Forfatter |
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ingvar Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja der var engang, man kunne få en renselim til vinylplader. Og det virkede ganske fortræffeligt, desv. kan jeg ikke huske hvad det hed. Så mon dog ikke den fidus med hvid trælim kan bruges. I hvertfald hvis der med sikkerhed ikke er et opløsningsmiddel i, der kan skade vinylen, og det kan måske være et problem at finde ud af, da limfabrikanten nok ikke vil ud med alle hemmelighederne.
Men måske skal det prøves, finder nok en inferiør forsøgs lp et sted.
Hilsen Ingvar
|
Til top |
|
|
CpChilli Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man læser hans kommentarer på videoen kan man se at den metode KUN anbefales til scratching plader, som man
alligevel voldtager og putter hænderne på.
Metoden anbefales IKKE til hifi-entusiaster som er glade for deres LPer!__________________ Electrocompaniet AW250
Electrocompaniet EC4R
Electrocompaniet ECM1
Ekta Grande
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Grev Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 77
|
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahrrrrrrrr.......
Er ikke sikker på mine plade vil bryde sig om det
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Been there, done that - fik dog ikke t-shirten
Det er desværre ikke vejen til nirvarna. Man kan godt få det til at virke, med at man kan trække en "plade" af sin LP. Ikke for
tykt, og ikke for tyndt lag lim. Desværre syntes jeg sgu ikke det funkede specielt godt + ved en enkelt af testpladerne sad
limen lidt for godt fast, og efterlod tilsyneladende lidt i bunden af rillerne - jeg havde i hvert fald en del bøvl med at fjerne noget
nams fra min pickup efter jeg havde forsøgt at afspille den rensede plade (der lød ad H til) - efter den oplevelse stoppede
eksperimenterne ..
Køv du dig en Knosti pladerenser i stedet for, den koster smænd ikke SÅ mange tuber hvid lim
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Why even bother ...
Sætter meget stor pris på folks idérigdom og lyst til at eksperimentere, men hvis man blot med jævne mellemrum har arbejdet med træ-/PVA-lim, så
skal der ikke mange eftertænksomme stunder til for at finde ud af, at det ikke er vejen frem til renere plader.
Jeg mindes dog det nu hedengangne "High Fidelity", hvor Peter Holstein (mener jeg det var) lancerede en DIY-højttalerkonstruktion, hvor
bas/mellemtoneenheden skulle coates med fortyndet snedkerlim, hvorefter der skulle bortskæres trekanter i membranen. Det var det rene Jørgen
Clevin og tilsvarende underholdende
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Jeg mindes dog det nu hedengangne "High Fidelity", hvor Peter Holstein (mener jeg det var) lancerede en DIY-
højttalerkonstruktion, hvor
bas/mellemtoneenheden skulle coates med fortyndet snedkerlim, hvorefter der skulle bortskæres trekanter i membranen.
Det var det rene Jørgen
Clevin og tilsvarende underholdende  |
|
|
Centreringsfjederen var det nu der skulle skæres i. Jeg udførte faktisk centreringsfjedertricket, og skar centerdomen væk
(det skulle man nemlig også) på basserne i mine sagesløse Trapez X'ere. Det gav faktisk en anelse dybere bas, og de
levede i hvert fald 10 år efter - og gør det såmænd nok endnu.
.. åh ja, og mellemtone og bas chassis blev tværet godt ind i plastikpadding også.
Bortset fra det, mener jeg da også at der er pillet lidt ved enhederne i mange af Holfis højttalere.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
KOFS skrev:
Analogueman skrev:
Jeg mindes dog det nu hedengangne "High Fidelity", hvor Peter Holstein (mener jeg det var) lancerede en DIY-
højttalerkonstruktion, hvor
bas/mellemtoneenheden skulle coates med fortyndet snedkerlim, hvorefter der skulle bortskæres trekanter i membranen.
Det var det rene Jørgen
Clevin og tilsvarende underholdende  |
|
|
Centreringsfjederen var det nu der skulle skæres i. Jeg udførte faktisk centreringsfjedertricket, og skar centerdomen væk
(det skulle man nemlig også) på basserne i mine sagesløse Trapez X'ere. Det gav faktisk en anelse dybere bas, og de
levede i hvert fald 10 år efter - og gør det såmænd nok endnu.
.. åh ja, og mellemtone og bas chassis blev tværet godt ind i plastikpadding også.
Bortset fra det, mener jeg da også at der er pillet lidt ved enhederne i mange af Holfis højttalere. |
|
|
Tak for afklaringen - havde ikke lige de omtalte numre af High Fidelity ved hånden (de røg - desværre! - ud i forbindelse med en forestående flytning
for snart mange år), så min bemærkning var frit fra hukommelsen og uden umiddelbar mulighed for at tjekke op på faktiske forhold
|
Til top |
|
|
HE88 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej madmax
I Beat Bop i Peder Hvitfelds stræde, kan man købe en lille flaske væske til 125 kr. Man skal hælde et tyndt lag på en snavset plade og lade væsken tørre natten over. Næste dag trækker man hinden af. Jeg kan ikke helt huske hvor mange plader væsken rækker til. Men det er omkring ti plader. Det er en meget effektiv måde at rense en pladen på. Men en tidskrævende og dyr måde.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen , nu har jeg søgt og fundet ud af at man kan rense sine plader ret effektivt med destileret vand og isoprophylalkohol i forhold 1-4 , samt små vatpuder til at tørre efter med .
Nu vil jeg købe en vådstøvsuger til 249 kr i Harald Nyborg og laver en suge dims med velour til at få det sidste væk med.Tror det kommer til at virke.
http://www.teresaudio.com/haven/cleaner/cleaner.html
Noget ala det her.
madmax
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget effektivt , selv på meget snavsede plader.

madmax
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Hej igen , nu har jeg søgt og fundet ud af at man kan rense sine plader ret effektivt med destileret vand og isoprophylalkohol i
forhold 1-4 , samt små vatpuder til at tørre efter med .
Nu vil jeg købe en vådstøvsuger til 249 kr i Harald Nyborg og laver en suge dims med velour til at få det sidste væk med.Tror det kommer til at
virke.
Noget ala det her.
madmax
|
|
|
Du mener vel demineraliseret vand? Destillering er noget ganske andet - og jeg tvivler, det kan lykkes med rent vand
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
madmax skrev:
Hej igen , nu har jeg søgt og fundet ud af at man kan rense sine plader ret effektivt med destileret vand og isoprophylalkohol i forhold 1-4 , samt små vatpuder til at tørre efter med .
Nu vil jeg købe en vådstøvsuger til 249 kr i Harald Nyborg og laver en suge dims med velour til at få det sidste væk med.Tror det kommer til at virke.
Noget ala det her.
madmax
|
|
|
Du mener vel demineraliseret vand? Destillering er noget ganske andet - og jeg tvivler, det kan lykkes med rent vand  |
|
|
Pæsis , den andet r jo noget man drikker. my bad
madmax
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen grund til at blande vand sammen med isopropyl, bare brug det som det er, det har jeg gjort i 40+,år. og jeg har aldrig haft problemer med det.
carsten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Ingen grund til at blande vand sammen med isopropyl, bare brug det som det er, det har jeg gjort i 40+,år. og jeg har aldrig haft problemer med det.
carsten
|
|
|
Ok , det vidste jeg , det vil jeg prøve.Måske bare en lille smule vand , da det er lidt dyrt alkoholen ca.45 kr for en 1/2 liter.
madmax
|
Til top |
|
|
Hesdorf Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 03 Marts 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej på tråden.
Min erfarring med rensning af LP'er er ret simpel og billig . En stor vaskebalje, opvaskemiddel uden farve, en smule sprit, lunkent vand, samt en opvaskebørste med ægte hår (Ikke stift plast). LPen lægges ned i vaskebaljen, efter grundig vask hvor opvaskebørsten føres i modsat retning af normal afspilning. Sørg for at opvaskemidlet skummer godt op. LPen skylles let under lunkent vand. Til sidst lægges pladen på en bomuldviskestykke og tøres grundigt på begge sider med endnu et viskestykke. Første afspilning kan resultere i at pick-uppen tager en masse skidt med op, dette tøres bare af med en kulfiber børste. Pick-uppen renses med pick-up børsten.
Bedste hilsner Erik
|
Til top |
|
|
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 03 Marts 2013 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hesdorf skrev:
Hej på tråden.
Min erfarring med rensning af LP'er er ret simpel og billig . En stor vaskebalje, opvaskemiddel uden farve, en smule sprit,
lunkent vand, samt en opvaskebørste med ægte hår (Ikke stift plast). LPen lægges ned i vaskebaljen, efter grundig vask hvor
opvaskebørsten føres i modsat retning af normal afspilning. Sørg for at opvaskemidlet skummer godt op. LPen skylles let under
lunkent vand. Til sidst lægges pladen på en bomuldviskestykke og tøres grundigt på begge sider med endnu et viskestykke.
Første afspilning kan resultere i at pick-uppen tager en masse skidt med op, dette tøres bare af med en kulfiber børste. Pick-
uppen renses med pick-up børsten.
Bedste hilsner Erik |
|
|
Så er det altså bare med at få købt en manuel pladevasker, det kan ikke anbefales at bruge nålen til at rense plader med __________________ Jan O. Pedersen
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 03 Marts 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Keith Monks RCM og L'Art du Son rensevæske. Har prøvet alt muligt andet - også en del af det, der ovenfor er beskrevet - og det kommer end ikke i
nærheden af førstnævnte kombination.
Keith Monksmaskinen reddede jeg fra udsmidning fra et bibliotek for snart mange år siden, så det er den suverænt bedste hifiinvestering, jeg
nogensinde har foretaget
Den klarer ca. 15 lp'er i timen - det er versionen med to pladetallerkener - og er en leg at betjene. Og ja, jeg betragter den faktisk som mindst lige så
vigtig en del af min afspillekæde, som alt mit øvrige grej - og så fungerer den totalt systemuafhængigt
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 03 Marts 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Du mener vel demineraliseret vand? Destillering er noget ganske andet - og jeg tvivler, det kan
lykkes med rent vand  |
|
|
Bare en rettelse til en misforståelse:
Teknisk er det nu ikke noget problem at destillere vand. Faktisk gør de fleste af os det nok de fleste gange vi laver mad.
Destilleret vand er blot opsamling af fortættet vanddamp, og en måde at få alle mineraler (herunder kalk) ud af vandet. Da
fordampningen sker ved kogning, bliver vandet desuden steriliseret under processen.
At man i dag anvender primært demineraliseret vand skyldes udelukkende at man i dag kan demineralisere billigere end at
destillere. I min ungdom brugte vi stadig destilleret vand til bilbatteriet og strygehjernet. På hospitaler o.l. hvor der tillige er
behov for at vandet er sterilt, anvender man fortsat destilleret vand.
Se evt. også : http://da.wikipedia.org/wiki/Destilleret_vand
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der mon nogen, der kender denne award-tildelte indretning og ved, om den er pengene værd?
http://www.spincleanrecordwasher.com/
|
Til top |
|
|