Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Højttalere eller anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 April 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Er vi ikke enige om kæden ser sådan ud for farvning :

CD ud         & ; ;nbs p;         & ; ;nbs p;         Forstærker ud         & ; ;nbs p;          Højttaler ud

Forvrængning(%) CD -> % CD + % Forstærker ->  % CD + % Forstærker + % Højttaler..

Rettet: det ser lidt underligt ud med "&nbs p"; JEg kan ikke fjerne dem.

Men jeg ville vise forvrængning på:

CD udgang -> Forstærker udgang -> højttaler udgang

Altså forvrængning tilført fra cd'en øges ikke, forvrængnignen fra Højttaleren er den største og må vel derfor have størst betydning.

Er det ikke med renters rente ? så er første led jo det vigtigeste ;O)

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 April 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg mener at det er cd-afspilleren der suverænt bestemmer hvor godt anlægget optimalt kan blive. Alt det cd-afspilleren gør galt kan IKKE rettes andet sted i afspiller kæden. Blot test med noget som Eksterne DAC så vil man blive overrasket over hvor forskellige de er. D/A konvertere er vigtig for alle de fejl som gøres her kan ikke rettes.

Fejlene der laves i forstærkerne kan da heller ikke rettes op.

Alle fejl er uønskede og kan ikke rettes op. Om de stammer fra CD afpiller højttaler eller andet er vel underordnet ?

.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 April 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Er det ikke med renters rente ? så er første led jo det vigtigeste ;O)

Det er det efter min bedste overbevisning ikke..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Jonas, Det ville lette debatten ... hvis du faktisk forsøgte at læse det jeg skriver.

Min pointe er at de fleste ... anerkendte højttalermærker .. har en lydfilosofi. En del herinde vil nok hævde at Linn også har dette. De lyder forskelligt disse filosofier ... men efter som der kun er en sandhed ... eller er der ... så kan kun en være rigtig. Eller alternativt kan man vælge den filosofi, der passer bedst til den smag man selv har ... den musik man hører, eller det lytterum man har.

Og nej man kan ikke få mere ud af anlægget end CD-spilleren leverer. Det jeg siger er, at valget af lydfilosofi for højtalerne er meget afgørende for hvilken lyd du får ... fordi variationen i disse lydfilosofier er meget stor. Nogen laver 2-vejs med metaldiskant, andre elektrostater og igen andre båndhøjttalere.

Og nej det er ikke et spørgsmål om at ofre mere i kroner ... men et sprøgsmål om at erkende og teste indtil man ved hvilken filosofi eller lyd man vil bekende sig til. Så kan man vælge at sige at det er en smagssag, eller man kan vælge at sige, at man tror det er referencen ... sandheden.

Endelig så må man vel sige ... hvorfor skulle alle konstruktører af højttalere være fjolser, der ikke er interesserede i hifi. Sandheden er vel, at der er mange måder at lave en højttaler på ... de er ofte meget forskellige, derfor mange bud på sandheden ... filosofier om man vil.

SATMIT

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jonas for f..... get real

Tag det før omtalte brugsen-anlægs højttalere og sæt dem til dit nuværende anlæg og tilsvarende sæt dine nuværende højttalere på brugsen-anlæget.

Speakers rules the way IMHO

Mvh Jacob som synes at pris-procenterne er irrelevante da pris og kvalitet ikke nødvendigvis har noget som helst med hinanden at gøre.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 April 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Tror ,, desværre jonas er  fanatiker.

De vil kun høre på dem selv..og giver ikke meget for ,andre menneskeres menig.  ligegyldigt, hvor gode og rigtige de så er.

En højttaler har mere at sige end, en cd-afspiller....min anlæg vil lyde af h...til hvis jeg bruger et par billige dåse højttaler.

mvh marthin   

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 April 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

SATMIT ....jeg kunne ikke udtrykke det bedre. Jonas, du kunne jo tilbyde onklen, i en anden tråd herinde, at låne din fine Linn CD-spiller til 150k til hans Teac/Dantax setup - og så høre om det kan spille musik .  Det kan jeg garantere dig for at det kan det ikke....

Men inden tvivl om at CD12 nok er verdens bedste CD-spiller - men hvorfor spilde dens kvaliteter på et sæt Espekker ?

Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Øh har I overhovdet tid til at lytte til musik ind imellem den her meget teoretisk debat ? Det er jo det det drejer sig om.

Men kan man sige noget om fordelingen forstærker/CD afspiller kontra højtaler. Overvejer noget hvor højtallerene udgør 50% af prisen kontra forstærker/CD afspilleren. Hvordan er jeres sammensat ?

mvh.

Torben 

Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvis det drejer sig om et anlæg med CD til 5000kr, forstærker til 5000kr og højttalere til hver 5000kr, så er det rimeligt sammensat. Du skal så regne med 1000kr til et signalkabel og det samme for 2 gange 3meter højttalerkabel=ca. 150kr/meteren. Derefter er det tid til hovedtelefon, tweaks, netkabler og .....!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 April 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Det der er lettest at høre forskel på ER højttalerne !!! de har alle deres egen måde og formidle musikken på !! langt de fleste herinde kan i en blindtest sige hvis det er B&W, Dali, System Audio, Dynaudio, B&O, ML osv men de færreste kan kende forskel på div cd afspillere.. Men er enig i at kilden er det vigtigste for lyden. har selv et par HT til 12 k men når pengene er der bliver der set på afspillere til mindst samme pris (brugt)
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes