Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 17:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rense lp plader med træ lim (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej faldt lige over en måde til at rense sine lp plader.

http://www.youtube.com/watch?v=Z61k5UAWev8

Er det noget man skal prøve , ser meget effekttivt ud.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Ingvar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2009
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja der var engang, man kunne få en renselim til vinylplader. Og det virkede ganske fortræffeligt, desv. kan jeg ikke huske hvad det hed. Så mon dog ikke den fidus med hvid trælim kan bruges. I hvertfald hvis der med sikkerhed ikke er et opløsningsmiddel i, der kan skade vinylen, og det kan måske være et problem at finde ud af, da limfabrikanten nok ikke vil ud med alle hemmelighederne.

Men måske skal det prøves, finder nok en inferiør forsøgs lp et sted.

Hilsen Ingvar

Til top Vis Ingvar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingvar

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hvis man læser hans kommentarer på videoen kan man se at den metode KUN anbefales til scratching plader, som man
alligevel voldtager og putter hænderne på.
Metoden anbefales IKKE til hifi-entusiaster som er glade for deres LPer!

Ekta Grande
Mit Anlæg

Til top Vis CpChilli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CpChilli

Grev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Ahrrrrrrrr.......

Er ikke sikker på mine plade vil bryde sig om det
Til top Vis Grev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grev

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Been there, done that - fik dog ikke t-shirten

Det er desværre ikke vejen til nirvarna. Man kan godt få det til at virke, med at man kan trække en "plade" af sin LP. Ikke for
tykt, og ikke for tyndt lag lim. Desværre syntes jeg sgu ikke det funkede specielt godt + ved en enkelt af testpladerne sad
limen lidt for godt fast, og efterlod tilsyneladende lidt i bunden af rillerne - jeg havde i hvert fald en del bøvl med at fjerne noget
nams fra min pickup efter jeg havde forsøgt at afspille den rensede plade (der lød ad H til) - efter den oplevelse stoppede
eksperimenterne ..

Køv du dig en Knosti pladerenser i stedet for, den koster smænd ikke SÅ mange tuber hvid lim
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Why even bother ...

Sætter meget stor pris på folks idérigdom og lyst til at eksperimentere, men hvis man blot med jævne mellemrum har arbejdet med træ-/PVA-lim, så
skal der ikke mange eftertænksomme stunder til for at finde ud af, at det ikke er vejen frem til renere plader.

Jeg mindes dog det nu hedengangne "High Fidelity", hvor Peter Holstein (mener jeg det var) lancerede en DIY-højttalerkonstruktion, hvor
bas/mellemtoneenheden skulle coates med fortyndet snedkerlim, hvorefter der skulle bortskæres trekanter i membranen. Det var det rene Jørgen
Clevin og tilsvarende underholdende
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Jeg mindes dog det nu hedengangne "High Fidelity", hvor Peter Holstein (mener jeg det var) lancerede en DIY-
højttalerkonstruktion, hvor
bas/mellemtoneenheden skulle coates med fortyndet snedkerlim, hvorefter der skulle bortskæres trekanter i membranen.
Det var det rene Jørgen

Centreringsfjederen var det nu der skulle skæres i. Jeg udførte faktisk centreringsfjedertricket, og skar centerdomen væk
(det skulle man nemlig også) på basserne i mine sagesløse Trapez X'ere. Det gav faktisk en anelse dybere bas, og de
levede i hvert fald 10 år efter - og gør det såmænd nok endnu.

.. åh ja, og mellemtone og bas chassis blev tværet godt ind i plastikpadding også.

Bortset fra det, mener jeg da også at der er pillet lidt ved enhederne i mange af Holfis højttalere.
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 Februar 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:
Analogueman skrev:

Jeg mindes dog det nu hedengangne "High Fidelity", hvor Peter Holstein (mener jeg det var) lancerede en DIY-
højttalerkonstruktion, hvor
bas/mellemtoneenheden skulle coates med fortyndet snedkerlim, hvorefter der skulle bortskæres trekanter i membranen.
Det var det rene Jørgen

Centreringsfjederen var det nu der skulle skæres i. Jeg udførte faktisk centreringsfjedertricket, og skar centerdomen væk
(det skulle man nemlig også) på basserne i mine sagesløse Trapez X'ere. Det gav faktisk en anelse dybere bas, og de
levede i hvert fald 10 år efter - og gør det såmænd nok endnu.

.. åh ja, og mellemtone og bas chassis blev tværet godt ind i plastikpadding også.

Bortset fra det, mener jeg da også at der er pillet lidt ved enhederne i mange af Holfis højttalere.

Tak for afklaringen - havde ikke lige de omtalte numre af High Fidelity ved hånden (de røg - desværre! - ud i forbindelse med en forestående flytning
for snart mange år), så min bemærkning var frit fra hukommelsen og uden umiddelbar mulighed for at tjekke op på faktiske forhold

HE88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej madmax

I Beat Bop i Peder Hvitfelds stræde, kan man købe en lille flaske væske til 125 kr. Man skal hælde et tyndt lag på en snavset plade og lade væsken tørre natten over. Næste dag trækker man hinden af. Jeg kan ikke helt huske hvor mange plader væsken rækker til. Men det er omkring ti plader. Det er en meget effektiv måde at rense en pladen på. Men en tidskrævende og dyr måde.
Til top Vis HE88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HE88

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hej igen , nu har jeg søgt og fundet ud af at man kan rense sine plader ret effektivt med destileret vand og isoprophylalkohol i forhold 1-4 , samt små vatpuder til at tørre efter med .

Nu vil jeg købe en vådstøvsuger til 249 kr i Harald Nyborg og laver en suge dims med velour til at få det sidste væk med.Tror det kommer til at virke.

http://www.teresaudio.com/haven/cleaner/cleaner.html

Noget ala det her.

madmax

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2013 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Det er meget effektivt , selv på meget snavsede plader.

madmax

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 Februar 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Hej igen , nu har jeg søgt og fundet ud af at man kan rense sine plader ret effektivt med destileret vand og isoprophylalkohol i
forhold 1-4 , samt små vatpuder til at tørre efter med .

Nu vil jeg købe en vådstøvsuger til 249 kr i Harald Nyborg og laver en suge dims med velour til at få det sidste væk med.Tror det kommer til at
virke.

Noget ala det her.

madmax

Du mener vel demineraliseret vand? Destillering er noget ganske andet - og jeg tvivler, det kan lykkes med rent vand

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
madmax skrev:

Hej igen , nu har jeg søgt og fundet ud af at man kan rense sine plader ret effektivt med destileret vand og isoprophylalkohol i
forhold 1-4 , samt små vatpuder til at tørre efter med .

Nu vil jeg købe en vådstøvsuger til 249 kr i Harald Nyborg og laver en suge dims med velour til at få det sidste væk med.Tror det kommer til at
virke.

Noget ala det her.

madmax

Du mener vel demineraliseret vand? Destillering er noget ganske andet - og jeg tvivler, det kan lykkes med rent vand

Pæsis , den andet r jo noget man drikker.my bad

madmax

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Ingen grund til at blande vand sammen med isopropyl, bare brug det som det er, det har jeg gjort i 40+,år. og jeg har aldrig haft problemer med det.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2013 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Ingen grund til at blande vand sammen med isopropyl, bare brug det som det er, det har jeg gjort i 40+,år. og jeg har aldrig haft problemer med det.

carsten

Ok , det vidste jeg , det vil jeg prøve.Måske bare en lille smule vand , da det er lidt dyrt alkoholen ca.45 kr for en 1/2 liter.

madmax

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Sendt: 03 Marts 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hej på tråden.

Min erfarring med rensning af LP'er er ret simpel og billig. En stor vaskebalje, opvaskemiddel uden farve, en smule sprit, lunkent vand, samt en opvaskebørste med ægte hår (Ikke stift plast). LPen lægges ned i vaskebaljen, efter grundig vask hvor opvaskebørsten føres i modsat retning af normal afspilning. Sørg for at opvaskemidlet skummer godt op. LPen skylles let under lunkent vand. Til sidst lægges pladen på en bomuldviskestykke og tøres grundigt på begge sider med endnu et viskestykke. Første afspilning kan resultere i at pick-uppen tager en masse skidt med op, dette tøres bare af med en kulfiber børste. Pick-uppen renses med pick-up børsten.

Bedste hilsner Erik

Til top Vis Hesdorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hesdorf

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Marts 2013 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hesdorf skrev:

Hej på tråden.

Min erfarring med rensning af LP'er er ret simpel og billig. En stor vaskebalje, opvaskemiddel uden farve, en smule sprit,
lunkent vand, samt en opvaskebørste med ægte hår (Ikke stift plast). LPen lægges ned i vaskebaljen, efter grundig vask hvor
opvaskebørsten føres i modsat retning af normal afspilning. Sørg for at opvaskemidlet skummer godt op. LPen skylles let under
lunkent vand. Til sidst lægges pladen på en bomuldviskestykke og tøres grundigt på begge sider med endnu et viskestykke.
Første afspilning kan resultere i at pick-uppen tager en masse skidt med op, dette tøres bare af med en kulfiber børste. Pick-
uppen renses med pick-up børsten.

Bedste hilsner Erik

Så er det altså bare med at få købt en manuel pladevasker, det kan ikke anbefales at bruge nålen til at rense plader med

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 Marts 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Keith Monks RCM og L'Art du Son rensevæske. Har prøvet alt muligt andet - også en del af det, der ovenfor er beskrevet - og det kommer end ikke i
nærheden af førstnævnte kombination.

Keith Monksmaskinen reddede jeg fra udsmidning fra et bibliotek for snart mange år siden, så det er den suverænt bedste hifiinvestering, jeg
nogensinde har foretaget

Den klarer ca. 15 lp'er i timen - det er versionen med to pladetallerkener - og er en leg at betjene. Og ja, jeg betragter den faktisk som mindst lige så
vigtig en del af min afspillekæde, som alt mit øvrige grej - og så fungerer den totalt systemuafhængigt

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Marts 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Du mener vel demineraliseret vand? Destillering er noget ganske andet - og jeg tvivler, det kan
lykkes med rent vand

Bare en rettelse til en misforståelse:
Teknisk er det nu ikke noget problem at destillere vand. Faktisk gør de fleste af os det nok de fleste gange vi laver mad.

Destilleret vand er blot opsamling af fortættet vanddamp, og en måde at få alle mineraler (herunder kalk) ud af vandet. Da
fordampningen sker ved kogning, bliver vandet desuden steriliseret under processen.

At man i dag anvender primært demineraliseret vand skyldes udelukkende at man i dag kan demineralisere billigere end at
destillere. I min ungdom brugte vi stadig destilleret vand til bilbatteriet og strygehjernet. På hospitaler o.l. hvor der tillige er
behov for at vandet er sterilt, anvender man fortsat destilleret vand.

Se evt. også : http://da.wikipedia.org/wiki/Destilleret_vand
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Er der mon nogen, der kender denne award-tildelte indretning og ved, om den er pengene værd?

http://www.spincleanrecordwasher.com/
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes