Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Andre og Eriek´s båndprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte på den side af jernet der vender ud mod træet.
Der må saft suse mig være smelder på allerede 

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Jeg tænkte på den side af jernet der vender ud mod træet.
Der må saft suse mig være smelder på allerede 

Jo men så skal jeg bruge 40 magneter ydeligere lig 6 meter.Der er allerede brugt 12 meter på 1*1*15 cm på et sæt.Og jernet jeg her bruger kan maksimalt indeholde 2.2 tesla, jeg tror faktisk jernet er i mætning.Ydeligere magneter hjælper ikke.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
... men den jeg bruger (og som Andre har købt en masse af) er ca. 20 cm lang. Piller man valserne ud, kan de lægges i forlængelse af hinanden og man får et sæt af 160-180 cm lange valser.

Hej Andre

Jeg forstår godt princippet, men forestiller mig at der må være problemer med at få tilstrækkeligt stort og jævnt tryk over hele længden på de næsten 2 m. Det skal jo ske ret præcist for ikke at krølle membranen.

Jeg forestiller mig de enkelte valser er trukket på et par stænger som perler på en snor og det er jo ikke en særlig stiv konstruktion. Hvordan får I et jævnt tryk over hele længden, så I undgår at den buer på midten?

Måske er den tynde film og det tynde papir nok til at det ikke er en problem. Jeg brugte en 12 + 12 my alu/polyesterfolie til mine basser og havde svært ved at holde trykket ensartet bare med en 40 cm bred valse.

Spændende at høre om det nye magnetsystem.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

janils skrev:
... men den jeg bruger (og som Andre har købt en masse af) er ca. 20 cm lang. Piller man valserne ud, kan de lægges i forlængelse af hinanden og man får et sæt af 160-180 cm lange valser.

Hej Andre

Jeg forstår godt princippet, men forestiller mig at der må være problemer med at få tilstrækkeligt stort og jævnt tryk over hele længden på de næsten 2 m. Det skal jo ske ret præcist for ikke at krølle membranen.

Jeg forestiller mig de enkelte valser er trukket på et par stænger som perler på en snor og det er jo ikke en særlig stiv konstruktion. Hvordan får I et jævnt tryk over hele længden, så I undgår at den buer på midten?

Måske er den tynde film og det tynde papir nok til at det ikke er en problem. Jeg brugte en 12 + 12 my alu/polyesterfolie til mine basser og havde svært ved at holde trykket ensartet bare med en 40 cm bred valse.

Spændende at høre om det nye magnetsystem.

Hej Boye det er ikke noget problem at lave korrektionen, der køres henover båndet flere gange.

Også er det jo også et spørgsmål øvelse, jo flere gange det gøres jo bedre bliver det og nye metoder anvendes grundet erfaringer.

mvh. Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kan så tilføje, at jeg tror ikke det bliver godt med 12 my alu og en plastikfolie.Papir er nemmere at lave blivende folder i og 12 my alu vil gøre det for stift.Skal de materialer anvendes, tror jeg det vil kunne bruges til et bredere mellemtonebånd.Men min metode består simpelt i at afprøve om noget duer.Ja det er tidskrævende men man lærer lidt hvergang. 

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene begge to.

@ Eriek: Når du siger, at valsen køres hen over båndet, mener du så at båndet ligger på en bølget eller en blød plade som det presses ned i, når valsen køres hen over? - altså at det ikke virker ved to valser, der griber ind i hinanden, som i bølgepapmaskinen?

Hvis det er en teknik I vil holde for jer selv er det fuldt forståeligt, så sig bare til. Jeg er bare nysgerrig og vil gerne drage nytte af tilgængelig erfaring.

@ Andre: Den tykke folie jeg brugte var til bassen i mit gamle tovejs bånd. Jeg har ikke tænkt mig at bruge den til et evt. nyt projekt.

For resten - var der noget med en planlagt demo i Herlevklubben i denne måned...?

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Tak for svarene begge to.

@ Eriek: Når du siger, at valsen køres hen over båndet, mener du så at båndet ligger på en bølget eller en blød plade som det presses ned i, når valsen køres hen over? - altså at det ikke virker ved to valser, der griber ind i hinanden, som i bølgepapmaskinen?

Hvis det er en teknik I vil holde for jer selv er det fuldt forståeligt, så sig bare til. Jeg er bare nysgerrig og vil gerne drage nytte af tilgængelig erfaring.

@ Andre: Den tykke folie jeg brugte var til bassen i mit gamle tovejs bånd. Jeg har ikke tænkt mig at bruge den til et evt. nyt projekt.

For resten - var der noget med en planlagt demo i Herlevklubben i denne måned...?

Aften Boye

Båndet korregeres med en løs og en fast bølgepapsvalse.

Vi har været i Herlev hifiklub, det var d. 5. januar. Du kan læse lidt om det på www.Hifi-Musik.dk

klik på Diy, og du vil se en tråd om båndet samt kortfattet lytter udtalelse.

mvh. Eriek

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Puha så fik jeg monteret 24 meter neodymiummagner. 12 meter på forsiderne og 12 meter på bagsiderne.Så håber jeg bare det var besværet værd og de kommer til at give en lyd der retfærdig gør min del af arbejdet.Eriek mangler noget træarbejde og jeg skal montere båndene Eriek har lavet.Men ok det er jo det sjove/spændende, hvordan kommer det til at lyde.

MVH

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

24 meter... - jeg håber ikke du har klemt fingrene for mange gange.

Er I gået i gang med en serieproduktion til udvalgte kunder eller skal I have et 6.2 setup i gang?

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Hey, jeg synes at vi mangler billeder af bassystemet!

Var det ikke 8" scanspeak med trådophæng, som I forsøgte?
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 04 Februar 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

24 meter... - jeg håber ikke du har klemt fingrene for mange gange.

Er I gået i gang med en serieproduktion til udvalgte kunder eller skal I have et 6.2 setup i gang?

Tja hvorfor ikke, der er jo gudskelov andre end os sevl som synes de spiller rigtig godt.

mvh. Eriek

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 04 Februar 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Joda og basserne spiller pt. fullrange boosted via EQ op til at gengive op til 15 kg.Hz.

Jeg glæder mig da også temlig meget til at få bånd igen, efter ½ år på denne måde.

mvh. Eriek

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hej Andre

Nederst på nedenstående link er et magnetsystem afbilledet.

http://www.soundimage.dk/Different-col/Ribbon-DIY.htm

Er det sådan du gør?

Er de jernstykker du bruger noget specielt magnetisk blødt eller slet og ret jern?

Har du et gæt på den følsomhed du opnår.

mvh. Per

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

I princippet er det det samme, iøvrigt hørte jeg ideen til mangnetsystemmet, der er afbilledet her under fra Macwerk.

Ja jernet indeholder cirka 60 gange mindre kulstof end S235 jern.Det lyder voldsomt, men så skal man huske at S235 kun indeholder 0.2 %.

Skriver jeg pænt over 90db har jeg ikke sagt for meget.

MVH 

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Ja svar på spørgsmål afføder som regel bare nye spørgsmål. Så du må på den igen Andre.

1. Hvor meget betyder det med denne 60gg lavere kulstofværdi. Bliver den mulige felttæthed/styrke ændret voldsomt af dette eller?

2. Hvis ja. Hvad hedder denne type jern? (såfremt jeg ud og handle).

mvh

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er desværre ikke i besiddelse af et gausmeter så jeg kan ikke give dig et nøjagtigt tal.Men de 2.2 tesla, har jeg fra jernets datablad.Disse data findes mig bekendt ikke for S235.De 2.2 tesla er tæt på det teoretiske opnållige for jern.Men der er igen tvivl om det giver et kraftigere felt.Men ok jernet koster også lidt mere(læs meget), da det er energi krævende at rense.

Jernets navn vil jeg ikke ud med desværre.

MVH

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:
Boye skrev:

Tja hvorfor ikke, der er jo gudskelov andre end os sevl som synes de spiller rigtig godt.   

Andre skrev:

Jernets navn vil jeg ikke ud med desværre.

MVH

Hmmm  Hemligheder, hemligheder

Skal vi snart se endnu et dansk HT-eventyr?

Hilsen Thomas - der ikke kunne dy sig

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:

ppp_dk skrev:

Joda og basserne spiller pt. fullrange boosted via EQ op til at gengive op til 15 kg.Hz.

Jeg glæder mig da også temlig meget til at få bånd igen, efter ½ år på denne måde.

mvh. Eriek

He-he, så skal man vist ikke sidde for mange mennesker i sofaen på samme tid  Sweet spot er vist nærmere sweet pinpoint?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Efter næsten to år lykkedes det at få det første bånd til min bror færdigt.Men som kokken sagde vi du have maden nu, eller når den er færdig. De en 1 meter lange, og har en impedans på ca 2 ohm.De skal bruges sammen med de 16 stk tangband enheder, 8 i hver side.

MVH

Hov - hvad blev der er de 16 Tang Band enheder?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Eriek skrev:

Ja så blev basserne endelig færdige, som vist med og uden frontstof.

Pt. deles der ved 350 Hz til Duelund ht. Basserne er dæmpet 4,5 db ca. i forhold til de små. Der er fortaget delay pga. afstanden mellem bas og frontht. Opbygning af basserne samt placeringen (hjørne) gør at der ikke er stående bølger ingen buldren, men kun ren, fast og præsis gengivelse.

Måling med pink noise via dbxen viser at den går dyyybt. Jeg ved ikke hvor dybt da kurven slutter ved 20 Hz. og der er den er den kun ganske svagt faldende. Men hvad cd mediet stopper jo også der.

Det kan være svært selv at bedømme eget værk, men Andre var særdeles glad for gengivelsen og mente at det vist var den bedste basgengivelse han hidtil har hørt.

Nu mangler jeg så bare båndene til mellemtone og diskant, Andre har fået en del bånd med hjem så han kan lege og forhåbentlig snart blive færdig, så det kan blive et samlet linesousesystem.

mvh.Ereik

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum