Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Intern kabling af tonearm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2012 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hej Ramma

Lad os tage det sidste først. Rega havde problemer med deres pick upper, som de har løst. I den tid, hvor fejlene opstod
ombyttede vi pick upperne til nye, så ingen burde have problemer med deres Rega pick upper i dag. Fejlen var ikke, som du
angiver, at pick uppen faldt ned fordi ophænget gav efter, det virker lidt som skud fra hofte uden sigtekorn eller ønsket om at
ramme rigtigt. Ligeledes opfinder du udsagn som Rega (Roy) aldrig har sagt endsige tænkt. Rega påstår IKKE at ændret VTA
indstilling ikke påvirker gengivelsen, læs dog ordenligt på teksten ellers er det jo hat og briller. Og når jeg skriver, at
udskiftning af kontralod og kabel er nemt, så skal det opfattes relativt, det er nemt ifht. at forbedre de parametre på en
tonearm der reèlt har betydning for gengivelsen.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 August 2012 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Hej Ramma og Bent

Udskiftning af kabling og kontralod er lidt afhængig af hvor fingernem man er 

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 August 2012 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej Ramma

Lad os tage det sidste først. Rega havde problemer med deres pick upper, som de har løst. I den tid, hvor fejlene opstod
ombyttede vi pick upperne til nye, så ingen burde have problemer med deres Rega pick upper i dag. Fejlen var ikke, som du
angiver, at pick uppen faldt ned fordi ophænget gav efter, det virker lidt som skud fra hofte uden sigtekorn eller ønsket om at
ramme rigtigt. Ligeledes opfinder du udsagn som Rega (Roy) aldrig har sagt endsige tænkt. Rega påstår IKKE at ændret VTA
indstilling ikke påvirker gengivelsen, læs dog ordenligt på teksten ellers er det jo hat og briller. Og når jeg skriver, at
udskiftning af kontralod og kabel er nemt, så skal det opfattes relativt, det er nemt ifht. at forbedre de parametre på en
tonearm der reèlt har betydning for gengivelsen.

jeg fastholder mine synspunkter uden at blinke et øjeblik.

det er der vel for såvidt ikke det helt store problem i, da du også fastholder dine holdninger uden at blinke et øjeblik

så vi kan lige så godt stoppe diskussionen her og nu, for vi bliver ikke enige på noget tidspunkt

og så bliver det hele jo frugtesløst og ødelægger tråden for de andre deltagere

hvis du ønsker at forsætte udvekslingen, kan du sende en pb

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2012 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Hej Ramma og Bent

Udskiftning af kabling og kontralod er lidt afhængig af hvor fingernem man er 

det har du selvfølgelig ret i, tråden giver indtryk af at det er noget man bare gør med venstre arm på ryggen, så let er det nu ikke selvom man skulle være fingernem

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 August 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
Bent, hvad tænker du om sådan noget som denne her Rega modifikation?  Det er vel det rene blasfemi, eller..!?

http://www.sixmoons.com/audioreviews/audiomods/1.html

Underligt nok skriver anmelderen, som plejer at være en fornuftig fyr, at den er bedre end en original Rega arm. Det burde jo ikke kunne lade sig gøre, hvis originalen ikke kan forbedres...

Jeg har Audiomods armen. Den er monteret på en Michell Orbe pladespiller, hvor den erstattede en Michell Technoarm. Jeg blev faktisk ret overrasket over hvor stor en forbedring det var. Specielt i forhold til at Audiomods armen (jeg valgte den variant, der hedder "classic", dvs. med Cardas kobberkabel og uden mikrometerskrue til VTA justering) var billigere end Technoarmen.

At påstå at Michell's kontralod ingen forskel giver er i mine øjne (og ører) temmelig ignorant.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 06 August 2012 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Nej Ramma, fingernem betyder at første gang er det svært og de følgende bliver det lettere og lettere, men første gang kan gove sved på panden.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 06 August 2012 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej Ramma

Jeg troede ikke det var din mening, da du skrev, at Roy(Rega) påstod, at man ikke kunne høre forskelle, når man ændrede
VTA, men hvis det så er din mening, så er det jo den vi kan diskutere istedet for at diskutere udsagn der aldrig har været der.

Og igen, frotæl mig hvorfor et Michell kontralod skulle være bedre, hvad kan det kontralod andre kontralod ikke kan ?

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej Ramma

Jeg troede ikke det var din mening, da du skrev, at Roy(Rega) påstod, at man ikke kunne høre forskelle, når man ændrede
VTA, men hvis det så er din mening, så er det jo den vi kan diskutere istedet for at diskutere udsagn der aldrig har været der.

Og igen, frotæl mig hvorfor et Michell kontralod skulle være bedre, hvad kan det kontralod andre kontralod ikke kan ?

Michell har et lavere tyngdepunkt og man kan fastspænde loddet 100 %, modsat det originale Regalod som sidder i en gummibøsning,Michell loddet giver nogen fordele i de nedre frekvenser og ikke uvæsentligt rydder op i mellemtonen, dog skal det siges at Michell ikke er det bedste kontralod til en Rega, kan man finde et med endnu lavere tyngdepunkt vil det rykke lyden yderligere en klasse op.( jeg har prøvet at hænge det originale lod i 3 snore bag armen og det gav en uhørt god bund, men snorene gav et noget ustabilt tyngdepunkt og jeg måtte forlade det ellers spændende eksperiment, da loddet ret hurtigt kom i sving og det er bestemt ikke godt for lyden og pickuppen eller pladerne)

Jeg har også vibrationdæmpet armrøret på Rega på et strategisk sted yderst på armrøret, hvilket har ført til en uhørt klarhed og renhed i de øverste frekvenser og har fjernet den sidste dis fra musikken,forbedringen er kun marginal, men hørbar, men er dog umagen værd,( alternativt kan man slibe malingen af, men det er en langvarig proces, da armrøret er malet med pulverlak + at man kan ændre på armrøret diameter og det kan ikke anbefales at gøre), og dermed også har positiv indflydelse på det samlede lydbillede(og det har jeg brugt mange timer på at finde, det punkt, det er nemlig ikke ligegyldigt hvor dæmpningen bliver sat ind)

Mht til udsagnet om VTA , har jeg hørt det fra Roy Gandys egen mund på en Demoaften hos Hifiklubben i starten af halvfemserne, han sagde at der var andre og mere vigtige ting end VTA når man taler om tonearme, bla. præcsion i armlejet og at armrøret skulle laves i et stykke og at armen skulle monteres fast i chassiet på pladespilleren, hvilket han selvfølgelig har ret i, Rega RB 300 armen bankede stort set alle andre arme på det tidspunkt, med en ret stor marginal og til en uhørt lav pris som dengang var 995,- kr i Hifiklubben, jeg købte faktisk 4 stk dengang og har nu 2 stk tilbage, det viste sig at der var varitionen i hvor præcist og let armlejet gik på og jeg har beholdt de 2 mest letgående til mit nuværende system, jeg har haft andre arme forbi i mellem tiden bla. Regas største konkurrent Linn hvor jeg både havde Linn Basic VI og Linn Akito armene, de kunne dog ikke skubbe Rega RB 300 af tronen, som den foretrukne arm her i huset, jeg har også haft forskellige versioner af SME bla. den klassiske 3009 mk II, 309 og SME III, de er her heller ikke mere og så har jeg endvidere været en tur henover Helius bla. Aurum og Orion, Orion har jeg stadig, den venter bare på en Audio Note I/O eller en af de gode Kotszu der er til at betale, så kommer den i brug igen

som du sikkert kan se, er jeg faktisk en stor Rega RB 300 fan på 20 år og tillader mig at moddificere det jeg mener, der skal til for at forbedre udgangspunktet, som er rigtig godt

Hvorvidt det er positivt eller ej skal jeg ikke bedømme, jeg må bare konstatere at de mods gør at jeg stadig holder fast i Regas fremragende udgangspunkt RB 300

At du ikke mener at mine erfaringer og tiltag er valide, kan jeg ærlig talt ikke tage mig af

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2012 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Nå, nu vil jeg også blande mig...

Jeg har også hørt udsagnet fra Roy Gandy om, at VTA ikke havde kritisk betydning. Jeg er ikke helt enig, men er omvendt heller ikke fanatisk a la Michael Fremer på hans DVD om montering/sporing af pickup'er. VTA har betydning, men forskellen på pladers tykkelse gør, at det er praktisk umuligt at stille perfekt hele tiden. Nogle har endda forsøgt sig med VTA-on-the-fly løsninger. Jeg kan ikke høre forskel på ½-1 mm forskel på armbasen. Armen skal synligt være i en skæv vinkel, før jeg hører forskel. Og så er det fordi at nålen står så skævt i rillen, at det svarer til en ringere slibning med mindre anlægsflade.

Jeg har også leget med kontravægte, men kan ikke høre forskel. Jeg endte med Rega's eget "store" af tungsten, udelukkende for at kunne montere tungere pickup'er.

Jeg har selv skiftet kabel i min RB300, og der ER forskel, uanset hvad Bent/Medlyd skriver. Og forskellen er simpelthen så himmelråbende, at jeg ikke forstår at Rega ikke selv har gjort det. Dog har RB1000 et bedre kabel, men koster også en hel del mere.

RB300 er stadig et budget-produkt, så selvfølgelig skal der spares nogle steder, hvilket da også kan høres. Men den lammetæver stadig meget dyrere arme, og overgås fra egen side kun af RB1000!

En lille note: Jeg har kendt Bent tilbage fra tiden, da vi begge var i Hifi Klubben. Bent er en hyggelig fyr, men har også et meget "specielt" forhold til Rega, hvilket skal tages med, når hans indlæg læses... kritik af Rega godkendes ikke!  

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 07 August 2012 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Lad mig tage det kronologisk.

Påstanden var, at Roy Gandi havde udtalt, at der ikke var nogen lydmæssige ændringer, at høre, når man ændrede VTA. Det er så nu blevet til, at han har sagt, at der var vigtigere ting ved en tonearm end VTA justeringsmuligheden. Det er nok mere rigtigt end den første udgave af hvad han havde sagt.

Korrekt VTA kan ikke opnås ! Hvorfor det er hovedløst spild af tid, at prøve. Man opnår IKKE korrekt VTA ved, at hæve/sænke armen så den er parallel med tallerkenen, det ser symetrisk ud og synes korrekt, men er det ikke.

Til Unipivotarme, hvortil Rega`s ikke hører, er det en uomgængelig nødvendighed med et lavt tyngdepunkt på loddet ellers ville armen sejle rundt på må og få. På Rega eller andre almindelige radialarme har det ganske enkelt ingen indflydelse. Det er simpelthen helt overflødigt, men myten er selvfølgelig opstået fordi det sidder på Unipivot arme, hvor det sidder der af nød.

Med hensyn til min, angiveligt, manglende tolerance overfor kritik af Rega må jeg melde hus forbi, jeg er ikke intolerant overfor kvalificeret kritik, men når man nu selv har prøvet et hav af modifikationer på et hav af tonearme og pladespillere, når man ved, hvor meget disse "forbedringer" kan ødelægge eller, i bedste fald, kan ruinere folk så har man sgu`da som importør af mærket en pligt til at advare de mennesker der måske mangler den erfaring og lader sig besnæret af de uendelige mange muligheder der er påstås, kan forbedre armene. Jeg vil ikke afvise, at de kan gøres bedre, men de løsninger har jeg endnu til gode at se.

Jeg kan så på Bevensee`s indlæg forstå, at Mikkel Gige er temmelig ignorant i og med han ikke kan høre nogen forskel på kontralod. Jeg mener nu det lyder helt normalt.

Og jo jeg har et specielt forhold til Rega, det kan jeg næppe løbe fra. Jeg har arbejdet med dem i 25 år, jeg kender deres produkter temmelig godt, jeg kender menneskene bag og deres indgang til mekanik, grundlagt på faktuel viden, tests og erfaringer. I disse mange år har de utallige gange, når en eller anden har lavet "hidtil uhørte, gigantiske og magiske forbedringer" inviteret folk til at blindteste op imod en standard Rega. De fleste takker nej, de få der ikke takker nej, kan så ikke høre de forbedringer der ellers var af signifikant betydning, når testen løber af stablen.

Og så lige her til sidst, så vildfarelsen ikke bider sig fast DER SIDDER DET SAMME KABEL INTERNT I EN RB 1000 SOM DER GØR I EN RB 250, 300, 301, 303 eller 700. Og når den lyder bedre end de andre arme er det naturligvis fordi, det der virkelig rykker, er indeholdt i den arm.

Til allersidst blot dette spørgsmål, som jeg vil bruge som en anbefaling til Rega, der formentlig ikke har prøvet alle de interne kabler der findes. Hvilket kabel mener i, vil være det bedste i en Regaarm ?

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 07 August 2012 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Det er mig så også lige magtpåliggende at smide en bemærkning om Michell kontraloddet der "sidder 100% fast" . Jeg antager, at Ramma mener, at det er en fordel og det lyder også rigtigt godt "100% fast" . Hvis vi nu går over i bilernes verden og forstiller os en sådan automobil der var "100% fast" altså uden nogen affjedring overhovedet, hvad ville der ske ved kørsel på vejen ? Der ville ske det enkle, at manden der kørte, det eneste løse led i kæden, ville hoppe ping pong mellem sæde og tag og have endog meget store vanskeligheder med at styre bilen. Han ville sandsynligvis dø med både hovedpine og ondt i rumpen.

Der er selvfølgelig en grund til, at de afkobler loddet og bruger flere penge på udfræsning af riller i loddet og påsætning af gummi end det koster, at bore et hul og smide en skrue i. Indrømmet det har ikke helt den samme klang af perfektion som vendingen "100% fast" men det afstedkommer en bedre gengivelse.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 07 August 2012 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

hej

Der er da meget rigtig i Bent's udlæg: Det er svært at opnå korrekt VTA, men det skal da ikke forhindre at man har muligheden, især da tykkelsen på plade mediet fordre at VTA'en ændre sig, så på langt dyrere tonearme kan man justere "on the fly", og på de billige har man andre muligheder så som eksempel gevind anordninger (og andre). Den helt rigtige måde er beskevet af en vis hr. M. Fremer i Stereophile nemlig at måle vinklen nålefanen har med pladen (som også har et bogstav betegnelse tror det er SRA).

I jagten på den perfekte afspilning vil der være audiofile der VIL have den mulighed, så... derfor.

Kontralod: Nu har Rega valgt at fremstille sit på den måde med en gummi afkobling, som vil lyde på en måde og kobler du kontraloddet på en anden måde og Bent nævner med at skrue lodet fast vil det give andre fordele (og måske ulemper), men det VIL lyde forskelligt.
Om det vil være billigere at fremstille kontraloddet med en pinolskrue frem for at dreje riller til o-ringe?? Det er nok et fedt, men Rega har valgt o-ringen, so be it.

Kabling: Vi er jo ikke uenig om at 2 kabler ikke lyder ens - vel?
SÅ alle vi andre tosser der monterer andre fabrikater med tynde tråde i armrøret får et andet lydmæssig resultat end Rega's eget.
Jeg tror jeg tidligere har anført denne påstand (for eget regning naturligvis) at en dims har den pris den har efter de dele man har indeholdt i dimsen, så en Rega til vejl. ca. 1500,- vil ikke have et så sofistikeret kabel (og ikke SÅ vellydende) som en tonearm til 10.000 kr.
Det er almindelig produktions / salgs kalkyle beregning, så hvis Rega har det samme kabel i ALLE modeller, ja så får jeg kronede dage, tak Bent  - MEN det tror jeg ikke Rega har.

At du Bent har reddet nogle tosser der har monteret deres Rega med for tykke kabler - ja det kan da forekomme (skal jeg ikke udtale mig om) og så virker tonearmen jo ikke, men vi andre bedrevidende gør det mere elegant med tynde tråde fra velestimeret producenter (som sikkert også kan leverer til Rega som OEM) som Cardas og VDH.

ALT som du ændre vil og kan lyde forskelligt, sikkert er det at jo bedre dit anlæg er jo tydeligere vil en forskel træde frem.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej

Lad mig tage det kronologisk.

ok så får du svar

Påstanden var, at Roy Gandi havde udtalt, at der ikke var nogen lydmæssige ændringer, at høre, når man ændrede VTA. Det er så nu blevet til, at han har sagt, at der var vigtigere ting ved en tonearm end VTA justeringsmuligheden. Det er nok mere rigtigt end den første udgave af hvad han havde sagt.

ikke korrekt, han sagde faktisk at VTA ikke har nogen stor betydning, det er helt forkert

Korrekt VTA kan ikke opnås ! Hvorfor det er hovedløst spild af tid, at prøve. Man opnår IKKE korrekt VTA ved, at hæve/sænke armen så den er parallel med tallerkenen, det ser symetrisk ud og synes korrekt, men er det ikke.

ikke korrekt, optimal VTA kan opnås, der er en indstilling som kan bruges til alle plader tynde eller tykke, den kan du kun finde med trinløs vta on the fly og vi snakker ikke ½ eller hele milimeter her, men derimod under 1/10 dele mm på et VTAF er en omdrejning på skiven 0,6800 mm i højden den rette indstilling findes indenfor måske 0,1 mm, og det kan gøres mens pladen spilles og er altså direkte hørbart med det samme, og det er muligt at finde en " gylden indstilling " der passer til alle pladetykkelser, men den finder du kun med VTA on the fly, ellers kan du godt opgive det med det samme, men det har du jo ikke nogen erfaring med, da du som udgangspunkt ikke tror på VTA og derfor kan det ikke lade sig gøre

Til Unipivotarme, hvortil Rega`s ikke hører, er det en uomgængelig nødvendighed med et lavt tyngdepunkt på loddet ellers ville armen sejle rundt på må og få. På Rega eller andre almindelige radialarme har det ganske enkelt ingen indflydelse. Det er simpelthen helt overflødigt, men myten er selvfølgelig opstået fordi det sidder på Unipivot arme, hvor det sidder der af nød.

Rega RB 300 bliver væsentligt bedre med et lavt tyngdepunkt på kontraloddet, så dit udsagn om at det ikke har betydning, giver jeg ikke noget for, du har jo ikke prøvet for alvor, for problemet eksiterer ikke i din verden, dermed er det heller ikke forsøgt, har jeg ret

Med hensyn til min, angiveligt, manglende tolerance overfor kritik af Rega må jeg melde hus forbi, jeg er ikke intolerant overfor kvalificeret kritik, men når man nu selv har prøvet et hav af modifikationer på et hav af tonearme og pladespillere, når man ved, hvor meget disse "forbedringer" kan ødelægge eller, i bedste fald, kan ruinere folk så har man sgu`da som importør af mærket en pligt til at advare de mennesker der måske mangler den erfaring og lader sig besnæret af de uendelige mange muligheder der er påstås, kan forbedre armene. Jeg vil ikke afvise, at de kan gøres bedre, men de løsninger har jeg endnu til gode at se.

jeg kan ikke lige se hvordan man kan blive ruineret af en forholdsvis beskeden investering i mods til en Rega, der løber op i ca.3000,-kr med det hele og lidt mekanisk fingersnilde, som samtidigt giver en betragtelig forbedring af lyden, det er der mange der bruger på feks htkabler pr. meter eller for den sags skyld signalkabler med samme pris, eller endog beløb i en hel anden skala med 3 cifre og et pænt antal nuller bagved, og for at være helt ærlig så tror jeg ikke du har prøvet ret mange mods på dine rega arme, for det er jo helligbrøde

Jeg kan så på Bevensee`s indlæg forstå, at Mikkel Gige er temmelig ignorant i og med han ikke kan høre nogen forskel på kontralod. Jeg mener nu det lyder helt normalt.

du er ikke meget for kritik min ven, hvorfor skal mikkel svines til uden åbenlys grund, kan du svare på det ?

Og jo jeg har et specielt forhold til Rega, det kan jeg næppe løbe fra. Jeg har arbejdet med dem i 25 år, jeg kender deres produkter temmelig godt, jeg kender menneskene bag og deres indgang til mekanik, grundlagt på faktuel viden, tests og erfaringer. I disse mange år har de utallige gange, når en eller anden har lavet "hidtil uhørte, gigantiske og magiske forbedringer" inviteret folk til at blindteste op imod en standard Rega. De fleste takker nej, de få der ikke takker nej, kan så ikke høre de forbedringer der ellers var af signifikant betydning, når testen løber af stablen.

ja, et nærmest religøst forhold, mht til forbedringer er det ikke"  gigantiske og magiske forbedringer ", men derimod væsentlige forbedringer der hvor en RB 300 har nogle svagheder, altså løftes den op på et trin hvor den for alvor basker andre tonearme på lyden og det med ganske få og ikke særligt dyre mods, så hvis man har den mulighed og indsigt, så skal den også bruges så RB 300 stadig er kongen på borgen, selvom der skulle dukke magiske tonearme op fra andre fabrikanter til pæne 5 cifrede beløb

Og så lige her til sidst, så vildfarelsen ikke bider sig fast DER SIDDER DET SAMME KABEL INTERNT I EN RB 1000 SOM DER GØR I EN RB 250, 300, 301, 303 eller 700. Og når den lyder bedre end de andre arme er det naturligvis fordi, det der virkelig rykker, er indeholdt i den arm.

hvad får man så for den høje ekstrapris man betaler for en RB 1000, udover en flot poleret tonearm og et selekteret leje, det må du godt svare på

Til allersidst blot dette spørgsmål, som jeg vil bruge som en anbefaling til Rega, der formentlig ikke har prøvet alle de interne kabler der findes. Hvilket kabel mener i, vil være det bedste i en Regaarm ?

Ikognito/Cardas internt kabel uden lodninger fra clips til phonostik, er det svar nok ?

Alternativt kan man også prøve Audio Note sølvlitze, men det er en dyr løsning og for mit vedkommende bruger jeg det kun i min Helius Orion Arm, og den er bedre end Rega RB 300

men også meget dyrere i indkøbspris og kører bedst med meget tunge pickupper feks Audio Note I/O

eller Koetsu

Det er muligt at du vil føle dig provokeret af mine svar, men de lavet med omhu og overbevisning og jeg står 100 % inde for det jeg har skrevet her, det viser også med al tydeligehed at vi ikke kan blive enige, vi er simpelthen for langt væk fra hinanden mht til tema i denne tråd og vores tilgang til emnet

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 07 August 2012 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Hej Gli

Du har ret i, at der kan forekomme forskelle, men lyder det bedre ? Du har også ret i, at Rega næppe ville koste et dyrt kabel i en arm der er tænkt til, at koste 1500,- men det vil de altså heller ikke i en arm til 10.000,- fordi de ikke hører nogen entydig forbedring, forskel ja, men forbedring, nej.

Samtidigt er det altså kobberkabel, 25 cm og tyndt som et hestehår, hvor dyrt skal sådan et være før det er velrennomeret. Kobber koster nada, selv 99,99999% velrennomeret oxygenfrit kobber er kun et dyk i møntlommen, i produktionspris forstås, men der skal jo også være penge til forfatteren af de omfattende og fantasifulde begrundelser for sådan et "best buy"

Som jeg opfordrede til i det seneste indlæg, så vile det være rart om nogen kunne give mig en anbefaling på det bedstelydende kabel til en tonearm. Hvis det forbedrer gengivelsen, så skal sgu` da prøves.

Jeg vil nu ikke kalde de, der har fået skiftet deres tonearmskabler på anbefaling af og hos samme forhandler, tosser. Jeg vil kalde dem håbefulde og håbet er lysegrønt ligesom penge, men efter sådan en operation er de tappet både for håb og penge.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 07 August 2012 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Taj Bent Om det lyder bedre kan jo kun kunden afgøre, og når man køber km-vis kabel som jeg tror Rega gør er prisen da en mindre faktor end ved eftermontage, så hvis Rega monterede Cardas kobber, vil jeg blive arbejdsløs (på den parameter).
Det er jo ikke prisen der afgør om lyden er bedre eller dårligere, men tilfældigvis er Cardas kobber bedre end Rega's std i rb250 - 30x og hvis ikke andet kabel i 700 og 1000, ja så giver det sig selv.
SÅ hvis Rega kan købe Cardas til samme pris som det kabel de benytter, så der det med at få fingeren ud......(men det tror jeg ikke de kan for så var det sket)

Andre sværger til VDH's forsølvet kabel, og sådan er der jo så meget.

Det bedst lydende - det vil der være lige så mange meninger om som hifi entusiaster i DK, men Ramma har givet et forslag, som jeg sagtens kan stå inde for.

Hifi tosser skal du tage venligt om os alle

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

citat@ Medlyd

Jeg vil nu ikke kalde de, der har fået skiftet deres tonearmskabler på anbefaling af og hos samme forhandler, tosser. Jeg vil kalde dem håbefulde og håbet er lysegrønt ligesom penge, "men efter sådan en operation er de tappet både for håb og penge."

Hvad er det for en udtalelse? først indleder du med at sige at man ikke kan kalde folk for tosser, hvorefter du udstiller folk som lige netop det, nemlig tosser og tåber (det fremhævede område)

istedet for at pakke det ind , så synes jeg du skal skrive ærligt og lige ud at du synes folk er tåber og tosser hvis de tror de kan forbedre Rega produkter på nogen måde, så ved vi det og så er der ikke mere at komme efter, take it or leave it, det er til at forstå.

jeg taler næsten altid rent ud af posen mht til hvad jeg mener og tror på, om andre kan lide det eller ej blander jeg mig ikke i, og det giver nogen på tuden indimellem, sådan er det at have holdninger man står inde for

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 07 August 2012 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

Hej Ramma

Hvad sagde han egentlig, du skriver:

Mht til udsagnet om VTA , har jeg hørt det fra Roy Gandys egen mund på en Demoaften hos Hifiklubben i starten af halvfemserne, han sagde at der var andre og mere vigtige ting end VTA når man taler om tonearme, bla. præcsion i armlejet og at armrøret skulle laves i et stykke og at armen skulle monteres fast i chassiet på pladespilleren, hvilket han selvfølgelig har ret i,

Det var såmænd et citat fra ovenstående jeg gengav, hvis du så nu er kommet lidt i tvivl om, hvad han helt præcist sagde, så er det da OK, men svært at bruge til noget

At jeg ikke tror på VTA forstår jeg ikke rigtigt VTA (Vertical tracking angel) er jo ikke noget man kan tro eller undlade at tro på, det er en forkortelse af Vertikal Sporings Vinkel og jo, den tror jeg på. Det der tilgengæld er ligeså troværdigt som ovenstående forkortelse er, at man umuligt kan opnå korrekt VTA, selv ikke hvis man sidder med en fjernbetjent hæve/sænke arm og nyder sin musik. At man kan høre forskelle er oplagt, men opnåelse af korrekt VTA får man altså ikke.

Mine udsagn har uendeligt lidt med religion at gøre, men forklar mig, hvorfor, at et lavere tyngdepunkt er bedre på en Regaarm og undlad for Guds ! skyld den med, at lyden er bedre.

Nu kan jeg sagtens forstå, at nogle mennesker tror, at det mest værdifulde i en tonearm er kablet. Dusinvis af indlæg der garanterer en gigantisk forbedring pga. af et 25cm tyndt kobberkabel, skal da være dyr, men der findes intet kabel på Jorden der i produktionspris ville ændre en RB 1000 arms pris væsentlig. Det er tilgengæld tidskrævende, beværligt og nogle gange umuligt, at finde lige netop de lejer med de krævede egenskaber. En RB 1000 arm tager en dag, at lave og det er måske kun 1 ud af 500 lejer de kan bruge til lige netop den arm. Det er med andre ord dyrt, at lave virkelige forbedringer.

Med hensyn til din kommentar lydende på, at jeg skulle svine Mikkel til, så må jeg igen melde hus forbi, læs og forstå.

Jeg har haft en del Orion arme, nogle med og nogle uden sølv og de spiller nogen gange rigtigt fint.

En diskussion drejer sig ikke om, at få ret så meget som den drejer sig om, at blive klogere. Jeg er indtil nu ikke blevet klogere og du lader heller ikke til at være belastet i den retning, men måske du kunne fortælle mig lidt om hvorfor et lavt tyngdepunkt er bedre på et lod til en Rega, det ville oprigtigt talt gøre mig klogere.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 07 August 2012 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Lad nu være med konsekvent, at fejlfortolke det jeg rent faktisk skriver. Jeg skriver og mener det der står, nemlig, at nogle mennesker håber at få en forbedring og det tror da pokker de gør det, når de kan læse indlæg om hængende lodder der alene bringer himlen ned på Jorden, kabler der forvandler tåget, diset udynamik til et krystal klart gammaglimt. Jeg kan nemt følge disse mennesker, men en del bliver skuffede. Du mener ikke, at 3000,- kan ruinere folk, næh måske ikke de første 3000,- men lur mig om der ikke også kan skiftes strømkabler i pladespilleren, tallerken, låg, fødder og leje, når man nu er igang med, at sublimere.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2012 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

de forbedringer har ikke noget med håb at gøre, det simpelthen fakta, der er nemme at høre , selv uden farvede ører der lytter.

jeg fejlfortolker ingenting, du omskriver og fortolker derimod mine udsagn derhen så det er evident for enhver at jeg er en tåbe og tosse at bruge penge og tid på noget som ikke er nødvendigt i din verden, med den holdnig kommer man ikke ret langt med lyd og musik, mere er der sådan set ikke at sige om den sag, for min skyld kan du fortolke og skrive hvad du har lyst til, men det ændrer ikke ved mine holdninger i emnet her i tråden.

mht til internt kabel i en tonearm er det kun en del af pakken og som du selv er inde på så er lejet det vigtigste sted i armen og også det dyreste sted, det kan vi blive enige om, kabler er bare prikken over i et hvis man vil have det sidste med, hvad enten du tror på det eller ej.

mht til det sidste, jeg har ikke nogen forventning om at du skulle blive klogere af mit indlæg og erfaring, for du anerkender ikke at jeg måske har tilegnet mig noget viden og erfaring der er brugbart, noget så basalt kan almindelige hifi tumper jo ikke være i besiddelse, det tilkommer hifiguruer

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 August 2012 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Tonen, de herrer! Bevar nu den gode og sobre tone... ellers ender tråden med at blive lukket!

Der er rettet lidt i et indlæg, men det er tydeligt at mærke, at temperaturen stiger... tag en puster, og vend tilbage om et par timer. En anden god idé er, at skrive sit indlæg på et stykke papir, og så vente en time eller to, før man skriver det i forummet. Det kunne jo være, at man slet ikke mente det man skrev, man bare var blevet lidt ophidset af debatten!?

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes