Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 22:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Andre og Eriek´s båndprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

>De er ikke monteret ovenpå magneterne men imellem, det er et større arb. skulle >jeg hilse og sige fra Andre. De sidder i en tynd spalte af metal og noget >dæmpeskum. Der er lavet en foldning på længs af båndet, heller ikke lige til.

Det vil sige at der imellem 2 lodrette rækker magneter, er en lille spalte med plads til skumgummi samt båndets fastgørrelse? Det lyder som pillearbejde at få det fastgjordtDead

Båndet på plads først, og derefter proppe til med skum?

Venlig hilsen Jan Jensen

Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

blaaberg skrev:
Hej,

>De er ikke monteret ovenpå magneterne men imellem, det er et større arb. skulle >jeg hilse og sige fra Andre. De sidder i en tynd spalte af metal og noget >dæmpeskum. Der er lavet en foldning på længs af båndet, heller ikke lige til.

Det vil sige at der imellem 2 lodrette rækker magneter, er en lille spalte med plads til skumgummi samt båndets fastgørrelse? Det lyder som pillearbejde at få det fastgjordtDead

Båndet på plads først, og derefter proppe til med skum?

Venlig hilsen Jan Jensen

ca. midtvejs på magnet en metalskinne med noget meget tyndt skum derpå limes båndet. så kommer igen noget tyndt skum og en ny metalskinne.

Ja det er da et pille arbejde, de gamle bånd ht. fra 80`erne var lettere at lave men de spillede heller ikke lige så godt som det her. Den lavede jeg båndene af madpakke folie hvor man med strugejern fjernede papiret, det blev limet på noget magnetisk plast bånd. her bliver folien limet på tyndt papir. Båndet her er meget lettere end de gamle.

mvh.Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Det bånd spiller da imponerende dybt. - Især i betragtning at der ikke er nogen baffel eller ret meget andet til at forhindre den akustiske kortslutning. Måske er det dæmpematerialet selv, der giver en vis reduktion af bagsideudstrålingen. De gamle LaFolia-bånd rullede af omkring ca 300-500Hz, selv i en stor baffel.

Det er interessant at se det trin på frekvenskurven der viser et hævet niveau i området 2 - 20 kHz, mon det skyldes den ca. 5cm brede "baffel"som udgøres af magnetsystemet?

@ Blaaberg:

Den Isodynamiske Duo, Andre og Eriek, havde på et tidspunkt lagt en skitse ind som illustrerede ophæng og foldning udmærket, men den var for bred til siden, så den er desværre blevet fjernet igen. Den ville nok have været den forklaring du ønsker dig.

Hvis der bliver en demo i Herlevklubben, håber jeg at man kan købe gæstebilletter. Jeg vil ihvertfald gerne lægge ører (og et par kroner) til jeres projekt.

Da der sikkert er flere end mig og Blaaberg som finder jeres arbejde så inspirerende at vi må i gang selv, vil jeg sikkert åbne en tråd om fællesindkøb af neo-magneter, så jeg ikke behøver at støje mere her.

Fortsat god vind med projektet - Forummets mest interessante!

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Det bånd spiller da imponerende dybt. - Især i betragtning at der ikke er nogen baffel eller ret meget andet til at forhindre den akustiske kortslutning. Måske er det dæmpematerialet selv, der giver en vis reduktion af bagsideudstrålingen. De gamle LaFolia-bånd rullede af omkring ca 300-500Hz, selv i en stor baffel.

Det er interessant at se det trin på frekvenskurven der viser et hævet niveau i området 2 - 20 kHz, mon det skyldes den ca. 5cm brede "baffel"som udgøres af magnetsystemet?

Mit bånd  er underlagt fysikens love,at målingen ikke viser et dyk omkring 300-500Hz området skyldes at der er målt i nærfældt.Jeg tror også hævet ved 2 kilo skyldes baffelbredden på 10 cm. Det kan beregnes om det er sådan det hænger sammen.

MVH

Andre´ Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Lidt hardcore sådan at fastnagle til sofaen!
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ja Boye, det ku` være spændende at gå i gang med. Meget interessant
at følge projektet, samt den seriøse dokumentation med målinger osv...

Jeg så godt at der var fjernet et billede. Kunne det genindsættes så det op-
fyldte str. kravene, ville jeg være taknemmelig :-)

Jeg faldt lige over dette link ifht. magneter:
http://www.engconcepts.net/

Der er lidt langt, måske er der muligheder her i landet?

Venlig hilsen Jan Jensen
Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Så har jeg lavet et par målinger. impedans fra 3 til 3.2 ohm. og det går ned til 50 hz(Ikke ved højt lydniveau) Så der skal dele noget højere 300 hz måske.Og så går det til 20 khz mindst.Billeder og målinger kommer Ja senere. Nu spiller det fuldtone, ved normalt lydtryk uden problemmer

MVH

Andre´ Jensen

Det ser sku godt ud

Skal lige kigge lidt nærmere på målingengerne, men impedansen er da eksemplarisk

Glæder mig til at høre lidt om lyden af båndet og så selvfølgeligt - bassen

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Hvis der bliver en demo i Herlevklubben, håber jeg at man kan købe gæstebilletter. Jeg vil ihvertfald gerne lægge ører (og et par kroner) til jeres projekt.

Da der sikkert er flere end mig og Blaaberg som finder jeres arbejde så inspirerende at vi må i gang selv, vil jeg sikkert åbne en tråd om fællesindkøb af neo-magneter, så jeg ikke behøver at støje mere her.

Fortsat god vind med projektet - Forummets mest interessante!

Det lyder spændende - jeg vil da overveje det seriøst, hvis der bliver et projekt ud af anstrengelserne.

Hilsen Thomas

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

ja det ser spændende ud ....fortsæt det fine arbejde og den grundige info herom til os andre nørder .....ja fælles indkøb lyder ikke som en dårlig ide
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Status er end til videre, at jeg nu har koblet båndet til en 10" med en første ordensdeling ved 400 hz.Dette lyder ganske godt, dog har jeg jeg nu dipollyd fra båndet,Når kabinet kommer på båndet og Erieks bastårne er færdige lavet, er jeg overbevist om det har været hele besværet værd, hvor gode båndene reelt er må andre udtale sig om,da min opfattelse af lyden nok er temmeligt farvet.Det sidste bånd vil blive færdigt lavet i indeværende uge. Herefter skal jeg igang med egne bånd. De vil få et noget anderledes magnetsystem, dog vil de i principet være lavet som Erieks.Til dem der har fulgt med her må jeg desværre sige at jeg ikke vil lave noget selvbygprojekt, det må i selv finde ud af.Jeg vil godt komme med gode råd ovs.

MVH

Andre´ Jensen  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Måleafstand ca 70 cm Der er flere målinger og billed her over.Den første måling her under er BG-båndet til sammenligning

Hvordan med spredningen? Ligner det lange bånd det korte eller er der forskel?

Kan i lave et "vandfald" på Clio-udstyret? Det ville nemlig være hyperinteressant

Det kunne også være sjovt at se en firkant-puls, det er jo den måling, som tyske Mangler lægger mest vægt på (nok fordi han enhed gør det flot )

Hilsen Thomas

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hej derude, så er de 8 stk. baskabinetter tæt på at være færdige. Der mangler hullet til enhederne og finish. Altså småtings afd.

jeg har prøvet at sætte dem ovenpå hinanden 4 pr. side de er sgu store 30 x 40 x 220 cm.

jeg er godt nok spændt på hvad konen siger når hun ser dem.

mvh Eriek

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hehe... tror ikke konen bliver lutter begejstret! Men hun kan vel lære at leve med dem 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:

Hej derude, så er de 8 stk. baskabinetter tæt på at være færdige. Der mangler hullet til enhederne og finish. Altså småtings afd.

jeg har prøvet at sætte dem ovenpå hinanden 4 pr. side de er sgu store 30 x 40 x 220 cm.

jeg er godt nok spændt på hvad konen siger når hun ser dem.Det kommer an på om du har sagt at baskabinetterne "bare" er 30x40x55 cm (og så undlade at fortælle at der går 4 stk til hver side)...

mvh Eriek

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Eriek skrev:

jeg er godt nok spændt på hvad konen siger når hun ser dem.Det kommer an på om du har sagt at baskabinetterne "bare" er 30x40x55 cm (og så undlade at fortælle at der går 4 stk til hver side)...

mvh Eriek

HaHa når ja der var lige noget der

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

hej.

Det ser lovende ud med jeres projekt, glæder mig til at se billeder af bastårnene .

Jeg håber du har en stor stue så de ikke blive alt for dominerende .

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Mit bånd  er underlagt fysikens love,at målingen ikke viser et dyk omkring 300-500Hz området skyldes at der er målt i nærfældt.Jeg tror også hævet ved 2 kilo skyldes baffelbredden på 10 cm. Det kan beregnes om det er sådan det hænger sammen.

MVH

Andre´ Jensen

Prøv at teste det af med baffelstepprogrammet edge : http://www.tolvan.com/edge/

Programmet er meget let at bruge.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Tak for linket Lennart, ligner lige det jeg har brug for.

MVH

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Så kom baskabinetterne så langt. Der ligger 100-120 timers arbejde bag. De virker en smule overvældende i min stue. På den anden side kommer de til at spille godt bliver de nok nemmere at leve sammen med. Konen har accepteret dem, mod at bestemme sommerferien.

mvh. Eriek

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:

Konen har accepteret dem, mod at bestemme sommerferien.

He-he, kommer du med?    

Nå, spøg til side - det ser sku spændende ud.

Så mangler der bare nogle småting, så er du jo færdig

Venter spændt på fortsættelsen

Hilsen Thomas

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum