Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DIY CD Player (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 19 April 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

feedback skrev:
Se det er jo noget, som jeg synes er interessant, da jeg selv er vild med AA cappen. Derved vil jeg gerne tilskrive dig en masse troværdighed, der passer til min opfattelse af verdenen. Så det næste spørgsmål må være: Hvilket drev var der tale om og hvordan skete sammenligningen.

Well, jeg tør næsten ikke sige det For det drev jeg har sammenlignet med er et CD Pro Dog med Orpheus modifikationer.

Det jeg lagde mærke til med det samme, var at der var en hel del flere detaljer, langt bedre dynamik, og mere information i top og bund.

Jeg brugte hovedsageligt Muddy Waters "Folk Singer" til testen (Mobile Fidelity guld version), da det er en CD jeg kender ud og ind. Faktisk lagde jeg mærke til en del nye ting på den indspilning, bl.a er der steder hvor det før lød som forvrængning/overstyring af mikrofonen, som nu blev afsløret som værende ekko fra rummet hvor optagelsen blev lavet.

Jeg brugte en Orpheus D/A konverter til sammenligning af drev, desuden kørte jeg digitalt ind i Capitolen, som også lød ganske udemærket.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

feedback
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Det var modigt gjort! Og tak for det.

Til top Vis feedback's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af feedback

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 19 April 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

feedback skrev:
Kære Asbjørn.

Det kan da godt være, at du kender et godt eksempel på at én der siger, at han kunne huske lyden fra et kabel over en årrække! Og at der er flere af dem!

Men jeg er da også stødt på mennesker, der indirekte siger, at de er Jesus. Især i det her forum. Og hvis der er mere end to af slagsen, så er det sikkert at en af dem har uret.

Hehe, jeg ved godt hvad du mener. Jeg syntes bare lige Kurt skulle have mulighed for at fortælle historien. Det er da lidt sejt gjort er det ikke?

Men altså - det jeg mener er at man altså godt kan huske lyde. Fx kan man omforme det hørte til billeder man kan huske. Dette er specielt let når det faktisk er i lydbilledet der sker ændringer - højden mindskes, dybden øges eller ligende.

feedback skrev:
Hvad jeg ikke forstår er din jagt efter fejlkilder,  og hvad du vil få ud af den. Hvad er dit mål? 

Jamen jeg har jo et sindsygt håb om komme tættere og tættere på kilde materialet.

feedback skrev:
Hvis det er spørgsmålet om at beskrive det du opfatter med såkaldte videnskabelige termer eller målinger, så begrænser du dig selv og bliver fordomsfuld, da den nuværende videnskab især indenfor lydgengivelse er stærkt begrænset.

Øhh, det eneste man da skal gøre er at omforme al den enorme eksisterende viden om elektronik til lytteerfaring. Fx finde ud af hvad der betyder meget og hvad der betyder lidt, og så satse på det der betyder meget. (Dette er tusind gange lettere sagt en gjort)
Men forstå mig ret. Det er jo ikke således at jeg sidder og lytter til delta pulser og forsøger at tegne frekvenskarakteristikker osv bagefter udfra det hørte. 
*** Det kan nu iøvrigt være sjovt nok at lytte til sådan noget på forskellige anlæg! ***
Det er heller ikke sådan at jeg pine død bare skal forklare de ting jeg hører videnskabeligt, det er jo slet ikke altid nødvendigt.
Men det er da sjovt når der fx er en der kan måle fejl på Philips drevet og det samtidig lyder som visse nu mener det gør.

feedback skrev:
Hvis leder efter sandheden eller objektivitet indenfor lydopfattelse så vil jeg anbefale dig at du finder en anden hobby.
For hvorfra ved du i grunden hvad der er rigtigt og forkert. Så skulle have være med  i det studie eller koncertsal, hvor optagelsen blev til. Så havde du måske noget at bygge dine vurderinger på, når du gik hjem og sammenlignede drev eller ICér selv om jeg da heller ville bruge min tid på andre led i kæden.

Her er du inde på noget. Og som sagt er det ikke nemt! Der er masser af faldgruber og jeg skal komme efter dig. Men som sagt er der altså visse ting man kan holde sig til, og der findes jo også den kære "sætte ind"-metode der især kan bruges til at teste kabler ret objektivt.

feedback skrev:
Og alligevel kan det aldrig blive objektivt. Du er stadig underlagt dine sanser og deres naturlige begrænsninger og påvirkelighed, når du vurderer. Hvordan vil du korrigere for den fejlkilde?

Jeg oplever kun sjældent at folk opdigter forskelle i tests der ikke er der. Jeg anser det således ikke som værende noget større problem i praksis.
Problemet ligger næsten altid i at tolke de forskelle man nu engang hører objektivt. Jeg har så tit oplevet folk være uenige om hvad der var bedst, selvom de var enige om hvilken forskel de kunne høre.

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 April 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Jeg oplever kun sjældent at folk opdigter forskelle i tests der ikke er der. Jeg anser det således ikke som værende noget større problem i praksis.
Problemet ligger næsten altid i at tolke de forskelle man nu engang hører objektivt. Jeg har så tit oplevet folk være uenige om hvad der var bedst, selvom de var enige om hvilken forskel de kunne høre.

Det er jeg fuldstændigt enig i
Et godt eksempel var f.eks. et netfilter jeg og en del andre hørte.
De fleste satte pris på den opblødning der skete, undertegnede stod af lige der.

Faktisk ønsker rigtigt mange mennesker en dejlig behagelig og blød lydkarakter, der dog har visse elementer af letforståelighed over sig. Dernæst må den gerne være lidt fysisk.
Det kan man som regel godt få, ved at købe noget rimeligt fornuftigt udstyr.
Vil man høre hvad der ligger på skiverne ved specielt svage niveauer også + at man ønsker opløsning, så er de første mange meter af startbanen krydret med frygteligt grim lyd. Der er ikke meget andet at gøre, end at stoppe vat i ørerne og hive det ud igen, efterhånden som man får has på de værste forvrængningskilder.
Disse første mange skridt baglæns, er der ikke mange der ønsker at gøre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 April 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hvad er alternativet til DIY cd afspiller, altså en opbygning fra bunden hvis ikke Philips modulet skal anvendes?

Neist

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 April 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Til Søren N.

Jeg synes at du forkusere for meget på enkelte komponenter, du ser tingene meget isolleret, eks. holdningen til FET's, Op-amp's og naturligvis Phillips drevet, du dømmer det "yt" hvis der er indhold af ovennævnte, det mener jeg er en snævertsynet holdning som i den grad virker fastlåsende og fordomsfuld.

Jeg er enig i at hvis man betragter drevet som grundstenen i en konstuktion så bør man naturligvis vælge med omhu i en given konstruktion, Phillips drevet har vist sit værd i flere vellykket konstuktioner, eks. Audio Aero Capitole.

Jeg ser ligeledes at du giver meget opmærksomhed til Denon's hedengangende Cd player, pyndter på den med op-amp's og forklæder den i et nyt "lydlook" -for mig at se ender du bare op med "bastardt" der hverken er l**t eller lagkage.

Derfor vil det da være oplagt at bygge fra bunden hvis ellers evner og indsigt kan følge med, jeg vil ikke påstå at være et teknisk unikum som ville kunne kaste sig ud i sådan et projekt uden en hjælpende hånd, men spændende vil det være om man kan realisere en maskine efter sit eget lydideal og med de "rigtige" tekniske løsninger og ikke "bare" ændre på en allerede halv-færdig-behæftet med fejl og godt-drev-Japanermaskine.

Måske vi kunne nå frem til en "all star's-machine" ved fælles hjælp i dette fora ? - bare en idé !?

Hej Alex!
Du har ganske ret i, at jeg hænger mig i enkeltelementerne. Jeg kan nemlig høre når skidtet sidder der. At der så ind imellem alligevel sker mirakler, er jeg absolut opmærksom på. Det sker bare ikke ret tit.

Jeg synes nu bare at det ikke rokker så meget ved at der fra starten af er et printudlæg som måske ikke dur, det kan udemærket også være at den "modding" som du laver ikke rækker længere end til at du forsat bare fremhæver fejl eller undertrykker faktorere på bekostning af andre.

Denons 3560 har et løbeværk, der ikke indgår i andre sammenhænge, visse af lementerne er genbrugt i DCD og DPS1, men i ændret form. Derfor er det den og kun den jeg udtaler mig om, når jeg siger noget om Denon.
Jeg mener ikke denon som virksomhed ligger inde med langt større udviklingspotentialer end andre lidt større audio - elektronikvirksomheder.
De har bare i den model ramt noget unikt. At du ikke kan acceptere dette og derfor gerne ser Phillips drevet som det bedst tænkelige, fordi det benyttes så relativt mange steder som det gør, er jo ikke med til at gøre drevet bedre.

For mig er det fuldstændigt ligegyldigt hvad der regnes for det bedste blandt offentligheden, eller hvad magasiner og producenter mener, hovedesagen er at en færdig kombination dur, målet er ikke at opnå en plads på Michael J's cd-liste -og Audio Aero har vist at det dur, også med et Phillips drev.

Jeg er iøvrigt ikke et sekund i tvivl om at det drev som sidder i din Denon er godt, men det den ikke til en færdig maskine, der er alt for mange andre faktorere som spiller ind på dennes ydelse, og det er der jeg ser svagheden i en allerede færdig-havlfærdig konstruktion.

Hvorfor skulle Phillips overhovedet bekymre sig om Denons drev fra den maskine, de møder aldrig konkurrence fra det drev, idet det ikke fås som indbygningsdrev til andre maskiner. Der er heller ikke et øje der aner, at der er noget særligt ved det drev, det skal man have forsøgt sig med, før man finder ud af. Og hvem har lige haft det på en extern DAC? Jeg kendte 2 personer og nu lidt flere, en lille håndfuld måske. Alle har undret sig over hvad dælen det er for noget, for det er ganske enkelt helt umuligt at overhøre.

Det tror jeg gerne, men du kan stadigvæk ikke bruge det som en målestok, da det digitale udgangstrin ikke vil være identisk, det er noget nær håbeløst at lave sådan en test som er retfærdig for alle parter.

Resten af maskinen har jeg aldrig rigtigt besunget højt, fordi det mener jeg ikke der som udgangspunkt er basis for.

Det e rlige netop det jeg hele tiden har sagt, der er mere end bare drevet som spiller ind, så at nå i "mål" med Denon er nok utopia.

Jeg har dog særdeles gode erfaringer med en DAC, der er opbygget på en noget anderledes måde, men som alligevel burde kunne tilnærmes med 3560 som udgangspunkt. Nu gælder det så bare om at finde det sted, hvor der for alvor eksisterer optimeringsmuligheder.
Visse ting er foretaget, eneklte med succes, andre er røget ud igen.
Jeg påstår overhovedet ikke, at en ny netledning lidt linolie og en afplastificering gør den til verdens bedste. Nej jeg har en idé om, at den kan gøres væsentligt mere neutral end den som udgangspunkt er og, at den i kraft af løbeværket, måske endda kan blive noget helt særligt.

Jeg er heller ikke i tvivl om at der kan forbedres ved denne, men er dette ikke generalt ved de fleste maskiner, da producenten er nødtil at tage økonomiske hensyn ? 

Hvis det lader sig gøre, som jeg forestiller mig det, så bliver den spændende.
Men ellers gør den vel ike Capitolen hverken værre eller bedre. 

Næh, bestemt ikke ... jeg har da respekt for begge maskiner, så længe at man kan holde begge ben på jorden.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 April 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Til Søren N.

Jeg synes at du forkusere for meget på enkelte komponenter, du ser tingene meget isolleret, eks. holdningen til FET's, Op-amp's og naturligvis Phillips drevet, du dømmer det "yt" hvis der er indhold af ovennævnte, det mener jeg er en snævertsynet holdning som i den grad virker fastlåsende og fordomsfuld.

Jeg er enig i at hvis man betragter drevet som grundstenen i en konstuktion så bør man naturligvis vælge med omhu i en given konstruktion, Phillips drevet har vist sit værd i flere vellykket konstuktioner, eks. Audio Aero Capitole.

Jeg ser ligeledes at du giver meget opmærksomhed til Denon's hedengangende Cd player, pyndter på den med op-amp's og forklæder den i et nyt "lydlook" -for mig at se ender du bare op med "bastardt" der hverken er l**t eller lagkage.

Derfor vil det da være oplagt at bygge fra bunden hvis ellers evner og indsigt kan følge med, jeg vil ikke påstå at være et teknisk unikum som ville kunne kaste sig ud i sådan et projekt uden en hjælpende hånd, men spændende vil det være om man kan realisere en maskine efter sit eget lydideal og med de "rigtige" tekniske løsninger og ikke "bare" ændre på en allerede halv-færdig-behæftet med fejl og godt-drev-Japanermaskine.

Måske vi kunne nå frem til en "all star's-machine" ved fælles hjælp i dette fora ? - bare en idé !?

Hej Alex!
Du har ganske ret i, at jeg hænger mig i enkeltelementerne. Jeg kan nemlig høre når skidtet sidder der. At der så ind imellem alligevel sker mirakler, er jeg absolut opmærksom på. Det sker bare ikke ret tit.

Jeg synes nu bare at det ikke rokker så meget ved at der fra starten af er et printudlæg som måske ikke dur, det kan udemærket også være at den "modding" som du laver ikke rækker længere end til at du forsat bare fremhæver fejl eller undertrykker faktorere på bekostning af andre.
Den slags er jeg altid opmærksom på, jeg har betalt flere lærepenge end de fleste er villige til.
Denons 3560 har et løbeværk, der ikke indgår i andre sammenhænge, visse af lementerne er genbrugt i DCD og DPS1, men i ændret form. Derfor er det den og kun den jeg udtaler mig om, når jeg siger noget om Denon.
Jeg mener ikke denon som virksomhed ligger inde med langt større udviklingspotentialer end andre lidt større audio - elektronikvirksomheder.
De har bare i den model ramt noget unikt. At du ikke kan acceptere dette og derfor gerne ser Phillips drevet som det bedst tænkelige, fordi det benyttes så relativt mange steder som det gør, er jo ikke med til at gøre drevet bedre.

For mig er det fuldstændigt ligegyldigt hvad der regnes for det bedste blandt offentligheden, eller hvad magasiner og producenter mener, hovedesagen er at en færdig kombination dur, målet er ikke at opnå en plads på Michael J's cd-liste -og Audio Aero har vist at det dur, også med et Phillips drev. Well! Måske har du ret, måske ikke.

Jeg er iøvrigt ikke et sekund i tvivl om at det drev som sidder i din Denon er godt, men det den ikke til en færdig maskine, der er alt for mange andre faktorere som spiller ind på dennes ydelse, og det er der jeg ser svagheden i en allerede færdig-havlfærdig konstruktion. Her har du ikke ret, du bør studere diagrmet først, faktsik ligger den ikke langt fra, at være konstrueret særdeles fornuftigt. Men mangelen tror jeg mere har haft noget med erfaring med nogle bestemte komponenter at gøre, eller måske anbefalinger fra nogle komponentleverandører.

Hvorfor skulle Phillips overhovedet bekymre sig om Denons drev fra den maskine, de møder aldrig konkurrence fra det drev, idet det ikke fås som indbygningsdrev til andre maskiner. Der er heller ikke et øje der aner, at der er noget særligt ved det drev, det skal man have forsøgt sig med, før man finder ud af. Og hvem har lige haft det på en extern DAC? Jeg kendte 2 personer og nu lidt flere, en lille håndfuld måske. Alle har undret sig over hvad dælen det er for noget, for det er ganske enkelt helt umuligt at overhøre.

Det tror jeg gerne, men du kan stadigvæk ikke bruge det som en målestok, da det digitale udgangstrin ikke vil være identisk, det er noget nær håbeløst at lave sådan en test som er retfærdig for alle parter. SPDIF er SPDIF og det laves faktisk kun af nogle få leverandører, som laver til alle. Den store forskel er om der er pulstrafoer eller ej i udgangen. Styringen af clock m.m. overtages i den situation af DACén, så du har ikke ret i den formodning, at du ikke kan vurdere værket med ekstern DAC på.

Resten af maskinen har jeg aldrig rigtigt besunget højt, fordi det mener jeg ikke der som udgangspunkt er basis for.

Det e rlige netop det jeg hele tiden har sagt, der er mere end bare drevet som spiller ind, så at nå i "mål" med Denon er nok utopia. Det tror jeg ikke er rigtigt, jeg tror faktisk det er muligt at nå langt, ellers forsøgte jeg ikke.

Jeg har dog særdeles gode erfaringer med en DAC, der er opbygget på en noget anderledes måde, men som alligevel burde kunne tilnærmes med 3560 som udgangspunkt. Nu gælder det så bare om at finde det sted, hvor der for alvor eksisterer optimeringsmuligheder.
Visse ting er foretaget, eneklte med succes, andre er røget ud igen.
Jeg påstår overhovedet ikke, at en ny netledning lidt linolie og en afplastificering gør den til verdens bedste. Nej jeg har en idé om, at den kan gøres væsentligt mere neutral end den som udgangspunkt er og, at den i kraft af løbeværket, måske endda kan blive noget helt særligt.

Jeg er heller ikke i tvivl om at der kan forbedres ved denne, men er dette ikke generalt ved de fleste maskiner, da producenten er nødtil at tage økonomiske hensyn ? Absolut nej! De fleste maskiner kan blive anderledes - ja! Men bedre er slet ikke altid tilfældet.

Hvis det lader sig gøre, som jeg forestiller mig det, så bliver den spændende.
Men ellers gør den vel ike Capitolen hverken værre eller bedre. 

Næh, bestemt ikke ... jeg har da respekt for begge maskiner, så længe at man kan holde begge ben på jorden. Jeg jubler ikke over nogen som helst CD maskine, men hvis jeg en dag skal gøre det, kan jeg på nuværende tidspunkt ikke forestille mig hvordan uden det drev der sidder i 3560.
Den bedste beskrivelse jeg kan give af det den gør frem for andre drev er, det samme som en VdH pick-up gør frem for andre. Det har intet med flere detaljer i "toppen" at gøre, men derimod i spændstigheden, homogeniteten, kontrol og især informationsmængden ved svage niveauer, støjen er lav med andre ord.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes