Jeg ville opbygge en billig maskine således - priserne er fra SHG.dk, der plejer jeg at købe mine ting:
Asus P4R800 Bundkort m. onboard RadeOn 9200 grafikkort - 659 kr.
Intel Celeron 2.4 Ghz CPU - 535 kr.
256 MB DDR PC3200 RAM - 349 kr.
LiteOn DVD 16x Black - 219 kr.
Seagate Barracua 7200.7 80 GB - 529 kr.
AOpen Slim PC H340A kabinet - 359 kr.
Ialt 2650 kr. (Det kan gøres billigere med fx. 40 GB harddisk og et 200 kr's kabinet, men jeg mener prisforskellen på de ting er det værd).
Optional:
MIST Black Silence 12db CPU køler.
En 12 db papst blæser og lodde i strømforsyningen i stedet for den indbyggede.
Sony Floppy Drive Black - 99 kr.
Evt. større harddisk.
Evt. andet kabinet.
Bundkortet pga. det onboard RadeOn kort der er i den, alle andre onboard grafikkort er ikke noget værd, og kan typisk ikke lave specialopløsninger i PowerStrip.
Harddisken pga. det er den mest støjsvage.
Kabinettet kan diskuteres - dette er en lille kabinet i sort, og det ser rimelig godt ud, og er billigt - ulempen er at det er uden de store udvidelsesmuligheder pga. den skal bruge low profile PCI kort. Et Antec Sonata til 1000 kr. er mit første valg (før det bliver D-Vine og lign. til en formue), men dette skulle være en billig maskine.
Man kan nøjdes med at købe PC2700 RAM, men prisforskellen er meget lille, og med PC3200 og det bundkort kan du på et tidspunkt købe en RAM blok mere, og en P4 CPU, og så kører du Hyper Theading og dual på ram'en.
Reelt har man idag ikke meget brug for et diskettedrev, så det er optional ;-)
Mist Black Silence køleren er den jeg har erfaring med larmer mindst - den indeholder en 12db blæser. Vær opmærksom på at den er en smule højere end boxed køleren, og det kan give et problem i så lille et kabinet.
Mvh
Brian Binnerup