Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 13:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilteroptimering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hey Joe,

I mit hf-anlæg i tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9600&PN =1

Har jeg placeret delefilteret på mine Dali 40 se, som er opgraderet med Scanspeak 2905, 9700 enhed. Alt i signalvejen er skiftet til andre typer på nær basspolen + polyprop scr typer til parallel ved bassen.

Er der nogle forslag til forbedringer. Og det må som det ses, ikke fylde for meget. Jeg bruger - stort set - de oprindelige værdier for delefilteret. Jeg vil ikke oploade diagram, da jeg mener at der måske er copyright på det ?

Jeg bruger Jensen til diskantsektion 3 ordens som oprindeligt- perfekt match til 9700 efter min vurdering og med impedanskorrektion 1,4 mh 68 uf og 8,2 r. Og wondercaps til midrange + lidt audyn. Findes der nogle gode kondesatorer - der ikke fylder - som jeg kan bruge som erstatning for audyn ?

Jeg køber nu med danoterm og vishay modstande i signalvejen, og jeg kunne ikke høre forskellen til de almindelige typer. Har i andre forslag som måske kan give en forandring. Hvad med Duelunds ? Hvad koster de ? Jeg kan desværre ikke lave dem selv, da det sprutter ud over det hele når jeg varmer kullet  

Er der nogle der har erfaringer med at støbe delefilteret ind i f.eks. resin ?

Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej !

Hiv det hele ud og lav det i 6 db og undgå danoterm og vishay og brug to semendt modstanse ved siden af hinanden, bruger selv 9700, 6db, 3500hz, jensen kobber 5,6mh, (3000, 6,8mh)(set modstandene helt oppe ved enhederne) på en tovejs hjemmebyg lille højttaler med stor lyd
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:
Hej !

Hiv det hele ud og lav det i 6 db og undgå danoterm og vishay og brug to semendt modstanse ved siden af hinanden, bruger selv 9700, 6db, 3500hz, jensen kobber 5,6mh, (3000, 6,8mh)(set modstandene helt oppe ved enhederne) på en tovejs hjemmebyg lille højttaler med stor lyd

Nej. Det er helt uoverskueligt at skifte ud til 6db. Jeg er også ret overbevist om, at lyden bliver markant dårligere af det. Det er jo en uhyglig kompliceret proces selv at lave det delefilter - det har jo taget år at nå dertil. Delefilteret er fra starten optimeret til 2905 enheden. 

Jeg kører selv med simpelt delefilter, 6db til 9700 i center uden impedans korrektion, men det er mere et spørgsmål om økonomi. Jeg synes 9700 bliver presset for meget af at køre 6db hvis delefrekvensen skal være nede ved de 3k - det er vel også derfor at du er oppe ved 3500  - og den optimale delefrekvens for 9700 ligger altså ret snævert omkring de 3000 efter mine ører. 

Men jeg har nu også behov for at spille højere end eks. en mindre tovejs. - det betyder sikkert også noget.

Jeg kan ikke høre forskel på to cement og vishay/danotherm.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 April 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej !

Det er kun prodosenderne der er glade for 18 og 24db, så kan de få soldt mere en vis der bliver brugt 6db selv om det er en lille tovejs kan den sku godt spille højdt, jeg har 2*200w

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

he-he. Mon ikke det bare er os selvbyggere der er glade for bløde filtre fordi det andet er for kompliceret for os.

Jeg tror ikke at det er et godt salgsargument at der bliver brugt stejle filtre. Det bliver der ikke solgt mange højtalere på. Derimod synes jeg at et meget brugt argument er at filteret er så simpelt som muligt - enkelt. Enkelt men godt. Sådan noget tåbe snak. Det er lige så idiotisk.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 April 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hej !

Grunden til at jeg fortrækker 6db er at det er nemmer at til passe enhederne, så bruger man kun en kondensator og en spole, jo flere kondensator jo mere egen lyd

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer

Jeg vil anbefale dig at bruge en foilspole til bassen (men det kniber lidt med pladsen). Du kunne jo prøve en spole med P-kerne, det vil give spolen lavere DC modstand (bedre dæmpningsfaktor).

Hvis du ikke kan høre forskel på cement og Vishay/Danotherm, må der være noget der faver lyden så meget at det "over døver" forskellen på de to typer. Det kan muligvis være den type kondensatore de arbejder sammen med. Det eneste sted jeg (næsten) ikke har kunne høre forskellen på cement og Vishay er i mine Theobroma'er, men de er jo også HELT uden kondensatorer. Det sker tilsyneladende noget grimt når en induktiv modstand sider i serie med en kondensator. Det lyden som om signalet bliver tilført en form for ekko. Dette ekko er der nogen der godt at lide fordi det TILFØRE noget extra brilliance til toppen, men det kan også give træthed ved længere tids lytning. De test jeg har lavet med modstande, er alle vundet af Vishay.

God lyst

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 April 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer

Nu kan jeg se du har brugt forskellige typer kondensatorer i delefilteret.

Kan du ikke give en kort karakteristik af de forskellige mærker og typer !?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd

Her er lidt hygge læsning om forskellige typer kondensatorer.

http://home.hetnet.nl/~geenius/CAP.html

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej Kramer

Nu kan jeg se du har brugt forskellige typer kondensatorer i delefilteret.

Kan du ikke give en kort karakteristik af de forskellige mærker og typer !?

Hilsen

Nørd

Hej. Det kan jeg ikke helt :)

Jensen papir/olie gav en mere rolig, mørk gengivelse. Med mindre skrammel i diskanten og mere dynamik i de lave frekvenser. I forhold til Wondercaps. Jeg mener det klæder en 9700 enhed med et trejdje ordens af Jensen. Det er præcist min lydmæssige smag.

Wondercaps lød dog en smule hurtigere, klarere og dynamisk i forhold til den Solen - scr- der blev brugt tidligere i mellemtonen.

Efter min vurdering er kondensatorerne i signalvejen temmeligt betydende for kvaliteten af en højtaler.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes