| Forfatter |
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS
Er det ikke Duelunds D’Apolitto du har stående?
Hvordan spiller de?
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
|
PS
Er det ikke Duelunds D’Apolitto du har stående?
Hvordan spiller de?
|
|
|
Hej Meier. Jo jeg skal med på ferie, der er for langt til syd Frankrig for en chauffør.
Ja, systemet er tæt på at være færdigt, de 8" Scan-speak har jeg liggende, de skal bare sættes i og tilsluttes. Dog mangler jeg at få båndenheden hjem fra Andre, hvis han vil give slip på det nu hvor han er blevet rigtig glad for lyden af dem. Jeg mangler også kabinettet til båndet.
Jo det er en Duelund ht. og den spiller godt. Nu er det en ældre udgave med SS. 9300 diskant. Den er ikke på højde med Vifaen.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Dog mangler jeg at få båndenheden hjem fra Andre, hvis han vil give slip på det nu hvor han er blevet rigtig glad for lyden af dem. &n bsp; &n bsp; &n bsp; &n bsp; mvh. Eriek [/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh - hvad sketer der lige der??
Nå - jeg ville bare lige joke lidt om, at hvis det var mig der havde båndene, så ville jeg heller ikke aflevere dem frivilligt 
Glæder mig til at høre mere - også gerne et par målinger - specielt er jeg meget nysgerrig ang. en vandfalds måling af båndet/systemmet.
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|

Ja så blev basserne endelig færdige, som vist med og uden frontstof.
Pt. deles der ved 350 Hz til Duelund ht. Basserne er dæmpet 4,5 db ca. i forhold til de små. Der er fortaget delay pga. afstanden mellem bas og frontht. Opbygning af basserne samt placeringen (hjørne) gør at der ikke er stående bølger ingen buldren, men kun ren, fast og præsis gengivelse.
Måling med pink noise via dbxen viser at den går dyyybt. Jeg ved ikke hvor dybt da kurven slutter ved 20 Hz. og der er den er den kun ganske svagt faldende. Men hvad cd mediet stopper jo også der.
Det kan være svært selv at bedømme eget værk, men Andre var særdeles glad for gengivelsen og mente at det vist var den bedste basgengivelse han hidtil har hørt.
Nu mangler jeg så bare båndene til mellemtone og diskant, Andre har fået en del bånd med hjem så han kan lege og forhåbentlig snart blive færdig, så det kan blive et samlet linesousesystem.
mvh.Ereik
|
| Til top |
|
| |
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 30 Marts 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ereik
Det ser rigtig godt ud det bliver godt at se når diskant båndet også kommer
til at spille sammen med de basser det bliver et rigtig godt system
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot  
Glæder mig til at se hele systemmet
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå så fik jeg lavet en ny type bånd igen igen og igen .Det nye bånd har fået den imponerende Re 0.75 ohm.Men der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget. Som jeg ser det vil effekten der afsættes i selve båndet pga. den lave modstand være lav P=I*I*R.Problemmet er jo så, at forstærkere ikke er glade for en så lav impedans. Man kan så gøre som Peter-AR og seriekoble en modstand på et par ohm, men hvorfor afsætte 2/3 dele af effekten i en modstand ?.Her mener jeg en autotranformer er bedre.Sådan en må fremstilles, og skulle der på dette forum findes personer med ekspertise på transformerområdet, skal råd være velkommen.Selv forestiller jeg mig en toroidkerne omviklet med fladvalset sølv .Men hvor stor skal sårdan en kerne være, materiale antal viklinger ovs.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Nå så fik jeg lavet en ny type bånd igen igen og igen .
Nå, hvad har du så ændret denne gang 
Det nye bånd har fået den imponerende Re 0.75 ohm.
Det er sku lidt lavt, men der er da forstærkere der kan klare det - se bare bilstereo
Men der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget. Som jeg ser det vil effekten der afsættes i selve båndet pga. den lave modstand være lav P=I*I*R.
Lavere end hvad? Jeg forstår ikke helt sammenhængen, er det i forhold til et givet lydtryk med et andet bånd?
Problemmet er jo så, at forstærkere ikke er glade for en så lav impedans. Man kan så gøre som Peter-AR og seriekoble en modstand på et par ohm, men hvorfor afsætte 2/3 dele af effekten i en modstand ?.
Det synes jeg også er lidt fjollet!
Her mener jeg en autotranformer er bedre.
Jeg mener ikke transformere er gode - de er (relativt) svære at lave, og det er svært at få dem både bredbåndede og effektkapable (se en typisk udgangstrafo fra en rørforstærker). Jeg er klar over, at den er en helt speciel trafo du skal bruge her, så det kan da være, at det er muligt at lave en fornuftig en, hvis man lige tænker sig lidt om 
Sådan en må fremstilles, og skulle der på dette forum findes personer med ekspertise på transformerområdet, skal råd være velkommen.Selv forestiller jeg mig en toroidkerne omviklet med fladvalset sølv .Men hvor stor skal sårdan en kerne være, materiale antal viklinger ovs.
Lyder som et spændende projekt!
MVH |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mindes for en del år siden, en gut der via sin hjemmeside delte ud
af erfaringer med bånddiskant. Han konstruerede en forstærker hertil
der var designet til området 0,5 ohm, og derfor ingen trafo nødvendig
på båndet.
Måske det ringer en klokke hos nogen?
Jeg har forgæves søgt efter hjemmesiden.
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Meier, som jeg ser det udgør selve båndet en modstand, og effekten afstat i båndet er lig P=I*I*R sænkes R vil P blive ligefremt propertionalt mindre. Og da det er strømmen gennem båndet der giver kraftpåvirkningen F=lydtryk vil en lav modtand i båndet være ønskelig, da det så kan tåle at få en større strøm igennem sig.Problemmet er så det er de færreste forstærkere der bryder sig om at køre med høj strøm og lille spænding.Og til forskel fra trafoer på rørforstærkere, der skal nedtransformere en spænding mange gange og have galvanisk adskilte viklinger pga sikkerhed, kunne gengive fuldt frekvensområde, skal der til dette bånd kun optransformeres 5-10 gange og båndet bliver delt ved en 300-400 hz.Og er det ikke dette princip Macintosh benytter i deres nye amps.Lyden på det nye bånd, med en seriemodstand på 1.5 ohm koblet på, viser jeg er på rette spor. Det testes nu fuldtone og kan efter min ydmyge mening gengive stemmer som få enheder på denne klode.Kan jeg få dem lagt ind kommer der målinger sent i aften.
Til keldesen orker ikke at sætte mig ind i forstærker konstruktion, har ikke en klaphat forstand på elektronik.Men det kunne jo være andre er intereseret.Men ok bånd har jeg jo heller ikke forstand på, jeg laver dem bare .
MVH
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andre,
Har du en seriemodstand på 1,5 Ohm på båndet!?
Er det for at justere følsomhed, eller lave en spiselig impedans for forstærkeren?
Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
blaaberg skrev:
Hej Andre,
Har du en seriemodstand på 1,5 Ohm på båndet!? Er det for at justere følsomhed, eller lave en spiselig impedans for forstærkeren?
Venlig hilsen Jan Jensen
|
|
|
Det er fordi jeg tester båndet fuldtone,hvilket det mærkeligt nok kan spille.Har sat en baffel på den ene side på en meters penge i breden og skruet op til kl 12.Det er ikke fordi jeg ønsker at bruge en modstand i serie, men frygter lidt for for stærkerens ve og vel. Båndet klager ikke, det spiller bare.Det er nok ikke klar over at det er umuligt 
MVH
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Ok, jeg var lige ved at blive helt urolig for dig :-)
Jeg "trænede" forøvrigt mine Zappulser under indspilningen med
en masse modstande i parallelt. På et tidspunkt var impedansen på 0.7 ohm,
og jeg skruede op til forstærkerne slog til og fra pga. overbelastningssikringen.
Jeg kunne stadig høre med, da højttalerne også var med i alt det parallelle, og det lød fint stadigvæk :-)
Det kunne dog kun køre kort tid, da modstandene blev voldsomt varme.
Venlig hilsen Jan
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|

Billede rettet til at Moderator!
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
målt uden smoothing afstand 80 cm.
Billede rettet til at Moderator!
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 April 2005 kl. 04:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov der fik jeg byttet om på det. den ovenstående er i nærfeldt.Denne er målt i 80 cm uden smoothing.

Billede rettet til af Moderator!
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 17 April 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|