stearin eller voks i passende kvantum centrifugal kraften vil sørge for fordelingen bliver jævn og dermed perfekt udbalancering af materialet
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger.
Det lyder som en god metode, dog tror jeg at a.f. er bedre end sterin, men fornemmer man lidt ironi her, for det er seriøst ment fra min side.
carsten
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
ginger.
Det lyder som en god metode, dog tror jeg at a.f. er bedre end sterin, men fornemmer man lidt ironi her, for det er seriøst ment fra min side.
carsten |
|
|
jeg mente indlægget seriøst og det virker helt efter hensigten kan jeg garantere fidusen er mest at vægtfordelingen er optimeret - men også at vægten øges lige til det punkt hvor voksen vil fylde for meget mekanisk!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
| et godt mod til thorens 3xx serien er at pille badekarret (bundkarret!) af,og stille den faste del af chassis på spikes |
|
|
Det er der flere, der har gjort. Jeg har dog valgt i stedet for, at dæmpe bundkaret med selvklæbene asfaltplade indvendigt. Det har også fungeret positivt på lyden og ser lidt pænere ud.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Ginger
Det var netop med en krog, jeg holdt den med inden jeg daskede til den. Og den siger ikke noget, andet end klink. Der er ingen lystig ringen overhovedet. Selv mellemtallerkenen siger heller ikke noget. Men selvom den nu gjorde, så vil enhver gummi nummi måtte dæmpe den helt. 
Jeg gav 700kr for min Poly Push i sin tid.
|
|
|
Mener mellemtallerknen på min siger riing i fri luft og uden plademåtte - men når den er sat i og den tykke standard måtte i formstøbt hård-gummi er på ( som følger med kvit og frit ) - ja så er der ingen pling, plang, riing eller andet. Så helt ærligt - hvad kan man, som allanowic siger, bruge dette til  Mht den legendariske fugemasse - helt sikkert den vil være kærkommen på en SL-1200, men på SL-1200 MK2 er der jo sådden set allerede en slags fugemasse, idet hele underdelen af plinthen er én stor klump "fugemasse" i materilisering af formstøbt sort gummi.
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja helt ærligt ved jeg heller ikke hvad "man" kan bruge det til.... for mit vedkommende kan jeg bruge det som et kærkomment bidrag til bedre gengivelse hvis "man" ikke kan høre en forbedring - skyldes det en af to ting (eller måske begge dele! - enten har man bare ikke hørelse til at erkende forskellen eller konstruktionen er bare generelt ikke god nok til at afsløre forskellen.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
gnæk det var et meget kvalificeret bud
ej jeg er født på bispebjerg og vokset op i colbjørnsen/istedgade dengang asfalten var blank af fastkørte ølkapsler 
|
|
|
Kvalificeret gæt... har uddannet mig og arbejdet en del år som fremmedarbejder i centrum, med bopæl lige midt imellem Bispebjerg og Vesterbro  så stilen afslørede dig ginger.
ginger skrev:
rega 3 følger en gennemprøvet opskrift (KISS) som man kan synes om eller ej - jeg har fulgt samme opskrift og er da fuldt tilfreds med resultatet,som står mål med grammofoner lavet af samme materialer - blot bygget som kopier af SME 20/30
som jeg ser det bliver grammofonen bedre og bedre med tiltagende masse dermed ikke sagt det fx er nok at skifte plinten på en rega til en 50kgs ... men jeg har hørt en rega modificeret med tungere tallerken OG plint - med solid bas og ro på
|
|
|
Ja netop ifm. plinten har jeg selv tænkt på at udgrave en ny. Der skal jo kun lave nogle få simple huller med fræser. Holder meget af træ 'in natura', og støv ses alt alt for let på sort baggrund Din plademåtte fik mig til at blive nysgerrig - har du et link ? Har søgt i verdenshavet, men fik ikke bid. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
ginger skrev:
gnæk det var et meget kvalificeret bud
ej jeg er født på bispebjerg og vokset op i colbjørnsen/istedgade dengang asfalten var blank af fastkørte ølkapsler 
|
|
|
Kvalificeret gæt... har uddannet mig og arbejdet en del år som fremmedarbejder i centrum, med bopæl lige midt imellem Bispebjerg og Vesterbro så stilen afslørede dig ginger.
ginger skrev:
rega 3 følger en gennemprøvet opskrift (KISS) som man kan synes om eller ej - jeg har fulgt samme opskrift og er da fuldt tilfreds med resultatet,som står mål med grammofoner lavet af samme materialer - blot bygget som kopier af SME 20/30
som jeg ser det bliver grammofonen bedre og bedre med tiltagende masse dermed ikke sagt det fx er nok at skifte plinten på en rega til en 50kgs ... men jeg har hørt en rega modificeret med tungere tallerken OG plint - med solid bas og ro på
|
|
|
Ja netop ifm. plinten har jeg selv tænkt på at udgrave en ny. Der skal jo kun lave nogle få simple huller med fræser. Holder meget af træ 'in natura', og støv ses alt alt for let på sort baggrund
Din plademåtte fik mig til at blive nysgerrig - har du et link ? Har søgt i verdenshavet, men fik ikke bid.
|
|
|
haha troede mig ellers tilpas sløret som etnisk multikulturel  træ in natura er da uendeligt mere tiltalende end mdf og lignende - og lyder bedre såfremt det er en tung tæt træsort ang link kommer jeg det ikke nærmere end - http://thorhauge-audio.dk/?page_id=38 send en pb og din søgen får måske en ende  (min kælder minder lidt om merianergraven...
|
| Til top |
|
| |