Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 18:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Billigste HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pinkfloydhomer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Status: Offline
Sendt: 21 April 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at bygge en HTPC til min AE100. I første omgang vi jeg gerne finde ud af hvor billigt det kan gøres. Den vigtigste (og måske eneste) funktion er dvd-afspilning. TV, gaming, DivX etc. er ikke vigtigt i første omgang (jo, måske TV hvis HTPC'en kan gøre en fodboldkamp fra et typisk elendigt TDC kabeltv-signal udholdelig at se på, f.eks. med dScaler).

Støjsvaghed, remote control, udseende etc. er i første omgang også ligegyldigt.

Man skulle jo mene at man kunne nøjes med en ret gammel computer (500 Mhz eller lignende) hvis man havde sådan en. Men det er vel stadig ret relevant hvilket VGA-kort man bruger, mht. den endelige billedkvalitet på projektoren? Jeg forestiller mig at et Radeon-baseret kort er vejen at gå. Men de kan jo også fås for 2-300 hvis ikke ligefrem et Radeon 9600SE eller bedre er nødvendigt.

Kom med et forslag på billigste no-nonsense "HTPC" (eller måske snarere DIY dvd-afspiller til 1:1 mapping på AE100 ).

/David
Til top Vis pinkfloydhomer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pinkfloydhomer

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ville opbygge en billig maskine således - priserne er fra SHG.dk, der plejer jeg at købe mine ting:

Asus P4R800 Bundkort m. onboard RadeOn 9200 grafikkort - 659 kr.
Intel Celeron 2.4 Ghz CPU - 535 kr.
256 MB DDR PC3200 RAM - 349 kr.
LiteOn DVD 16x Black - 219 kr.
Seagate Barracua 7200.7 80 GB - 529 kr.
AOpen Slim PC H340A kabinet - 359 kr.

Ialt 2650 kr. (Det kan gøres billigere med fx. 40 GB harddisk og et 200 kr's kabinet, men jeg mener prisforskellen på de ting er det værd).

Optional:

MIST Black Silence 12db CPU køler.
En 12 db papst blæser og lodde i strømforsyningen i stedet for den indbyggede.
Sony Floppy Drive Black - 99 kr.
Evt. større harddisk.
Evt. andet kabinet.

Bundkortet pga. det onboard RadeOn kort der er i den, alle andre onboard grafikkort er ikke noget værd, og kan typisk ikke lave specialopløsninger i PowerStrip.

Harddisken pga. det er den mest støjsvage.

Kabinettet kan diskuteres - dette er en lille kabinet i sort, og det ser rimelig godt ud, og er billigt - ulempen er at det er uden de store udvidelsesmuligheder pga. den skal bruge low profile PCI kort. Et Antec Sonata til 1000 kr. er mit første valg (før det bliver D-Vine og lign. til en formue), men dette skulle være en billig maskine.

Man kan nøjdes med at købe PC2700 RAM, men prisforskellen er meget lille, og med PC3200 og det bundkort kan du på et tidspunkt købe en RAM blok mere, og en P4 CPU, og så kører du Hyper Theading og dual på ram'en.

Reelt har man idag ikke meget brug for et diskettedrev, så det er optional ;-)

Mist Black Silence køleren er den jeg har erfaring med larmer mindst - den indeholder en 12db blæser. Vær opmærksom på at den er en smule højere end boxed køleren, og det kan give et problem i så lille et kabinet.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

pinkfloydhomer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Sendt: 24 April 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Det er meget i stil med hvad jeg selv havde forestillet mig. Endda rigtigt meget. Jeg køber også mine ting hos shg. Jeg havde også stærkt overvejet pågældende motherboard fordi der er S/PDIF ud og Radeon 9100 på. Jeg havde også overvejet pågældende kabinet, mest fordi det var småt og sort. Det med at det er så lavt er lidt ærgeligt som du selv siger. Man kan heldigvis få Desktop-kabinetter som er noget højere (selvsagt ikke Slimline) mens man stadig bevarer bredden i normal hifibredde. Mht. at udskifte PSU-blæseren med en stille Pabst, så er det en oplagt ting som jeg også selv har gjort i andre computere. Men problemet er vel så at garantien bortfalder?

Tak for buddet!

/David
Til top Vis pinkfloydhomer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pinkfloydhomer

Skybums
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 24 April 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Lyder som en fin konfiguration, men hvilket kort vil i smide i hvis der skal optages tv ?

Allan R.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Allan: Tjae - det er et rigtigt godt spørgsmål.

Jeg har selv prøvet lidt forskelligt af - pt. har jeg et ATI All-In-Wonder kort, og det er bedre end det jeg havde før, men jeg er alligevel ikke ret tilfreds - jeg har tidligere haft et PlayTV PVR (som fik meget ros på det tidspunkt), og det var også noget skidt.

PlayTV PVR'en havde jeg fordi den var low profile (det kunne heller ikke dengang købes i DK, så jeg fandt det i UK, og loddede tuneren på fra et dansk PlayTV Pro kort).

På nuværende tidspunkt har jeg ikke prøvet Hauppage's PVR serie af, men der er intet der tyder på at kvaliteten (mest skarphed og farver) vil være bedre.

De erfaringer jeg har er at de stort set alle er lige ringe! Men jeg ville vælge et kort der fungerer ordentligt med DScaler.

Mvh

Brian Binnerup

CRT Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Til Binnerup!

Hvis jeg vælger et bundkort med pågældende ATI grafik - bliver maskine så ikke mere "sløv" end hvis jeg bruget et grafikkort?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2004 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Jo og nej. Det er helt klart at det grafikkort der sidder onboard svarer til det billigste RadeOn (9200) du kan få fra ATI i 3D ydelse.

I forhold til billedkvalitet ved dvd afspilning og lign, der vil det være på højde med de andre RadeOn's.

Den eneste umiddelbare forskel er at rammen er "shared", dvs. grafikkortet vil "stjæle" fx. 32 mb af den almindelige ram du har i maskinen. Dertil kan man også sige at standard rammen i maskinen vil være lidt langsommere end på grafikkort hvor rammen sidder på.

Fordelene ved et kort som dette er:

- Du kan med et RadeOn onboard kort lave specielle opløsninger i PowerStrip, hvilket du hidtil ikke har kunnet med onboard kort på intel platformen (Intel Extreme Graphics). Til HTPC er intel klart at foretrække, da du kan klare dig med minimal køling, og hvis tingene bliver for varme opstår der ikke katastrofer som med AMD CPU'er.

- Du har et bundkort som er godt forberedt for opgraderinger; Du kan til enhver tid koble et nyt grafikkort på, hvilket disabler det gamle (og giver dig din ram tilbage); Du kan putte en 800 Mhz FSB CPU; Du kan putte en ekstra ram blot i for at køre dual channel.

Alt i alt mener jeg bundkortet ihvertfald er et godt køb til prisen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes