Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Andre og Eriek´s båndprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg håber ikke det er helt OT.

Hvad er det for et bas system du har? Jeg gætter på nogle Duelund modificeret enheder osv.

Kan du fortælle lidt om disse? evt. så meget at en anden kunne bygge noget lignende.

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 April 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jamen d'herrer, det ligner jo et projekt I kan optræde med, på det allerførste klubmøde, i Herlev Hifi-klub, i efterårssæson'en - lige efter sommerferien?

Mvh. Jens/Modifix von DCA.

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 April 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Og sådan ser båndet ud. mangler dæmpning af fronten

Andre, hvordan er båndet fastgjordt i siderne?

Oprindelig havde I fastgjordt på nogle strimler jern, midt på magneterne. Du omtalte, for et stykke tid siden, at noget nyt var under opsejling.

Kan du tage et billede som illustrerer dette, samt også gerne så korrugeringen/foldningen kan ses :-)

venlig hilsen Jan Jensen
Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Til Meier, som jeg ser det udgør selve båndet en modstand, og effekten afstat i båndet er lig P=I*I*R sænkes R vil P blive ligefremt propertionalt mindre. Og da det er strømmen gennem båndet der giver kraftpåvirkningen F=lydtryk vil en lav modtand i båndet være ønskelig, da det så kan tåle at få en større strøm igennem sig.

OK, så er jeg med - og vist nok også enig  Ohms lov kan være en svær en....he-he

Problemmet er så det er de færreste forstærkere der bryder sig om at køre med høj strøm og lille spænding.

Det er jo et designspm. men det er de færreste der kan lide under 1 Ohm!

Og til forskel fra trafoer på rørforstærkere, der skal nedtransformere en spænding mange gange og have galvanisk adskilte viklinger pga sikkerhed, kunne gengive fuldt frekvensområde, skal der til dette bånd kun optransformeres 5-10 gange og båndet bliver delt ved en 300-400 hz.

Jeg er ikke inde i de finere detaljer vedr. audiotransformere, men det lyder fornuftigt - håber det kan lykkes.

Og er det ikke dette princip Macintosh benytter i deres nye amps.

Aner det ikke....

Lyden på det nye bånd, med en seriemodstand på 1.5 ohm koblet på, viser jeg er på rette spor. Det testes nu fuldtone og kan efter min ydmyge mening gengive stemmer som få enheder på denne klode.

Jeg er kun lidt misundelig.....

Kan jeg få dem lagt ind kommer der målinger sent i aften.

Har set dem. kigger lidt nærmere på dem senere.

Har du prøvet at lave en vandfaldsmåling af båndet?

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Jeg mindes for en del år siden, en gut der via sin hjemmeside delte ud af erfaringer med bånddiskant. Han konstruerede en forstærker hertil der var designet til området 0,5 ohm, og derfor ingen trafo nødvendig på båndet.

Måske det ringer en klokke hos nogen?

Kan tænkes det er min hjemmeside du tænker på?

Tilabage i 80'erne byggede en kraftigt neddroslet version af Stax DA80 effektforstærkeren, men "kun" på 20 Watt. Til gegæld kan den smide 90 Ampere ud. Den trak mine 0,5 ohm bånd gennem flere år, men hviler nu (og samler støv) på loftet.

På min hjemmeside er der flere indlæg om DIY bånd, incl. lidt om trafoer.
http://www.soundimage.dk/Different-col/Ribbon-DIY.htm

(Billede rettet til af Moderator)

Som det ses på billedet, har jeg forsøgt med hjemmeviklede trafoer, men det er svært! Her et eksempel med et bånd på under 0,1 ohm og en trafo viklet på en lille ferritkerne. Ca. 8-10 sekundærviklinger og omkring 80 primær virkede rimeligt, men der skal en kondensator på primærsiden, ellers ser forstærkeren noget der ligner en DC kortslutning! Her er impedansen omkring de 2 ohm over ca. 1 kHz. Følsomheden på båndet på billedet, kom ikke meget over de 88 dB og frekvensgangen gik ikke særligt langt ned. Jeg har dog ikke givet op. Det eneste det kniber med er tid!

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 17 April 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Kom i tanke om, at jeg en gang håndviklede nogle trafoer på c-kerne med sølv på sek.siden.Men om de duer aner jeg ikke blev aldrig afprøvet.Men jeg vil ikke bryde mig om, hvis forstærkeren ser dem som kortslutning.

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 April 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

afprøvede transformeren og du har ret janils.impdansen er over 1000hz omkring 12 ohm, under 100hz 1.5 ohm. må prøve med en kondensator i serie,da jeg ikke tror den er glad for lave frekvenser.Fandt et link med transformerfremstilling.

http://home.comcast.net/~hendentures/index_files/Page331.htm

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 April 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Tja sådan måler båndet med den viste trafo uden kondensator.Umiddelbart vil jeg sige at lyden ikke er blevet ringere med trafoen.Faktisk står lyden på en sortere baggrund, skyldes nok der er blevet fjernet en del støj fra mine zappulser.

(Billede rettet til af Moderator) 

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 18 April 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Jamen d'herrer, det ligner jo et projekt I kan optræde med, på det allerførste klubmøde, i Herlev Hifi-klub, i efterårssæson'en - lige efter sommerferien?

Det må Eriek svare på da båndene er hans.Desværre vejer det samlede system vel et kvart ton og lader sig ikke sådan lige flytte. Men mon ikke jeg når at lave et mindre system.

MVH

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 April 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Modifix skrev:

Det må Eriek svare på da båndene er hans.Desværre vejer det samlede system vel et kvart ton og lader sig ikke sådan lige flytte. Men mon ikke jeg når at lave et mindre system.

MVH

Et mindre system? Bahh!, det skal jo helst ha' så meget membranareal at klubbens, mildt sagt vanskelige rum, kan blive mættet med bas..

Du kan jo også i stedet byde på en klubaften i eget hjem, over et par dage - så skulle du jo nok være sikret en ca.10-12 gæster pr. aften..

Nå ikke?

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg und im Græshave..

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 18 April 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej

Jeg håber ikke det er helt OT.

Hvad er det for et bas system du har? Jeg gætter på nogle Duelund modificeret enheder osv.

Kan du fortælle lidt om disse? evt. så meget at en anden kunne bygge noget lignende.

Det er det. Det er de samme enheder, vi benytter i hifi4all-højttaleren.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 19 April 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Fik lidt (16 stk)enheder fra Sjorslev,Eller fik og fik: de har en stk pris på 190 kr.Og til denne pris er kvaliteten intet mindre en fremrangde. Enhederne er 4" med alumembran.Så bliver det jo spændende hvordan de lyder.Jeg kan tilføje at pris/kvalitet forholdet er gennemgående for Tang band.

MVH

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 19 April 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Modifix skrev:

Jah vægten er tæt på, jeg vejede systemet i går. Vi oppe på 300 kg. for hele ht. systemet.

Der er jo også lige div. forstærkere og Dbxén som skal med for at det vil kunne køre. Jeg råder heller ikke over en kassevogn til at trasportere det hele med, såh det med demo i Herlev bliver nok Andres udstyr, når vi når så langt.

mvh. Eriek

MVH

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 19 April 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg efter dagens besøg hos André er blevet hooked på at prøve 'bånd' byggeri for alvor.

Den lille smuttur endte op med et 2 timers besøg, som bl.a. indeholdt en overbevisende demo af, at et bånd faktisk godt kan spille fullrange, uanset hvad andre måtte mene. Der var i al fald ikke noget filter at se imellem forstærker og bånd. Og vi spillede da ikke lige lavt hele tiden.

Så nu mangler jeg bare noget mere tid...

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 19 April 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Jeg må indrømme at jeg efter dagens besøg hos André er blevet hooked på at prøve 'bånd' byggeri for alvor.

Den lille smuttur endte op med et 2 timers besøg, som bl.a. indeholdt en overbevisende demo af, at et bånd faktisk godt kan spille fullrange, uanset hvad andre måtte mene. Der var i al fald ikke noget filter at se imellem forstærker og bånd. Og vi spillede da ikke lige lavt hele tiden.

Så nu mangler jeg bare noget mere tid...

Hej ja det er rigtig godt så skal du bare høre dem sammen med mine bastårne, når begge båndene køre. Så er jeg sikker på at du har valgt dine næste ht.

Jeg har lige haft en på besøg som også kunne høre at der var "krummer" i det.

Han fik så også bassen med, den har du til gode.

mvh. Eriek

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 19 April 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Eriek:

Det jeg simpelthen opleve en dag. Selvom det jo nok ike er kuren for min nye grille.

Men pyt med det. Det må jeg lære at leve med.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 19 April 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Dette fantastiske sæt MÅ jeg opleve, se, røre ved og frem for alt HØRE! Jeg tager hatten af for Jeres gåpåmod og helt anderledes indgangsvinkel til lyd.

Bravo!

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 19 April 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Eriek:

Det jeg simpelthen opleve en dag. Selvom det jo nok ike er kuren for min nye grille.

Men pyt med det. Det må jeg lære at leve med.

Hvade er din nye grille da?

Du skal være velkommen.

mvh. Eriek

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 April 2005 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Den lille smuttur endte op med et 2 timers besøg, som bl.a. indeholdt en overbevisende demo af, at et bånd faktisk godt kan spille fullrange, uanset hvad andre måtte mene. Der var i al fald ikke noget filter at se imellem forstærker og bånd. Og vi spillede da ikke lige lavt hele tiden. Lidt af den samme oplevelse havde jeg i sin tid da jeg lavede La Folia for mange herrens år siden - det var en fantastisk oplevelse at høre Billy Idol med Wild thing - vistnok over radio på bare båndene - husker at jeg fik gåsehud  Det var jo dengang i firserne - idag er kaptajnen jo nok blevet mere hærdet...

Så nu mangler jeg bare noget mere tid... Hvem gør ikke det

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 20 April 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

PPP_dk jeg har også i sin tid spillet på la Folia bånd fullrange,var dog ikke så hærdet at jeg kunne holde Billy Idol ud .Dog vil jeg nok mene at lyden bliver mere fysisk tilstedeværende når lukkede bånd benyttes.

MVH

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes